» .مشروح خبر » مشروح خبر | نقش بانوگوهرشاد در جریان فرهنگ‌ساز تاریخ اسلام/ ساخت مسجد نشان از عظمت این بانو نیست

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۲۲ - ۱۹:۳۸

 کد خبر: 10103

امام جمعه مشهد مطرح کرد:

مشروح خبر | نقش بانوگوهرشاد در جریان فرهنگ‌ساز تاریخ اسلام/ ساخت مسجد نشان از عظمت این بانو نیست

گروه جامعه ـ امام‌جمعه مشهد به نقش تحول‌آفرین گوهرشاد بانو اشاره کرد و گفت: ساخت مسجد گوهرشاد نشان عظمت گوهرشاد بانو نیست؛ این بانو، یک جریان خون‌ریز و سفاک ضد خاندان پیامبر (ص) را به یک جریان فرهنگ‌ساز در تاریخ اسلام تبدیل کرد.

مشروح خبر | نقش بانوگوهرشاد در جریان فرهنگ‌ساز تاریخ اسلام/ ساخت مسجد نشان از عظمت این بانو نیست

به گزارش آتی نیوز، مراسم اختتامیه چهارمین دوره جایزه جهانی گوهرشاد، چهارشنبه ۱۹ تیرماه با تجلیل از ۸ بانوی فرهیخته در تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد.

علی سروری مجد، دبیر چهارمین همایش جایزه جهانی گوهرشاد در این مراسم بیان کرد: دبیرخانه دائمی جشنواره جهانی گوهرشاد در معاونت علمی آستان قدس رضوی، به‌منظور استفاده از ظرفیت فرهنگی عظیم و کم‌نظیر آستان قدس رضوی در ترویج معارف قرآنی و مکتب اهل‌بیت علیه‌السلام و به‌منظور جریان سازی فرهنگی در خصوص نیکوکاری و مطالبه گری از غرب در موضوع زنان شکل گرفت تا از بانوان فرهیخته و نیکوکار در سراسر جهان ذیل نام مبارک حضرت ثامن‌الحجج (ع) و به یاد یکی از خادمان آن حضرت، بانو گوهرشاد تجلیل صورت گیرد. این جایزه هرسال به ۸ بانوی فرهیخته و نیکوکار در داخل و خارج از کشور که اقدامات چشمگیر و مؤثری داشته‌اند، اعطا می‌شود.

وی با بیان اینکه امام رضا (ع) خود اسوه نیکوکاری، رشد و تعالی همه‌جانبه بشریت در پرتو خداخواهی بوده‌اند، افزود: شخصیت بانو گوهرشاد شخصیتی خیر، علم دوست، هنرپرور، واقف، مدیر و مدبر بوده است که یکی از نمادهای تمدن بزرگ اسلامی را با موقوفات قابل‌توجهی در کنار مضجع امام رضا (ع) بنا نهاده است. این اثر بزرگ تاریخی و تمدنی بیش از ۶۰۰ سال، مطاف فرشتگان الهی است و یکی از بزرگ‌ترین مساجد جامع جهان به شمار می‌رود. در مسجد گوهرشاد تحولات تاریخی بزرگی رقم خورده است که قیام در دفاع از حجاب و عفاف یکی از آن‌هاست. در طول زمان همواره شخصیت‌های بزرگ دینی و مراجع عظام تقلید به تقدیس و تبلیغ و نماز جماعت در این مکان پرداخته‌اند که همه مرهون اخلاص، فرهیختگی و فداکاری بانوی نیکوکار و محب اهل‌بیت علیه‌السلام است.

دبیر این همایش با بیان اینکه گستره نیکوکاری موردنظر، تنها به وقف و امور خیریه متوقف نمی‌شود بلکه همه عرصه‌های نیکوکاری را دربر می‌گیرد، اظهار کرد: از ابتدای امر شیوه‌نامه‌ای تدوین و ملاک‌های انتخاب در هشت محور ایثار و شهادت، مقاومت و بیداری اسلامی، جریان سازی فرهنگی و هنری، وقف و امور خیریه، امور عمرانی، امور پزشکی، امور علمی، آموزشی و پژوهشی، مدیریت و کارآفرینی تعیین شد و در شاخص‌های انتخاب صرفاً به نیکوکاری اکتفا نشده است بلکه فرهیختگی و حسن شهرت نیز مورد توجه بوده است. دبیرخانه پس از بررسی بیش از ۱۶۰ رزومه واصله از منابع گوناگون و استعلام از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی، چهار بانوی فرهیخته نیکوکار ایرانی و چهار غیر ایرانی را برگزیده است که در میان آن‌ها، همسر و مادر شش شهید، پزشک متخصص، استاد و محقق، نویسنده و مترجم، فعال فرهنگی و تبلیغی، امدادگر و حامی محرومین و واقف وجود دارد.

