» .مشروح خبر » مشروح خبر | سید جواد حسینی مجری سند ۲۰۳۰ است

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۱۷:۳۵

 کد خبر: 9995

حمید کفش‌کنان، معاون سابق پژوهشی آموزش‌و‌پرورش خراسان رضوی:

مشروح خبر | سید جواد حسینی مجری سند ۲۰۳۰ است

گروه سیاست ـ حمید کفش‌کنان، معاون سابق پژوهش آموزش‌وپرورش خراسان رضوی عنوان کرد: تربیت اشتباه نسل آینده، قابل جبران نیست. سید جواد حسینی نمی تواند وزیر اموزش و پرورش باشد پراکه مجری سند ۲۰۳۰ است و در سند ۲۰۳۰ نقش داشته است.

مشروح خبر | سید جواد حسینی مجری سند ۲۰۳۰ است

به گزارش آتی نیوز، دومین جلسه تریبون آزاد در ۱۵ تیرماه سال جاری با موضوع «بررسی ابعاد انتصاب سید جواد حسینی به‌عنوان سرپرست آموزش‌وپرورش»، با حضور حمید کفش‌کنان، معاون سابق پژوهش آموزش‌وپرورش خراسان رضوی، در مسجد حضرت رسول به همت هیئت یاران بقیه‌الله (عج) فرهنگیان ولایی خراسان رضوی برگزار شد.

حمید کفش‌کنان در ابتدا عنوان کرد: چنان‌که امام خمینی فرمودند معلمی شغل انبیاست، این شغل، پرورش انسان در هر جامعه‌ای است. مباحث این جلسه به این دلیل حائز اهمیت است که آموزش‌وپرورش آینده نسل ما را در دست گرفته است و تنها دستگاهی است که تمامی افراد جامعه از آن دستگاه متنعم می‌شوند و استفاده می‌کنند. عمده بحث ما مبتنی بر جریان نفوذ است. مقام معظم رهبری در سال ۸۴ نفوذ را در چهار حوزه نفوذ فرهنگی و آموزشی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی و نظامی مطرح کردند. مقام معظم رهبری دراین‌باره اذعان دارند که نفوذ امنیتی نظامی و اقتصادی مهم است، ولی مهم‌تر از آن نفوذ فرهنگی است و هیچ چیز خطرناکی به‌اندازه نفوذ فرهنگی در جامعه وجود ندارد. مصادیق نفوذ در این حوزه‌ها از این قرار است که؛ در حوزه امنیتی و نظامی با توجه به اینکه حوزه‌های امنیتی در دستگاه‌های امنیتی و دستگاه‌های نظامی از یک حصار و ساختار بسته تشکیل شده است، نفوذ کمتر است، اما چنان نیست که اتفاق نیفتاده باشد؛ بحث جریان قتل‌های زنجیره‌ای و مسائلی که در دستگاه‌های امنیتی اتفاق افتاد، جریان نفوذ بود.

