» .اسلایدر » انحراف مطالبات دانشجومعلمان، به‌منظور برچیدن دانشگاه بود/ می‌خواستند رگ حیات دانشگاه را بزنند

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۱۳ - ۱۷:۵۲

 کد خبر: 10569

حمیدرضا حاجی‌بابایی:

انحراف مطالبات دانشجومعلمان، به‌منظور برچیدن دانشگاه بود/ می‌خواستند رگ حیات دانشگاه را بزنند

گروه جامعه ـ نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از سال ٩٢ تا سال گذشته مطالبات دانشجویان را منحرف کردند، اظهار کرد: هدف، برچیدن دانشگاه فرهنگیان و پرداختن به موضوعات رفاهی و صنفی تعریف‌ شده بود تا دانشگاه را تعطیل کنند.

انحراف مطالبات دانشجومعلمان، به‌منظور برچیدن دانشگاه بود/ می‌خواستند رگ حیات دانشگاه را بزنند

به گزارش آتی نیوز، نشست برنامه ششم توسعه و تحولات آموزش‌وپرورش در دانشگاه فرهنگیان مشهد، پردیس شهید بهشتی برگزار شد.

حمیدرضا حاجی بابایی، نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی با توضیح پیشینه دانشگاه، گفت: بهار سال ٩٢ در جمع اولین ورودی‌های دانشگاه فرهنگیان حضور یافتم. نخستین اعتراض آنان کسر ۴۵ درصد از حقوقشان بود (این کسر از حقوق، به دلیل خدمات رفاهی ارائه‌شده به دانشجویان است) که البته ابلاغ نشده و کودتای دانشگاه بوده که ما لغو کردیم.

حمیدرضا حاجی‌بابایی: از سال ٩٢ تا سال گذشته مطالبات دانشجویان را منحرف کردند، مطالبات باید باعث شکوفا شدن دانشگاه، اجرای تمام‌عیار قوانین مربوط به دانشگاه فرهنگیان و اساسنامه باشد، اما با چند موضوع، مطالبات را به انحراف کشیدند؛ زیرا اساس، برچیدن دانشگاه فرهنگیان بود، پرداختن به موضوعات رفاهی و صنفی تعریف‌ شده بود تا گفته شود و گل آن چیده و دانشگاه را تعطیل کنند.

وی با طرح این سؤال که مطالبات دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان چه باید باشد، ابراز کرد: از سال ٩٢ تا سال گذشته مطالبات دانشجویان را منحرف کردند!، مطالبات باید باعث شکوفا شدن دانشگاه، اجرای تمام‌عیار قوانین مربوط به دانشگاه فرهنگیان و اساسنامه باشد اما با چند موضوع مطالبات را به انحراف کشیدند؛ زیرا اساس، برچیدن دانشگاه فرهنگیان بود، پرداختن به موضوعات رفاهی و صنفی تعریف‌ شده بود تا گفته شود و گل آن چیده و دانشگاه را تعطیل کنند. در تدوین اساسنامه، هرکس که مدعی بود دعوت کردیم و بهترین اساسنامه نوشته شد، فقط دو دانشگاه در کشور است که رئیس هیئت امناء آن، رئیس‌جمهور است اول دانشگاه تربیت مدرس و دیگری دانشگاه فرهنگیان.

می‌خواستند رگ حیات دانشگاه فرهنگیان را بزنند. یکی از اعتراضات این بود که چرا باید به دانشجو معلمان حقوق پرداخت کنیم!؟ گویی می‌خواستند حقوق نجومی بدهند، حقوق نجومی چند نفر از این مفت‌خورها را بزنند همه‌چیز درست می‌شود! ما باید معلم تربیت کنیم اگر تمام عالم را خرج کنیم که معلم تربیت شود می‌ارزد.