وی در مورد برنامه‌های آتی جایزه جهانی گوهرشاد، گفت: تشکیل شبکه جهانی بانوان نیکوکار، انجام پژوهش‌های کاربردی و توسعه فعالیت‌های تبلیغی و رسانه‌ای و تکمیل بانک اطلاعاتی از برنامه‌های آتی ما است. امیدواریم بتوانیم با مستندسازی دقیق، استفاده از ظرفیت رسانه‌ها، مشارکت اندیشمندان حوزه و دانشگاه و همکاری نهادهای دولتی و مردمی، در جهت تحققِ بخشی از منشور هفتگانه ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری گام‌های مؤثری برداریم.

آیت‌الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام‌جمعه مشهد در این همایش ابراز کرد: گوهرشاد خانم از تبار و بستری از قدرت به وجود آمد که به‌عنوان جریان خون‌ریز تبار شاهنشاهی ایران معرفی ‌شده است. نام امیر تیمور گورکان با قتل ‌عام‌هایی که در سرزمین خراسان و نسبت به شیعیان و ارادتمندان خاندان عترت پیغمبر (ص) راه انداخت، در کنار چنگیز خان مغول ثبت و ضبط‌ شده است و گوهرشاد خانم از چنین بستر قدرتی برخاسته و به وجود آمده است. تنها ساختن مسجد گوهرشاد به‌عنوان نشان عظمت این خانم بزرگوار نیست. این خانم، یک جریان خون‌ریز و سفاک ضد خاندان پیغمبر اکرم (ص) را به یک جریان فرهنگ‌ساز در تاریخ اسلام تبدیل کرد. آنچه امروز با جایزه گوهرشاد تناسب دارد، معرفی خواهران فرهیخته باعظمت به جامعه دینی ماست که در حقیقت با بعد انقلابی و تحول‌آفرینی ایشان تناسب دارد و این بعد حتی بر شخصیت فرهنگی ایشان هم امتیاز دارد و در تاریخ هم آنچه از زن نمونه اسلام سراغ داریم دقیقاً در موضع تحول‌آفرینی و دگرگون‌سازی است.

وی ادامه داد: شخصیت‌های فرهیخته‌ای که چه در سال گذشته و چه امسال به‌عنوان برگزیده جهانی جایزه گوهرشاد مشخص ‌شده‌اند، افرادی هستند که صرف‌نظر از خدمات ارزشمند آن‌ها، شخصیت تحول سازشان، چشم را پر می‌کند. بانوی بزرگواری که در عرصه مقاومت، تابلوی نمایشگری است که عمق مقاومت استکبارستیزی را به جهان تحت قدرت استکبار نشان می‌دهد و مرد آفرینانه می‌ایستد و ۶ عزیزش در مقابلش به خاک و خون می‌تپند و از موضع استکبارستیزی خود دست برنمی‌دارد. آنچه مهم است بالا بردن تابلوی زن فرهیخته اسلامی در برابر دنیای امروز است، دنیایی که می‌خواهد زن را در یک عروسک مقوایی هنرپیشگی‌های هالیوودی و در جریان رهگذر قرار گرفتن جریان‌های جنسی مردان هرزه، حق زن را در قالب طنازی‌های مسموم‌کننده نسل جوان بشناسد.

بعد از پخش کلیپ‌هایی که به معرفی گوهرشاد و خدمات او و همچنین مروری بر آنچه در این سه دوره همایش جایزه جهانی گوهرشاد گذشته است، به معرفی برگزیدگان داخلی این جایزه جهانی پرداخته شد. شهرناز عبادانی، واقف و مدیر موسسه فرهنگی محدث؛ دکتر نفیسه ثقفی، متخصص زنان و زایمان، پزشک نمونه استانی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی؛ بی‌بی فاطمه حقیر السادات، دکترای تخصصی نانو بیوتکنولوژی، دارای ۱۲ اختراع و ۲۸۵ مقاله آموزشی با راه‌اندازی بیش از ۱۰ آزمایشگاه علوم و فناوری‌های نوین در ایران و تولیدکننده دو محصول دانش‌بنیان؛ سیده اعظم حسینی، مسئول واحد زنان دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و نویسنده کتاب دا، برگزیدگان داخلی این دوره از همایش جایزه جهانی گوهرشاد بودند.

