» .اسلایدر » حاکمیت نظام بسته شفافیت اقتصادی در ایران/ شفافیت با پنهان‌کاری محقق نمی‌شود

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۱۷ - ۱۷:۳۳

 کد خبر: 10007

یک استاد دانشگاه مطرح کرد:

حاکمیت نظام بسته شفافیت اقتصادی در ایران/ شفافیت با پنهان‌کاری محقق نمی‌شود

گروه اقتصاد ـ عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به ضرورت شفافیت اقتصادی در کشور، گفت: شفافیت اقتصادی با پنهان‌کاری محقق نمی‌شود و آنچه که باعث ناکارآمدی در کشور شده، همین عدم شفافیت است.

حاکمیت نظام بسته شفافیت اقتصادی در ایران/ شفافیت با پنهان‌کاری محقق نمی‌شود

به گزارش آتی‌ نیوز، نشست «شفافیت؛ مهم‌ترین نیروی اصلاحات اقتصادی»، ۱۶ تیرماه در بنیاد امید ایرانیان خراسان رضوی در مشهد برگزار شد.

در این نشست علی چشمی، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه در شرایط فعلی، مکانیزم ناکارآمدی در کشور وجود دارد که منشأ آن نیز عدم شفافیت است، اظهار کرد: مهم‌ترین علت عدم شفافیت در بودجه‌ ما این است که دولت از اقتصاد پیش‌‌بینی ندارد. بنابراین هیچ مبنایی برای اینکه ارقام اصلی بودجه را تنظیم کند، ندارد.

چشمی در ادامه به عواملی که باعث شده است ایران رتبه مناسب اقتصادی را در میان سایر کشورها نداشته باشد، پرداخت و گفت: نبود شفافیت، سدی در برابر پیشرفت اقتصادی ما بوده است. به‌طور مثال نتایج انتخابات در ایران، آن شفافیت لازم را ندارد. زمانی که انتخابات آمریکا اعلام می‌شود یکسری نقشه‌ها هست که شما می‌توانید حوزه به حوزه و لحظه به لحظه نگاه کنید که چه اتفاقاتی می‌افتد. همچنان که در مورد مخارج دولت شفافیت نداریم. در مورد بودجه‌ریزی گزارش کردند که ۴۵ درصد شفافیت هست ولی در مورد مخارج دولت شفافیت وجود نداشته است. شفافیت مالکیت زمین و دعواهای مرتبط با زمین، زمین‌خواری، نیز کم است.

وی، رویکرد مؤسسه همکاری بین‌المللی بودجه در زمینه‌ شفافیت بودجه‌ای را معتبرتر دانست و گفت: حتی کشور امارات در زمینه نفت و گاز Open Data دارد ولی دیتاهای ما کاملاً محدود است. ملاحظه کنید چه اوضاع عجیبی داریم که حتی نظام‌های کاملاً بسته هم در این زمینه نسبتاً شفافیت دارند ولی ما این شفافیت را نداریم.

استادیار اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه به فقدان گزارش‌های سه ماهه، گزارش‌های بین سال، مرورهای بین سال، گزارش پایان سال، گزارش‌های حسابرسی در ایران اشاره کرد و گفت: ما نمی‌دانیم که آیا بودجه ایران کسری دارد یا ندارد و یا اینکه کسری بودجه چقدر است. به دلیل اینکه دریافتی‌ها و پرداختی‌ها با هم مساوی هستند، دولتی‌ها می‌گویند ما کسری بودجه نداریم ولی بعضی مواقع دریافتی‌هایشان از محل قرض گرفتن است.

چشمی، منابع نفت و گاز و هدفمندی یارانه را از دیگر موضوعات مبهم دانست و با بیان اینکه جزئیات بودجه شرکت‌های دولتی مشخص نیست، گفت: بودجه شرکت ملّی نفت ایران از ابهامات بزرگ بودجه ایران است.

وی معتقد است در اصلاح نظام بودجه‌ریزی شک و شبهه‌ای وجود ندارد؛ به نظر این کارشناس اقتصادی به هم‌ریختگی در بروکراسی دولتی و وجود دستگاه‌های متعدد و عجیب در بودجه، از مهم‌ترین ایرادات نظام بودجه‌ریزی ایران است. همین امر باعث شده دولت‌ها از انجام کارهای بزرگ در کشور ناتوان باشند.

استادیار اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه بودجه‌ریزی را ویترین و آینه تمام‌عیار حکمرانی دانست و شفافیت بودجه را یکی از ملاک‌های کیفیت حکمرانی خوب عنوان کرد.

وی با طرح این سؤال که چرا در مجلس صدای اصلاح‌طلبانی مانند عارف بلند نیست، در خصوص علت این امر گفت: یکسری افراد در جاهای دیگر صدایشان بلندتر است و کسانی که می‌توانستند، نقشی ایفا نمی‌کنند. مثلاً در ریاست جمهوری، چرا حاکمان نهایی آقای نوبخت و دوستانش شدند؟ چه طیفی که لیبرال هستند و چه طیف فرشاد مؤمنی که نهادگرا هستند، به‌شدت به آقای نوبخت و تیمش نقد دارند اما چرا وارد تیم آقای نوبخت شدند. سؤال اصلی اینجاست که چرا افرادی که مسئولیت نمی‌پذیرند و نفع می‌برند، همیشه در سیستم هستند.

*مشروح خبر در لینک زیر:


برچسب ها :
ارسال دیدگاه