» .مشروح خبر » مشروح خبر | بطحایی نمی‌خواست سند ۲۰۳۰ را اجرایی کند، استعفا داد

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۲۷ - ۱۶:۳۶

 کد خبر: 10219

معاون سابق آموزش و پرورش خراسان رضوی:

مشروح خبر | بطحایی نمی‌خواست سند ۲۰۳۰ را اجرایی کند، استعفا داد

گروه جامعه ـ حمید کفش‌کنان با تأکید بر اینکه آموزش‌ و پرورش نباید سیاسی باشد، در خصوص استعفای وزیر سابق آموزش و پرورش اظهار کرد: بطحایی استعفا داد زیرا نمی‌خواست سند ۲۰۳۰ را کاملاً اجرا نماید اما آقایان می‌خواستند آن را اجرا کنند.

مشروح خبر | بطحایی نمی‌خواست سند ۲۰۳۰ را اجرایی کند، استعفا داد

به گزارش آتی‌ نیوز، ششمین نشست از سلسله مباحث بررسی جریان نفوذ در آموزش و پرورش با حضور حمید کفش‌کنان، معاون سابق پژوهش آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی، ۲۶ تیرماه در مسجد حضرت ولیعصر (عج) به همت هیئت یاران بقیه‌الله (عج) فرهنگیان ولایی خراسان رضوی برگزار شد.

حمید کفش‌کنان، معاون سابق پژوهش آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی در این جلسه بیان کرد: ۱۰۰ درصد منابع زیرزمینی دنیا در اختیار کشور ما است، حال چطور می‌شود ۴۰ میلیون نفر زیر خط فقر باشند در حالی که ما کشوری داریم که در کریدور جامعه جهانی است؟ این جز ناکارآمدی است؟ این ناکارآمدی چگونه اتفاق می‌افتد؟ از طریق همان جریان نفوذ که مقام معظم رهبری در چند حوزه به آن تأکید کردند. ایشان در سال ۸۴ نفوذ را در چهار حوزه نفوذ فرهنگی و آموزشی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی و نظامی مطرح کردند. مقام معظم رهبری در این ‌باره اذعان دارند که نفوذ امنیتی ـ نظامی و اقتصادی مهم است، ولی مهم‌تر از آن نفوذ فرهنگی است و هیچ‌چیز خطرناکی به‌اندازه نفوذ فرهنگی در جامعه وجود ندارد. ما در تاریخ شاهد این نمونه نفوذها بوده‌ایم. از جمله آن‌ها معاون رئیس جمهور یوگسلاوی بود که بعد از ۴۰ سال گفتند او عامل نفوذی بیگانگان است. او با هیچ فرد خاصی ارتباط نداشت و هیچ اخباری را رد و بدل نکرد اما اشتباه کار او چه بود؟ تنها مسئولیت این فرد، این بود که در امور اجرائی کشور افراد ناکارآمد را بر مسند بنشاند همین موضوع بر فلج کردن ساختار اجرایی یک نظام و حاکمیت کفایت می‌کند. افرادی در مسند کار باشند که کار بلد نیستند. نمی‌شود گفت بعد از ۴۰ سال مردم و مسئولان بعضی مسائل را نمی‌فهمند و متوجه نیستند اما چرا این مسائل اتفاق می‌افتد؟ این مهم اتفاق می‌افتد تنها به دلیل اینکه مساجد ما کارکردشان را از دست داده‌اند. شما صدر اسلام را نگاه کنید. پیامبر (ص) وقتی می‌خواستند در مدینه حکومت تشکیل دهند، پایه حکومت اسلامی را در مسجد پایه‌گذاری کردند و مسجد کارکردهای مختلفی داشت، چنانکه در اوایل انقلاب نیز امام این کارکردها را به مسجد برگرداند و مسجدها به حوزه‌های هنر، سینما و اقتصاد وارد شده بودند و در زمان جنگ در عرصه نظامی نیز فعال بودند. اول انقلاب مساجد بر تمام امور دخالت داشتند. از جمله این فعالیت‌ها این بود که دفترچه‌های خواروبار تعاونی در مساجد توزیع می‌شد. ما هر هفته هر شب شاهد نمایش فیلم و تئاتر در مساجد بودیم. بچه‌ها در تابستان به کلاس‌های تابستانه در مساجد می‌رفتند، کتابخانه‌ها در مساجد فعال بود. تمام این‌ها فعالیت‌های اجتماعی بود که در مساجد شکل می‌گرفت. بحث‌های سیاسی نیز در مسجد صورت می‌گرفت، اما امروز کارکرد مسجد در نماز و دعا و قرآن خلاصه می‌شود. تنها نیم ساعت قبل از اذان درب مسجد باز می‌شود و بعد از نماز تمام. حال سؤال اینجاست؛ آیا بچه‌های بسیجی و مخلصی که در مساجد فعال هستند و کار فرهنگی انجام می‌دهند، مدارس اطراف مساجد را می‌شناسند؟ می‌دانند مدیران این مدارس چه افرادی هستند؟ می‌دانند به دانش‌آموزان چه چیزهایی تدریس می‌شود؟ به قدری مردم را در مسائل معیشتی درگیر کرده‌اند که پدر و مادر خانواده اگر دو شیفت هم کار کنند باز به گَرد خرج خانواده نمی‌رسند و دیگر فرصتی ندارند که پیگیر تربیت کودک خود باشند و ببینند در ۸ ساعت زمانی که فرزند جوان و نوجوانشان در مدرسه است چه چیزی می‌آموزد؟

