» .مشروح خبر » مشروح خبر| تفکر دولت و رئیس جمهور غربگراست/ ظریف، ایران را بازیچه دست غرب کرده است

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۱۶ - ۱۴:۳۵

 کد خبر: 10698

استاد دانشگاه امام صادق (ع):

مشروح خبر| تفکر دولت و رئیس جمهور غربگراست/ ظریف، ایران را بازیچه دست غرب کرده است

گروه سیاست ـ علی باقری با بیان اینکه تفکر دولت و ریاست جمهوری به شدت غربگراست و این امر سبب عقب نشینی کردن دولت در مقابل آمریکا می شود، گفت: ظریف باعث شده، ایران بازیچه دست اروپا و آمریکا شود.

مشروح خبر| تفکر دولت و رئیس جمهور غربگراست/ ظریف، ایران را بازیچه دست غرب کرده است

به گزارش آتی نیوز، دوره معرفتی عصر اقامه با محوریت تحلیل ۴۰ سالگی انقلاب در میدان های سیاست اقتصاد و فرهنگ و حوزه علمیه در گام اول و گام دوم انقلاب برگزار شد.

در روز چهارم این دوره که در مرکز آموزشی شهید باهنر شاندیز برگزار شد، علی باقری به سخنرانی در حوزه وضعیت فعلی انقلاب ایران در سیاست پرداخت.

مجری نشست با معرفی رزومه کاری دکتر باقری به عنوان معاون سیاست خارجی و امنیت بین الملل، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی، مدیرکل اروپای مرکزی و معاونت اروپا و آمریکا در وزارت خارجه در زمان تصدی دکتر جلیلی، ریاست ستاد دکتر جلیلی در انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری و استاد دانشگاه امام صادق (ع) از وی دعوت کرد تا سخنان خود را پیرامون موضوع ذکر شده بیان کند.

باقری در ابتدای سخنان خود به تفاوت میان سیاست خارجی و دیپلماسی اشاره کرد و گفت: سیاست خارجه، مجموعه ای از اصول و مبانی و اهداف است که برای نگاه به بیرون نیازمند آن هستیم اما دیپلماسی را می توان هنر، علم، ترفند و ابزار رسیدن به اهداف و حفظ مبانی در کنار بالا بردن ارزش اهداف دانست. تهدیدها و فرصت ها در عرصه سیاست خارجی بستگی به اهداف و نگاه ها دارد. در این عرصه بی‌نهایت تهدید و فرصت وجود دارد که الزامات و اقتضائات شرایط مختلف زمانی منجر به عینی شدن این تهدیدات می شود. از نگاه رهبر معظم انقلاب، تهدیدهای اساسی نظام، فساد سیاسی و اخلاقی مسئولان و سوء عملکرد آن‌هاست و تهدیدهایی از قبیل تحریم که در نگاه کشورهای خارجی و گروههای غرب گرای داخلی تهدید های اساسی به شمار می آیند، عملا پوچ و بی ارزش است. انقلاب این ظرفیت را دارد که تهدیدها را تبدیل به فرصت کرده و این امر آن گاه محقق می شود که متکی به خودمان باشیم و این یعنی باور به نگاه انقلابی و دوری از گرایش به غرب.

