» .مشروح خبر » مشروح خبر | سریال «بوی باران» جریان نفوذ در صداوسیما را نشان می‌دهد

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۲۰ - ۱۴:۴۹

 کد خبر: 10724

وحید جلیلی مطرح کرد:

مشروح خبر | سریال «بوی باران» جریان نفوذ در صداوسیما را نشان می‌دهد

گروه فرهنگ و هنر ـ مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در سینمای جمهوری اسلامی سانسور می‌شود، گفت: سریال «بوی باران» جریان نفوذ در صداوسیما را نشان می‌دهد.

مشروح خبر | سریال «بوی باران» جریان نفوذ در صداوسیما را نشان می‌دهد

به گزارش آتی نیوز، دومین جشن سالانه انجمن فیلمسازان انقلاب اسلامی خراسان، همراه با تقدیر و معرفی آثار برگزیده استان در سال گذشته، شنبه ۱۹ مردادماه، با حضور وحید جلیلی، مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در آمفی‌تئاتر حوزه هنری خراسان رضوی برگزار شد.

محمدمهدی خالقی، کارگردان و مستندساز با اشاره به آیات انتهایی سوره شعرا که مربوط به افرادی است که کار هنری می‌کنند، گفت: در این آیات هنرمندان را ‌جز کسانی که ایمان بیاورند و عمل صالح انجام دهند، از لغزش و پرتگاه‌هایی که بر سر راهشان است، بر حذر می‌دارد.

وی، ضمن یادآوری دیدار ۳ الی ۴ سال پیش خود که به‌عنوان فیلم‌ساز جشنواره فیلم عمار نزد رهبری رفته بود، بیان کرد: آقا در پاسخ به سؤال یکی از دوستان مبنی بر ترس خود از لغزش و خطر موجود در فضای هنری و سینما و خواستن راه‌حل از ایشان، فرمودند: «زره بپوشید و به میدان بروید و زره شما توکل، ذکر، عبادت و خصوصاً نماز شب است».

خالقی، ضمن یاد شهدای فیلم‌ساز از جمله شهید آوینی، سلحشور، مرحوم رضا غلامی و مرحوم سید ابراهیم اصغر زاده، آن‌ها را نماد و سمبل انقلاب دانست و گفت: انجمن فیلم‌سازان انقلاب اسلامی خراسان، بعد از سال ۷۸، برای انجام کارهای هنری به وجود آمد و از کلاس‌های هفتگی شروع شد و حال به این عنوان‌ها رسیده است. این جمع، کاملاً ایدئولوژیک بوده و حول محور تفکر اسلام ناب و انقلاب اسلامی جمع‌آوری‌ شده است؛ لذا مؤسسه، مرکز تولید و رقیب مجموعه دیگری نیست، بلکه به دنبال این است که به‌عنوان مجموعه هنری، افکارش را برای تولید آثار نزدیک به تفکر اسلام ناب، انقلاب اسلامی و آنچه حضرت آقا می‌فرمایند، به اشتراک بگذارد.

وی، حضور پررنگ‌تر نسبت به سال قبل و حضور خانواده‌های شهدایی که راجع به شهید آن‌ها فیلم ساخته ‌شده است، ازجمله خانواده شهید قاسمی دانا ـ اولین شهید مدافع حرم در مشهد که مستند آن ساخته خود اوست ـ را از ایده‌های جدید دومین سال جشنواره نام برد و گفت: در سال گذشته، شاهد اتفاق‌های جدیدی در جمع شورای اجرایی انجمن بودیم. یکی از این اتفاقات، تقسیم انجمن به کارگروه‌های تخصصی بود که از کارگروه‌هایی همچون فیلم‌نامه‌نویسان و تهیه‌کنندگان تشکیل شد تا بتوانند ذیل تخصص‌های مورد علاقه، امور را هم پیگیری کنند. مورد دیگر ثبت کارهای انجمن به‌عنوان یک‌ نهاد مردم‌نهاد بود که در حال پیگیری آن هستیم تا به‌عنوان یک تشکل ثبت شود؛ در این خصوص حتی اولین محتوا و پیش‌نویس اساسنامه هم نوشته‌ شده است که در دوره بعد پیگیری و تکمیل می‌شود. همچنین دوستان با همکاری حوزه هنری و لطف دوستانی از جمله میثم مرادی، دفتری را به انجمن اختصاص داده‌اند که به خاطر کامل نشدن فضا، برای این جشن آماده نشده است.

