» .مشروح خبر » مشروح خبر | برجام، گره چهل‌ساله جمهوری اسلامی ایران را باز کرد

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۲۲ - ۱۷:۲۶

 کد خبر: 9476

دبیر کل

مشروح خبر | برجام، گره چهل‌ساله جمهوری اسلامی ایران را باز کرد

گروه سیاست ـ جوادی حصار با بیان اینکه نباید دستاوردهای این دولت را نادیده بگیریم، گفت: برجامی که اتفاق افتاد، گره چهل‌ساله جمهوری اسلامی ایران را باز کرد.

مشروح خبر | برجام، گره چهل‌ساله جمهوری اسلامی ایران را باز کرد

به گزارش آتی‌نیوز، دوشنبه‌های سیاست با موضوع تحلیل سیاسی هفته، ۲۰ خردادماه در کانون دانشگاهیان خراسان رضوی برگزار شد.

نجف‌زاده: سه قطب اصلاح‌طلب، اصولگرا و مخالفان نظام که در انتخابات حضور دارند، نمی‌توانند یکدیگر را هم‌پوشانی کنند. با توجه به تعداد بالای مخالفان نظام، سخت است که این طیف را به فراموشی بسپاریم.

در آغاز این نشست مهدی نجف‌زاده، دانشیار علوم سیاسی دانشگاه فردوسی و عضو کانون دانشگاهیان خراسان رضوی با بیان اینکه راستی آزمایی اصلاحات از سال آینده رقم می‌خورد، عنوان کرد: سال ۹۶ فرصتی داده شد و سپس از آن‌ها گرفته خواهد شد، بنابراین باید روی استراتژی‌ها کار شود که اصلاح‌طلبان می‌خواهند چکار کنند. از طرفی آنان در وضعیتی بغرنجی قرار دارند که با توجه به فشارهای آمریکا نمی‌توانند در عرصه انتخابات پا پس بکشند و از لحاظ اخلاقی مجبورند مشارکت حداکثری را بپذیرند و در همین راستا فعالیت کنند. از طرف دیگر، بخش عمده افرادی که در سال ۹۶ با هزار قول و قرار پای صندوق‌های رأی آمدند، پا پس کشیده‌اند که به نظرم معضل بزرگی خواهند شد. ما در حقیقت سه طیف رأی‌دهنده داریم یک طیف اصولگرا که از آسمان سنگ هم ببارد، در انتخابات شرکت می‌کنند، دیگری اصلاح‌طلبان و بخش سومی هم وجود دارد که آن‌ها مخالف جمهوری اسلامی هستند و در انتخابات به قصد تغییرات جدی شرکت می‌کنند. این سه‌قطبی که در انتخابات وجود دارند نمی‌توانند یکدیگر را هم‌پوشانی کنند. با توجه به تعداد بالای مخالفان سخت است که این طیف را به فراموشی بسپاریم.

شرایط بغرنج است و حتی خاتمی نمی‌تواند هیچ کاری انجام دهد زیرا اصلاح‌طلب‌ها یک پایشان زیر سنگ آمریکا و موضوعات داخلی است. بهترین حالت این است که در انتخابات به شکل مترسک باقی بمانند، در ۴ سال آینده شرایط سخت‌تر خواهد شد و پالایش هم خواهند کرد چون احمدی‌نژاد نتوانست به‌خوبی پالایش کند. البته اصولگراها هم وضعیت بغرنجی دارند، چون بخش عمده افراد مشارکت‌کننده در انتخابات وضعیت اقتصادی نامطلوبی دارند.

نجف‌زاده با بیان اینکه اتفاق بعد از سال ۹۶ علیه اصولگراها نبود بلکه علیه اصلاح‌طلب‌ها بود اما آنان متوجه این امر نشدند، تشریح کرد: باید استراتژی و تاکتیک‌ها تغییر کند، شرایط بغرنج است و حتی خاتمی نمی‌تواند هیچ کاری انجام دهد به این علت که اصلاح‌طلب‌ها یک پایشان زیر سنگ آمریکا و موضوعات داخلی است. بهترین حالت این است که در انتخابات به شکل مترسک باقی بمانند، در ۴ سال آینده شرایط سخت‌تر خواهد شد و پالایش هم خواهند کرد چون احمدی‌نژاد نتوانست به‌خوبی پالایش کند البته اصولگراها هم وضعیت بغرنجی دارند، چون بخش عمده افراد مشارکت‌کننده در انتخابات وضعیت اقتصادی نامطلوبی دارند.

