» .مشروح خبر » مشروح خبر| رگه‌های اشرافی‌گری در برنامه «عصر جدید»/ اکثر شرکت‌کنندگان مستضعف نیستند

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۱۶ - ۱۳:۲۴

 کد خبر: 10651

یک پژوهشگر مطرح کرد:

مشروح خبر| رگه‌های اشرافی‌گری در برنامه «عصر جدید»/ اکثر شرکت‌کنندگان مستضعف نیستند

گروه سیاست ـ محمدصادق شهبازی، این نویسنده یکی از نمادهای بی‌عدالتی را اشرافی گری عنوان کرد و گفت: دعوای من برای برنامه عصر جدید این نیست که چه کسی رأی می‌آورد، مهم‌ترین مسئله من، این است که اکثریت مطلق شرکت‌کنندگان، مستضعف نیستند زیرا اگر شرکت‌کننده مستضعف بود، نمی‌توانست پول خرج کند و دستگاه فلان یاد بگیرد.

مشروح خبر| رگه‌های اشرافی‌گری در برنامه «عصر جدید»/ اکثر شرکت‌کنندگان مستضعف نیستند

به گزارش آتی نیوز، نشست عدالت در دوره معرفتی عصر اقامه با حضور محمدصادق شهبازی، نویسنده و پژوهشگر انقلاب اسلامی، ۱۴ مردادماه در مرکز آموزشی شهید باهنر مشهد برگزار شد.

محمدصادق شهبازی، نویسنده و پژوهشگر انقلاب اسلامی با بیان اینکه در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ دعوایی در حوزه‌های علمیه اتفاق افتاد و صف‌بندی‌هایی شکل گرفت که بدنه غالبی از متدین‌ها و مشخصاً حوزه‌های علمیه مقابل امام ایستادند، گفت: شهید سعیدی، نامه‌ای به عربی برای امام دارد که می‌گوید: به خدا سوگند می‌خورم حتی همه علما هم تو را تنها گذاشتند و احدی را استثنا نمی‌کنم و ناظر به این بود که امام می‌گفت: دایره دین، مسئولیت‌های ما و میزان همراهی مردم با ما یک حدی است. ریشه این درگیری‌های حوزه برمی‌گردد به اینکه دایره دین را چقدر می‌بینید، آیا مردم با ما همراه هستند؟ وظایف روحانیت به مردم چیست و تصویر مردم از ما، مثبت یا منفی است؟ در کتاب نهضت روحانیت اثر سیدحمید روحانی و کتاب سه دیدار اثر نادر ابراهیمی که درباره مباحثه امام (ره) و آیت‌الله حکیم است، آیت‌الله حکیم می‌گوید: «ما نمی‌توانیم و مردم با ما همراه نیستند». اتفاق مهمی که بعد از ۱۵ خرداد، رخ داد این بود که تقریباً اکثر شاگردان مهم امام (ره) با نشانه قهر و دعوا قم را ترک کردند. آقا (رهبری)، پدرش را بهانه کرده و به مشهد آمدند؛ شهید مطهری، بهشتی و مفتح نیز از دهه ۳۰ به تهران رفت و آمد داشتند ولی بعد از ۱۵ خرداد محکم در تهران ماندند، و یک کار را استارت زدند؛ آن‌ها مقابل این تصویری که مسئولیت‌های دین را محدود می‌داند، به مردم نگاه منفی دارد، واقعیت‌های زمان و مکان را نمی‌بیند و تصویری را ارائه دهد که خلاف این است، ایستادند؛ می‌توان گفت این علما، در مقابل الهیات محافظه‌کاری، الهیات انقلابی گری را بازتولید کردند.

محمدصادق شهبازی: امام (ره) می‌فرمایند: «خون‌دلی که پدر پیرتان از این طایفه متحجر خورده، از هیچ گروه دیگری نخورده است». پرونده این تفکر (طلابی که فقط مسئولیت‌های دین را محدود ندانند و..) در حوزه‌های علمیه همچنان باز است.