بی‌بی فاطمه حقیر السادات؛ همسر آزاده و جانباز سال‌های دفاع مقدس به شرح مختصری از زندگی خود پرداخت و عنوان کرد: من ۱۹ سالگی ازدواج کردم و هم‌زمان با ازدواج، درسم را در خوابگاه دانشگاه شریف ادامه دادم، همسرم هم دانشجوی سال اول دانشگاه شریف بودند و ثمره ازدواجم ۴ فرزند است. به خاطر بچه‌ها درس خواندن را از دانشگاه سراسری به پیام نور تغییر دادم تا در کنار خانواده باشم. در دو رشته ارشد بیوشیمی و فیزیولوژی رتبه ۱ و ۲ شدم و از دانشگاه شهید بهشتی دو فوق‌لیسانس گرفتم و جزء اولین گروه دکترای نانو بیوتکنولوژی دانشگاه تهران هستم. آن زمان برای مشارکت در تیمی که از آمریکا و هلند روی درمان سرطان کار می‌کردند و به‌عنوان فرصت مطالعاتی از من دعوت کردند، به خارج از کشور رفتم، درس را ادامه دادم و در دو رشته هم‌زمان تحصیل کردم. شرطم این بود که با حجاب اسلامی تحصیل کنم و خوشبختانه زمان دفاعم هم با همین حجاب بودم و اعلام کردم که این لباس رسمی کشورم و چادر ایرانی و حجاب اسلامی است و ساقدوش‌هایم نیز که فرزندان من بودند هم با حجاب بودند. در ادامه کار از من خواسته شد در هلند و آمریکا بمانم، اما گفتم به کشورم برمی‌گردم و در زمینه علمی کمک می‌کنم. برگشتم و شرکت دانش‌بنیانی زدم که تحصیل‌کرده‌های ارشد و دکترا در آن کار می‌کنند و اغلبشان خانم هستند. دو محصول دانش‌بنیان، خروجی این کار است که می‌تواند برای خارج هم صادر شود و بعد از آن سه شرکت دیگر هم تأسیس کردم. می‌خواهم در راستای گام دوم که رهبری فرمودند اولین گام علمی پژوهشی است، ادامه فعالیت دهم و اینکه گروهی از اروپایی‌ها برای آموزش به ایران آمدند مایه افتخار من است. خوشبختانه ما در این زمینه علم نوین رتبه دوم دنیا را داریم، امیدوارم زمانی برسد که اگر کسی بخواهد مقاله‌ای چاپ کند و محصولی را یاد بگیرد، مجبور شود زبان فارسی را یاد بگیرد.

رباب زیدی، بانوی هندی و کارشناس حوزوی و ادبیات و زبان فارسی، مدیر جامعه الزهرا (س) لکنهو و مؤسس دو کتابخانه و اولین مهدکودک قرآنی در هندوستان؛ یاسمین حسنات، بانویی از دیار افغانستان و از طلبه‌های جامعه المصطفی، برگزارکننده کلاس درس برای کودکان بازمانده از تحصیل و جلسات سخنرانی بررسی مسائل سیاسی داخل و خارج از کشور افغانستان و مسئول واحد خواهران موسسه فرهنگی باقرالعلوم که ۱۵۰ خانواده نیازمند افغانستانی را تحت پوشش قرار داده‌اند؛ طلبه بانو هلا (رخسار) کی تی، بانوی مسلمان شده میانماری، فوق‌لیسانس رشته تفسیر و علوم قرآن جامعه المصطفی با موضوع پایان‌نامه «بررسی و مقایسه آرامش در آئین بودا و دین اسلام»، مترجم صحیفه سجادیه به زبان میانماری و مؤسس مدرسه دینی در میانمار و زینب عیسی از کشور نیجریه، همسر و مادر شش شهید که جزو آن عده از مسلمانان نیجریه بودند که در آذرماه ۱۳۹۴ برای نجات شیخ زکزاکی به خانه آن‌ها رفته بودند و به شهادت رسیدند، به‌عنوان برگزیدگان خارجی این دوره معرفی شدند.