دانشیار علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: فضای مجازی تقریباً در اختیار برنده‌ها است و اصلاح‌طلب‌ها عملاً اثر خود را دست داده‌اند. سه سطح باید تعریف شود: سطح اول، سیاسی است و اتفاقاتی در این عرصه رقم می‌خورد که زیاد دست ما نیست، دوم، سطح اجتماعی است و سؤال است که جامعه به کدام سمت گرایش پیدا می‌کند و سوم، سطح فضای مجازی است و در حقیقت هرکس صدای بلندتری دارد، بیشتر شنیده می‌شود. نباید این عوامل را با یکدیگر ترکیب کرد، یک تداخل‌هایی صورت می‌گیرد که می‌گویند مردم در انتخابات شرکت نمی‌کنند. معتقدم در فضای مجازی، استراتژی‌ها تعیین شده و مشخص است که چه اتفاقی می‌افتد اما عرصه اجتماعی سخت‌ترین و مهم‌ترین لایه تغییرات است چون در فضای مجازی استراتژی تعریف می‌شود اما در فضای اجتماعی مردم تصمیم‌گیرنده هستند، بنابراین سه سطح را ترکیب نکنیم.

در همین قضیه برخورد راننده اسنپ با دختر بی‌حجاب، اصلاح‌طلب‌ها در بازی نیستند. بازی میان اصولگراها و مخالفان حجاب است، پس اصلاح‌طلب‌ها کجا هستند؟

وی با اشاره به قضیه برخورد راننده اسنپ با دختر بی‌حجاب که اخیراً اتفاق افتاد، تصریح کرد: در فضای مجازی صداهای متعددی شنیده می‌شود اما در همین قضیه اسنپ اصلاح‌طلب‌ها در بازی نیستند بازی میان اصولگراها و مخالفان حجاب است، پس اصلاح‌طلب‌ها کجا هستند؟ در فضای مجازی این دو طیف با هم سر جنگ دارند و موضوعات ایدئولوژی شده‌اند. در حال حاضر موضوعات خرد و روزمره تبدیل به ایدئولوژی شده‌اند که این امر برای حاکمیت خطرناک است زیرا می‌تواند کاملاً ایدئولوژی را در عرصه اجتماعی بیاورد و بی‌اثر کند. ایدئولوژی ساحتی اعلا دارد که باید دست نخورده باقی بماند و وقتی وارد موضوعات روزمره مردم شود آنان را بی‌اثر می‌کند.

نجف‌زاده با اشاره به اینکه عرصه ایدئولوژی بین حاکمیت و مردم، دیگر بین حکمرانان و گروه‌های سیاسی نیست، ابراز کرد: عرصه ایدئولوژی فراتر رفته است که در چنین وضعیتی، خاتمی نمی‌تواند چیزی بگوید و باید سکوت کند، چون نمی‌داند چه واکنشی باید نشان دهد. عرصه منازعات خرد، عرصه تصمیم‌گیری آنی است. خاتمی این سال‌ها در عرصه منازعات ایدئولوژی کلان توانسته با گفتمان‌سازی تثبیتش کند اما در عرصه خرد اگر ایدئولوژی وارد شود، دیگر باید بگوییم هستیم یا نیستیم مانند همین قضیه اسنپ که باید بگوییم با حجاب مخالفیم یا خیر.

عضو کانون دانشگاهیان خراسان رضوی در خصوص مفهوم ایدئولوژی گفت: در حقیقت سه مفهوم در علوم سیاسی داریم؛ اوتوپیا، ایدئولوژی و گفتمان. اوتوپیا در حقیقت یک ایده و فکر فارغ از هرگونه جهت‌گیری است؛ پس در واقع اوتوپیا یک نوع آرمان و فکری است که از راه‌های مختلف تولید شده که در حقیقت فردی است اما وقتی وارد رابطه بین‌الاذهانی شد، اجتماعی می‌شود. اوتوپیا ابزار، جهت‌گیری و رهبر را مشخص نکرده و فقط یک فکر و ایده است، مثلاً در دهه ۵۰، اوتوپیای حکومت اسلامی شکل گرفت.