وی با اشاره به پیام امام خمینی (ره) به آقای محمدحسن غدیری که مجتهد نه‌تنها باید از روابط اقتصادی، سیاسی و نظامی و این‌ها اطلاع داشته باشد، باید توانایی اداره یک جامعه اسلامی و حتی یک جامعه غیر اسلامی را هم داشته باشد، گفت: امام (ره) می‌فرمایند: «خون‌دلی که پدر پیرتان از این طایفه متحجر خورده، از هیچ گروه دیگری نخورده است». پرونده این تفکر در حوزه‌های علمیه همچنان باز است لذا تعبیری دارند که می‌گویند: این‌ها، مارهای خوش ‌خط و خال هستند و این شوخی نیست، اگر این جملات را امام (ره) نگفته بود ما هم جگر نمی‌کردیم در این جلسات بگوییم.

این پژوهشگر انقلاب اسلامی با اشاره به تعاریف مختلف عدالت که از سوی متفکران دوره سنت و جهان مدرن مطرح شده است، گفت: متفکران لیبرال، آزادی حداکثری را برای آدم‌ها به رسمیت می‌شناسد و دولت، ناظر بی‌طرف است که مواظب باشد آدم‌ها یکدیگر را ندرند و یا مراعات عموم و مصلحت جمع را ملاک قرار می‌دهد که مربوط به نگاه‌ سوسیالیستی بوده و مخالف نگاه لیبرالی است. نگاه امام علی (ع) به عدالت، آن است که حق هر صاحب حقی، داده شود. تا قبل از انقلاب اسلامی، جهان دو قطب بود که باید عضو بلوک شر ق یا غرب می‌شدیم. جهان سوم و کشورهای عقب‌مانده که دغدغه عدالت داشتند جزو بلوک شرق شده و اگر دغدغه آزادی داشتند به بلوک غرب می‌پیوستند. ما نمی‌خواهیم جامعه مادی بسازیم که آدم‌ها فقط به یکدیگر زور نگویند. در اسلام ناب با قرائت امام (ره)، خیلی از آنچه که در تفکر رایج اسلامی و دینی، اسلام خوانده می‌شود را اسلام نمی‌دانیم. امام (ره) برای اسلام آمریکایی لغت‌های التقاطی، سرمایه‌داری، سلطنتی و مرفهان بی‌درد را به کار می‌برد. اکثریت مطلق این جملات به مفهوم محوری عدالت برمی‌گردد. در این تصویر، عدالت یک عنصر درجه دو نیست.

زمانی به سیستان و بلوچستان سفر کردم و دانشگاه آنجا را دیدم که بهترین امکانات را دارد. سالانه ۷۰۰ میلیون تومان تنها برای فضای سبز آنجا هزینه می‌شود؛ چند متر آن ‌طرف‌تر به مساجد و حوزه‌های علمیه اهل تسنن رسیدیم که نما و ساختمان مسجد مکی، چند میلیارد است. نهادهای شیعه، دفتر امام‌جمعه، استاندار و بنیاد شهید، ساختمان مجللی داشت. آمریکایی‌ها قبل از انقلاب آنجا را ساخته بودند اما ۵۰۰ متر آن‌طرف‌تر بعد از میدان کشاورزی، شهر تمام می‌شود و ۳۷۶ هزار برادر و خواهر بلوچستانی در فقر مطلق هستند که شهرداری رسیدگی نمی‌کرد، گله‌های سگ آنجا بود که کلی از آدم‌ها از هاری می‌میرند و بچه‌ها سل می‌گیرند. هشت هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل دارد.