وی افزود: در حوزه مسائل اقتصادی، هدف دشمن از نفوذ این است که به‌قدری در دستگاه‌های اقتصادی، اشتغال و کار یک جامعه اختلال ایجاد کنند که در بحث‌های نفوذ فرهنگی کمک کننده باشد، به صورتی که دغدغه‌هایی که مردم نسبت به مسائل اقتصادی دارند آن‌قدر پررنگ شود که کمتر به مسائل فرهنگی بپردازند و از آن غافل شوند. چند سال به دنبال مسئله برجام بودیم تا بتوانیم مشکلات مملکت را حل کنیم و این باعث شد مسائل پسابرجامی را نیز برای ما رقم بزنند. همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند؛ اهداف آمریکا در رویکرد تعاملی خود با ایران در فضای بعد از توافقات شامل تسلط بر فضای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی، محاصره ایران در مرزهای جغرافیایی و تضعیف عمیق استراتژیک انقلاب اسلامی و تغییر رفتار و ساختار انقلاب اسلامی است. حضور داعش، طالبان و جنگ‌های منطقه‌ای همه نشأت گرفته از اهداف خاص آمریکا است. در بحث نفوذ اقتصادی، در سال ۹۲ آقای رئیس‌جمهور مستقر، در دوره اولی که قرار بود انتخاب شوند، حرف درستی زدند که اگر نگوییم تنها حرف راستی است که زدند، یکی از حرف‌های راستشان این بود مبنی بر اینکه دولت قبل ۶۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی کشور را گرفت و آن را طی ۸ سال در سال ۹۲ به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رساند. نقدینگی یعنی خلق پول در جامعه بدون استفاده در چرخه تولید و اشتغال که اصطلاحاً به آن تولید پول بدون پشتوانه می‌گویند. این مسئله به این‌گونه اتفاق افتاد که بانک‌های کذایی مثل قارچ رشد کردند، هر کس پول داشت در این بانک‌ها می‌گذاشت و سودی را دریافت می‌کرد. نقدینگی موجب رکود تورمی می‌شود. آقای رئیس‌جمهور کلیدی را نشان دادند و گفتند ما با این کلید مشکلات اقتصادی را حل و کاری می‌کنیم تا مردم به یارانه نیاز نداشته باشند. آن کلید چه خدمتی کرد؟ این دولت ۴۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی را تحویل گرفت و نقدینگی امروز کشور بر اساس آمار بانک مرکزی ۱۹۰۰ هزار میلیارد تومان است. با توجه به رشدی که نقدینگی ما دارد، روزانه هزار میلیارد تومان تولید نقدینگی در کشور داریم یعنی به همان میزان که دولت به مردم یارانه پرداخت می‌کند. این رویکرد باعث شده صنعت بخوابد، کشاورزی فلج شود و تولید از بین برود. اینکه مقام معظم رهبری بر روی مسائل اقتصادی و رونق تولید تأکید دارند به این خاطر است که پول در صورتی می‌تواند جلوی نقدینگی را بگیرد و آن را تبدیل به ثروت جامعه کند که در راستای تولید صرف شود. کسانی وارد عرصه اقتصاد شدند که متأسفانه نفوذی بودند. نفوذ آهسته آرام و نامحسوس صورت می‌گیرد.

افزایش نقدینگی، موجب چهار برابر شدن دلار شده، اما درواقع دلار گران نشده، بلکه ارزش پول ملی افت پیدا کرده است. کاهش ارزش پول ملی قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد که یعنی کوچک شدن سفره مردم و دست بردن در جیب آن‌ها. کمبودی که بر اثر ایجاد نقدینگی در سیستم مالی به وجود آمده، از جیب مردم جبران کرده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به پخش سریال گاندو اظهار کرد: نفوذ باعث فلج شدن سیستم اقتصادی کشور می‌شود. نقدینگی باید جایی جبران شود؛ یکی از دستورات مقام معظم رهبری در سال جاری افزایش ارزش پول ملی بود. در دولت قبلی (احمدی‌نژاد) دلار هزارتومانی به خاطر افزایش نقدینگی، به ۳۷۰۰ تومان رسید. در این دولت دلار چهار برابر شده، اما درواقع دلار گران نشده، بلکه ارزش پول ملی افت پیدا کرده است. کاهش ارزش پول ملی قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد که یعنی کوچک شدن سفره مردم و دست بردن در جیب آن‌ها. کمبودی که بر اثر ایجاد نقدینگی در سیستم مالی به وجود آمده، از جیب مردم جبران کرده‌اند. در حوزه اقتصادی مشکلات به وجود آوردند، در دستگاه‌های مختلف مثل بانک سرمایه، صندوق فرهنگیان و بانک‌های دیگر اختلاس‌های چندمیلیاردی شد، آیا این دستگاه‌ها حراست نداشتند؟ آیا سازمان بازرسی و دستگاه‌های نظارتی نبودند؟ همه این‌ها وجود داشتند، اما اینکه چرا این اتفاقات باوجود این نظارت‌ها رخ می‌دهد، علامت سؤال بزرگی است.

کفش‌کنان در ادامه بیان کرد: نفوذ فرهنگی در آموزش‌وپرورش این‌گونه صورت گرفته است که جریانی در خارج از کشور و از طریق یونسکو با تولید سندی تحت عنوان سند ۲۰۳۰ شکل گرفت. سند ۲۰۳۰ می‌گوید در سال ۲۰۳۰ یعنی ۱۱ سال دیگر، باید سیستم آموزشی آموزش‌وپرورش با استانداردهایی که در این سند تعریف شده است، همخوانی داشته باشد و مسائلی باید به‌عنوان آموزش در آموزش و ارائه شود که این سند آن‌ها را مشخص کرده است. مقام معظم رهبری دراین‌باره فرمودند «سند ۲۰۳۰ یعنی تربیت سرباز برای آمریکا و انگلیس و تغییر سبک زندگی از ایرانی اسلامی به غربی» اما نتایج این اتفاق در سال تحصیلی گذشته مشهود بود چنان‌که در بعضی مدارس، به نام زنگ شادی و بحث‌های این چنینی، اشعار مضحک و مستهجنی را به دانش آموزان آموزش دادند.

