» .اسلایدر » تب مدرک‌گرایی در ایران/ فارغ‌التحصیلان ما بی‌مهارت هستند

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۲۶ - ۱۵:۳۸

 کد خبر: 10201

در نشست خبری مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مطرح شد؛

تب مدرک‌گرایی در ایران/ فارغ‌التحصیلان ما بی‌مهارت هستند

گروه جامعه ـ در نشست خبری مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، با انتقاد از تب مدرک‌گرایی در کشور، به خلأ نبود مهارت در بین دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل اشاره شد.

تب مدرک‌گرایی در ایران/ فارغ‌التحصیلان ما بی‌مهارت هستند

به گزارش آتی نیوز، نشست خبری مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، صبح امروز، ۲۶ تیرماه با موضوع مهارت‌آموزی در جهت پیشگیری از بیکاری و معضلات ناشی از آن با حضور مهندس رضا حمیدی ازغدی، رئیس هیئت ‌امنای مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی، مهندس حمید مستشاری، رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی، مهندس پژوم، عضو هیئت‌مدیره مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی، دکتر محسن حداد، رئیس دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی و منصوره شریف الحسینی، مدیرعامل مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی در ساختمان این مجمع برگزار شد.

منصوره شریف‌الحسینی، مدیرعامل مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در این نشست بیان کرد: هدر رفتن نیروی انسانی یکی از دردناک‌ترین اتفاقات جامعه و یکی از صدمه زننده‌ترین تهدیدات علیه یک جامعه بیکاری و معضلات بعد از آن محسوب می‌شود. یکی از دلایل بیکاری، بی‌مهارتی و قرار گرفتن افراد در رشته‌هایی است که به آن علاقه‌ای ندارند.

مهندس رضا حمیدی ازغدی، رئیس هیئت ‌امنای مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی در این نشست بیان کرد: در دنیا کشورهای زیادی دشمن و کشورهای دیگری، مدعی دوستی با ما هستند. مشکل آن‌ها این است که نمی‌خواهند کشوری مثل ایران که از لحاظ منابع نفتی، جاذبه‌های توریستی، مزارع میوه، معادن فیروزه و … غنی است، صنعت داشته باشد. صنعت قوی نیز نیازمند آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است و اگر صنعتمان پیشرفت نکند، نمی‌توانیم با کشورهای دیگر رقابت کنیم. بخش اعظم آموزش‌های کشور آلمان، به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اختصاص داده‌ شده، در حالی ‌که در ایران حداکثر ۴۰ تا ۴۵ درصد مربوط به فنی و حرفه‌ای است. خیرین می‌توانند در این انجمن با گسترش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، کار خیر انجام دهند.

وی در خصوص عدم تطابق موقعیت جغرافیایی آموزش با کار، بیان کرد: هر رشته باید متناسب با موقعیت جغرافیایی خود تدریس شود. برای مثال اگر کسی در شهر تبریز، برای معدن آموزش می‌بیند، نباید برای کار به شهر خواف برود.

وی در ادامه بیان کرد: ما چهارمین کشور در حوزه تربیت مهندس هستیم و این نشان‌دهنده تب مدرک‌گرایی در ایران است. ما به این تعداد مهندس احتیاج نداریم و نقش رسانه در آگاهی به مسئولان و مردم در این زمینه حائز اهمیت است.

مهندس حمید مستشاری، رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی نیز در این نشست، بیان کرد: شما به‌عنوان رکن چهارم مملکت، می‌بایستی نیاز کشور را که مسئولان پشت گوش می‌اندازند، منعکس کنید.

وی ادامه داد: ما هنوز هم یک سازمان برنامه قوی داریم که از سال ۱۳۲۷ تشکیل ‌شده و برنامه‌ریزی‌هایش به افراد تربیت‌یافته و خبره محول شده اما عملکردشان ضعیف است.

مستشاری بر اساس چشم‌انداز ۱۴۰۴، بیان کرد: دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل از آموزش‌وپرورش باید ۶۰ درصد، آموزش فنی و حرفه‌ای ببیند. این چشم‌انداز از سال ۸۴ تعیین ‌شده و تا به امروز پیشرفتی صورت نگرفته است. رونق تولید از طریق افراد متخصص، مهارت‌دیده و هنرمند صورت می‌پذیرد و آموزش ‌و پرورش باید در این زمینه فعالیت کند.

وی در خصوص ویژگی‌های هنرستان‌ها، بیان کرد: هر کلاس باید ۱۵ هنرجو و هر دانش‌آموز یک استادکار داشته باشد درصورتی‌که همه هنرستان‌های ما استادکار مربوط به خود را ندارند. مشکلات هنرستان‌های ما، تجهیزات ناکافی، فضای نامطلوب، عدم وجود استاد مناسب و از همه مهم‌تر فقدان «فرهنگ کار» است. دانش‌آموزان پس از ۱۶ سال فارغ‌التحصیل می‌شوند درصورتی‌که مهارتی ندارند. طی تفاهم‌نامه‌ای که با دانشگاه بستیم، قرار شد در هر ناحیه از خراسان رضوی یک دبیرستان دخترانه و بک دبیرستان پسرانه تأسیس کنیم که ۳۰ درصد از این بودجه توسط خیرین و ۷۰ درصد آن توسط وزارتخانه تأمین شود.

وی در خصوص تغییر نگرش نسبت به رشته‌های کاردانش در صداوسیما، بیان کرد: صداوسیما پایتخت فرمت کار رشته‌های فنی حرفه‌ای را نگه‌ دارد و مشاغل و رشته‌های فنی و حرفه‌ای را در رسانه خود مطرح کند.

مهندس پژوم، عضو هیئت مدیره مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی نیز بیان کرد: مشکلات ما شاید ریشه در ساختار و قوانینی دارد که به‌درستی پیاده‌سازی و عملیاتی نشده است.

وی در خصوص نقش سازمان‌های مردم‌نهاد NGO)) در تصمیم‌گیری‌های مهم، بیان کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد در کشورهای توسعه‌یافته، در تصمیم‌گیری‌های مهم نقش اساسی دارند و از تیم‌های ۲۵ نفره، ۱۸ نفرشان شامل سازمان‌های مردم‌نهاد هستند. اما در کشور ما هنوز باور نقش‌آفرینی سازمان‌های مردم‌نهاد جا نیفتاده است. این سازمان‌ها می‌توانند در بخش‌های مختلف، کاندیداهای خود را پیشنهاد و معرفی کنند تا مردم بتوانند خودشان آگاهانه انتخاب کنند.

عضو هیئت مدیره مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی در خصوص ازدیاد سالانه فارغ‌التحصیلان، بیان کرد: سالانه کلی فارغ‌التحصیل تولید می‌کنیم و خروجی‌های دانشگاه از دستمان دررفته است.

مستشاری خطاب به پژوم بیان کرد: هر کارخانه جنسش را تضمین می‌کند، آیا دانشگاه‌های ما نیز تولیدات خود را تضمین می‌کنند؟

دکتر محسن حداد، رئیس دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای از مأموریت خود تخطی نکرده و در فکر تربیت افراد متخصص‌اند و فقط به تحصیلات تکمیلی توجه نمی‌کنند و هرم کار در ایران برعکس شده است. یعنی میزان و تناسبی که باید بین یک تکنسین و فرد دارای مدرک ارشد باشد، رعایت نشده است. مدرک‌گرایی نه صرفاً در دانشگاه‌ها که در دیگر سازمان‌ها هم رواج پیدا کرده است.

انتهای پیام/ ۱۰۰۲


برچسب ها :
ارسال دیدگاه

بایگانی اخبار