» .مشروح خبر » مشروح خبر | افرادی که دنبال شغل هستند، سراغ خبرنگاری نیایند/ هر کسی خود را خبرنگار می‌داند

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۲۴ - ۱۶:۱۲

 کد خبر: 10161

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد:

مشروح خبر | افرادی که دنبال شغل هستند، سراغ خبرنگاری نیایند/ هر کسی خود را خبرنگار می‌داند

گروه فرهنگ و هنر ـ خدّادی با اشاره به تعداد زیاد خبرنگاران در کشور، گفت: کسی جرئت نمی‌کند یک بخیه را بزند اما هرکسی خودکار را برای خبرنگاری دستش می‌گیرد، آن‌قدر نسبت به این موضوع بی‌توجه بوده‌ایم و سطحش را پایین آورده‌ایم که هرکسی خود را این‌کاره می‌داند.

مشروح خبر | افرادی که دنبال شغل هستند، سراغ خبرنگاری نیایند/ هر کسی خود را خبرنگار می‌داند

به گزارش آتی نیوز، اولین حضور محمد خدّادی به عنوان معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در جلسه نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه خراسان روز پنجشنبه، ۲۰ تیرماه در هتل فرهنگ و هنر مشهد برگزار شد.

جعفر مروارید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه تکریم خبرنگاران و رسانه، نه‌تنها احترام به ارزش‌های انسانی و اخلاقی بلکه احترام به جریان شفاف اطلاع‌رسانی است، گفت: رسانه‌ها گام چهارم دموکراسی هستند و علاوه بر اینکه برای مسئولان و مدیران، ایجاد شفافیت و نمایش واقع‌بینانه‌ای از رویدادهای فرهنگی و هنری استان را نشان می‌دهد، در فضای عمومی جامعه هم خرد جمعی و تعهدی ایجاد می‌کند، بنابراین بی‌احترامی به خبرنگار، بی‌احترامی به خرد جمعی است.

محمد خدّادی: افرادی که دنبال شغل هستند، نباید سراغ خبرنگاری بیایند.

محمد خدّادی، معاون مطبوعاتی و رسانه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سابقه ۴۰ ساله خبرنگاری‌اش گفت و ادامه داد: تنها ۲ ماه است که به این‌طرف میز آمده‌ام و کارم را با خبرنویسی در خبرگزاری جمهوری اسلامی شروع کردم. افرادی که دنبال شغل هستند نباید سراغ خبرنگاری بیایند؛ شغل اقتصادی نیست و سختی‌ها و مخالفت‌های خاص خود را دارد. اگر برای خبرنگاری، جنبه اشتغال و درآمد این شغل، موضوعیت اول را داشته باشد حتماً به مشکل می‌خورد لذا کار رسانه و خبرنگاری کار عشق و ارضاکننده روح آدم‌هاست، طبیعتاً انتخاب خوبی هم هست و کسانی که به‌عنوان حرفه به آن نگاه می‌کنند از آن بیرون نمی‌آیند.

بالاخره انسان ممکن الخطاست، اگر (این مدیر شهری) خطایی کرده بهتر است جامعه خبرنگاری ما با دوستی و مهربانی، عذرخواهی را قبول کرده و تبدیل به دوستی شود. درد جامعه ما بیان ماست، ما باید حرف نفی، مخالفت و نقد را با بیان و ادبیات خوب بزنیم.

خدّادی در مورد موضع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به اهانت معاون شهردار مشهد به جامعه خبرنگاری، گفت: کسی پیدا نمی‌شود که بگوید توهین جایز است و طبیعتاً از کسانی که کار فرهنگی می‌کنند، انتظار بیشتری می‌رود؛ مأموریت مشخص آن‌ها، تکریم انسان، حفظ حرمت و رعایت آداب است. سازوکاری برای ورود برای شکایت نداریم و در خبرها شنیدم که عذرخواهی شده است. از آن‌طرف هم باید عذرخواهی را به‌حساب قبول اشتباه و ان‌شاءالله عدم تکرار گذاشت و باید با همین کرامت و ادب با آن برخورد شود و اساساً بنای ما بر تصحیح، اصلاح و ممانعت از تکرار باشد. ممکن است از هرکسی اشتباه سر بزند، بالاخره انسان ممکن الخطاست، اگر خطایی کرده بهتر است جامعه خبرنگاری ما با دوستی و مهربانی، عذرخواهی را قبول کرده و تبدیل به دوستی شود. درد جامعه ما بیان ماست. ما باید حرف نفی، مخالفت و نقد را با بیان و ادبیات خوب بزنیم. ان‌شاءالله این هم تکرار نمی‌شود و تجربه خوبی می‌شود تا افرادی که در منصب و مسئولیت قرار می‌گیرند، پاسخگویی‌شان با ادبیات شایسته باشد، این امر، لازمه تصدی هر مسئولیتی است.