ایران پر از معضل و مشکل است؛ یعنی خیلی از موضوعاتی که در ایران رواج دارد، بعد از انقلاب مشروطیت حل نشده است. این انقلاب، معضلات ما را چند برابر کرد و کاش اتفاق نمی‌افتاد، موضوعاتی توسط انقلاب مشروطیت به ما تحمیل شده که موضوعات ما نیستند.

وی با اشاره به اینکه بحث‌های متعددی از جمله حجاب در غرب حل شده اما در کشور ما همچنان این مباحث شکافت دارد، عنوان کرد: اگر ایدئولوژی را یک ساختار جهان‌بینی تصور کنیم، همان منازعات است، بسیاری از منازعاتی که در ایران شکل گرفته‌اند ایدئولوژی هستند، پس وقتی می‌گوییم منازعه ایدئولوژیک یعنی تصمیم نگرفتیم چگونه باشیم. ایران پر از معضل و مشکل است؛ یعنی خیلی از موضوعاتی که در ایران رواج دارد، بعد از انقلاب مشروطیت حل نشده است. ما هنوز مباحثی داریم که در انقلاب مشروطیت شکل گرفتند اما هنوز بر سر آن منازعه وجود دارد. در غرب منازعه نمی‌کنند بلکه افکارشان را رشد می‌دهند، اگر اوتوپیا و ایدئولوژی را از جهان‌بینی تهی کنیم، در حقیقت جهت‌گیری را از آن بگیریم گفتمان است. در غرب ایدئولوژی را عقیم کردند، عرصه ایدئولوژی باعث شد در انقلاب فرانسه و روسیه آدم کشته شود ما هم باید آن را از بین ببریم. انقلاب مشروطیت معضلات ما را چند برابر کرد و کاش اتفاق نمی‌افتاد، موضوعاتی توسط انقلاب مشروطیت به ما تحمیل شده که موضوعات ما نیستند.

ای کاش به جای مجلس شورای ملی، عدالت‌خانه داشتیم، مشکل بزرگ ما مجلس شورای ملی نیست بلکه حقوق شهروندی است، مجلس شورای ملی شتر گاو پلنگی است که معلوم نیست چه چیزی هست و در دوره پهلوی یا جمهوری اسلامی هیچ کارکرد مطلوبی نداشت.

نجف‌زاده افزود: ای کاش به جای مجلس شورای ملی، عدالت‌خانه داشتیم. مشکل بزرگ ما مجلس شورای ملی نیست بلکه حقوق شهروندی است، مجلس شورای ملی شتر گاو پلنگی است که معلوم نیست چه چیزی هست و در دوره پهلوی یا جمهوری اسلامی هیچ کارکرد مطلوبی نداشت. در ایران، یک منازعه ایدئولوژی در جریان است که متأسفانه حتی در انقلاب مشروطیت به عرصه فرهنگ روزمره کشیده نشد، اما در حال حاضر به فرهنگ روزمره کشیده می‌شود. ایدئولوژی شکافت ایجاد می‌کند و وقتی وارد جامعه شود، جامعه را چندپاره می‌کند. حداقلش این است که می‌دانیم اکنون جامعه ایران دوپاره شده، یعنی هر انتخابات، منازعات درون خانواده‌ها را چند برابر می‌کند و ایدئولوژی به عرصه نادری رسیده و به نظر من کار را بسیار سخت کرده است.

مشکل اصلاح‌طلبان این است که مدام زیر آب‌زنی می‌کنند. خاتمی تصمیم داشت گفتمان را جایگزین ایدئولوژی کند که بسیار کار شایسته‌ای اتفاق می‌افتاد اما روشنفکران ما آن را قبول نکردند. خاتمی می‌تواند در عرصه گفتمانی وارد شود اما دیگر عرصه بازی تغییر کرده و زمان عرصه گفتمان‌ها گذشته و فضای منازعه، ایدئولوژیک است. در این عرصه خاتمی دیگر حرفی برای گفتن ندارد زیرا گفتمان‌ها شکل نگرفتند.