وی با بیان اینکه حوزه‌های اصلی بی‌عدالتی که با آن مواجه می‌شویم و می‌خواهیم مبارزه کنیم، فقر، فساد و تبعیض است، گفت: رهبر انقلاب سال ۹۰ فرمودند: «متأسفانه ما نتوانسته‌ایم در نهایت یک نظریه معیار اسلامی در مورد عدالت تولید کنیم». در نهج‌البلاغه و غررالحکم در مورد نتایج فقر روایت داریم که می‌گویند فقر چه بلاهایی سر آدم می‌آورد. اولین شبی که به ده ونک رفتم تا ببینیم اوضاع چیست و حرف‌هایی که در رسانه می‌زنند، درست است یا نه، دیدم یک مشت آدم هستند که در دو کلمه نمی‌توانستند بگویند، مشکل آن‌ها چیست؟ یاد این روایت‌ها افتادم که طرف لال می‌شود و اصلاً نمی‌تواند چیزی بگوید؛ این‌قدر فقیر و بدبخت است. تنبلی، عدم پرداخت حقوق دینی مانند خمس و زکات و تبعیض از عواملی است که فقر را ایجاد می‌کند. زمانی به سیستان و بلوچستان سفر کردم و دانشگاه آنجا را دیدم که بهترین امکانات را دارد. سالانه ۷۰۰ میلیون تومان تنها برای فضای سبز آنجا هزینه می‌شود؛ چند متر آن ‌طرف‌تر به مساجد و حوزه‌های علمیه اهل تسنن رسیدیم که نما و ساختمان مسجد مکی، چند میلیارد است. نهادهای شیعه، دفتر امام‌جمعه، استاندار و بنیاد شهید، ساختمان مجللی داشت. آمریکایی‌ها قبل از انقلاب آنجا را ساخته بودند اما ۵۰۰ متر آن‌طرف‌تر بعد از میدان کشاورزی، شهر تمام می‌شود و ۳۷۶ هزار برادر و خواهر بلوچستانی در فقر مطلق هستند که شهرداری رسیدگی نمی‌کرد، گله‌های سگ آنجا بود که کلی از آدم‌ها از هاری می‌میرند و بچه‌ها سل می‌گیرند. هشت هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل دارد. به خوزستان هم که سفر کردیم، متوجه شدیم نیشکر و نفت چه بلایی بر سر برادران عرب آورده است که این همه شاکی هستند. شبی به منطقه میشداغ رفتم که رئیس بسیج دانشگاه تهران زنگ زد و گفت: آقا صادق سر خود را بِدُزد. اینجا حمله شده است، باور نمی‌کردم اما مثل منطقه جنگی شده بود و سپاه دوشکا می‌زد، تبعیض در آنجا، گروه تروریستی الاهوازیه را درست کرده است.

متأسفانه بیشتر اوقات تبعیض خلاف قانون نیست. بنده فیش کارانه ۸۰۰ میلیون تومانی، معاون سابق وزارت بهداشت در دوره احمدی‌نژاد که هنوز معاون نبود را به تلویزیون بردم. هیچ‌کدام از دهندگان و گیرندگان پرونده‌ املاک و فیش‌های نجومی محکوم نشدند زیرا قانونی بود.

دعوای من برای برنامه عصر جدید این نیست که چه کسی رأی می‌آورد، مهم‌ترین مسئله من این است که اکثریت مطلق شرکت‌کنندگان، مستضعفین نیستند چون اگر مستضعف بود نمی‌توانست پول خرج کند و دستگاه فلان یاد بگیرد.

