» .مشروح خبر » مشروح خبر | لزوم پرداخت فقها به مفهوم غنا/ غنا از مقوله صوت و لفظ نیست

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۲۳ - ۱۴:۲۱

 کد خبر: 10118

معاون حقوقی رئیس جمهور بیان کرد:

مشروح خبر | لزوم پرداخت فقها به مفهوم غنا/ غنا از مقوله صوت و لفظ نیست

گروه جامعه ـ لعیا جنیدی، دوتار خراسان را عبادت دانست و گفت: شاید واقعاً فقها هم در اهل سنت و هم تشیع باید به مفهوم غنا بپردازند. یک نظر خیلی زیبا در میان فقها هست که می‌گویند غنا اصلاً از مقوله صوت و لفظ نیست بلکه از مقوله معنا و مفهوم است.

مشروح خبر | لزوم پرداخت فقها به مفهوم غنا/ غنا از مقوله صوت و لفظ نیست

به گزارش آتی نیوز، آیین رونمایی از منشور حقوق شهرنشینی مشهد با حضور لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهور، دکتر سیمایی، معاون حقوقی و پارلمانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر گودرز افتخار جهرمی، استاد برجسته حقوق و محمدرضا کلایی، شهردار مشهد شنبه، ۲۲ تیرماه در تالار شهر مشهد برگزار شد.

محمدرضا کلایی، شهردار مشهد ابراز کرد: اگر متمم اجرایی منشور حقوق شهرنشینی تهیه و مورد توجه قرار نگیرد، این سند در حد حرف باقی می‌ماند. متمم اجرایی این سند ساختارهایی است که در مدیریت شهری و سایر دستگاه‌ها و ذی‌نفعان باید لحاظ شود. یعنی طرح‌هایی که می‌تواند آن مفاهیم جزئی‌تر را مورد پیگیری قرار دهد. نکته دیگر این است که منشور حقوق شهرنشینی برای مردم تدوین شده است و اگر به زبان ساده برای مردم تبیین و مفاهیم آن ترویج نشود، اقدامات مناسب در مورد آن طراحی نشده و به کار گرفته نشود، عقیم است. اگر مردم صحبت از حقوق شهرنشینی، منشور و مفاهیم آن نکنند، گویی اصلاً این منشور وجود خارجی ندارد. باید مردم این منشور را به‌عنوان یک منشور عینی و مصداقی در زندگی خود بپذیرند و از آن گفتگو و بدان استناد کنند.

در ادامه لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه تحقق این منشور از وظایف همگانی دولت، حاکمیت و شهروندان است، گفت: اینجا شهر کسی است که مظهر بردباری در نظر و عمل است. می‌دانیم که محفل و محضر امام رضا (ع) محل بحث و مجادله باورمندان و غیر باورمندان به اصل الوهیت بوده است. اینجا باید پرچم‌دار ترویج زندگی شهری باشد. البته من تمایل دارم که از اصطلاح زندگی شهری استفاده کنم، در عین حالی که خیلی تشکر می‌کنم از دکتر جلالی ولی با ایشان در کلمه شهرنشینی اختلاف نظر دارم. چون ممکن است بیشتر دوگانه روستانشینی و شهرنشینی به ذهن بیاید در حالی که اینگونه نیست و من منشور را خواندم. در این منشور سه مفهوم حقوق بشر، حقوق شهروندی و شهرنشینی داریم. حقوق بشر را فارغ از تابعیت و مکان بگیرید چون به مکان ربطی ندارد و مطلق است. دوم مسئله حقوق شهروندی است که فارغ از مکان است. اگر نگاه این است یعنی کسانی که ساکن یک جایی هستند و می‌خواستید در منشور بگویید که ما توجهی به تابعیت نداریم پس همه کسانی که سکونت دائم یا موقت دارند و یا گذری برای سفر به اینجا آمده باشند و ممکن است زائر یا مجاور باشند را هم می‌خواهیم مشمول این حقوق قرار دهیم. به نظر این سه مفهوم، خیلی در عمل به هم نزدیک شده‌اند، چون آنچه که به‌عنوان منشور حقوق شهروندی است و پیش‌فرض این باشد، ناظر به اتباع است و غیر اتباع را در برنمی‌گیرد. وقتی حرف از امنیت است بالاترین حد آن حفظ حیات است. طبق قانون همه آنچه که به اتباع تعلق می‌گیرد به غیر اتباع هم تعلق می‌گیرد. لذا ندادن یک حقی به غیر اتباع در ایران دلیل می‌خواهد مثل اموال غیرمنقول.