در ادامه وحید جلیلی، مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با تأکید بر این نکته که باید کاربردی و ناظر به میدان حرف بزنیم، گفت: در عرصه مستند و داستان، انقلاب اسلامی دارای موفقیت و چالش‌هایی است؛ لذا حضور افرادی مانند شهید مرتضی آوینی، باعث ایجاد دامنه‌هایی شد که تا به امروز شاهد نتایج آن هستیم. از جمله وجود هزاران فیلم‌ساز جوان دوربین‌به‌دست که در حال کار هستند و میان آن‌ها استعدادهای زیادی به چشم می‌خورد که نوید این را می‌دهد که به‌مرور کارهای برجسته بیشتری دیده شود و آینده درخشان‌تری در انتظار است.

وحید جلیلی: در حوزه مستند و داستان، بسیاری به خاطر ماهیت دینی و آرمانی دفاع مقدس، آن را نپسندیدند و به بایکوت کردن آن پرداختند.

وی افزود: در فیلم‌سازی انقلاب اسلامی دو چالش وجود دارد؛ نخست وجود سرفصل‌های مفقود در حوزه مستند و داستان است، به‌عبارت‌دیگر بخشی از هنر کشور که سابقه طولانی دارد و دارای فن و صاحب ادعا هستند و دیگران را مهمان و خود را صاحب‌خانه می‌دانستند، در مورد برخی از موضوعات مهم و تاریخی ما سکوت کردند و به سانسور روی آوردند که از مهم‌ترین آن‌ها ماجرای دفاع مقدس است که نیازمند روایت بود، اما بسیاری به خاطر ماهیت دینی و آرمانی دفاع مقدس، آن را نپسندیدند و به بایکوت کردن آن پرداختند.

در حوزه رسانه، مستندنگاری، داستان و… جنس جدیدی از افتخارات وجود دارد؛ از جمله وجود داستان‌نویسان بزرگ و شاعرانی که به دلیل اینکه حتی یک خط و یا یک سطر برای ۲۰۰ هزار شهید دفاع مقدس ننوشته‌اند، به خود افتخار می‌کنند و گمان می‌کنند که اگر به صحنه نیایند، شهدا فراموش می‌شوند، در دل تاریخ گم خواهند شد و به‌اصطلاح ماندگار نخواهند شد.

جلیلی ادامه داد: در حوزه رسانه، مستندنگاری، داستان و… جنس جدیدی از افتخارات وجود دارد؛ از جمله وجود داستان‌نویسان بزرگ و شاعرانی که به دلیل اینکه حتی یک خط و یا یک سطر برای ۲۰۰ هزار شهید دفاع مقدس ننوشته‌اند، به خود افتخار می‌کنند و گمان می‌کنند که اگر به صحنه نیایند، شهدا فراموش می‌شوند، در دل تاریخ گم خواهند شد و به‌اصطلاح ماندگار نخواهند شد. بنابراین به بایکوت کردن دفاع مقدس با این زاویه پرداختند و بعد از ۳۰ سال چشم‌باز کردند و دیدند که راهبردشان غلط بوده است، لذا عدم حضور آن‌ها باعث ضربه به این راه نشده است و حتی انقلاب، موجب رویش مؤثر در این حوزه شده است. به‌عبارت‌دیگر نبودن و بایکوت کردن آن‌ها باعث ایجاد عرصه منزه و آماده‌تری برای بازنمایی چهره مذهبی و دینی دفاع مقدس شده است.