شهبازی در ادامه افزود: زمانی که در جامعه از فقر صحبت می‌شود، مردم به یاد تنبلی و بی‌عرضگی افراد می‌افتند اما یک ضلع تبعیض، حاکم شدن روابط سرمایه‌داری است که فقیر، فقیرتر و غنی، غنی‌تر می‌شود. استعمار یکی از حوزه‌هایی است که فقر ایجاد می‌کند. استعمار سنتی از قرن ۱۵ تا ۱۹ میلادی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون برده از آفریقا به آمریکا برد. در قاره آمریکا ۲۵ میلیون سرخ‌پوست کشته شد. یکسری آموزش‌ها و سازمان‌های بین‌المللی، روابط اقتصادی و کنوانسیون‌ها به استعمار برمی‌گردد. مثل کاری که صندوق بین‌المللی جمعیت با ما کرد؛ از مراجع تقلید تا مسئولین عالی مملکت را بسیج کرد که باید جمعیت کنترل شود. از آقایان فتوا گرفت، سازمان تبلیغات، سپاه، بسیج و دولت را همراه کرد؛ این‌ها روابط استعماری است. سال ۸۵ می‌خواستند بنزین را تحریم کنند لذا سهمیه‌بندی بنزین و هدفمندی یارانه‌ها را برنامه‌ریزی کردیم. مرحله بعد گفتیم همان‌طور که در پالایشگاه‌ها بنزین تولید می‌کنند، در پتروشیمی‌ها نیز می‌توان تولید کرد اما بعد یک شاخص درآوردند که بنزین ما یورو ۴ نیست. الان این ارابه مرگ (پراید) چند میلیون است؟ و استاندارد یورو چند است که بنزین‌های ما یورو چند باشد. ما را با شاخص سرکار گذاشتند، کاری کردند که مجبور شدیم از اول دولت جدید ۹ یا ۱۰ میلیون لیتر بنزین وارد شود. سرمایه‌ای که قرار بود در منطقه محروم صرف مردم مستضعف شود، برای ورود بنزین به داخل کشور هزینه کردیم. با کنوانسیون، آموزش، سازمان‌های بین‌المللی و شاخص‌ها شما را سرکار می‌گذارد. در بیشتر موارد فساد به ماجرای زمین و مسکن برمی‌گردد. بیش از ۶۰ درصد پرونده‌های نظام قضایی مربوط به اسناد عادی است یعنی شخص برای یک زمین سند ندارد اما استشهاد محلی می‌گیرد، شهود شهادت داده و زمین را به نام خود سند می‌زند. فرصت‌های توسعه از مواردی است که فساد ایجاد می‌کند؛ به‌طور مثال یک عده از طرح اتوبان تهران ـ شمال اطلاع داشتند لذا زمین‌های اطراف اتوبان را خریدند که الآن منتظر افتتاح آن بوده و نان‌ آن‌ها سکه است. متأسفانه بیشتر اوقات تبعیض خلاف قانون نیست. بنده فیش کارانه ۸۰۰ میلیون تومانی، معاون سابق وزارت بهداشت در دوره احمدی‌نژاد که هنوز معاون نبود را به تلویزیون بردم. هیچ‌کدام از دهندگان و گیرندگان پرونده‌ املاک و فیش‌های نجومی محکوم نشدند زیرا قانونی بود. موضوع خیلی چیزها در کشور ما تبعیض است. فرصت‌هایی مثل صادرات، واردات یا آموزشی برای یک عده ایجاد شده است که بقیه از آن محروم هستند. نمادهای آشکار بی‌عدالتی که در جامعه با آن روبه‌رو هستیم، اشرافی گری است که در بین مردم نشانه تبعیض است. در متون دینی ما و صحبت‌های بنیان‌گذاران‌ جمهور اسلامی، اولویت اول همه سیاست‌گذاری‌های کشور باید مستضعفین باشند. امام (ره) می‌فرماید: مستضعف باید مستکبر بشود، مستکبر باید مستضعف بشود نه به این معنا که مستضعفین مثل مستکبرین ظلم کنند، به این معنا که طبقات اجتماعی به هم بریزد. دعوای من برای برنامه عصر جدید این نیست که چه کسی رأی می‌آورد، مهم‌ترین مسئله من این است که اکثریت مطلق شرکت‌کنندگان، مستضعفین نیستند چون اگر مستضعف بود نمی‌توانست پول خرج کند و دستگاه فلان یاد بگیرد.