وی ادامه داد: یکی از ایرادات را به ساختمان‌های دانشگاه می‌گیرند که در برخی دانشگاه‌ها وجود دارد، ولی رئیس هیئت امناء در استان‌ها استاندار است پس رئیس هیئت امناء به چه دردی می‌خورد!؟ مدارس با تعداد بالای کلاس ساخته می‌شود، می‌توان از این طریق هم بخشی از مشکل را مرتفع کرد، مشکل دیگر را اساتید دانشگاه بیان ‌کردند و به جرأت می‌گویم که اساتیدی که در آموزش‌وپرورش تدریس کرده‌اند و بعد وارد دانشگاه شدند، عموماً از کسانی که از اول در دانشگاه تدریس کردند قوی‌تر هستند. اگر ریشه‌یابی کنید بهترین اساتید دانشگاه‌ها در آموزش‌وپرورش بودند. مطلع شدم در مشهد که ٣۵٠ نفر معلم داریم که دکتری رشته‌های گوناگون دارند این یعنی واقعاً توانمند هستند. ما در ماده ۶٣ برنامه ششم گفتیم دولت مکلف است، دانشگاه فرهنگیان هرچه ردیف می‌خواهد بدهد، می‌توان اساتید به نام از دانشکده‌ها را شش ساعت دعوت به همکاری کرد چه اشکالی دارد!؟ در تهران دانشکده‌های روانشناسی و علوم تربیتی از مخالفان دانشگاه فرهنگیان بودند گفتیم در خدمت شما هستیم و برای شما احترام قائلیم، شما برای تدریس به اینجا بیایید، کجا کمبود است!؟ می‌خواستند رگ حیات دانشگاه فرهنگیان را بزنند، یکی از اعتراضات این بود که چرا باید به دانشجو معلمان حقوق پرداخت کنیم!؟ گویی می‌خواستند حقوق نجومی بدهند، حقوق نجومی چند نفر از این مفت‌خورها را بزنند همه‌چیز درست می‌شود! ما باید معلم تربیت کنیم اگر تمام عالم را خرج کنیم که معلم تربیت شود می‌ارزد.

در ادامه نماینده اصولگرای مجلس، تعطیلی دانشگاه فرهنگیان را احیای سند ٢٠٣٠ دانست و گفت: ما امسال در مجلس تصویب کردیم که هر حقوق‌بگیر ۴٠٠ هزار تومان به همراه ١٠ درصد افزایش حقوق داشته باشد؛ چرا به دانشجو معلمان ١٠٠ هزار تومان اضافه شد!؟ در کشور ما پول کم نیست. دو بار اگر در مجلس پای‌کار دانشگاه فرهنگیان نرفته بودیم، تعطیل می‌شد. کار به کجا می‌رسد که رهبر انقلاب در هفته معلم به دانشگاه فرهنگیان رفتند و این در چهل سال گذشته یک‌بار اتفاق افتاده بود؛ به این معناست که دانشگاه به قامت رهبری باید رشد کند، این دانشگاه تنها دانشگاهی است که در مجلس، شورای تشخیص مصلحت نظام و در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری نیز آمده است، اما یکی از انحرافات مهم ماده ٢٨ است. در بعضی رشته‌ها امکان برگزاری کلاس نبود تا دانشجوی آن در دانشگاه دیگر تحصیل کند و دوره خود را در دانشگاه فرهنگیان ببیند.

بودن سند تحول بنیادین و دانشگاه فرهنگیان یعنی نبود سند ٢٠٣٠. سند ٢٠٣٠ به معنای ازهم‌پاشیدگی فرهنگی و نظام آموزشی است. اگر من وزیر نمی‌شدم شاید تا سال ١۴٢٠ هم سند تحول بنیادین نوشته نمی‌شد.

وی با بیان اینکه بودن سند تحول بنیادین و دانشگاه فرهنگیان یعنی نبود سند ٢٠٣٠، گفت: سند ٢٠٣٠ به معنای ازهم‌پاشیدگی فرهنگی و نظام آموزشی است. اگر من وزیر نمی‌شدم شاید تا سال ١۴٢٠ هم سند تحول بنیادین نوشته نمی‌شد، بعد از سال‌ها و خرج بودجه‌های مختلف در زمینه پژوهش این سند، با هشت ماه کار پژوهشی بین گروه‌هایی از حوزه علمیه و کمیته‌های مشترک بین ما و شورای عالی انقلاب فرهنگی، ٧٠ درصد از این سند تغییر کرد و تمام مواد سند تحول، از آقای عارف که مسئول کمیته بررسی بودند، تا دیگران در شورای عالی انقلاب فرهنگی، به اجماع رأی آورد، آن‌قدر بحث کردیم که حتی یک مواد هم مخالف نداشت.

از یک‌طرف به دنبال تعطیلی دانشگاه فرهنگیان بودند و از طرف دیگر هر وزیری که آمد، مأموریتش خصوصی‌سازی مدارس بود.

بزرگ‌ترین خطا در حق آموزش‌وپرورش این است که به بخش خصوصی سپرده شود، زیرا خصوصی‌سازی، دشمن دانشگاه فرهنگیان است.