خدّادی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص مظلوم بودن خبرگزاری‌ها و همچنین در مورد صنف خبرنگاران و بیمه خبرنگاری، بیان کرد: اساساً مظلومیت با خبرنگاری نسبتی ندارد چون خبرنگاران زبان و قلم دارند و به‌حق باید عادل‌تر از هرکسی باشند حتی از قضات؛ چون قاضی برای یک نفر حکم صادر می‌کند و خبرنگار برای همه. قانون نظام صنفی در مجلس هست، تقریباً تکمیل‌شده و آنچه از دستمان برمی‌آمده انجام دادیم. این موضوع، دوباره در دستور کمیسیون فرهنگی قرارگرفته است و تفاوت نظر بین دوستان خبرنگار است، بعضی از دوستان معتقدند یک سری از بندهای این قانون، خبرنگاران را بیشتر به دولت وابسته می‌کند تا صنف و بعضی نظرشان عکس این موضوع است. با توجه به انتخابات پیش روی مجلس و اینکه تا استقرار مجلس جدید به ۶ ماه آخر دولت می‌رسیم، نمی‌دانم می‌شود این موضوع را به تصویب برسانیم یا نه. اما آنچه از دست خود ارشاد برمی‌آید بحث بیمه است که به دو سه طریق برای آن سازوکار ایجاد کرده‌ایم تا با تقویت و جدیت در اجرای مدیریت آن را جلو ببریم. یکی از سازوکارهای آن خود رسانه‌ها هستند، بعضی به‌وسیله رسانه‌شان بیمه هستند که به قول شما در تهران هستند و در شهرستان نیستند اما می‌توان آن را تقویت کرد. مرحله دوم سامانه‌ای است که در سازمان تأمین اجتماعی است و وزارت ارشاد هم اعلام کرده که افراد می‌توانند پیش بیمه‌ای شوند. مرحله سوم این روند، صندوق حمایت از هنرمندان است و ۳ هزار نفر ثبت‌نام کرده و ۵۰۰ نفر هم بیمه تکمیلی شده‌اند. در این صندوق بحثی وجود دارد که گفته می‌شود تعدادی از این افراد خبرنگار نیستند بلکه مرتبط با رسانه هستند که تیمی برای بازنگری این موضوع گذاشته‌ام چون اولویت اول این کار مال خبرنگارانی است که به هر دلیلی در گذشته توسط رسانه خودشان بیمه نشده‌اند. جلسات متناوبی هم برای افزایش ظرفیت و شامل شدن بیمه تکمیلی با مدیرعامل این صندوق داشته‌ایم اما یادمان باشد این کارها با یک نامه حل نمی‌شود و جدیت و تقویت لازم دارد.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کسی نمی‌تواند بگوید امنیت شغلی برای من مهم نیست، گفت: ارائه راهکار برای این موضوع به چرخه اقتصادی، محتوا و هویت رسانه‌ها برمی‌گردد. نمی‌شود بدون توجه به کسب‌وکار رسانه‌ها بگوییم امنیت شغلی ایجاد کرده‌ایم. همین است که ۳ هزار نفر بیمه می‌شوند و شما می‌گویید ما مشکل بیمه داریم، اگر این تعداد را به استان‌ها تقسیم کنیم، می‌شود استانی صدتا؛ چه کسانی این‌ها را معرفی کرده‌اند جز رسانه‌های خودمان.