در ادامه باقری با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در خصوص اصول و مبنای سیاست خارجه، گفت: در بیانات رهبری به طور صریح چندین اصل برای سیاست خارجه تشریح شده که از میان آنان می توان به باور به نظام انقلابی و رکود ناپذیری انقلاب و ایمان به طی فاصله میان آرمان و واقعیت اشاره کرد. امروزه تفکر غرب گرا، مولفه های ارزشی و دست نیافتنی را به عنوان آرمان و  واقعیت ها را به عنوان چیزهای عادی به خورد عموم مردم داده و موجب مشکل شدن طی این مسیر و بدبینی عموم مردم به ادامه این راه می شود، در صورتی که اگر به گذشته نگاه کنیم و تفاوت ها را در طول تاریخ برشماریم، به موارد زیادی بر می خوریم که این مقوله را نقض می کنند. برای مثال هم اکنون و در اوج فشارهای جامعه جهانی بر جمهوری اسلامی، ایران دارای پنج ارتش در سرتاسر منطقه است و این به عنوان یک قدرت عینی بر تمام جهانیان آشکار است. اصل دیگری که در بیانات رهبر انقلاب اسلامی آمده، پایبندی شدید به اصول جمهوری اسلامی و باور به این‌که جمهوریت و اسلامیت دو عضو لاینفک از یکدیگر در نظام است. برای تفهیم این اصل می توان به سخنرانی محمدرضا خاتمی در تبریز اشاره کرد که در آن زمان حیرت بسیاری از مردم را در پی داشت مبنی بر اینکه اگر در فروردین ۵۸  مردم به یک حکومت مسیحی رای میدادند نیز  ما آن را قبول داشتیم. در صورتی که در بیانات رهبر معظم انقلاب، اسلام و جمهوری دو عضو جدایی ناپذیر از یکدیگرند. اصل دیگر در نظر داشتن عزت ملت و کشور عنوان اصلی حاکم بر سایر اصول و تأکید بر هر سه رکن این اصل که عزت، حکمت و مصلحت است. تفکر غرب گرایی در این اصل دو رکن عزت و حکمت را حذف و تنها تکیه بر رکن سوم یعنی مصلحت می زند. اصل مهم دیگر مرزبندی با رقبا و دشمنان و حفظ فاصله با آن به عنوان یک اصل دینی و سیاسی است در این اصل رقابت یک اصل نسبی است اما موردی مانند عکس گرفتن زیر پرچم آمریکا با سران این کشور نقض صریح این اصل بیان شده در بیانات رهبری است. از اهداف سیاست خارجه که در این بیانیه آمده است، می توان به استقلال و عزت به عنوان دو اصل حاکم و اهداف دیگری مانند کرامت تمامیت ارضی و پیشرفت و رسیدن به قله های اقتصادی اشاره کرد البته اهداف بسیار بیشتری در این بیانیه آمده است. همچنین راهبردهای سیاست خارجی در این بیانیه، راهبردهایی از قبیل عقب نشینی نکردن از حقوق ملی و همچنین عمومی سازی و تحلیل سیاسی مسائل بر خلاف تفکر غرب گرا است، حال آنکه امام از ابتدای انقلاب، تقابل با آمریکا را امری میدانی اعلام کرد که این عمل را می توان یکی از ابداعات امام و انقلاب دانست. راهبرد دیگر در این بیانیه برخورد به موقع با هرگونه تهاجم و زدن ضربه محکم در صورت هجوم عوامل بیگانه است که البته این امر در منافات با ستیز و جنگ با استکبار جهانی نیست. از دیگر راهبردها نیز می‌توان به عدم ترس از تهدید و حل کردن مشکلات قابل حل با سایر دولت های جهانی اشاره کرد.

وی در ادامه به بیان سه سرفصل از خوانش این بیانیه اشاره کرد و افزود: در این بیانیه توجه به سه سرفصل حیاتی و مهم است. سر فصل اول، بیان واقعیت هاست که مربوط به گذشته بوده و موضوعی است که ما در آن مشکل داریم. این مشکل یا به علت عدم خوانش صحیح و یا به علت انتقال ناصحیح است. سرفصل دیگر از سرفصل ها، حقیقت هاست که می توان به موضوع  طی شدن فاصله آرمان و واقعیت اشاره کرد. مجموعه  این دو سرفصل باعث تقویت باورها شده و باعث به وجود آمدن چشم اندازی برای آینده که از آن به عنوان سرفصل سوم یاد شده، میشود. واقعیت ها را می توان به عنوان یک اصل در بیانیه رهبری در چند مثال به خوبی درک کرد؛ برای مثال در خصوص ایران، واقعیت بر این اساس است که ایران، قبل از انقلاب در تولید علم تقریباً به عدد صفر نزدیک بود اما اکنون جایگاه بسیار خوبی در بین سایر کشورها دارد. در خصوص انقلاب نیز واقعیت مبنی بر عدم انفعال همچنین در خصوص جمهوری اسلامی واقعیت بر این اساس است که مدیریت جهادی، ایران را به عرصه جهانی معرفی کرد به طوری که امروزه تهدیدهای ایران نیز تغییر کردند. اگر در گذشته ایران تهدید به عدم دریافت سلاح می شد، حالا تهدید به سمتی تغییر جهت داده است که ایران را از فروش سلاح دور کند. حقیقت ها نیز در این بیانیه به وضوح قابل رویت است؛ برای مثال اینکه انقلاب از  ارزش‌های خود فاصله نمی‌گیرد یک حقیقت است که به مرور تبدیل به یک باور عمومی شده است. در حقیقت این بیانیه بیشتر از اعتبار آفرینی، برای جوانان تعهد آفرین است. وقتی که رهبر انقلاب در این بیانیه، آرمان بزرگ انقلاب اسلامی را که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظما است، برای تحقق خود نیازمند جوان می دانند، در حقیقت وظایف سنگین را بر دوش آنها می گذارد. همچنین رهبر انقلاب در این بیانیه، طهارت اقتصادی را شرط مشروعیت مسئولان در تمام سمت های اقتصادی می‌شمارد که این سخن باید امروزه تبدیل به یک ساختار و قانون شود و از آن در تمام ارکان نظام استفاده شود. همچنین از دیگر شرایط عنوان شده در این بیانیه برای داشتن مسئولیت در نظام اسلامی دور بودن از شیطان حرص و تلاش برای رفع محدودیت ها نام برده می‌شود. در این بیانیه در مورد هیچ نهاد و شخصی صحبت نمی شود، جز دولت و آن هم فقط در حوزه سیاست خارجه، همچنین محورهایی که در این بیانیه آمده است را می‌توان نقشه راهنما برای پیشبرد اهداف نظام دانست.