وی اظهار کرد: دکتر زاهدی که رئیس کمیسیون آموزش مجلس است می‌گوید «در زمان آقای بطحایی یک کتاب درسی را به من دادند، من آقای وزیر را صدا زدم و از ایشان پرسیدم آقای وزیر آیا این کتاب دارد در آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی تدریس می‌شود؟ آقای وزیر سرش را پایین انداخت و گفت: پاسخی ندارم» آقای زاهدی می‌گوید: «رفتن آقای بطحایی، رئیس  آموزش‌وپرورش به خاطر این بود که نمی‌خواست سند ۲۰۳۰ را کاملاً اجرا نماید. یکی از بحث‌های سند ۲۰۳۰ این است که باید به دانش آموزان آموزش داده شود که خانواده چیست و چگونه تولید می‌شود و گسترش پیدا می‌کند. تعریف ۲۰۳۰ از خانواده به همان سبک غربی و تشکیل شده از مرد با زن، مرد با مرد و زن با زن است که با یکدیگر پیمان زندگی مشترک می‌بندند. حتی امروزه در غرب مد شده است که یک انسان با یک حیوان ازدواج می‌کند و حتی جدیداً انسان با خودش نیز ازدواج می‌کند. بعد از اینکه آقای بطحایی استعفا داد، کسی نفهمید ایشان که چهار ماه قبل از استعفا، استیضاح شده و نمایندگان درخواست استیضاح را امضا کرده بودند، اما با لابی سنگینی که به همراه دولت و وزارتخانه انجام داد، تمام نمایندگان امضاهای خود را پس گرفتند، چرا ناگهان رفت؟

معاون سابق پژوهش آموزش‌وپرورش خراسان رضوی گفت: رفتن آقای بطحایی از آموزش‌وپرورش دو دلیل مبین دارد؛ اول اینکه ۸ ماه به انتخابات مجلس مانده و دولت با توجه به مشکلات و ضعفی که در بحث‌های اقتصادی داشته است تعداد کرسی‌های موافقی که در مجلس داشت را نخواهد داشت، می‌خواهد هر طور که شده آن‌ها را به دست آورد و هیچ دستگاهی به‌اندازه‌ی آموزش‌وپرورش در سطح کشور ساختار و گسترش ندارد. این نگاه دولت به آموزش‌وپرورش کاملاً ابزاری و سیاسی است. دومین دلیل استعفای بطحایی سند ۲۰۳۰ است که آقایان متعهد شده‌اند آن را اجرا کنند و جناب رئیس‌جمهور صریحاً گفت: «من تا آخر دولت دوازدهم از هر چه بگذرم، از سند ۲۰۳۰ نمی‌گذرم». افشای سند ۲۰۳۰ این‌گونه بود که یونسکو سند ۲۰۳۰ را تنظیم کرد و آن را در اجلاسی که تمام وزرای آموزش‌وپرورش تمام دنیا حضور داشتند که ۵ کارگروه اصلی داشت. همین آقایی که به‌عنوان سرپرست آموزش‌وپرورش کنونی انتخاب شده است، و قبلاً مدیرکل آموزش‌وپرورش استان بود، به‌اتفاق آقای فانی وزیر سابق آموزش‌وپرورش در اجلاس یونسکو در کره شرکت می‌کنند. در سال ۹۶ آقای حسینی می‌گوید من وقت گذاشتم و در هر ۵ کارگروه شرکت کردم. پس از آن، در روزنامه وقایع اتفاقیه ۳۱ خرداد ۹۶ مصاحبه‌ای از او منتشر شد که طی آن از این سند دفاع می‌کند، می‌گوید این سند خوبی است و اشتباه ترجمه شده است. آقای حسینی زمانی که معاون سیاسی استاندار بود، آقای شهرداری که اخیراً به جرم قتل دستگیر شد را به دانشگاه فرهنگیان مشهد می‌آورد تا در خصوص تبیین سند ۲۰۳۰ و دفاع از اجرای آن صحبت کند. اکنون چنین فردی سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش شده است. ایشان زمانی معاون سیاسی استاندار شد که ۸ ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر بود و اکنون ۸ ماه قبل از انتخابات مجلس سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش شده است.