این مسئول شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار در خصوص دستاوردهای انقلاب اسلامی بیان کرد: دفاع مقدس تنها دستاورد انقلاب اسلامی نبوده است و ما سرفصل‌های زیادی داریم که همچنان ناگفته باقی ‌مانده است. به‌عنوان‌مثال جهاد سازندگی را آن‌طور که باید یاد نکرده‌ایم، درصورتی‌که حرکت عظیم موجود در آن باید هر آدم حرفه‌ای رسانه را به خود جذب می‌کرد در صورتی ‌که ما جهاد سازندگی را آن‌طور که باید یاد نکرده‌ایم و دوباره باید برگردیم و به بازنگری سرفصل‌های مفقود بپردازیم که اگر این کار را نکنیم، ۱۰ سال دیگر بازنگری جدی در عرصه مستند نخواهیم داشت و حال فرصت بهتری نسبت به ۱۰ سال آینده است؛ زیرا خیلی‌ها مشتاق فراموش‌شدن آن هستند و نباید زمانی برسد که این خسارت‌ها قابل جبران نباشد. یک نمونه عینی آن، قضیه گوهرشاد در مشهد بود که اگر ۴۰ سال پیش شروع می‌شد، ۱۰ هزار نفر خاطره از آن واقعه داشتند و این حرکت که ۸۰ سال بعد از واقعه شروع شد، حتی از منظر رسانه قابلیت داشت و حرف‌های ناگفته و جذابی داشت.

جنگ روایت‌ها دارای بحث مهمی است که در کنار سرفصل‌های مفقود در عرصه سینما باید شناسایی شوند. لذا تاریخ هنر انقلاب اسلامی در حوزه تاریخی، اجتماعی و فرهنگی سرفصل‌های ناگشوده دارد.

وی با بیان اینکه در عرصه روایت، حضرات به مدت ۳۰ سال دفاع مقدس را بایکوت کردند و امروزه به‌ اشتباه خود پی برده‌اند، لذا ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است، تصریح کرد: در حال حاضر، شاهد جنگ روایت‌ها هستیم و تعجب‌آور است که در آن زمان در هر وصیت‌نامه‌ای به حجاب اشاره ‌شده بود. ده‌ها هزار وصیت‌نامه شهدا در این خصوص وجود دارد و شاید به آن‌ها الهام می‌شد و یا این آینده را دیده بودند که یک مشت فاسق که علمدار مستی و فسق و فجور هستند، پیدا شوند. لذا شما هنرمند هستید و باید با زبان هنر جواب این‌ها را بدهید نه با مقاله و یادداشت؛ اگرچه لازم است ولی جنگ روایت‌ها دارای بحث مهمی است که در کنار سرفصل‌های مفقود در عرصه سینما باید شناسایی شوند. لذا تاریخ هنر انقلاب اسلامی در حوزه تاریخی، اجتماعی و فرهنگی سرفصل‌های ناگشوده دارد. چالش دوم مربوط به جنگ روایت‌ها است که باید غیرتمندانه و هوشمندانه وارد این حوزه شد و هنرمندانه پاسخ داد. جنس فیلم‌سازی آقای مهدویان، انقلابی است و سینمای انقلاب از داشته‌های خود استفاده می‌کند و به یک جریان بی‌نظر در جهان می‌رسد؛ مانند فیلم ایستاده در غبار که افراد سینمای ایران به بی‌سابقه بودن آن در دنیا اشاره‌ کرده‌اند که این برگرفته از اعتمادبه‌نفس و اتکا به سینمای مستند انقلاب اسلامی است و لازم به ذکر است که تلاش هوشمندانه و هنرمندانه شهید آوینی در عرصه سینمای مستند، باعث ایجاد سبک تازه در فیلم‌سازی داستانی شده است.