کفش‌کنان تصریح کرد: دغدغه‌هایی که مردم نسبت به مسائل اقتصادی دارند، آن‌قدر پررنگ شده است که کمتر به مسائل فرهنگی می‌پردازند و از آن غافل شده‌اند. ما مسئول هستیم. جریان نفوذ به دنبال دست‌اندازی به نظام است. سرمنشأ این نفوذ توسط دشمن و خارج از کشور است. همان چیزی که مقام معظم رهبری بارها می‌گویند و یک عده مغرضانه می‌گویند دشمن کجاست؟ این‌ها در توهم هستند. ما ۸ سال جنگ را اداره کردیم و ۸۰ میلیارد دلار بدهی زمان شاه را پرداخت کردیم. چطور می‌شود امروز با مشکلاتی که در بحث‌های نقدینگی ایجاد کردند، کشورمان این‌قدر محروم و فقیر باشد. این مشکلات اقتصادی از کجا آمد؟

وی در ادامه با اشاره به چگونگی شکل‌گیری سند ۲۰۳۰، اظهار کرد: در سال ۹۶ زمانی که جریان سند ۲۰۳۰ پنهانی توسط مسئولان جمهوری اسلامی امضا و کارگروهی در دولت تشکیل شد و بعد ابلاغیه آن به ادارات آموزش و پرورش کل کشور جهت اجرا، ابلاغ شد، مقام معظم رهبری در سخنرانی فرمودند: «سند ۲۰۳۰ یعنی تربیت سرباز برای آمریکا و انگلیس و تغییر سبک زندگی از ایرانی ـ اسلامی به غربی» اما نتایج این اتفاق در سال تحصیلی گذشته مشهود بود. سند ۲۰۳۰ می‌گوید در سال ۲۰۳۰ یعنی ۱۱ سال دیگر، باید سیستم آموزشی آموزش‌ و پرورش با استانداردهایی که در این سند تعریف شده است، همخوانی داشته باشد و مسائلی باید به‌عنوان آموزش به کودکان ارائه شود.

معاون سابق پژوهش آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: مقام معظم رهبری در جایی می‌گویند «من عمداً واژه توسعه را نگفتم، چون تفکر توسعه‌گر یک تفکر غربی است». حال امروز یک جریان توسعه‌گرا و غرب‌زده به خارج از کشور متوسل شده‌اند در حالی که رهبری بارها در رابطه با ارتباط با غرب تذکر داده‌اند. اما کدام سخنان امام و رهبری اکنون با عملکرد مسئولان درست درمی‌آید؟ جریانی در خارج از کشور و از طریق یونسکو با تولید سندی تحت عنوان سند ۲۰۳۰ آمده‌اند و برای ۱۱ سال دیگر ما برنامه‌ریزی کردند.