بعضی گمان می‌کنند اعتراض به عملکرد دولت روی کار، خلاف قانون است

وی ادامه داد: متأسفانه دستگاه‌های نظارتی ما یا خواب‌اند یا درگیر مسائل اقتصادی هستند که وقتی با آن‌ها صحبت می‌کنیم میگویند رئیس‌جمهور رأی آورده، ولی‌فقیه تنفیذ کرده و دولت اسلامی هم به این نتیجه رسیده است که این سرپرست را برای آموزش‌وپرورش انتخاب کند و ما هم میگوییم چشم. بعضی گمان می‌کنند اعتراض به این‌گونه مسائل خلاف قانون است، اما مقام معظم رهبری فرمودند مردم باید مطالبه گر باشند. نمایندگان مجلس چون ۸ ماه به انتخابات باقی مانده اصلاً به این حوزه ورود نمی‌کنند چراکه می‌ترسند اگر به این حوزه ورود پیدا کنند، رأیشان کم شود. من سخنی با آن‌ها ندارم و از دستگاه‌های نظارتی موجود هم بخاری درنمی‌آید، امید ما فقط به این است که خودمان بایستیم و از آنان مطالبه گری کنیم. پیامبر وقتی می‌خواستند در مدینه حکومت تشکیل دهند، پایه حکومت اسلامی را در مسجد پایه‌گذاری کردند و مسجد کارکردهای مختلفی داشت، چنانکه در اوایل انقلاب نیز امام این کارکردها را به مسجد برگرداند و مسجدها به حوزه‌های هنر، سینما و اقتصاد واردشده بودند و در زمان جنگ در عرصه نظامی نیز فعال بودند. بحث‌های سیاسی نیز در مسجد صورت می‌گرفت، اما امروز کارکرد مسجد در نماز و دعا و قرآن خلاصه می‌شود. متأسفانه به دستگاه‌های نظارتی امیدی نیست لذا ما باید این مطالبه را به‌عنوان یک مطالبه مردمی مطالبه کنید و علما و روحانیت باید به این قضیه ورود کنند. چرا طلاب و علمای حوزه علمیه سکوت کرده‌اند.

تربیت اشتباه نسل آینده، قابل جبران نیست. سید جواد حسینی مجری سند ۲۰۳۰ است و در سند ۲۰۳۰ نقش داشته

کفش‌کنان تصریح کرد: بحث ما بحث اقتصاد نیست، اگر اقتصاد ما را فلج کردند، کارگاه‌های تولیدی ما را بستند، کارخانه‌های ما تعطیل شد و اشتغال اما به مشکل خورد، درست است خسارت بزرگی است، اما قابل جبران است، ولی اگر نسل آینده من و شما را آن‌طور که دلشان می‌خواهد تربیت کنند، دیگر قابل جبران نخواهد بود. رئیس‌جمهور محترم باید در اسرع وقت وزیر آموزش‌وپرورش را به مجلس معرفی کند و این وزیر نباید آقای سید جواد حسینی باشد، به این دلیل که ایشان مجری سند ۲۰۳۰ است و در سند ۲۰۳۰ نقش داشته و پس از بیانات مقام معظم رهبری نیز در مورد ۲۰۳۰ نیز از این سند دفاع کرده است. همچنین ایشان یک فرد بسیار سیاسی است، چنان‌که معاون سیاسی استاندار بوده است. چرا چنین شخصی باید وزیر آموزش‌وپرورش شود؟ مردم ما دیگر از سیاست زدگی خسته شده‌اند. دیگر بحث اصولگرا و اصلاح‌طلب نیست، بلکه حرف ما این است آموزش‌وپرورش نباید سیاسی باشد و به‌عنوان یک ابزار به آن نگاه کرد.

آمریکایی که مکتبش اومانیستی، حکومتش لیبرال است و بر اساس سرمایه‌داری اداره می‌شود، ۱۰ درصد مدارسش در دست بخش خصوصی است، اما در جمهوری اسلامی ایران بیش از ۱۲ درصد مدارس ما دست بخش خصوصی است و جناب رئیس‌جمهور می‌فرمایند این درصد باید به ۲۰ و ۲۵ برسد.