وی ابراز کرد: به محض اینکه دور هم جمع می‌شوید، بحث‌های دیگری پیش می‌آید که حد من در برابر شما کجاست؟ حد آزادی من کجاست؟ و اینجا مفهوم حقوق بشر و لزوم شناسایی آن را پیدا نمی‌کنید. حقوق زندگی شهری و روستایی را هر شهری باید آن را بر وضعیت خودش تطبیق داده و تلاش کند تا به دنبالش، راهکارهای اجرایی برای این منظور طراحی کند. مبنای نظری این منشور از یک سو برابری است که به اصل سوم قانون اساسی اشاره دارد و از سوی دیگر انصاف است که همه در ارتباط خود با دیگران، انصاف را رعایت کنند. به‌خصوص جمعیت‌های خاص مانند سالمندان که در سال‌های آینده با توجه به شرایط سنی کشور این تعداد افزایش هم پیدا خواهد کرد یا زنان، کودکان و معلولان که به‌عنوان گروه‌های خاص مورد توجه قرار گیرند. البته مبنا بر برابری و تساوی است. حتی می‌توان حقوق دیگری را هم اضافه کرد مانند حق حسن نیت.

جنیدی: امروز صحبت از حقوق ‌ترمیم است. یعنی حتی رابطه بین بزهکار و بزه دیده را باید به مردم سپرد و خانواده‌ها ببینند که بهترین طریق برای بهبود آلام ناشی از جرم چیست؟ سیستم‌های فدراتیو به درد کشور ایران که مردم آن در طول هزاران سال با هم زندگی کردند و یکدیگر را قبول داشتند، نمی‌خورد.

جنیدی تشریح کرد: همچنین در منشور، حقوق اجتماعی مطرح شده که یکی از آن‌ها حق مشارکت است و از مهم‌ترین مفاهیمی است که در یکی دو قرن اخیر توسعه پیدا کرده است و کشور ما به میزان زیادی به توسعه این حق نیاز دارد. یکی از موضوعات مهم این است که تصور می‌کنیم همه مسئولیت‌ها متوجه دولت و حکومت است. البته در چند قرن اخیر، دولت‌ها علاقه‌مند بودند تصور کنند که این امور حق خودشان است. ولی کم‌کم به دولت‌هایی تبدیل شدند که باید در همه امور حضور داشته و اداره کنند. یعنی مردم هم به این رسیدند که همه‌چیز دست دولت است و به ما ربطی ندارد. در حالی که اگر قرار است شهرها و کشور به سامان برسد، هیچ راهی جز مشارکت نداریم. باید تا جایی که امکان دارد امور مردم را به خودشان محول کنیم. در بسیاری از مسائل اقتصادی و فرهنگی هم در تصمیم سازی و هم در تصمیم‌گیری باید مردم مشارکت داشته باشند. مردم مسئله‌ای مانند غذا را همیشه فکر می‌کنند که مسئله حاکمیت و دولت است ولی ما در اسلام امکان ارجاع به افرادی غیر از حاکمیت را هم داریم. حتی در حوزه حقوق جزا که سخت‌ترین بخش است، امروز صحبت از حقوق ‌ترمیم است. یعنی حتی رابطه بین بزهکار و بزه دیده را باید به مردم سپرد و خانواده‌ها ببینند که بهترین طریق برای بهبود آلام ناشی از جرم چیست؟ لایحه‌ای به نام همه‌پرسی محلی در چارچوب اختیارات شوراها داریم و بر اساس همین صریحاً می‌گویم که سیستم اداری و سیاسی برای ایران یک سیستم غیرمتمرکز است و سیستم‌های فدراتیو به درد این کشور که مردم آن در طول هزاران سال با هم زندگی کردند و یکدیگر را قبول داشتند، نمی‌خورد. لایحه‌های ما به شوراها اجازه نظرخواهی و مشارکت طلبیدن از مردم را می‌دهد. این یعنی اگر مردم به پروژه‌ای رأی دادند و موافق آن بودند در اجرای آن هم همراهی کنند. در بخشی از این منشور حق بر امنیت را دیدم که حتی احساس امنیت هم مانند خود امنیت واقعی ارزشمند است. حق آزادی بیان و ابراز اندیشه و حق ارائه انواع هنر.

به دوتار خراسان فکر کنید، چیزی که من آن را عبادت می‌دانم و این قدر اثرگذار است. موسیقی مقامی خراسان بسیار شایسته و در سراسر دنیا باعث افتخار ماست.