وی تأکید کرد: در ظاهر سند ۲۰۳۰ پایان دادن به فقر در همه اشکال آن و در همه جا، پایان دادن به گرسنگی و تحقق امنیت غذایی و تغذیه بهتر، تضمین یک زندگی توأم با سلامت و ترویج رفاه برای همه و در تمامی سنین و دستیابی به تساوی جنسیتی و توانمندسازی همه زنان و دختران از دیگر اهداف مورد اشاره در این سند است اما یکی از بحث‌های سند ۲۰۳۰ این است که باید به دانش آموزان آموزش داده شود که خانواده چیست و چگونه تولید می‌شود و گسترش پیدا می‌کند. تعریف ۲۰۳۰ از خانواده به همان سبک غربی و تشکیل شده از مرد با زن، مرد با مرد و زن با زن است که با یکدیگر پیمان زندگی مشترک می‌بندند. حتی امروزه در غرب مد شده است که یک انسان با یک حیوان ازدواج می‌کند و حتی جدیداً انسان با خودش نیز ازدواج می‌کند. یکی از نمونه‌های آن این است که ما باید یک کودک را قبل از اینکه به دوران بلوغ برسد، آنقدر قوی بکنیم که مسائل جنسی را آموزش ببیند تا در زمان بلوغش آن حس غریبی خود را بتواند کنترل کند و تمام مسائل را برای آن‌ها تشریح می‌کنند. متأسفانه این اتفاق در مدارس ما اتفاق افتاده و نمونه کوچکی از نتایج این اتفاق در سال تحصیلی گذشته مشهود بود، چنان‌که در بعضی مدارس، به نام زنگ شادی و بحث‌های این چنینی، اشعار مضحک و مستهجنی را به دانش آموزان آموزش دادند.

معاون سابق پژوهش آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: سند ۲۰۳۰ در سال ۹۵ امضا شد و در دولت کارگروهی تبیین شد که چارچوب آن را در مدارس اجرایی کند. این سند توسط آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور امضا شد. بعد از آنکه مقام معظم رهبری این مسئله را پشت تریبون اعلام کردند، به اجبار، طی بخشنامه‌ای جلوی ابلاغ رسمی آن را گرفتند. افشای سند ۲۰۳۰ این‌گونه بود: «یونسکو سند ۲۰۳۰ را تنظیم کرد و آن را در اجلاسی که تمام وزرای آموزش‌ و پرورش تمام دنیا در کشور کره حضور داشتند، ارائه کرد. همین آقایی که به‌عنوان سرپرست آموزش‌ و پرورش کنونی انتخاب شده است، و قبلاً مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان بود، به‌اتفاق آقای فانی، وزیر سابق آموزش‌ و پرورش در اجلاس یونسکو در کره شرکت می‌کنند. در سال ۹۶ آقای حسینی می‌گوید من وقت گذاشتم و در هر ۵ کارگروه شرکت کردم. در آنجا ۵ کارگروه برای تبیین سند می‌گذارند که الزاماتی را در سند کشورها می‌آورند که کشورها ملزم هستند چارچوب خودشان را با برنامه‌های ۲۰۳۰ منطبق کنند. اما آقای حسینی با تأکید بر حق تحفظ ایران در اجرای سند ۲۰۳۰ گفت: مروری بر اهداف ۱۷ گانه سند ۲۰۳۰ نشان می‌دهد که این سند هیچ‌گونه مغایرتی با اهداف جمهوری اسلامی ایران، قانون اساسی و اسلام نداشته بلکه در بخش‌های زیادی تطابق کامل دارد اما در خود سند آمده است که شرط پذیرفتن تحفظ این است که با اصل و ماهیت سند ۲۰۳۰ مغایرت نداشته باشد. بعد از ۳ ماه، نتیجه این سند این می‌شود که در سازمان ملل این سند مطرح می‌شود و کشورها رسماً می‌روند و امضا می‌کنند و اجرای این سند را تعهد می‌کنند از جمله آن‌ها مسئولان کشور ما هستند».