علی باقری:‌ اینکه آقای ظریف می‌گوید اگر به قبل برگردیم باز هم برجام را امضا می کنم؛ عملاً تکیه کردن به غرب، آمریکا و کشورهای دیگر است و یقینا تفکری غرب گراست.

در ادامه باقری در پاسخ به پرسش یکی از حضار که آینده سیاست خارجه ایران را چگونه متصور می شوید و اینکه آیا مشرق می تواند تکیه‌گاهی برای ایران باشد، گفت: اینکه خود را نیازمند به کشوری دیگر برای رفع نیازها بدانیم، عملاً تفکری غرب گرا است. پیرو بیانات رهبری، مذاکره با آمریکا سم است، در نتیجه فضایی برای مذاکره نیست اما اینکه آقای ظریف می‌گوید اگر به قبل برگردیم باز هم برجام را امضا می کنم؛ این عملاً تکیه کردن به غرب، آمریکا و کشورهای دیگر است و یقینا تفکری غرب گراست. همچنین باید در نظر گرفت که هیچ کشوری در مورد حقوق مذاکره نمی‌کند، مسئله هسته ای یک حق مسلم بود و مذاکره در مورد آن یک اشتباه بزرگ. در دنیای سیاست هیچ اقدام برادرانه ای میان دو کشور وجود ندارد و هر دولت به دنبال منافع خود است در این شرایط دولت آمریکا به علت داشتن قدرت از سایر دولت ها متفاوت است؛ برای مثال اگر امروز هم می‌بینید که ایران، روسیه را همراه خود به سوریه برده است این بدان معنا نیست که حالا روسیه در تمام زمینه‌های حضور در این کشور پیرو منافع ایران عمل کند، بلکه به دنبال منافع خود است. در سیاست نمی‌توان فرقی میان کشوری که در مسئله ای به شما کمک کرده و سایر کشورها مثلاً کشورهای اروپایی قائل شد؛ در دوره تحریم ها در جایی که حتی آمریکا نیز ایران را در زمینه های غذا و دارو و تجهیزات پزشکی تحریم نکرد، اروپا از فروش آن به ایران ممانعت کرد باید دانست در این مسئله صبر راهبردی فایده ای ندارد چرا که برای کشور نتیجه را در پی ندارد.

تحریم دکتر ظریف، وزیر امور خارجه کشور را تمام ایرانی ها محکوم می کنند اما این بدان معنی نیست که ما ظریف را فردی بی اشتباه تلقی کنیم، امری که دولت کنونی در پی آن است. دلایل متعددی برای این امر وجود دارد که می توان به دیدار با یک سناتور آمریکایی ظریف به عنوان یک امر پیش پا افتاده اشاره کرد که در انتهای این نشست، ظریف در پاسخ به درخواست این سناتور مبنی بر دیدار با ترامپ علیرغم بیانات رهبری مبنی بر عدم و دیدار و نشست با طرف آمریکایی بر خلاف انتظار به جای پاسخ منفی با تهران تماس گرفت و پیرامون این موضوع سوال کرد. همچنین اقدامات ظریف باعث شده ایران بازیچه دست اروپا و آمریکا شود به طوری که بعد از خروج آمریکا از برجام و شکایت ایران در مجامع قانونی، نه تنها ایران به نتیجه نرسید بلکه با وتو قطعنامه شورای امنیت توسط آمریکا، ایران در صورت شکایت مجدد مجازات می شود.