شاید واقعاً فقها هم در اهل سنت و هم تشیع باید به مفهوم غنا بپردازند. یک نظر خیلی زیبا در میان فقها هست که می‌گویند غنا اصلاً از مقوله صوت و لفظ نیست از مقوله معنا و مفهوم است. لذا اگر مفهومی مبتذل و منحط بود حتی اگر کلام عادی من باشد در این صورت، غنا هست و اگر مفهومی متعالی بود و به شما روح تعالی داد، غنا نیست و شایسته ستایش و تقدیر و ترویج است. حتی ارائه هنر و حق داشتن جشن‌هایی که فرزندان این کشور را شاد می‌کند، جشن‌ها و اعیاد مذهبی که باید به‌خوبی بزرگ داشته شوند و جشن‌ها و اعیاد ملی که در گذشته ما مرسوم بودند هم از این دسته هستند.

وی توضیح داد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات شهری، ساخت و سازهای بی‌رویه خارج از حریم و محدود شهری و حاشیه‌نشینی است که تمام شهرهای ما با آن دست به گریبان هستند. رفع این مسئله، مدیریت شهری و فرهنگ‌سازی جدی را می‌طلبد. حق ایمنی را هم داریم. در دوران ما حوادث طبیعی سیل و زلزله و آتش‌سوزی زیاد است. این حق هم از جهت وجود اطلاع‌رسانی، آموزش و برنامه‌های دقیق و قوانین لازم هم مهم است. ما کاری که در معاونت انجام می‌دهیم، مسئولیت برای مؤسسات عمومی است تا مانند حادثه پلاسکو که تبعات بسیاری داشت، رخ ندهد و متأسفانه شهرهای ما مملو از این ساختمان‌هاست. حق دیگر، حق تفریح و سرگرمی است و اسم آن را باید حق نشاط و شادی گذاشت. کشور ما و اصلاً انسان به خاطر انسان بودنش به این حق بسیار مهم نیاز دارد در حالی که ساده گرفته می‌شود. به دوتار خراسان فکر کنید، چیزی که من آن را عبادت می‌دانم و این قدر اثرگذار است. موسیقی مقامی خراسان بسیار شایسته و در سراسر دنیا باعث افتخار ماست و تنها شناسنامه خراسان نیست، بلکه بخشی از هویت ایران و ایرانی است. این موسیقی باید قابل ارائه باشد. متعالی‌تر از این صوت چیست؟ این موسیقی یکی از صوت‌های متعالی است. شاید واقعاً فقها هم در اهل سنت و هم تشیع باید به مفهوم غنا بپردازند. یک نظر خیلی زیبا در میان فقها هست که می‌گویند غنا اصلاً از مقوله صوت نیست از مقوله معناست، از مقوله لفظ نیست از مقوله مفهوم است. لذا اگر مفهومی مبتذل و منحط بود حتی اگر کلام عادی من باشد در این صورت، غنا هست و اگر مفهومی متعالی بود و به شما روح تعالی داد، غنا نیست و شایسته ستایش و تقدیر و ترویج است. حتی ارائه هنر و حق داشتن جشن‌هایی که فرزندان این کشور را شاد می‌کند، جشن‌ها و اعیاد مذهبی که باید به‌خوبی بزرگ داشته شوند و جشن‌ها و اعیاد ملی که در گذشته ما مرسوم بودند هم از این دسته هستند. مدیریت شهری تلاش می‌کند که چنین جشن‌هایی را به راه بیندازد تا مردم را خوشحال کند. ولی توجه داشته باشید که در دل این جشن‌ها مفاهیم انسانی و اخلاقی را ترویج کنید. تمام اشعار شعرای ما که غزل معرفت هستند باید در این جشن‌ها ترویج شوند. ببینید که این برنامه‌ها چقدر در روحیه مردم و ترویج ارزش‌های اخلاقی تأثیرگذار است و ما نگران افول این ارزش‌ها هستیم.