هنرمندان در دنیا برای ملت رؤیا می‌سازند ولی هنرمندان ایرانی کابوس می‌سازند.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی افزود: بزرگ‌ترین هنرمند تاریخ معاصر انقلاب اسلامی، امام است. هنرمندان در دنیا برای ملت رؤیا می‌سازند ولی هنرمندان ایرانی کابوس می‌سازند؛ درصورتی‌که بخشی از کار هنر رؤیا و چشم‌اندازسازی است. استفاده از سینمای مستند در داستان که واقعیت پیش افتاده از تخیل را روایت می‌کند، ازلحاظ تئوریک به هنرهای دراماتیک ما کمک می‌کند که چگونه حوادث، ماجرا و قهرمان‌هایی ک فرای تخیل معمولی بشر هستند را روایت کنیم.

در حوزه سینمای داستانی سرفصل‌های مفقود وجود دارد و نشانه‌شناسی انقلاب اسلامی در خود سینمای جمهوری اسلامی سانسور می‌شود و بازنمایی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه سینمای داستانی سرفصل‌های مفقود وجود دارد و نشانه‌شناسی انقلاب اسلامی در خود سینمای جمهوری اسلامی سانسور می‌شود و بازنمایی نمی‌شود، گفت: جامعه سکولار دینی را در هنر دراماتیک به تصویر می‌کشند؛ به‌عنوان ‌مثال هیچ پلان راهپیمایی در فیلم‌ها پیدا نمی‌کنیم. فضای هنر روشن‌فکری و رسانه‌های غرب‌زده در تلاش هستند فیلم‌ساز حزب‌اللهی را تحت ‌فشار قرار دهند و برای آن خطوط قرمز طراحی کنند. این کار باعث شده حدود ۸۰۰ میلیون تجربه انسانی کلاً فِیک شود؛ لذا هر آنچه نشانه‌شناسی انقلاب اسلامی داشته باشد، حتی اگر واقعی و اجتماعی‌ترین پدیده باشد، خط قرمز و محاصره تلقی می‌شود که انقلاب و خط‌شکن‌های آن باید این خطوط را بشکنند. در طول ۴۰ سال گذشته، ۴۰۰ هزار پدر و مادر شهید و قهرمان عینی داریم که حتی با معیارهای دراماتیک به معنای واقعی قهرمان هستند؛ اما در این ۴۰ سال، ۴ فیلم از این قهرمانان ساخته نشده است و اگر هم ساخته ‌شده است‌ از زاویه آدم‌های پشیمان و مهجور و… به آن‌ها پرداخته‌شده است. در جنگ روایت‌ها، زاویه دید بسیار مهم است؛ لذا اگر صداوسیمای جمهوری اسلامی بعد ۴۰ سال اجازه به رسمیت شناخته شدن خانواده شهدا را در یک سریال داستانی بدهد، می‌بینیم حتی فیلم‌سازی که ادعای دین‌داری و انقلاب گری هم ندارد، سریال گرگ‌ومیش را می‌سازد که اگر فرزندان شما آن فیلم را ببینند، تصویر دیگری از خانواده شهدا به آن‌ها منتقل می‌شود. ما که با شهدا زندگی کرده‌ایم، باید فقط نظاره‌گر تصمیم صداوسیما راجع به این خانواده‌ها باشیم.

در سریال آشغال «بوی باران» که به قول یکی از دوستان وقتی آدم می‌بیند، از ایرانی بودن خود شرم می‌کند، رسانه ملی در اوج جنگ نرم با هزینه ۱۹ میلیارد تومان دستور ساخت این سریال را می‌دهد که این تصویر سیاه، کثیف و لجن از جامعه ایرانی را ارائه کرده و آن را در افکار عمومی ملت فرو کند.