کفش‌کنان اظهار کرد: حال آقای حسینی را سرپرست وزارت آموزش و پرورش گذاشتند. این جریان توسعه‌گرا در پشت پرده مسائل معیشتی خود را مطرح کردند. تا حرف می‌زنیم میگویند «سند ۲۰۳۰ که اجرا نمی‌شود. از زمانی که رهبری فرمودند دیگر کسی آن را اجرا نمی‌کند». آن‌ها در انتخابات سال ۹۲ نکته‌ای را مطرح کردند و گفتند: «ما تاکنون از اقتصاد به سیاست یارانه می‌دادیم و اکنون باید از اقتصاد به سیاست خارجه یارانه بدهیم»، یعنی این‌که اقتصادمان را زیر سلطه بیگانگان ببریم چون اقتصاد، تعدیل‌گر اجتماعی است. وقتی فشار اقتصادی روی مردم باشد به خواست مسئولان تن می‌دهند. یک بار می‌آیند می‌گویند FATF، یک روز می‌گویند برجام و اکنون می‌گویند ۲۰۳۰. در رابطه با برجام چقدر رهبری گفتند این‌ها بدعهد هستند و به تعهد خود عمل نمی‌کنند اما می‌گویند آمریکا از برجام خارج شد، اروپا که هست! برجام ۱۱ تعهد دارد و رهبری بارها فرمودند که آن‌ها حتی به یکی از تعهداتشان عمل نکردند.

حمید کفش‌کنان‌: رئیس‌جمهور محترم باید در اسرع وقت وزیر آموزش‌ و پرورش را به مجلس معرفی کند و این وزیر نباید آقای سید جواد حسینی باشد، به این دلیل که ایشان مجری سند ۲۰۳۰ است و در سند ۲۰۳۰ نقش داشته و پس از بیانات مقام معظم رهبری نیز در مورد ۲۰۳۰ نیز از این سند دفاع کرده است.

معاون سابق پژوهش آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: بحث ما بحث اقتصاد نیست، اگر اقتصاد ما را فلج کردند، کارگاه‌های تولیدی ما را بستند، کارخانه‌های ما تعطیل شد و اشتغال ما به مشکل خورد، خسارت بزرگی به ما زدند اما قابل جبران است، ولی اگر نسل آینده من و شما را آن‌طور که دلشان می‌خواهد تربیت کنند، دیگر قابل جبران نخواهد بود. رئیس‌جمهور محترم باید در اسرع وقت وزیر آموزش‌ و پرورش را به مجلس معرفی کند و این وزیر نباید آقای سید جواد حسینی باشد، به این دلیل که ایشان مجری سند ۲۰۳۰ است و در سند ۲۰۳۰ نقش داشته و پس از بیانات مقام معظم رهبری نیز در مورد ۲۰۳۰ نیز از این سند دفاع کرده است. همچنین ایشان یک فرد بسیار سیاسی است، چنان‌که معاون سیاسی استاندار بوده است. چرا چنین شخصی باید وزیر آموزش‌ و پرورش شود؟

آموزش‌ و پرورش نباید سیاسی باشد و به‌عنوان یک ابزار به آن نگاه کرد. حتی رفتن و استعفای آقای بطحایی نیز جای بحث دارد. رفتن آقای بطحایی، رئیس  آموزش‌ و پرورش به خاطر این بود که نمی‌خواست سند ۲۰۳۰ را کاملاً اجرا نماید.

بعد از اینکه آقای بطحایی استعفا داد، کسی نفهمید ایشان که چهار ماه قبل از استعفا، استیضاح شده و نمایندگان درخواست استیضاح را امضا کرده بودند، چرا ناگهان رفت، زیرا با لابی سنگینی که به همراه دولت و وزارتخانه انجام شده بود، تمام نمایندگان امضاهای خود را پس گرفته بودند!