یکی از حاضران: اولین بار که وارد حوزه امر به معروف شدم، رئیس نیروی انتظامی استان من را تهدید به شلاق کرد که اگر کار خود را ادامه دهم، نامه نوشته بودند به حراست حوزه که این آقای طلبه آمده گفته که اینجا را به هم می‌ریزیم. به مسئول حراست گفتم: پای نامه را چند نفر امضا کردند، گفت: ۷ نفر. در صورتی که در آن جلسه‌ای که داشتم، دو نفر بیشتر حضور نداشتند. حاضران به این امر پرداختند که بیان عدالت‌خواهی جرأت می‌خواهد.

در ادامه یکی از حضار گفت: اولین بار که وارد حوزه امر به معروف شدم، رئیس نیروی انتظامی استان من را تهدید به شلاق کرد که اگر کار خود را ادامه دهم، نامه نوشته بودند به حراست حوزه که این آقای طلبه آمده گفته که اینجا را به هم می‌ریزیم. به مسئول حراست گفتم: پای نامه را چند نفر امضا کردند، گفت: ۷ نفر. در صورتی که در آن جلسه‌ای که داشتم، دو نفر بیشتر حضور نداشتند. حاضران به این امر پرداختند که بیان عدالت‌خواهی جرأت می‌خواهد.

شهبازی در پاسخ گفت: شما مثل آقای مرعشی نجفی هستید که بیانیه‌های امام (ره) را امضا نکرد و گفت: حق با آقا روح‌الله است اما ما به اندازه آقا روح‌الله جیگر نداریم. مظلوم‌تر، طلبه‌هایی هستند که عدالت‌خواهی می‌کنند. مثل آن شیخی که آمد نیوز نشان داد به نیشکر هفته تپه رفته و نماز می‌خواند و هیچ‌کس پشت سر او نایستاده است. او به گفته خود، می‌خواست نشان دهد روحانیت با حرکت کارگرها مشکل ندارد. همین اقدام او نیز باعث شد حقوق کارگرها را بدهند و فعلاً بحران فروکش کند.

اصلاح جامعه را می‌توان از طریق رأس حکومت، نهادها، مردم شروع کرد. نمونه‌های اصلاح جامعه در رأس حکومت، رضاخان بود که با زور حکومت تلاش می‌کرد مردم را تغییر دهد؛ البته در تاریخ انقلاب هم دولتی بود که به‌زور می‌خواست جامعه را رشد و توسعه دهد و می‌گفت: من به اندازه همه سیاسی هستم و تصمیم می‌گیرم لذا بقیه کار کنند و آن دولت سازندگی بود. اصلاح‌طلب‌ها نیز ادعا داشتند که نهادهای انتخابی را می‌گیریم و در حکومت تغییر ایجاد می‌کنیم. یکسری اصلاحات از بیرون جامعه است که می‌توان به تحریم اشاره کرد چراکه فشار اقتصادی موجب نارضایتی شده، مردم به خیابان می‌ریزند، شیشه می‌شکنند و نافرمانی مدنی به وجود می‌آید؛ آن وقت است که برجام را امضا می‌کنیم، هسته‌ای تعطیل می‌شود و الان هم قضیه موشک، حقوق بشر و چیزهایی که می‌خواهند از بیرون ما را تغییر بدهند.

این تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه قرآن می‌گوید: مهم‌ترین هدف اجتماعی دین، اجرای عدالت است، گفت: اصلاح جامعه را می‌توان از طریق رأس حکومت، نهادها، مردم شروع کرد. نمونه‌های اصلاح جامعه در رأس حکومت، رضاخان بود که با زور حکومت تلاش می‌کرد مردم را تغییر دهد؛ البته در تاریخ انقلاب هم دولتی بود که به‌زور می‌خواست جامعه را رشد و توسعه دهد و می‌گفت: من به اندازه همه سیاسی هستم و تصمیم می‌گیرم لذا بقیه کار کنند و آن دولت سازندگی بود. اصلاح‌طلب‌ها نیز ادعا داشتند که نهادهای انتخابی را می‌گیریم و در حکومت تغییر ایجاد می‌کنیم. یکسری اصلاحات از بیرون جامعه است که می‌توان به تحریم اشاره کرد چراکه فشار اقتصادی موجب نارضایتی شده، مردم به خیابان می‌ریزند، شیشه می‌شکنند و نافرمانی مدنی به وجود می‌آید؛ آن وقت است که برجام را امضا می‌کنیم، هسته‌ای تعطیل می‌شود و الان هم قضیه موشک، حقوق بشر و چیزهایی که می‌خواهند از بیرون ما را تغییر بدهند. رأس حکومت در نظام دینی، امام است و امت مجموعه‌ای از مردم هستند که در راستای جهت‌گیری امام حرکت می‌کنند. یکی از کارهایی که باید کنیم، اصلاح ادبیات دینی است. اهمیت عدالت جا نیفتاده است، در محیط‌های دینی اولویت همه حجاب است. امام در مقابل کسانی که صرفاً از استعمار می‌گفتند، از لغت استکبار استفاده کرد و گفت: استکبار تجاوز به احکام الهی و ظلم به بندگان خدا است. هیچ‌چیز به زشتی دنیاگرایی روحانیت نیست و در مورد جامعه نیز می‌گویند: مصرف‌گرایی بزرگ‌ترین آفت یک جامعه انقلابی است.

شهبازی به بیان مصادیق عدالت پرداخت و گفت: عدالت‌خواهی، افشاگری نیست، ایجاد تغییر به نفع از بین رفتن نابرابری‌ها است. گاهی اوقات با اصلاح سازوکارها می‌توان جلوی بی‌عدالتی‌ها را گرفت. یک گروه دانشجویی به گمرک بوشهر رفته بودند که مشاهده کردند در آنجا شتر با بارش می‌آید و می‌رود. گیت‌های ورودی محموله‌ها به‌صورت نیروی انسانی چک می‌شد که گفتند: این سیستم‌ها را کامپیوتری کنید. همه گیت‌ها را بستند و یک گیت مجهز به باسکول و کامپیوتر شد و نیروی انسانی فقط دکمه ورود و خروج را می‌زد، از آن به بعد درآمد گمرک بوشهر ۹ برابر شد. در ده ونک سه نفر تلفات دادند؛ بروید و ببینید که چه قانون و ساختاری اجازه داده تا ده ونک را این‌گونه بذل و ببخشش کنند و این یکی از مصادیق عدالت‌خواهی است. طلبه مثل دانشجو نیست و می‌تواند در زندگی ۸۰ ساله خود انقلابی بماند و مردم و توده‌ها را آگاه کند.

تبعیض‌هایی که ساختارش قانونی است مثل ماجرای پزشکان که می‌خواهند ظرفیت را بالا ببرند اما مقاومت می‌کنند چون می‌دانند که اگر ۵  هزار جراح قلب در کشور داشته باشیم، دیگر نمی‌توانند دستمزد بالا از بیت‌المال گرفته و ۳۰،۴۰ میلیون زیرمیزی از مریض بگیرند؛ اما الان چون تعداد کم و تقاضا زیاد است می‌توانند قیمت را بالا ببرند. الان پزشک‌ها دکانی به نام نظام پزشکی دارند که تعرفه‌ها را مشخص، اجرا و نظارت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه نسخه اصلی دشمن در جنگ اقتصادی، نارضایتی مردم است، گفت: ما روی فقر و فساد زیاد کار کردیم اما روی تبعیض کار نکردیم. تبعیض‌هایی که ساختارش قانونی است مثل ماجرای پزشکان که می‌خواهند ظرفیت را بالا ببرند اما مقاومت می‌کنند چون می‌دانند که اگر ۵  هزار جراح قلب در کشور داشته باشیم، دیگر نمی‌توانند دستمزد بالا از بیت‌المال گرفته و ۳۰،۴۰ میلیون زیرمیزی از مریض بگیرند؛ اما الان چون تعداد کم و تقاضا زیاد است می‌توانند قیمت را بالا ببرند. الان پزشک‌ها دکانی به نام نظام پزشکی دارند که تعرفه‌ها را مشخص، اجرا و نظارت می‌کنند. مرحوم پدر من با اعمال پزشکی فوت شد، من رفتم شکایت کنم که دیدم طرف مقابل در حد مدیرکل در وزارت بهداشت بود، به نظام پزشکی مراجعه کردم، در آنجا هم خودشان بودند. حتی قوه قضاییه گفتند: پزشکی قانونی نظر بدهد؛ اینجا هم پزشکان متخصص خودشان هستند. در دوره احمدی‌نژاد گفتند: تعرفه‌ها را نظام پزشکی مشخص کند که آن‌ها ۹۰۰ درصد تعرفه‌ها را افزایش دادند. در نظام سلامت، پزشکان متخصص سود می‌برند اما از پزشک عمومی تا پرستار، مریض و فیزیوتراپ تحت‌فشار هستند.