دانشیار علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه در خصوص این عوامل باید تئوری سازی کنیم، تشریح کرد: مشکل اصلاح‌طلبان این است که مدام زیر آب‌زنی می‌کنند اما موضوع چیز دیگری است، خاتمی تصمیم داشت گفتمان را جایگزین ایدئولوژی کند که بسیار کار شایسته‌ای اتفاق می‌افتاد اما روشنفکران ما آن را قبول نکردند. خاتمی می‌تواند در عرصه گفتمانی وارد شود اما دیگر عرصه بازی تغییر کرده و زمان عرصه گفتمان‌ها گذشته و فضای منازعه، ایدئولوژیک است. در این عرصه خاتمی دیگر حرفی برای گفتن ندارد زیرا گفتمان‌ها شکل نگرفتند اما زمانی گفتمان اصلاحات آن‌قدر قدرتمند بود که ناطق نوری را هم به درون خود کشید. این گفتمان بسیار خوب و در سطح متعالی قرار داشت، اما عرصه بازیگری شکل دیگری دارد در چنین وضعیتی اصلاح‌طلبان باید رویکرد جدیدی اتخاذ کنند.

نجف‌زاده با بیان اینکه الان مسئله این نیست که در انتخابات مشارکت کنیم یا خیر، گفت: برای عرصه منازعات اجتماعی که امروز متبلور می‌شود باید فکر کرد که آیا می‌توانیم در مقابل آن پاسخگو باشیم؟ اگر گفتمان اصلاح‌طلبی شکل نگیرد، گفتمان دیگری به وجود خواهد آمد. اصلاح‌طلبان شانس بزرگی آوردند که آلترناتیو شکل نگرفتند و تا موقعی که اصلاح‌طلبان باشند، هم شکل نخواهد گرفت. گفتمان، آن صورت‌بندی دانایی است که قبل از هر بی‌واسطه عینی وجود دارد. گفتمان چیزی بین ساختارگرایی و هرمنوتیک است که مانند آب و روغن هیچ‌وقت با هم کنار نمی‌آیند، این گفتمان می‌گوید ساختار بی در و پیکری حول یک موضوع در جامعه، در عرصه زبان، اجتماع، گفتار و … شکل گرفته است.

عضو کانون دانشگاهیان خراسان رضوی با بیان اینکه گفتمان سه سطر شامل عمل زبانی، عمل اجتماعی و عمل گفتمانی دارد، تصریح کرد: عمل زبانی یعنی موضوعی که در عرصه اجتماعی ما را به یکدیگر پیوند می‌دهد، عمل اجتماعی آن چیزی است که در بستر اجتماع در خصوص آن صحبت می‌کنیم و اگر همه این عوامل با یکدیگر پیوند داشته باشند گفتمان شکل می‌گیرد، پس تعبیر غلطی از گفتمان وجود دارد و گفتمان به معنای گفتگو نیست. یک سطح گفتمان عمل، زبانی است که در یک بافت اجتماعی صورت می‎‌گیرد.

نجف‌زاده تشریح کرد: فوکو می‌گوید: «اصلاً مهم نیست که حرف‌ها راست باشند یا دروغ، مهم این است چه کسی، حرف چه کسی را جدی می‌گیرد»، گاهی اوقات حرف دروغ جدی گرفته می‌شود اما حرف راست خیر؛ در عرصه اجتماعی نمی‌خواهم بگویم کدام حرف درست است بلکه می‌خواهم بگویم آن چیزی که در عرصه اجتماعی جدی گرفته می‌شود، دیگر بحث‌های گفتمانی نیست و همان بحث‌های پیش پا افتاده است‌. به جامعه ایران مانند فوکو نگاه می‌کنم و می‌گویم حواستان باشد چون ۱۵ میلیون بیشتر رأی ندارید، گفتمان‌ها مانند ایستگاه‌های متروک هستند که زمانی مسافر در آن رفت و آمد دارند اما بعد از مدتی کمرنگ می‌شوند گفتمان اصلاحات به یک ایستگاه متروک تبدیل شده است.