بحث آموزش یک بحث حاکمیتی است و در هیچ کشوری آموزش‌وپرورش را به دست بخش خصوصی نمی‌سپارند

معاون سابق پژوهش آموزش‌وپرورش خراسان رضوی گفت: اعضای دولت می‌گویند مشکل بودجه داریم و باید آموزش‌وپرورش را به بخش خصوصی بسپاریم. آمریکایی که مکتبش اومانیستی، حکومتش لیبرال است و بر اساس سرمایه‌داری اداره می‌شود، ۱۰ درصد مدارسش در دست بخش خصوصی است، اما در جمهوری اسلامی ایران بیش از ۱۲ درصد مدارس ما دست بخش خصوصی است و جناب رئیس‌جمهور می‌فرمایند این درصد باید به ۲۰ و ۲۵ برسد. بحث آموزش یک بحث حاکمیتی است و در هیچ کشوری آموزش‌وپرورش را به دست بخش خصوصی نمی‌سپارند. سپردن مدارس به دست بخش خصوصی باعث می‌شود تا بدون هیچ نظارتی هر شخصی را به‌عنوان معلم سر کلاس‌ها بگذارند و بگوید سگ در ۱۴۰۰ سال پیش نجس بوده است، اما امروزه که سگ شناسنامه و دفترچه بهداشت دارد، هر هفته واکسن می‌زند، معاینه می‌شود، غذای خاص دارد و حمام می‌کند، دیگر نجس نیست. این همان سبک زندگی غربی است.

وی در پاسخ به سؤال یکی از حاضران مبنی بر این که ما نمی‌توانیم جلوی مجلس را در صورتی که حسینی را به‌عنوان وزیر آموزش‌وپرورش انتخاب کند، بگیریم، عنوان کرد: مردم می‌توانند چنان‌که در قضیه ویلاهای لواسان چنین اتفاقی افتاد و با هشتگ‌هایی که جوانان در فضای مجازی زدند سریعاً دستور داده شد تا ویلاها تخریب شود. این جز با مطالبه مردمی ممکن نمی‌شد. باید از پنج نماینده‌ای که به مجلس فرستاده‌اید سؤال کنید اقدامی که در مورد سند ۲۰۳۰ داشتند چه بوده است مگر غیر از این است که نمایندگان مجلس نوکران مردم هستند و به مجلس رفتند تا به مردم خدمت کنند؟

یکی از حاضران با انتقاد از شورای نگهبان گفت مردم با اعتماد به شورای نگهبان به کسانی که او تأیید کرده است رأی می‌دهند و نتیجه‌اش وضع موجود است. این چه شورای نگهبان ای است که باید جوابگوی مردم باشد.

کفش‌کنان پاسخ داد: امام به من مردم می‌گوید نگذارید انقلاب به دست نااهلان بیفتد و خطابش به شورای نگهبان مجلس و دستگاه‌های نظارتی نیست. رهبر گفتند من اگر رهبر نبودم رئیس فضای مجازی می‌شدم نباید فضای مجازی را دست کم گرفت. مثلاً داماد آقای شریعتی، وزیر محترم متهم به اختلاس از بانک سرمایه است و این روشنگری حاصل مطالبه‌گری مردم بود.

کفش‌کنان در ادامه گفت: طی این سه هفته که اعتراضات مردم و مطالبه گری مردم و شکل گرفته است موجب شده تا آقای ربیعی، سخنگوی دولت، وقتی آقای حسینی را به‌عنوان سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش معرفی کرد و گفت: «ایشان یک فرد لایق است، ان‌شاءالله می‌تواند وزارت آموزش‌وپرورش را مدیریت کند و وزیر شود»، اما در هفته گذشته در مصاحبه خود گفت: «آقای رئیس‌جمهور هنوز به جمع‌بندی برای انتخاب یک شخص برای وزارت آموزش‌وپرورش نرسیده‌اند». این تغییر جهت، حاصل حرکت چند جوان است که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند، در مساجد روشنگری می‌کنند و در نماز جمعه با شعارنوشته‌های خود مطالبه خود را اعلام کردند. مردم نباید خود را دست کم بگیرند چراکه در حقیقت مردم ولی‌نعمت دولتی‌ها هستند، چنان‌که امام با آن عظمت گفت من خادم ملت هستم.

انتهای پیام/


برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
ارسال دیدگاه