وی با بیان اینکه مردم ما دیگر از سیاست زدگی خسته شده‌اند، گفت: دیگر بحث اصولگرا و اصلاح‌طلب نیست، بلکه حرف ما این است آموزش‌ و پرورش نباید سیاسی باشد و به‌عنوان یک ابزار به آن نگاه کرد. حتی رفتن و استعفای آقای بطحایی نیز جای بحث دارد. رفتن آقای بطحایی، رئیس  آموزش‌ و پرورش به خاطر این بود که نمی‌خواست سند ۲۰۳۰ را کاملاً اجرا نماید. یکی از بحث‌های سند ۲۰۳۰ این است که باید به دانش آموزان آموزش داده شود که خانواده چیست، چگونه تولید می‌شود و گسترش پیدا می‌کند. تعریف ۲۰۳۰ از خانواده به همان سبک غربی و تشکیل شده از مرد با زن، مرد با مرد و زن با زن است که با یکدیگر پیمان زندگی مشترک می‌بندند. بعد از اینکه آقای بطحایی استعفا داد، کسی نفهمید ایشان که چهار ماه قبل از استعفا، استیضاح شده و نمایندگان درخواست استیضاح را امضا کرده بودند، چرا ناگهان رفت، زیرا با لابی سنگینی که به همراه دولت و وزارتخانه انجام شده بود، تمام نمایندگان امضاهای خود را پس گرفته بودند!

اولین دلیل استعفای بطحایی، این است که ۸ ماه به انتخابات مجلس مانده و دولت با توجه به مشکلات و ضعفی که در بحث‌های اقتصادی داشته است تعداد کرسی‌های موافقی که در مجلس داشت را نخواهد داشت لذا می‌خواهد هر طور که شده آن‌ها را به دست آورد و هیچ دستگاهی به‌اندازه‌ آموزش‌ و پرورش در سطح کشور ساختار و گسترش ندارد. دومین دلیل استعفای بطحایی، سند ۲۰۳۰ است که آقایان متعهد شده‌ بودند آن را اجرا کنند و جناب رئیس‌جمهور صریحاً گفت: «من تا آخر دولت دوازدهم از هر چه بگذرم، از سند ۲۰۳۰ نمی‌گذرم».

کفش‌کنان گفت: رفتن آقای بطحایی از آموزش‌ و پرورش دو دلیل مبین دارد؛ اول اینکه ۸ ماه به انتخابات مجلس مانده و دولت با توجه به مشکلات و ضعفی که در بحث‌های اقتصادی داشته است تعداد کرسی‌های موافقی که در مجلس داشت را نخواهد داشت، می‌خواهد هر طور که شده آن‌ها را به دست آورد و هیچ دستگاهی به‌اندازه‌ آموزش‌ و پرورش در سطح کشور ساختار و گسترش ندارد. این نگاه دولت به آموزش‌ و پرورش کاملاً ابزاری و سیاسی است. دومین دلیل استعفای بطحایی سند ۲۰۳۰ است که آقایان متعهد شده‌ بودند آن را اجرا کنند و جناب رئیس‌جمهور صریحاً گفت: «من تا آخر دولت دوازدهم از هر چه بگذرم، از سند ۲۰۳۰ نمی‌گذرم». آن‌چیزی که مهم است حضور آقای حسینی در وزارت آموزش و پرورش است. ایشان شخصی است که مدیریت آموزش و پرورش استان خراسان رضوی را بر عهده داشته و ۸ ماه معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان رضوی بوده و در این ۸ ماه به بیشتر فرمانداری‌ها سر زده و با فرمانداران جلسه داشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پخش سریال گاندو، اظهار کرد: نفوذ باعث فلج شدن سیستم اقتصادی کشور می‌شود. جیسون رضاییان در مصاحبه‌ای اعلام کرد: به قدری به دولت ایران نزدیک شدیم که طعم آدامس رئیس جمهور را می‌دانستیم. بعد خیلی راحت می‌گویند مشکلی نیست. رئیس جمهور یک کشور، مسئول جمهوری اسلامی باید بیاید و به مردم دروغ بگوید؟ مگر نگفتند دلارهای پس‌گرفته شده از آمریکا در نتیجه برجام بوده است اما آن دلارها را آمریکا در قبال تبادل جیسون رضاییان داد. کجایش برجام بود؟ همان آقایی که کلید دستش می‌گرفت و می‌گفت: مشکلات را آن‌چنان بهبود می‌بخشم که مشکلات اقتصادی نداشته باشیم بعد آمد و با واژه‌هایی از جمله « بروید به جهنم. بروید جای گرم پیدا کنید»، با مردم سخن گفت. اعتبار شمای رئیس جمهور، شمای نماینده مجلس به خاطر مردم است. وقتی رهبری می‌فرمایند باید در جامعه آرامش باشد از این قضیه سوء استفاده نکنید. فکر نکنید اگر کسی ابراز نارضایتی نمی‌کند به دلیل رفاه است. ما مثل شما نیستیم که تا چیزی مورد قبولمان نشد، بریزیم در کوی دانشگاه، فتنه ۸۸ راه بیندازیم، پرچم آتش بزنیم. ما خیلی آرام و منطقی مباحث را نقد می‌کنیم.