اتاق بازرگانی در ۹۲ نهاد تصمیم‌گیری جای دارد و شرط عضویت در آن این است که باید اعضای آن سه‌هزارم درآمد خود را بدهند که اکثر تولیدکننده‌ها این کار را انجام نمی‌دهند اما دلال و تاجر می‌تواند این حق عضویت را بپردازد. تاجرها نماینده بخش خصوصی هستند و اکثر وزرای این دولت برآمده از اتاق بازرگانی هستند. نهاوندیان که قبلاً رئیس دفتر رئیس‌جمهور بود؛ رئیس قبلی اتاق بازگانی نیز بود.

این پژوهشگر با بیان اینکه باید به دنبال این باشیم که ذی‌نفعان بی‌عدالتی چه کسانی هستند، گفت: در اقتصاد، واردات کننده‌ها، اتاق بازرگانی و دلال‌ها سود می‌برند. اتاق بازرگانی در ۹۲ نهاد تصمیم‌گیری جای دارد و شرط عضویت در آن این است که باید اعضای آن سه‌هزارم درآمد خود را بدهند که اکثر تولیدکننده‌ها این کار را انجام نمی‌دهند اما دلال و تاجر می‌تواند این حق عضویت را بپردازد. تاجرها نماینده بخش خصوصی هستند و اکثر وزرای این دولت برآمده از اتاق بازرگانی هستند. نهاوندیان که قبلاً رئیس دفتر رئیس‌جمهور بود؛ رئیس قبلی اتاق بازگانی نیز بود. امروز مثلثی از واردات کننده‌ها، بانک‌های خصوصی و ملاک‌ها شکل گرفته که یکدیگر را کامل می‌کنند.

شهبازی با بیان اینکه از نظر مقام معظم رهبری، نفس سرمایه‌داری بد نیست و مشکل با سرمایه سالاری است، گفت: امام (ره) تعدیل ثروت می‌کرد در زمان جنگ فرمان داد که کامیون دارها باید به جبهه بروند، یعنی هم ابزار تولید که کامیون است وهم عنصر تولید که شخص است را مجبور می‌کنند که به جبهه برود. رهبری مثل بقیه کَنز را حرام می‌داند اما می‌گوید اگر کسی سرمایه دارد و کَنز نمی‌کند، ولی تولید و کار خیر می‌کند، این سرمایه اشکال ندارد. بهترین کتاب فارسی برای عدالت، کتاب قاموس عدالت و عدالت‌خواهی مقام معظم رهبری یا مدینه عادله اثر احسان خاندوزی است.

متفکر بعدی شهید مطهری که برای ثروت، دایره محدودی قائل است، شهید مطهری است. خیلی از علمای شیعه تا قبل از انقلاب فتوا می‌دادند که انحصار علمی و حق مالکیت معنوی را نمی‌پذیرند. از اختصاصات امام (ره)، پذیرش حق مالکیت معنوی است.

انتهای پیام/


برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
ارسال دیدگاه

بایگانی اخبار