خدّادی در پاسخ به خبرنگاری در خصوص نبود سازوکار مناسب در وزارت ارشاد در مقابل نامهربانی متعدد با خبرنگاران در طی سال‌های متمادی توسط اشخاص و نهادهای مختلف، گفت: در مقابل هیچ نامهربانی سکوت نکنید اما برخورد نکنید؛ ما باید آداب کار خود را بدانیم نه اینکه برای دریافت جواب یقه کسی را بگیریم. باید به همان میزانی که آداب حرفه‌ای خبرنگاری را تمرین می‌کنیم تا تبدیل به رویه شود، انتظار مهربانی داشته باشیم. این موضوعی دوسویه است. باید نامهربانی را با ادبیات خوب جواب دهیم، ما که قاضی و بازجو نیستیم می‌توانی به سؤال ما پاسخ ندهی. من می‌توانستم خیلی راحت به‌عنوان معاون مطبوعاتی که دو ماه است منصوب ‌شده است اصلاً مصاحبه مطبوعاتی نداشته باشم. کسی انتظار ندارد فردی که تازه به این سمت منصوب‌شده، این حجم از گفتگو را داشته باشد و اصلاً در شرایطی که چنین حادثه‌ای اتفاق افتاده بود نباید به این استان می‌آمدم و می‌گذاشتم یک هفته دیگر بیایم؛ اما جریان رسانه باید در مواجهه با موضوعات، الگوی معرفتی مطالبه منطقی با ادبیات متناسب با شأن مردم ایران باشد.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در خصوص توزیع عادلانه و ضابطه‌مندانه توزیع کاغذ، اظهار کرد: در کشور کاغذ هست اما کاغذ ارزان، محدودیت دارد. ما هم اعتقاد داریم دو برابر شدن قیمت کاغذ فشار مضاعفی به رسانه‌ها می‌آورد که اساساً توان تحمل آن را ندارند، از طرفی معتقدیم خط مقدم جبهه تحمیلی اقتصادی، رسانه‌ها هستند و نقش آن‌ها بسیار تعیین‌کننده است لذا درصددیم تسهیلات دیگری مثل اینترنت ارزان‌قیمت به رسانه‌ها بدهیم. واردات کاغذ ارزان‌قیمت کاهش پیداکرده و بعضاً متوقف شد تا تصمیم‌گیری شود چه مقدار از سهم دارو و بقیه کالاهای اساسی بزنند و به این موضوع اختصاص دهند. از اوایل تیرماه وارد پروسه واردات کاغذ ارزان‌قیمت شدیم. ۱۷۰۰ تن از کاغذهایی که از سال گذشته یا بعضاً اوایل امسال مجوز ارز نیمایی داشت متناسب با شرایط و اعلام وصول رسانه‌ها در اختیارشان قرار گرفت. خوشبختانه در هفته گذشته کارهای ۳۰۰۰ تن دیگر را هم انجام دادیم که آقای همتی روز چهارشنبه دستور تأمین ارزش را دادند و با زمان‌بندی تا آخر سال طی چند نوبت در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم و مشخص خواهد شد به هر رسانه چه میزان کاغذ نیمایی تعلق می‌گیرد.

خدّادی در مورد مسکن وعده داده‌شده به خبرنگاران چنین گفت: این تقاضا مورد حمایت قرار گرفته است اما اینکه چه زمان و چطور شود در شرایط فعلی مشخص نیست، ما دنبال می‌کنیم اما نمی‌دانم چه می‌شود.

کمی‌گرایی به ضد کار رسانه‌ای ما تبدیل ‌شده است و می‌بینیم بدیهیات جای خبر را گرفته است.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد در پاسخ به سؤالی در خصوص تولیدات اندک خبری در برابر مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد برای پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و رسانه‌های برخط، گفت: در تعداد رسانه‌ها و تولیدات، دچار کمی گرایی شده‌ایم و عملاً در مسیری که رفتیم، کمیت جای خود را به کیفیت داده و این روند رو به افزایش است. ما نمی‌توانیم مجوز ندهیم چون معنای خوبی ندارد و نمی‌شود حق فعالیت رسانه‌ای را حذف کرد. اسم‌های ما بر محتوای ما غالب شده است و ارزش خبرنگارها به تعداد خبرهاست نه کیفیت اخبارشان. ملاک تعیین ارزش پولی، تعداد کلمه است و نه محتوا لذا هرچه بیشتر بنویسیم، موفقیت بیشتری کسب کرده‌ایم درحالی‌که رسانه‌هایی که در دنیا تیراژ بالایی دارند، محدودیت کاراکتر گذاشته‌اند. کمی‌گرایی به ضد کار رسانه‌ای ما تبدیل ‌شده است و می‌بینیم بدیهیات جای خبر را گرفته است.