وی افزود: در سریال آشغال «بوی باران» که به قول یکی از دوستان وقتی آدم می‌بیند، از ایرانی بودن خود شرم می‌کند، رسانه ملی در اوج جنگ نرم با هزینه ۱۹ میلیارد تومان دستور ساخت این سریال را می‌دهد که این تصویر سیاه، کثیف و لجن از جامعه ایرانی را ارائه کرده و آن را در افکار عمومی ملت فرو کند. درصورتی‌که می‌گویند عنوان پول‌شویی و مسئله‌های روز را بیان می‌کنیم، اما چرا باید به‌گونه‌ای باشد که آن سریال را موساد و سلطنت هم بپذیرد؟ دروغ می‌گویند که نیرو نیست، درصورتی‌که گاندو را همان آدم‌های معمول صداوسیما ساختند و اگر گاندو جریان نفوذ در دولت را نشان داد، «بوی باران» جریان نفوذ در صداوسیما را نشان داد. آقای صداوسیما اگر می‌خواهی بدانی جریان نفوذ در صداوسیما به کجا رسیده است، بوی باران را ببین.

جلیلی همچنین خاطر نشان کرد: جریان نفوذ و جنگ روایت‌ها جدی است و در طرف دیگر، رویش جبهه انقلاب در فیلم‌سازی هم جدی است و خوشبختانه در هر استانی، شاهد افرادی هستیم که استعداد در بحث فنی و حرفه‌ای برایشان مهم است و رشد پیدا می‌کنند؛ اما رشد فنی به‌تنهایی کفایت نمی‌کند و بچه‌های جبهه انقلاب باید نگاه راهبردی داشته باشند و به خلأ رصدها بپردازند. تشکیلات علاوه بر آموختن فنون مختلف باید نگاه تئوریک، همانند آوینی داشته باشند که اول اندیشمند بود و با انتخاب راهبرد درست، قابلیت‌های فنی را در جای درستی می‌نشاند و ماندگار می‌شد؛ بنابراین امیدوار هستم این انجمن به الگو تبدیل شود و فقط به بحث‌های فنی اکتفا نکنند. شما مشهدی هستید و مشهد خامنه‌ای، شریعتی، حکیمی، رحیم‌پور را داشته است و باید میان حلقه‌های هنر، اندیشه و آرمان، زمینه‌های مناسبی برای ارتباطات جدی برقرار شود و مکتب مشهدی شکل بگیرد.

سپس ماشاالله شاهمرادی زاده، بازیگر و کارگردان سینما به سخنرانی پرداخت و گفت: بابیان اینکه در سال ۹۰ از ۳۰ فیلم جشنواره فجر، ۱۰ مورد آن برای مشهد بود، گفت: وعده خدا است، هفت بار به جان خود قسم می‌خورد: وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا، وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا، وَالنَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا، وَاللَّیْلِ إِذَا یَغْشَاهَا، وَالسَّمَاءِ وَمَا بَنَاهَا و… هرکس می‌داند چه‌کاری خوب و بد است.بار کج هیچ‌گاه به منزل نرسیده است.

وی در تأکید حرف‌های جلیلی، گفت: اگر آمریکایی‌ها در دریا بچه‌های ما را گرفته بودند، از آن ده‌ها فیلم می‌ساختند ولی ما فقط به سانسور کردن پرداخته‌ایم؛ لذا فیلم «پنجشنبه آخر ماه»، ۹ بار کاندیدای جشنواره شده است ولی یک‌بار درباره آن نوشته ‌نشده است. من فیلم را به سینما آریا بردم و ضمن تبلیغ پخش آن به مدت یک هفته و تدارک کیک و شیرینی برای ۳۰۰ نفر، فقط ۱۰ الی ۱۵ نفر برای تماشای آن آمده بودند. بنابراین خودتان همکاری نمی‌کنید؛ مانند هنگامی‌که دوستتان فیلم مستند می‌سازد و شما آن را نمی‌بینید. در خارج از کشور، شب و روز فکر می‌کنند اما شماهایی که می‌دانید موفق می‌شوید و شکستی در کارتان وجود ندارد، حرکتی نمی‌کنید؛ زیرا تنبل هستید و خدا به افراد تنبل قول موفقیت نداده است.

انتهای پیام/


برچسب ها :
ارسال دیدگاه

بایگانی اخبار