» .مشروح خبر » مشروح خبر | خیلی از هنرمندان مدل رسانه‌ای امام خمینی (ره) را قبول ندارند

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۰۲ - ۱۶:۲۴

 کد خبر: 9616

معاون فرهنگی سپاه امام رضا (ع):

مشروح خبر | خیلی از هنرمندان مدل رسانه‌ای امام خمینی (ره) را قبول ندارند

گروه فرهنگ و هنر ـ محمد حسین‌زاده با بیان اینکه امام خمینی (ره) به هیچ عنوان از رسانه به دور نبوده بلکه آن را هوشمندانه می‌شناخته است، گفت: از نظر امام خمینی (ره)، هنر می‌تواند تبیین‌کننده اسلام ناب باشد؛ این مدل رسانه‌ای، همین ‌الان هم داغ است و نمی‌شود هرجایی آن را گفت. خیلی از هنرمندان این حرف را قبول نداشته و می‌گویند «هنر برای هنر».

مشروح خبر | خیلی از هنرمندان مدل رسانه‌ای امام خمینی (ره) را قبول ندارند

به گزارش آتی نیوز، اولین جلسه از سلسله نشست‌های خوانش کتابِ فروشگاه کتابشهر ایران همراه با خوانش گزیده‌ای از کتاب «هنر و رسانه» تألیف علیرضا پناهیان که تحلیلی بر نگاه امام به هنر و رسانه است، اول تیرماه با حضور مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و معاونت فرهنگی سپاه امام رضا (ع) برگزار شد.

حجت‌الاسلام هادی صاحبقرانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در مورد مقارنت اولین جلسه کتابخوانی این سازمان با روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی، گفت: این سازمان با هدف ترویج تفکر اسلام ناب در جهانی که در مادیات و دوری از خدا غرق‌شده و سعادت و کمال خود را در دور شدن هرچه بیشتر خود از خدا می‌دید، توسط امام خمینی (ره) بنا گشت تا کسانی که در عرصه تبلیغ حضور پیدا می‌کنند، بتوانند تفکر ناب اسلام و نه تفکر اسلام آمریکایی یا تفکر اشرافی را تبیین کرده و در جهان فراگیر شود.

وی ادامه داد: یکی از عناصر اساسی تعیین‌کننده جریان حاکم بر جهان امروز که جریان تمدن غرب را به هم می‌زند، مسئله تبلیغ است، اما اینکه چه چیزی را برسانیم مهم است. فراگیری موج معنویت‌گرایی در عالم باعث شده تا عده‌ای طمع کرده، معنویت و عرفان‌های کاذب را در جامعه جلوه دهند، ولی بازهم می‌بینید اسلام، سردمدار جریان موفقیت در ترویج معنویت است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با خواندن پیام امام خمینی (ره) به هنرمندان، گفت: ما نسبت به هنر در دین، روایات متعددی داریم. تأثیر ارائه دین در قالب نمایش، از نقل چندین‌باره آن بیشتر است؛ شاید ما که بارها تفسیر سوره یوسف و خود این سوره را خواندیم، با این ظرافت و دقتی که کارگردان مرحوم سریال حضرت یوسف به تصویر کشیده بود، نمی‌توانستیم منتقل کنیم. امروز، هنر و رسانه باید بتواند تمدن نوین اسلامی را ترویج و تبلیغ کند. شهید مرتضی آوینی می‌گوید: هنری که در غرب رایج است، بر روی ضعف‌های انسان سوار است و با مادیات و شهوانیات انسان را به هیجان وامی‌دارد و روی شعور و تفکر انسان تأثیر چندانی نمی‌گذارد اما هنری که در تمدن اسلامی مدنظر است، تفکرمحور است لذا اسلام از کرسی‌های آزادی اندیشی و ارائه نظریات نمی‌ترسد، چون بر مبنای عقلانیت سوار شده است. از نظر امام خمینی (ره) هنری زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه‌گذاری مدرن و نابودکننده اسلام تجمل، اسلام سازش و فرومایگی، اسلام مرفهین بی‌درد و در یک جمله اسلام آمریکایی باشد.

وی گفت: یک کارشناس مسائل سیاسی ژاپنی بعد از دیدار مقتدرانه رهبر معظم با نخست‌وزیر ژاپن گفت: اینکه رهبر ایران می‌گوید: «من ترامپ را شایسته پیام دادن نمی‌دانم»، همان جمله چهل سال پیش امام خمینی (ره) است که گفت: «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند» و امروز همه فهمیده‌اند که داعیه‌دار اسلام در جهان فقط ایران است، نه داعش، طالبان و بعضی از کشورها.