وی ادامه داد: در دوره‌ای، کارکرد رسانه تبلیغی و نتیجه‌اش جمع‌کردن حمایت بود اما امروزه مسئولین باید به دنبال شریک سازی باشند چون با این کار می‌توان به قدرت رسیده، به بحران‌های مختلف جواب دهیم و برای این کار، جریان اطلاعات می‌تواند ایجاد ارتباط منجر به اثر کند لذا کارکرد رسانه باید کاملاً تبیینی و با تبدیل اطلاعات خام به فراورده‌های اطلاع‌رسانی باشد تا (مخاطب) برای جلب شراکت در امور مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تبیین کنند به اقناع رسیده، به ایفای نقش خود در این مشارکت بپردازند.

خدّادی در مورد سازوکار ساماندهی خبرنگاران و رو آوردن خبرنگاران به عرصه روابط عمومی ادارات به جهت کاهش درآمد خبرنگارها، گفت: چرخه معیوب رسانه‌های ما این است که چون اثر خوبی نداریم، پول خوبی هم نمی‌گیریم؛ به این دلیل حقوق خوبی هم نمی‌دهیم و این سیکل ادامه پیدا کرده و بالعکس باز محصول خوبی نداریم. یک بخیه را کسی جرئت نمی‌کند بزند اما هرکسی خودکار را برای خبرنگاری دستش می‌گیرد، آن‌قدر نسبت به این موضوع بی‌توجه بوده‌ایم و سطحش را پایین آورده‌ایم که هرکسی خود را این‌کاره می‌داند. کار اصلی رسانه‌ها، سوژه پردازی و پوشش خبری شده است و بعد از خبر دغدغه‌ای ندارند در حالی ‌که کارکرد رسانه بعد از خبر است. چرایی، چگونگی و واکاوی ابعاد و تأثیرات یک حادثه و خبر است. ما باید بازنگری اساسی به مثلث هویت، اقتصاد و محتوا داشته باشیم، اقتصاد رسانه باید تبدیل به عرضه و تقاضا شود، در محتوا هم متناسب با نیاز مخاطب باید باشد که دغدغه اول رسانه، مهندسی مخاطب است. هویت رسانه هم یعنی مهارت رسانه آن‌چنان عمیق شود که این مهارت به مهارت خاص تبدیل شود.

وی در پاسخ به گلایه خبرنگاری که از عدم اعطای وام به اعتبار خبرنگاری برای خرید ابزار کار گران‌قیمت این حرفه و نبود رسانه‌های مستقل خصوصی به خاطر این مشکلات، پاسخ داد: اینکه گفتید رسانه مستقل نداریم مخالفم، ازنظر من رسانه‌های دولتی به پایان عرصه خود رسیده‌اند، چون کارکردشان کم‌کم به پایگاه اطلاع‌رسانی تبدیل می‌شود مگر مراجع رسمی. آینده رسانه از آن رسانه‌هایی است که اصل بر وابستگی‌شان است و کارکردشان کاملاً حرفه‌ای و متناسب با ماهیت رسانه یعنی تولید، پردازش و انتشار اطلاعات است و با توجه به غربت اطلاعات در کشور این ماندگار است. من تعرضی به اصل صحبت‌های شما ندارم اما چرخه معیوب رسانه‌ای باعث شده است که عملاً ما رسانه را تکثیر کرده‌ایم و تعداد آن‌ها بعضاً شمارش نمی‌شود و این موضوع باعث ریز شدن این پول بین همه شده است و درآمد به هرکسی اندک شده است مگر کشور ما به چند هزار خبرنگار احتیاج دارد؟ سوبسیدی از دولت برای خبرنگاران درست کرده‌ایم و بیمه تکمیلی که صندوق هنر دارد از بیمه تکمیلی وزارت ارشاد بهتر است پس ما خیالمان باید از بابت بیمه خبرنگارها راحت باشد. ۱۰۰ بیمه‌شده از این ۳۰۰۰ بیمه‌شده مربوط به مشهد است اما چرا در این جلسه نیستند؟ استان شما واقعاً بیش از ۱۰۰ یا نهایتاً ۲۰۰ خبرنگار لازم دارد؟ معتقدم رسانه باید از فروشش پول دربیاورد تا این چرخه منطقی شود، باید شاخص و برند داشته باشیم اما رسانه‌های ما همه کپی همدیگر هستند.

انتهای پیام/


برچسب ها :
ارسال دیدگاه

بایگانی اخبار