وی در ادامه افزود: دانشگاه فرهنگیان از سال ٩١ اگر با همان شتاب اولیه حرکت می‌کرد، امروز در این وضعیت نبود، ازیک‌طرف به دنبال تعطیلی دانشگاه بودند از طرف دیگر هر وزیری که آمد، مأموریتش خصوصی‌سازی مدارس بود؛ به این صورت که شخصی مدرسه را تحویل می‌گیرد و با دوستان و خویشان خود بدون یک ساعت آموزش دیدن اداره می‌کند. آقای رئیس‌جمهور که برای بودجه به مجلس آمده بودند، فقط یک جمله درباره آموزش‌وپرورش آورده بودند که سالی ۱۰ درصد از آن را باید بفروشیم درحالی‌که در برنامه ششم توسعه نوشتیم همه‌جا به‌استثناء مدرسه خصوصی‌سازی باشد. بزرگ‌ترین خطا در حق آموزش‌وپرورش این است که به بخش خصوصی سپرده شود زیرا خصوصی‌سازی، دشمن دانشگاه فرهنگیان است. رهبری گفتند در آموزش و پرورش تعداد معلم و پول را حساب نکنید.

همچنین حاجی بابایی گفت: سرپرست محترم وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کردند که از شهریور طرح نظام رتبه‌بندی معلمان اجرایی خواهد شد؛ درصورتی‌که ما به دولت گفته‌ایم بعد از آماده شدن طرح برای تأیید به مجلس بفرستند. این مسئله تقریباً شش ماه طول می‌کشد، چگونه می‌خواهند از شهریور اجرا کنند!؟ علاوه بر این، مشکلی که در نظام پرداخت آن است رخ خواهد داد، این مسئله نشان می‌دهد دوستان وقوف بر مسائل حقوقی و قانون ندارند.

وی درباره طرح نظام ۳ـ۳ـ۶ تحصیلی و انتقادی که به آن شده بود، گفت: اولاً به این اسم نیست بلکه چهار تا سه است، این طرح همانند اتوبان بوده و یک طرح استراتژیک است. در رابطه با انتقاداتی که از کمبود کلاس بود، به خود طرح مربوط نمی‌شود و نقد آن نیست. یکی دیگر از انتقادات مربوط به طرح ۳ـ۳ـ۶، نبود معلم بود. سال ۹۱- ۹۲ که این طرح را اجرا کردیم، به همه استان‌ها اعلام کردیم اگر کلاسی خالی است اعلام کنند، اطلاعی نرسید. چهار سال از این انتقاد گذشت، به وزیر وقت گفتیم آیا کمبود معلم دارید؟ پاسخ ایشان منفی بود. درصورتی‌که در آن سال‌ها ۱۲۰ هزار نفر بازنشسته شده بودند که حدود ۷۹ هزار نفر از مقطع ابتدایی بودند. چگونه در زمان ما کمبود معلم بوده اما در زمان وزیر بعدی با این حجم بازنشسته کمبود نبوده است؟! گفتند: برخی معلمان دوره ندیده‌اند! ما معلمانی را به کار گرفتیم که ۱۲ سال حق‌التدریس بودند و سابقه داشتند، همان‌هایی که این انتقادات را داشتند ۵۰ هزار نفر نیروی خدمات آموزشی ‌روی دست نظام گذاشتند.

در ادامه یکی از حاضران با رویکرد انتقادی از مجلس خطاب به حاجی بابایی، گفت: بنده چهار سال دانشجو معلم هستم، در این دوره دو مسئول کمیسیون تحقیقات مجلس تغییر کردند و حتی یک‌بار از دانشجو معلم صحبت نکردند، گویا اگر موضوعی رسانه‌ای نشود، در مورد آن بحث نمی‌شود.

حاجی بابایی در پاسخ به انتقادی که در مورد تدوین کتب درسی دانش آموزان بود، اظهار کرد: کتب درسی ما باید تغییر پیدا کند، سیستم سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی ما سیستمی ۴۰ سال بود که باعث شد، بخشی از کار رضایت‌بخش نباشد. شما دانشجو معلمان می‌توانید مطالبات خود را به‌راحتی از مجلس پیگیری کنید. باید به جایگاهی برسانید که هرکس گزینه انتخاب وزارتخانه شد، اول نظراتش در مورد دانشگاه فرهنگیان بررسی شود. دانشگاه فرهنگیان از مطالبات رهبری است و اگر در مجلس به آن پرداخته نمی‌شود، باید نقد کنید.

انتهای پیام/


برچسب ها :
ارسال دیدگاه

بایگانی اخبار