معاون حقوقی رئیس جمهور اضافه کرد: مطلب دیگر در منشور، بحث سیما و منظر شهری است. توجه به اصول زیباشناسی و توجه به الگوهای بومی، ملی و مذهبی خیلی مهم است. بناهای تاریخی و میراث فرهنگی ما و حفظ این المان‌ها مسئله بسیار ارزشمند است. من عمیقاً به مشارکت معتقد هستم و به نظرم هیچ‌کس در اداره موفق کشورش توفیق پیدا نمی‌کند مگر آنکه مردم در آن حاضر بوده باشند و احساس کنند که در آن سهم دارند و باید مسئولیت تک تک مردم که در منشور آمده است پررنگ‌تر شود. باید بر هنجارهای سکونت شهری و روستایی مثل راهنمایی و رانندگی بیشتر تأکید شود. وجود صنایع مزاحم و آلودگی‌های صوتی، توجه دادن به حقوق مالکانه در روستاها و شهرها، نگهداری حیوانات در شهرها، تکدی گری و منع آن و تقبل هزینه‌های شهری از دیگر این موارد است. مردم باید بدانند که شهر خوب هزینه دارد. منشور حقوق و مسئولیت‌های شهرنشینی مشهد بسیار ارزشمند است و همین مقدار در حد گفتمان سازی هم خیلی خوب است ولی ارزش آن در اجراست و ما در معاونت آمادگی انجام همه نوع همکاری را در این خصوص داریم.

در ادامه دکتر حسین سیمایی صراف، معاون حقوقی و پارلمانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تاریخ تحول فکر دینی در ایران معاصر اشاره کرد و گفت: اگر نگاهی به تاریخ مشروطه داشته باشیم یکی از چالش‌های بزرگ آن عصر، تصور تقابل بین حقوق و دین است که حقوق بنیادین و اساسی حتی حق تعیین سرنوشت و سایر حقوق اساسی در تقابل با خود دین تلقی می‌شد. اما به برکت انقلاب و اندیشه‌های روشن امام (ره)، رویکرد تعامل دین و حقوق بشر غلبه پیدا کرد. به‌طوری که امروز هم در امتداد حق‌هایی که قانون به رسمیت شناخته است، مشاهده می‌کنیم که منشور حقوق شهروندی رئیس جمهور سال ۹۵ رونمایی می‌شود و در حال حاضر هم منشور حقوق شهرنشینی که هر دو در امتداد قانون اساسی، توسعه و تکامل‌هایی است که به برکت فکر امام (ره) در حال شکل‌گیری هستند، رونمایی شده است. امروز کشور ما در سخت‌ترین شرایط و حساس‌ترین دوران بعد از پیروزی انقلاب است، اما این وضعیت نباید بهانه‌ای شود برای اینکه حق‌ها را شناسایی نکنیم. نباید بهانه شود که مسئولین و شهروندان مسئولیت‌های خود را انجام ندهند. درست است که فقر، بیماری و بیکاری خیلی دردآور است و شهروندان درگیر این مسائل هستند ولی آنچه که تحمل مردم را طاق و آن‌ها را بی تاب می‌کند، بی‌عدالتی، نقض حقوق شهروندی و ظلم است. پیامبر (ص) فرمودند: «فقر، منتهی به کفر می‌شود و باید به رشد اقتصادی برسید». همچنین ایشان فرمودند: «مردم کافر بشوند نظام به هم نمی‌خورد، ولی اگر مردم ظلم ببینند حاکمیت اسلامی به خطر می‌افتد». اینکه بدخواهی دشمنان ما را به اینجا رسانده که درگیر مسائل معیشتی هستیم، بهانه مستندی برای این نیست که حقوق مردم نادیده گرفته شود.

