» دیدگاه » تصویری از دنیای بی‌ثبات و بی‌قرار در شاهنامه

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۱۵ - ۱۷:۳۸

 کد خبر: 9959

بتول فخر اسلام:

تصویری از دنیای بی‌ثبات و بی‌قرار در شاهنامه

گروه فرهنگ و هنر _ بتول شیخ اسلام، استاد دانشگاه: فردوسی ادب بندگی را رعایت می‌کند، ‌خودش را سخنگوی خدا نمی‌داند و از جهان دیگر تصویری با توهم و تصور خودش به تصویر نمی‌کشد. فردوسی خردمند معتقد بود انسان درباره چیزی می‌تواند نظر بدهد که از آن بداند. توصیفی که فردوسی از این جهان دارد توصیف بی‌ثباتی و بی‌قراری است.

تصویری از دنیای بی‌ثبات و بی‌قرار در شاهنامه

به گزارش آتی نیوز، مراسم گلباران آرامگاه فردوسی و بازدید از بهسازی آرامگاه، ۱۲ تیرماه با حضور دکتر خیرآبادی، عضو هئیت مدیره بنیاد فردوسی مشهد، دکتر بتول فخر اسلام، استاد دانشگاه و علیرضا قیامتی، شاهنامه‌پژوه در آرامگاه فردوسی برگزار شد.

به گفته خبرنگار در ابتدای این برنامه آواز خوانی مقامی خراسان توسط گروهی از بانوان بدلیل نامعلومی در خلال مراسم و در پایان با اعلام مجری مراسم ارائه نشد.

دکتر فخر اسلام، استاد دانشگاه بیان کرد: فردوسی بزرگ معتقد است قدرت انسان، وراء مرگ است. انسان می‌تواند جاودان باشد؛ بمیرد ولی زنده باشد. جاودانگی به واسطه‌ی ۲ چیز میسر است؛ یکی نام و دیگری سخن است.

فخراسلام افزود: فردوسی مرز بندگی و ادب بندگی را رعایت می‌کند، ‌خودش را سخنگوی خدا نمی‌داند و از جهان دیگر تصویری با توهم و تصور خودش و آلایش به تصویر نمی‌کشد. در سرتاسر شاهنامه فردوسی ما توصیفی از جهان دیگر نداریم چون فردوسی خردمند معتقد بود انسان درباره چیزی می‌تواند نظر بدهد که از آن بداند. توصیفی که فردوسی از این جهان دارد توصیف بی‌ثباتی و بی‌قراری است. همچنین فردوسی ماندگاری نام را در قدرت پذیرفتن و صبر می‌داند که باعث رسیدن به مقام و نامی می‌شود. فردوسی معتقد است که با همین قدرت صبر بر جهان هم می‌شود غلبه کرد.

در ادامه دکتر علیرضا قیامتی، محقق شاهنامه‌پژوه در خصوص جشن‌های باستانی ایران بیان کرد: این جشن‌ها تکلیفی نیست بلکه همه آن‌ها از فرهنگ و ملت ایران زاده شده است. علی‌رغم تمام ایران ستیزی‌هایی که در طول تاریخ صورت گرفته است اما همچنان این جشن‌ها پابرجاست. این جشن‌ها تناسب زیادی با طبیعت و محیط زیست دارند و اغلب با چهار عنصر اصلی طبیعت یعنی آب، باد، خاک و آتش در ارتباط است. مثلاً جشن‌های آتشین «سده، آذرگان»، جشن‌های پاسداشت زمین «سپندارمذگان»، جشن پاسداشت آب‌ها «تیرگان» و جشن‌ باد «۲۲ هرماه» که همه این جشن‌ها پاسبانان طبیعت‌اند.

وی همچنین در خصوص جشن تیرگان گفت: این جشن بزرگترین جشن است که ۱۳ هرماه است و بزرگ‌ترین نیایش‌ها در این جشن‌، متعلق به نیایش‌های باران‌خوانی است. همچنین حماسه دیگر در این جشن، مربوط به آرش کمانگیر است.

وی با اشاره به کتاب جرج کامرون در خصوص نوشته برداری از روی کتیبه‌های تخت جمشید بیان کرد: کتابی که از این کتیبه‌ها نوشته‌ شده هنوز به فارسی ترجمه نشده است. این کتاب سال ۱۹۴۸ نوشته شده و برای ایرانیان سراسر حقوق است اما متاسفانه ما هنوز آن را ترجمه نکرده‌ایم.

قیامتی همچنین با اشاره به دیگر آثار ترجمه نشده ادامه‌ داد: کتاب اخلاق النفیسه اثری از ابن رسته اصفهانی است که پنج بار به انگلیسی و فرانسه ترجمه شده‌است ولی هنوز به فارسی ترجمه نشده است و خیلی‌ها حتی نام وی را نمی‌شناسند. همچنین صور الکواکب از سوفی رازی که در آن هزار ستاره را شناسایی کرده و ۴۸ صور فلکی را رصد کرده است. این کتاب ۴۰۰ سال در دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی اروپایی تدریس شده و هنوز هم در دانشگاه سوربن در تاریخ علم تدریس می‌شود. همچنین در دائره‌المعارف دانشمندان جهان یک فرد ایرانی را به عنوان سازنده ابزارهای علمی جهان به نام خازری نام برده که ما حتی نام ‌وی را نشنیده‌ایم.

وی در انتهای سخنانش با اشاره به تندیس ابن‌سینا در ترکیه این نکته را بیان کرد: تندیس این دانشمند ایرانی به دانشگاه آنکارا فرستاده می‌شود و به عنوان «دانشمند جهان عرب» شناخته می‌شود. درست است که این شخصیت جهانی است اما در اصل فردی ایرانی و متعلق به این سرزمین است.

انتهای پیام/


برچسب ها : , , , , , ,
ارسال دیدگاه