پیشنهاد می‌کنم اصلاح‌طلب‌ها با اصولگراها ائتلاف کنند زیرا خطر براندازان بسیار زیاد است. برای نجات جمهوری اسلامی باید این اتفاق بیفتد.

دانشیار علوم سیاسی دانشگاه فردوسی با بیان اینکه عرصه ما منازعات ایدئولوژی است اما در آمریکا این‌گونه نیست و عرصه، عرصه رقابت است، ابراز کرد: ما هم باید همین کار را می‎‌کردیم که انجام ندادیم، پیشنهاد می‌کنم اصلاح‌طلب‌ها با اصولگراها ائتلاف کنند به این دلیل که خطر براندازان بسیار زیاد است. در کتاب «مقاومت شکننده» نویسنده آورده است که اگر سه اتفاق رخ دهد، ایران می‌تواند مستعد انقلاب شود. نویسنده، اتفاقات را از دوره صفویه تا به امروز مورد بررسی قرار داده که آن اتفاقات شامل فشار خارجی، فرهنگ سیاسی مخالفان و سرکوب داخلی می‌شود؛ یعنی اگر دولت به سمت سرکوب برود، شرایط بدتر خواهد شد و برای اینکه از این وضعیت بغرنج جلوگیری شود، باید ائتلاف کنیم، برای نجات جمهوری اسلامی ایران باید چنین کاری انجام شود.

مهرپویان: وقتی کسی از من دعوت کند و بگوید بیا در خصوص دولت صحبت کنیم، آن محل را ترک می‌کنم چون حرفی برای دفاع ندارم.

در ادامه این نشست مهرپویان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه اگر چندین مسئله اتفاق بیفتد اما در خصوص آن هیچ نظر ندهیم، مردم از ما می‌پرسند پس جایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان کجاست؟، ابراز کرد: همان گفتمان باعث شده که ما ۱۵ میلیون رأی بگیریم اما نتوانیم امور کشور را به دست بگیریم، چون داریم همان رویه قبل را ادامه می‌دهیم و نتوانستیم وارد موضوعات روز جامعه شویم؛ بنابراین ما هنوز همان ۱۵ میلیون نفر مانده‌ایم. وقتی کسی از من دعوت کند و بگوید بیا در خصوص دولت صحبت کنیم، آن محل را ترک می‌کنم چون حرفی برای دفاع ندارم. ۸۰ درصد جامعه ما فکر نمی‌کنند و احساسی تصمیم می‌گیرند. چند روز پیش دکتر حسینی به‌عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش انتخاب شد در صورتی که به نظر من ایشان اصلاً صلاحیت این کار را ندارند، به نظر من مسئولان می‌توانستند یک نظرسنجی انجام دهند و از فرهنگیان استان بپرسند که در مدت مدیرکلی حسینی آیا او توانسته تغییر و تحولی ایجاد کند یا خیر.

شرایط روزبه‌روز بدتر و مشکلات اقتصادی هم روزبه‌روز وخیم‌تر می‌شود و تمام آن به پای اصلاحات نوشته شد، از سیاست لذتی نمی‌برم چون بسیار با دروغ آمیخته شده است.

وی ادامه داد: آیا دولت روحانی به اسم اصلاح‌طلبان تمام شده است یا نه؟ من معتقدم اصلاحات بعد از این دوره باید ۱۲ سال پشت صف بماند که به ضرر جامعه است. ما هم چیزی برای دفاع از خود نداریم، خاتمی بعد از دوره ریاست جمهوری چیزی برای گفتن نداشت‌ اگر ما این دوره‌های چندساله را از دست بدهیم، دوباره به انزوا می‌رسیم و صحبت‌هایمان به جایی نمی‌رسد، بسیاری از اصولگراها در مسائلی با اصلاح‌طلبان هم‌عقیده هستند و به نظرم می‌توانند با یکدیگر ائتلاف کنند. شرایط روزبه‌روز بدتر و مشکلات اقتصادی هم روزبه‌روز وخیم‌تر می‌شود و تمام آن به پای اصلاحات نوشته شد، از سیاست لذتی نمی‌برم چون بسیار با دروغ آمیخته شده است.