محمد حسین زاده: شبکه‌های رسمی ما در جهان دیکتاتوری غرب، سانسور شده و غرب به نفع خودش از رسانه‌ها استفاده می‌کند. در این شرایط، جایی که می‌توانست پیام حضرت آقا را به جوانان غرب یا جهان برساند، شبکه‌های اجتماعی بود.

همچنین در این نشست محمد حسین زاده، معاون فرهنگی سپاه امام رضا (ع) گفت: نکته مهمی که در منش و روش حضرت امام از سال ۴۲ یعنی آغاز رسمی مبارزات ایشان وجود دارد، آن است که امام رسانه را خوب می‌شناسند. در نگاه بعضی‌، فضای مجازی کاملاً آسیب‌زا است اما مقام معظم رهبری به فضای مجازی به‌عنوان یک فرصت مناسب نگاه می‌کنند. شبکه‌های رسمی ما در جهان دیکتاتوری غرب، سانسور شده و غرب به نفع خودش از رسانه‌ها استفاده می‌کند. در این شرایط، جایی که می‌توانست پیام حضرت آقا را به جوانان غرب یا جهان برساند، شبکه‌های اجتماعی بود.

محمد حسین زاده، معاونت فرهنگی سپاه امام رضا (ع) گفت: امام خمینی (ره) به هیچ عنوان از رسانه به دور نبوده بلکه آن را هوشمندانه می‌شناخته است و در مورد آن پیام دارد. از نظر امام خمینی (ره)، سینما، تئاتر، فضای کتاب، رمان و موسیقی می­تواند تبیین‌کننده اسلام ناب باشد و تنها هنری، مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی باشد. مدل رسانه‌ای حضرت امام همین ‌الان هم داغ است و نمی‌شود هرجایی آن را گفت. خیلی از هنرمندان این حرف را قبول نداشته و می‌گویند «هنر برای هنر».

وی ادامه داد: اگر به تاریخ نگاه کنیم، می‌بینیم اسلام همیشه سعی کرده به‌روزترین رسانه‌ها را استفاده کند، زمانی اصلی‌ترین رسانه ما منبر بود. منبرها، مکان، فرصت و تکنولوژی بوده است تا پیام دین به مردم منتقل شود. اما امروز به کمک شبکه‌های اجتماعی، هرکدام از انسان‌ها یک رسانه اختصاصی دارند. با نگاهی دیگر هرکدام از ما امروز به‌واسطه تکنولوژی این فرصت را پیدا کرده‌ایم که برای امام زمان (عج) یک عمار یاسر و فردی روشنگر باشیم. اخیراً برخی از مطالب ما در صفحات اینستاگرام پاک‌ می‌شود، چرا یک شبکه اجتماعی چنین واکنشی نشان می‌دهد؟ چون این پیام‌ها اثرگذار هستند و آن را با اهداف خود در تضاد می‌بیند. ما می‌توانیم از همین ابزارهای رسانه‌ای غرب آن‌چنان استفاده کنیم که مجبور به عقب‌نشینی شود. مصداق روز آن، دیدار رهبری با نخست‌وزیر ژاپن است، شما اگر روند دیدارهای رهبری در فضای سیاست خارجه را دنبال کرده باشید، تا الان سابقه نداشت که از آن اتاق، گفتگوی دوطرفه به‌صورت فیلم پخش شود، درحالی‌که ترامپ مدعی بود من منتظر تماس از سوی ایرانی هستم، ایشان فرمودند من برای ترامپ جواب ندارم.

معاون فرهنگی سپاه امام رضا (ع) گفت: گاهی ما، دچار تساهل و تسامح می‌شویم؛ می‌گوییم این خواننده با این سبک موسیقی یا سبک شعر اشکالی ندارد و حال آنکه برای اثربخشی در فضای جامعه، هنرمندان و متفکرین اسلام باید روش‌های مطرح‌شده در چارچوب اسلام را به‌روزرسانی کنند. در غیر این صورت نباید گلایه‌مند باشند که چرا جوان امروز همراه ایشان نیست.