یاسمین حسنات ضمن خواندن آیه‌ای از قرآن مطرح کرد: ملاک برتری رعایت تقواست و نباید بین زن و مرد تبعیض باشد. امروز در جهان اسلام با تأسی از اندیشه‌های ناب محمدی و حضرت امام خمینی (ره) از بیداری و آگاهی دینی، سیاسی و اجتماعی برخوردار هستیم و این روش نیک و خداپسندانه ایشان، عین دستور قرآن و حدیث ناب نبوی است. زنان با حفظ و نگاهداری کانون گرم خانواده می‌توانند برای جامعه دینی خود خدمتگزار باشند و با خدمات نیکوکاری آموزشی، پژوهشی، ایثار و شهادت، مقاومت و بیداری، مدافعان راستین جامعه اسلامی و پاسدار حریم عفت خویش باشند. زن مسلمان باید در مقابل فرهنگ منحط غرب و دفاع از ارزش‌ها و اعتقادات دینی خود برای سایر زنان، الگو باشد. در جهان غرب آنچه در مقابل یک زن انجام می‌شود شیوه حیوانی است که او را ملعبه قرار داده‌اند تا دیگران در بازار کار و تجارت و هواهای نفسانی از وجود او بهره ببرند اما موجودیت یک زن در جامعه، باارزش‌تر از آن است و باید به او احترام گذاشته شود. امروز، سیاست ناب امام که برای زن ارزش قائل بودند، چنانکه رسول اکرم (ص) چنین برخوردی داشتند، مایه افتخار ماست.

حجت‌الاسلام مروی، تولیت آستان قدس رضوی ضمن تشکر از حجت‌الاسلام رئیسی، تولیت سابق آستان قدس رضوی گفت: ایشان مبدع و مبتکر این برنامه ارزشمند فرهنگی اجتماعی بودند و ما هم با همه امکاناتمان در عمق بخشیدن این برنامه و تبدیل آن به جریانی فرهنگی در کل کشور و کشورهای اسلامی تلاش می‌کنیم و مطمئناً این برنامه چنین قابلیت و ظرفیتی را دارد. سخن در مقوله زن، از زوایا و ساحت‌های مختلف، چه در دنیای اسلام و چه دنیای غرب که شعار آزادی زن آن‌ها گوش فلک را کر کرده، فراوان است، اما درواقع امروز در عالم غرب، بدترین نوع بردگی را نسبت به زن تحت عنوان و ظاهر فریبنده آزادی زن اعمال می‌دارند، درحالی‌که نگاه قرآن در مورد حقوق زن دیدگاهی ابداعی است و با همه آرای فلسفی و مذهبی قبل از اسلام، دوران حلول آن و چه در زمان حاضر متفاوت است. حقیقت ذات زن و مرد از منظر قرآن نفس واحد است پس زن در تکوین طفل، مشارکت جوهری با مرد دارد و تنها زمینه تولید نسل نیست بلکه طبق این آیه قرآن به همان اندازه که مرد در تولید نسل در فرزند مشارکت دارد زن هم سهم و مشارکت دارد. خود پیامبر (ص) هم شاهد صدق این مدعای قرآن است زیرا خداوند نسل پیغمبر را از زن و حضرت زهرا (س) قرار داد. معجزه بزرگ اسلام، حفظ هویت و کرامت زن در عین حضور فعال زن در صحنه‌های دینی، اجتماعی و سیاسی است و نمونه‌اش مراسم حج است. سفر کردن از خانه و کاشانه و ماه‌ها در سفر بودن؛ اینجا اسلام بین زن و مرد تفکیک قائل نشده است و همان‌طور که مرد باید در عرصه بزرگ علمی سیاسی حضور پیدا کند، زن هم باید دوشادوش او حضور یابد. عزیزترین، پاک‌ترین و متعبدترین بندگان خدا، در این صحنه‌ها حضور داشته‌اند و مصادیق آن ایراد خطبه فدکیه توسط حضرت زهرا (س)، ایراد خطبه‌های حضرت زینب (س) در کوفه و شام و به محاکمه کشاندن ظالمان و مستکبران است.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: اثرگذاری بانو گوهرشاد در دوره تیموریان قابل ‌توجه است. از منظرهای مختلف می‌توان شخصیت ایشان را به بحث گذاشت؛ مکاتب غربی تنها بخشی از جامعه را هدف گرفته‌اند و نمی‌توانند همه جامعه را مخاطب قرار دهند از مارکسیست و فلاسفه تا فمینیست‌ها، اما اسلام بدون مرزبندی فکری و خصوصیات قبیله‌ای و قومی و شاخص‌های اجتماعی، مرزها را درهم‌شکسته و نفوذ می‌کند. اسلام، هم سمیه و شوهرش یاسر را مورد خطاب قرار می‌دهد که از نظر طبقه اجتماعی در پایین‌ترین قشر بودند و هم می‌تواند آسیه، همسر فرعون را مخاطب خود قرار دهد، این معجزه اسلام است و یکی از مصادیق این عدم مرزبندی، گوهرشاد است. پدر ایشان از سرداران لشگر چنگیز مغول است و شوهرش شاهرخ، پسر تیمور است که هر جا سپاه تیمور غلبه می‌کرد، جز خرابی و قتل و غارت چیزی به یادگار نمی‌گذاشتند و اسلام در این خانواده، بهترین و پاکیزه‌ترین مؤمنان را تربیت می‌کند. گوهرشاد فقط مسجد نساخت که برآیند فکر، ایمان و اعتقاد او بود، او نخواست تنها بنای یادگاری و ماندگار تأسیس کند، بلکه توانست خاندان تیمور که ویران‌کننده تمدن‌ها بودند و عملشان، قتل و غارت بود را در مسیر صحیح قرار دهد. بعد از مرگ تیمور، شاهرخ ۴۰ سال در مسیری درست و انسانی حکومت کرد و از آن دژخیمان، انسان‌هایی فرهنگ دوست و انسان‌دوست تحویل داد. با خواندن زندگینامه گوهرشاد یاد خواجه‌نصیرالدین طوسی افتادم که وقتی مغول‌ها حرکت کردند کسی که توانست جلوی هجوم مغول‌ها بایستد و از خرابی و آتش‌سوزی‌های منابع علمی جلوگیری کند، طوسی بود که بانفوذ کلام، اخلاق و علم گسترده‌اش توانست مغول وحشی را مثل موم در دست گرفته، کنترل کند و از بسیاری کشتارها جلوگیری کند. اگر خواجه‌نصیرالدین طوسی نبود، معلوم نبود چه بر سر ایران و عراق توسط مغول‌ها چه می‌آمد؛ این بانوی بزرگوار هم در این عرصه همان کار خواجه‌نصیرالدین را کرد. گوهرشاد، بارها مانع کشتارهای دسته‌جمعی تیمور شد. ایشان الگویی است برای آنکه انسان در هر موقعیت و طبقه اجتماعی که باشد، می‌تواند با پیروی از اهل‌بیت و قرآن، قله‌های سعادت و کمال را طی کند.