وی با طرح این سؤال که آیا با تدوین این سند کار به پایان رسیده است و باید جشن فینال گرفت؟، توضیح داد: خیر اینگونه نیست. ما تازه حق‌ها را شناختیم و تازه نوبت به عمل است و گام دوم باید با استواری برداشته شود. دل خوش نکنید که یک سند مترقی را تنظیم کردیم و در کتابخانه‌ها قرار می‌گیرد. بلکه باید در کارنامه عملکرد ما به منصه ظهور برسد. واقعاً اگر شورای شهر و شهرداری مشهد در بین همه حق‌های درستی که شناسایی کردند در سرلوحه کار خود اجرای چند حق را همت کنند که عملی شود و مردم لذت اجرای حق را ببینند، خیرات این سند بر همگان مشخص می‌شود. البته اجرای همه این سند گرچه مطلوب است، ولی شاید عملی نباشد، ولی متعهد شوید که چند حق را به‌طور شاخص اجرا کنید به‌طوری که همه به چشم خود خیرات سند را ببینند.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه دو پیشنهاد برای اجرایی شدن سند منشور حقوق شهرنشینی ارائه کرد و افزود: در گام اول باید آموزش همگانی برای فهم درست از این سند صورت گیرد. پشت بندها و واژگان این منشور ادبیات وسیعی شکل گرفته و یک فرهنگ است و باید آن‌ها را یاد گرفت. باید سطوح یادگیری مختلف تشکیل داد و مدیران و کارمندان در شهرداری هم نیاز به این آموزش‌ها دارند. البته باید مسئولیت‌ها هم به مردم آموزش داده شود. نکته دیگر جهت عملی شدن سند این است که خود تصمیمات شورا و شهرداری منطبق بر سند باشد. کم نیستند تصمیمات و تصویب‌نامه و مصوباتی که ناآگاهانه اتخاذ شدند و ناقض حقوق مسلم مردم هستند. در حالی که واقعاً عامدانه نبودند. خیلی حق‌های بدیهی است و همه ما می‌دانیم که تبعیض ظلم است و در این سند گفته شده که اصل بر برابری است و همه فارغ از نژاد، فرهنگ، گرایش سیاسی و هر چیز دیگری به خاطر زندگی در این شهر از حق برابر شهروندی برخوردار هستند. خیلی وقت‌ها ما با یک تصمیم یک حق ویژه برای یک گروهی درست می‌کنیم و متوجه نیستیم و از این حق ویژه‌ها زیاد داریم. حقوقدانی که مسلط به حقوق اساسی مردم باشد، می‌تواند بگوید که تصمیم شورا در فلان جا مغایر اصل برابری منشور هست یا نه. در بسیاری از تصمیمات دولتی با اینکه می‌نویسند که این قانون ۱۵ روز بعد از انتشار در روزنامه رسمی لازم‌الاجراست، عملاً عطف به ماسبق شده است. مثلاً شما در شورا مصوبه‌ای را قرار می‌دهید و بر اساس تصمیم شما عده‌ای اقدامی را شروع کردند ولی شما به خیال خودتان عطف به ما سبق هم نکردید. برای کسی که بنا بر مصوبه قبلی، فرایندی را آغاز کرده است این مصوبه شما در واقع دارد عملاً عطف به ماسبق می‌شود. یکی از حقوق مردم این است که زندگی باید قابل پیش‌بینی باشد. ما نمی‌توانیم مدام مردم را در هیجان تصمیمات قرار بدهیم. پیشنهاد این است که واقعاً شورای شهر بتواند این منشور را در مصوبات خود رعایت کند. فکر می‌کنم مثلاً کمیسیون حقوقی شورا، مرجعی باشد که بتواند تصمیمات شورا را از جهت تطبیق با منشور ارزیابی کند و مثلاً در پایان عمر این شورا به مردم گزارش دهید که در ۵۰ مورد ما به خاطر نقض منشور این تصمیم را ملغی کردیم و برای رعایت منشور این تصمیمات را تغییر دادیم. تا مردم احساس نکنند که منشور کالایی فانتزی است، بلکه متوجه شوند که یک خدمت محسوس و ضروری برای زندگی عادلانه و متمدنانه است.

سپس دکتر گودرز افتخار جهرمی، استاد برجسته حقوق و رئیس سابق دانشکده حقوق شهید بهشتی ابراز کرد: شهرنشینی سابقه طولانی دارد. اولین شهری که در دنیا ایجاد می‌شود، شهر اوروک در جنوب عراق فعلی با ۲۵ هکتار مساحت و ۲۰ هزار جمعیت است. دومین شهر، شوش با جمعیت کمتر نسبت به قبلی است. قوانینی که ما از بین‌النهرین باستان داریم که اولین آن‌ها از حدود ۲۱۰۰ سال قبل از میلاد مسیح گرفته شده تا به قانون‌های جدیدتر می‌رسیم، در همه این‌ها بخشی در مورد شهرنشینی و حقوق شهری وجود دارد. بنابراین وقتی که مردم در جایی اجتماع و شهرنشینی را اختیار می‌کنند، حقوق، وظایف و تکالیفی دارند که جز با تدوین قوانین و مقررات، راه دیگری نیست که مردم حقوقشان را بشناسند و مسئولین انجام وظایف خود را بدانند.