حسین زاده در راستای این موضوع که چرا یک مبلغ و روحانی وارد بحث هنر و رسانه می‌شود، نه فردی رسانه‌ای و یا حداقل دارای شهرت علمی، گفت: اسلام برای گسترش خود نیازمند رسانه است. رسانه اسلام، قرآن، سخنرانی‌های حضرت رسول (ص) و خطبه‌ها و نامه‌های امام علی (ع) است و این رسانه باید به‌روز شود. نمی‌شود مبلغ دینی را تصور کرد که رسانه را نشناسد بلکه باید در این جنگ رسانه‌ای برای دفاع از اسلام و تبیین آن متفکران دینی باید خط مقدم باشند و اقدام کنند. شناخت ترفندهای رسانه‌ای و عملیات روانی، جزء مسلمات تبلیغ است و یک روحانی باید به آن مسلط باشد. از این حیث، آقای پناهیان فهم درستی به رسانه پیدا کرده است. اگر کسی نتواند از ادبیات روز استفاده کند، هرچقدر هم در کاری زحمت بکشد مغلوب می‌شود. در عالم ارتباطات و رسانه، اگر از طرف بچه‌های جبهه انقلابی کاری صورت نگیرد و تفکر اسلام ناب از طریق رسانه به مردم منتقل نشود می‌بینید که موضوع کوچک آن‌چنان بزرگنمایی و سیاه نمایی می‌شود گویی تمام اسلام را چنین موضوعی فراگرفته است درحالی‌که واقعیت این نیست. داعش وابسته به جریانات تمدنی غرب، در روزهای اول شکل‌گیری‌اش، قبل از ورود به مناطق مدنظرشان چند کلیپ آماده و پخش می‌کردند تا با ایجاد رعب بتوانند شهرهای شام، سوریه و عراق را بدون خونریزی فتح کرده و با حضور در داخل مسجد جامع آن شهر، با مردم آنجا بیعت صورت می‌گرفت. امروز، اگر طلبه و مبلغ نسبت به فضای رسانه توجه نداشته باشد، در میدان جنگ تمام‌عیاری که دشمن خزانه داریش را در آن بنا کرده و از آن‌طرف آرایش جنگی گرفته، می‌بازد اما اگر من درست از این رسانه استفاده نکنم، ممکن است در این جریان تمدن غرب به جای جنگیدن، در زمین دشمن بازی کنم.

حسین زاده با اشاره به رسالت بشیرا و نذیرای پیامبر، گفت: گاهی هدف و نهایت فیلم از نشان دادن این سیاهی‌ها اعلام‌خطری به جامعه است؛ مثلاً کل فضای فیلم «هیس، دختران فریاد نمی‌زنند»؛ انذار و هشدار است. می‌توانیم بگوییم در حوزه انذاری، فیلم کاملی است و می‌توانست کورسوی امیدی باز کند یا فیلم متری شش و نیم هم خوش‌ساخت است، هم فرم و محتوای خوبی دارد و به نظرم اگر در مراکز پرخطر اعتیاد پخش شود، بازدارندگی خوبی دارد اما به هر دلیلی نقطه پایانی که کاراکتر پلیس، پشت چراغ‌قرمز است و دوباره با فرد معتادی که می‌خواهد شیشه ماشین را پاک کند، مواجه می‌شود سیکلی تکراری را نشان می‌دهد، یعنی در عین اینکه نشان می‌دهد پلیس چقدر برای مقابله با حوزه معتادان زحمت می‌کشد، امید را خنثی می‌کند. نمی‌شود یک‌جانبه پیش رفت و فیلمی ساخت که همه‌اش مثبت یا همه‌اش منفی باشد زیرا ایجاد این تعادل مهم است.

در ادامه بخش‌هایی از کتاب «هنر و رسانه» علیرضا پناهیان توسط افراد حاضر خوانش شد.

مجری جلسه، هدف از برگزاری نشست‌های خوانش کتاب فروشگاه کتابشهر ایران را فرهنگ‌سازی، بازگشت به‌روزهای اوج کتاب و زدودن مظلومیت از کتاب دانست و با بیان اینکه این جلسات هر دو هفته یک‌بار انجام خواهد شد، گفت: صدور کارت اشتراک برای اعضای جلسه، بیان گلچینی از کتاب‌های مهم منتشرشده در موضوعات مختلف و رساندن این کتاب‌ها به دست اعضا با قیمت مناسب‌تر، اهدای کارت‌های هدیه خرید برای اعضاء، معرفی نویسندگان مطرح ایران و جهان و آشنایی با تفکرشان و اخبار کتاب در سراسر جهان از کارهایی است که قرار است در این طرح انجام شود.

انتهای پیام/


برچسب ها : , , , , , , , ,
ارسال دیدگاه