حجت‌الاسلام مروی با بیان اینکه ما به کاشی‌کاری و گنبد مسجد و معماری بسیار زیبا و ماندگار مسجد می‌اندیشیم، اما به این بعد از قضیه هم توجه کنیم که چرا گوهرشاد این مسجد را کنار مضجع امام رضا (ع) ساخت، گفت: آن خانم اهل فکر و ادب بود، شاهزاده پولداری نبود که بخشی از پولش را وقف مسجد کرده باشد، این را باید باز و واکاوی کرد و به جامعه منتقل نمود. زنان و دختران ما باید گوهرشاد، این بانوی پرورش‌یافته مکتب قرآن و اهل‌بیت (ع) را بشناسند و او را الگوی خود قرار دهند، این جریان سازی فرهنگی وظیفه ما است.

وی در خاتمه صحبت‌هایش خطاب به فعالان و بانوان حاضر در این مراسم گفت: این جایزه نمادی برای تقدیر و تشکر از شماست و الا در برابر ارزش خدمات و روحیه جهادی و فکری شما چیزی نیست. ترویج خدمت کردن، فعال بودن، ایثارگری و جان فدایی در راه خدا، مقاومت و ایستادگی، بازگو کردن خاطرات رزمندگان، نوشتن و ثبت آن‌ها در تاریخ همه مصداق احیای امر اهل‌بیت (ع) است.

در انتهای مراسم، مصطفی خاکسار قهرودی، قائم‌مقام تولیت آستان قدس، علی سروری مجد، دبیر چهارمین همایش جایزه جهانی گوهرشاد، محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور به همراه یکی از برگزیدگان دوره قبل این برنامه به تقدیر از بانوان فرهیخته برنده جایزه جهانی گوهرشاد پرداختند.

انتهای پیام/


برچسب ها :
ارسال دیدگاه

بایگانی اخبار