» .اسلایدر » نادر ابراهیمی به‌دنبال اصلاح بود/ بسیاری از نویسندگان، سنت را اصلاً چیز درستی نمی‌بینند

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۰۶ - ۱۴:۳۹

 کد خبر: 9702

فائزه حسین زاده:

نادر ابراهیمی به‌دنبال اصلاح بود/ بسیاری از نویسندگان، سنت را اصلاً چیز درستی نمی‌بینند

گروه جامعه ـ فائزه حسین زاده گفت: نگاه نادر ابراهیمی همیشه اصلاح سنت است برخلاف بسیاری از نویسنده‌های دیگر که خیلی تاریک می‌بینند و می‌گویند نمی‌شود سنت را اصلاح کرد و اصلاً سنت را چیز درستی نمی‌بینند و گاهی فکر می‌کنند باید به‌طور کامل از بافت و زمینه جدا شود اما نادر بافت و زمینه را حفظ کرده و نادرست‌ها را اصلاح می‌کند.

نادر ابراهیمی به‌دنبال اصلاح بود/ بسیاری از نویسندگان، سنت را اصلاً چیز درستی نمی‌بینند

به گزارش آتی نیوز، سومین جلسه از سلسله برنامه‌های «تصویر زن در رمان معاصر» با مروری بر آثار نادر ابراهیمی با ارائه فائزه حسین زاده، کارشناس معماری و داستان‌نویس فعال در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در فرهنگسرای انتظار برگزار شد.

حسین زاده با بیان ویژگی‌های دو رمان نادر ابراهیمی با نام‌های «یک عاشقانه آرام» و «آتش بدون دود» گفت: سنت چیزهایی دارد که باید به آن پایبند بمانیم و آمیخته با خرافاتی است که نیازمند اصلاح هستند و در این راه ممکن است به مخاطره افتاده، رنج بکشیم اما اگر همه این‌ها را تحمل‌کنیم سرانجام نقطه امیدی است که به آنجا می‌رسیم که آخر «عاشقانه آرام» و «آتش بدون دود» به آن می‌رسیم. نویسنده‌های دیگر خیلی تاریک می‌بینند و می‌گویند نمی‌شود سنت را اصلاح کرد و اصلاً سنت را چیز درستی نمی‌بینند و گاهی فکر می‌کنند باید به‌طور کامل از بافت و زمینه جدا شود اما نادر ابراهیمی، بافت و زمینه را حفظ کرده و نادرست‌ها را اصلاح می‌کند. در کتاب‌های با زمینه بافت سنتی همیشه زن‌ها را به دنبال منفعت شخصی خود می‌بینیم، زمانی که منفعت شخصی خانواده‌شان به خطر می‌افتد به دنبال حفظ آن هستند و منفعت جمعی را به این دلیل که برایشان اضطراب می‌آوردن عقب می‌رانند اما در کتاب نادر زن‌ها همان‌قدر برایشان منفعت جمعی اهمیت دارد که منفعت فردی و خانوادگی برایشان اهمیت دارد.

وی افزود: نگاه نادر ابراهیمی همیشه اصلاح سنت است برخلاف بسیاری از نویسنده‌های دیگر که خیلی تاریک می‌بینند و می‌گویند نمی‌شود سنت را اصلاح کرد و اصلاً سنت را چیز درستی نمی‌بینند و گاهی فکر می‌کنند باید به‌طور کامل از بافت و زمینه جدا شود اما نادر بافت و زمینه را حفظ کرده و نادرست‌ها را اصلاح می‌کند.

وی در مقایسه جهان داستانی نادر ابراهیمی با جهان داستانی جلال آل احمد گفت: جلال آل احمد آن دسته از زنان فعال و گسسته از بافت سنت مثل همسر خودش، سیمین دانشور را در داستان‌هایش ندید می‌گیرد و توجه‌اش را روی بافت سنتی جامعه می‌گذارد و جنبه رئالیستی اغراق‌شده دارد. در مقابلش نادر ابراهیمی واقعیتی ایده‌آل خلق می‌کند

فاطمه کنعانی، مجری این برنامه هدف این جلسات را بررسی جایگاه زن در داستان‌ها و زندگی معاصر دانست و ادامه داد: در جلسات قبل گفتیم اگر زن به‌عنوان جنس دوم در داستان‌های ما شناخته‌شده است به خاطر این است که به‌واقع این نگاه به او وجود دارد. چالش ما جایی است که زنانی با این موضوع فاصله گرفته و نقش کنشگری دارند که تعدادشان در جامعه ما به‌اندازه‌ای هست که یک درام قابل‌قبول و قشنگ از آن دربیاوریم.

مشروح این خبر در لینک زیر:


برچسب ها : , , , , , , , , , ,
ارسال دیدگاه