۹۵ درصد رونق اقتصادی کشور بسته به توان داخلی دارد اما آن‌ها ناکارآمدی خودشان را به برجام ربط می‌دهند.

وی بیان کرد: باید گفت ۹۵ درصد رونق اقتصادی کشور بسته به توان داخلی دارد اما آن‌ها ناکارآمدی خودشان را به برجام ربط می‌دهند. یکی از دستورات مقام معظم رهبری در سال جاری افزایش ارزش پول ملی بود. در دولت قبلی (احمدی‌نژاد) دلار هزارتومانی به خاطر افزایش نقدینگی، به ۳۷۰۰ تومان رسید. در این دولت دلار چهار برابر شده، اما درواقع دلار گران نشده، بلکه ارزش پول ملی افت پیدا کرده است. کاهش ارزش پول ملی قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد که یعنی کوچک شدن سفره مردم و دست بردن در جیب آن‌ها. کمبودی که بر اثر ایجاد نقدینگی در سیستم مالی به وجود آمده، از جیب مردم جبران کرده‌اند. خود آقای روحانی این سخنان را در رابطه با دولت قبل مطرح کرد و گفت: «شما نقدینگی را ۴ برابر کردید این چه ربطی به تحریم دارد؟»، تنها حرف راستی که ایشان زدند همین بود. این‌ها در ۶ سال گذشته نقدینگی را چند برابر کردند؟ ۴۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی را تحویل گرفتند و به هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رساندند. با توجه به رشدی که نقدینگی ما دارد، روزانه هزار میلیارد تومان تولید نقدینگی در کشور داریم، یعنی به همان میزان که دولت به مردم یارانه پرداخت می‌کند. این رویکرد باعث شده صنعت بخوابد، کشاورزی فلج شود و تولید از بین برود. اینکه مقام معظم رهبری بر روی مسائل اقتصادی و رونق تولید تأکید دارند، به این خاطر است که پول در صورتی می‌تواند جلوی نقدینگی را بگیرد و آن را تبدیل به ثروت جامعه کند که در راستای تولید صرف شود. کسانی وارد عرصه اقتصاد شدند که متأسفانه نفوذی بودند. نفوذ آهسته آرام و نامحسوس صورت می‌گیرد. با وجود آنکه رهبری بارها بر افزایش نقدینگی تأکید داشتند و آن را تنها راه نجات کشور عنوان کردند اما متأسفانه این مهم اتفاق نیفتاده است چون مسئولان ما به دنبال اهداف دیگری هستند.

انتهای پیام/


برچسب ها :
ارسال دیدگاه

بایگانی اخبار