در ادامه برنامه، یکی از حضار، خواهان تفسیر دکتر باقری از موضوع تحریم دکتر ظریف، وزیر امور خارجه کشور، توسط آمریکا شد که باقری پاسخ داد: قطعاً این امر را تمام ایرانی ها محکوم می کنند اما این بدان معنی نیست که ما ظریف را فردی بی اشتباه تلقی کنیم، امری که دولت کنونی در پی آن است. دلایل متعددی برای این امر وجود دارد که می توان به دیدار با یک سناتور آمریکایی ظریف به عنوان یک امر پیش پا افتاده اشاره کرد که در انتهای این نشست، ظریف در پاسخ به درخواست این سناتور مبنی بر دیدار با ترامپ علیرغم بیانات رهبری مبنی بر عدم و دیدار و نشست با طرف آمریکایی بر خلاف انتظار به جای پاسخ منفی با تهران تماس گرفت و پیرامون این موضوع سوال کرد. همچنین اقدامات ظریف باعث شده ایران بازیچه دست اروپا و آمریکا شود به طوری که بعد از خروج آمریکا از برجام و شکایت ایران در مجامع قانونی، نه تنها ایران به نتیجه نرسید بلکه با وتو قطعنامه شورای امنیت توسط آمریکا، ایران در صورت شکایت مجدد مجازات می شود. در خصوص برجام نیز آمریکا موضوع مذاکرات را بسیار محدود کرد به طوریکه فقط در بخش هسته ای و آنهم فقط در حوزه اقتصادی و مالی حاضر به مذاکره و رفع  تحریم های همین حوزه محدود شد.

فردی مانند صالحی که گفته بود پلوتونیوم برای ساخت سلاح است، حالا که سلاحی ساخته نمی شود نیازی به آن نداریم، فردی قاجاری است چرا که از حقوق مسلم ملی ایران چشم پوشی می‌کند.

متاسفانه تفکر دولت و ریاست جمهوری به شدت غرب گراست و این امر سبب عقب نشینی کردن دولت در مقابل آمریکا می شود.

در ادامه باقری در پاسخ به پرسش یکی از حضار مبنی بر اینکه چرا رهبری با برجام مقابله نکرد، گفت: به طور مشخص میتوان گفت که رای ۶ میلیون ایرانی پشت این راه و این مذاکرات بود البته باید توجه داشت که مسیر برجام به خوبی طی نشد. در برجام باید به دنبال منفعت بود و نه توافق و اگر قرار بود در این مذاکرات امتیازی به طرف غربی داده شود، نباید از حقوق یک ملت آن هم به صورت تمام و کمال کوتاه آمد و موضوع هسته ای به طور مشخص یک حق ملی بوده و هست. باید دانست فردی مانند صالحی که گفته بود پلوتونیوم برای ساخت سلاح است، حالا که سلاحی ساخته نمی شود نیازی به آن نداریم، فردی قاجاری است چرا که از حقوق مسلم ملی ایران چشم پوشی می‌کند. امروزه به خاطر پیدایش و القای ضعف ایران برای اروپا و آمریکا خواسته های آنها نیز از تعلیق فعالیت های هسته ای به تعطیلی این فعالیت ها و سپس تخریب آن تغییر کرده است تا تابستان ۹۰ خط قرمز آمریکا غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم توسط ایران بود اما از تابستان ۹۰ به بعد خط قرمز به ساخت سلاح تغییر کرد. در توافق میان ایران و آمریکا ذکر شده است که اجرای موفقیت‌آمیز برجام به ایران حقی مانند اعضای ام.پی.تی می دهد اما هیچ معیاری از موفقیت آمیز بودن برجام ذکر نشده و باید دانست که اعضای ام.پی.‌تی نیز حق غنی سازی ندارند. متاسفانه تفکر دولت و ریاست جمهوری به شدت غرب گراست و این امر سبب عقب نشینی کردن دولت در مقابل آمریکا می شود.

انتهای پیام/


برچسب ها :
ارسال دیدگاه

بایگانی اخبار