وی توضیح داد: ابتکار شورای اسلامی شهر مشهد در تدوین منشور حقوق شهرنشینی قابل توجه و درخور تشویق و تبریک است. شهر مشهد به لحاظ وجود مرقد امام رضا (ع)، شهری مذهبی و یکی از شهرهای پرجمعیت کشور است. این شهر خصوصیات زیادی دارد و بنابراین به جا بود که اولین بار شورای اسلامی شهر مشهد ابتکار این عمل یعنی تدوین منشور را داشته باشد. امیدوارم دیگر کلان‌شهرها و شهرهای کوچک در این زمینه اقدام کنند و حقوق شهرنشینی را متناسب با وضعیت شهر خود با الگو گرفتن از حقوق شهرنشینی مشهد تهیه کنند. در هر حال با بودن منشور حقوق شهرنشینی همه‌چیز شفاف می‌شود و دیگر شوراهای شهری نمی‌توانند خلاف آن عمل کنند. شوراهای شهری بعد از چهار سال تغییر می‌کنند اما وقتی مقرراتی باشد همه در چهارچوب آن مقررات کار می‌کنند، وضعیت شهری به هم نمی‌خورد، حقوق مردم تثبیت و وضعیت آن‌ها مشخص می‌شود. این اقدام صحیح، درست و عالمانه شورای اسلامی شهر مشهد را تبریک می‌گویم و امیدوارم الگوی خوبی برای همه شوراهای اسلامی شهرهای کشورمان باشد.

همچنین سید محسن حسینی پویا، رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به فاکتورهای شهر انسان‌محور و سرفصل‌های آن، بیان کرد: شهر انسان‌محور برای گروه‌هایی که نیاز به توجه ویژه دارند، مصوباتی دارد که شهر دوستدار کودک از آن جمله است. همچنین توجه به ساخت شهربازی کودکان دارای معلولیت نیز مورد توجه است. بیش از ۱۰ درصد جامعه را شهروندان دارای معلولیت تشکیل می‌دهند. اینکه ما تعداد کمی از این افراد را در کوچه و خیابان می‌بینیم، دلیل این نیست که آن‌ها کم تعداد هستند. بلکه شهر آمادگی استقبال از شهروندان دارای معلولیت را ندارد و میزبان خوبی برای آنان نیست. به دلیل عدم آمادگی شهر در میزبانی از شهروندان دارای معلولیت، برخی از آنان از بیماری افسردگی در اثر خانه‌نشینی نیز رنج می‌برند. از این رو توجه به این افراد در شهر انسان‌محور مورد تأکید است. نمونه آن نیز پروژه بهسازی میدان راه‌آهن است که شهردار مشهد پیش از افتتاح میدان راه‌آهن دستور دارد، شهروندان دارای معلولیت از این پروژه بازدید کنند و افتتاح این پروژه را منوط به تأیید این افراد کرد. امید است این مورد در سایر پروژه‌ها عمومیت پیدا کند.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اهمیت استفاده زنان از فضاهای مختلف شهری، توضیح داد: زنان نیز باید به مانند مردان بتوانند از فضاهای شهری در ساعات شبانه‌روز استفاده کنند. پس مصوباتی در این راستا داشته باشیم تا رعایت عدالت صورت گیرد.

وی در ادامه گفت: شهر انسان‌محور نباید آلودگی صوتی، هوا، اغتشاشات بصری و غیره داشته باشد و راهکارهایی در این زمینه دنبال می‌شود که بحث تفکیک زباله نیز در خصوص مطرح شد.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه شهر انسان‌محور شهری است که به افکار عمومی بها می‌دهد، گفت: شورای شهر ۵ مصوبه در راستای شفافیت گذراند و در این راستا سامانه شفافیت شروع به فعالیت کرد و در این سامانه بیان شده، طرح تفصیلی و جامع چگونه است تا رانت اطلاعاتی وجود نداشته باشد.

حسینی پویا به موقعیت مشهد اشاره کرد و گفت: مشهد شهری با قومیت‌ها و مذاهب مختلف است. پس برای زندگی در این شرایط باید آیین گفتگومحوری را در صدر قرار دهیم. شهر انسان‌محور باید آیین گفتگو را ترویج کند و این لازمه شهر انسان‌محور است.

وی با اشاره به نقش امام رضا(ع) در گردآوردن افکار مختلف دور هم، اظهار کرد: به‌منظور گردآوردن افکار مختلف، خانه گفتگو نیز در مشهد راه‌اندازی شد و عقاید مختلف کنار هم نشسته و با هم گفتگو می‌کنند.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد ابراز امیدواری کرد: این منشور جنبه شعاری پیدا نکند و در عمل نیز پیاده شود. برای این منظور ایده‌های مختلف را پذیرا هستیم و در دبیرخانه دائمی این ایده‌ها پایش می‌شود.

انتهای پیام/ ۱۰۱۱


برچسب ها :
ارسال دیدگاه

بایگانی اخبار