هر وقت با پدربزرگ و مادربزرگم در خصوص سیاست صحبت می‌کنم، در صحبت‌هایشان می‌گویند خدا احمدی‌نژاد را خیر بدهد که همین یارانه را باب کرد اما به این دقت نمی‌کنند که خود همین امر باعث شده برای دولت مشکلاتی به وجود آید که نتواند به مردم خدمت کند.

مهرپویان با بیان اینکه عقیده بزرگ‌ترهایمان را نمی‌توانیم در خصوص سیاست تغییر دهیم، تصریح کرد: هر وقت با پدربزرگ و مادربزرگم در خصوص سیاست صحبت می‌کنم، در صحبت‌هایشان می‌گویند خدا احمدی‌نژاد را خیر بدهد که همین یارانه را باب کرد اما به این دقت نمی‌کنند که خود همین امر باعث شده برای دولت مشکلاتی به وجود آید که نتواند به مردم خدمت کند. خود من اعتراف می‌کنم که در زمان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد به اندازه کل زندگی کاریم درآمد کسب کردم، از هر گوشه و کنار همین صحبت‌ها به گوش می‌رسد، بارها این را در مسجد شنیده‌ام که گفتند دعا کنید احمدی‌نژاد نیاید که اگر بیاید باید خیلی‌ها خود را جمع کنند و می‌گویند شانستان گرفت که احمدی‌نژاد را الکی رد صلاحیت کردند.

محمدصادق جوادی‌حصار: اینکه می‌گویند اصلاح‌طلبان از سال ۹۶ دیگر حرفی برای گفتن ندارند، کاملاً مخالفم. سال ۹۶ اتفاقی افتاد که اصلاح‌طلبان محکم پای آن ایستادند، موضع گرفتند و یک عده را برانگیختند. اگر اصلاح‌طلبان سکوت کنند، از فردا توپ و تانک روی سر آن‌ها خواهد آمد که چرا سکوت کرده‌اید.

در ادامه نشست دوشنبه‌های سیاست، محمدصادق جوادی حصار، دبیرکل کانون دانشگاهیان خراسان رضوی نیز گفت: اتفاقاً من هم معتقدم که باید نظر بدهیم اما آگاهانه و سنجیده، چون گاهی می‌خواهند شما را وادار به نظرسازی کنند؛ یعنی کاری کنند که در خصوص هر مسئله‌ای نظر بدهید اما چه لزومی دارد که در خصوص هر مسئله‌ای اظهار نظر کنیم. شما در بحث‌هایتان گفتید منازعات ایدئولوژی، گفتمانی نیست و منازعات ایدئولوژی در موضوعات خرد جامعه تبلور پیدا کردند. ایدئولوژی در حوزه بحث‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نمی‌گوید کار را انجام بده یا نده بلکه مجموعه بایدها و نبایدهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ایدئولوژی را تعریف می‌کند. چیزهایی که شما مصداق می‌کنید در خصوص گفتمان اصلاح‌طلبی نیست بلکه رفتار اصلاح‌طلبی است. اینکه شما گفتید اصلاح‌طلبان از سال ۹۶ دیگر حرفی برای گفتن ندارند، من کاملاً مخالفم بلکه می‌گویم حرف‌های زیادی برای گفتن وجود دارد. سال ۹۶ اتفاقی افتاد که اصلاح‌طلبان محکم پای آن ایستادند، موضع گرفتند و یک عده را برانگیختند. اگر اصلاح‌طلبان سکوت کنند از فردا توپ و تانک روی سر آن‌ها خواهد آمد که چرا سکوت کرده‌اید. من معتقدم اصلاح‌طلبان حرف برای گفتن داشتند. به نظر من چالش‌هایی که از سال ۹۶ به وجود آمد، از این بابت بود که اصلاح‌طلبان حرف داشتند، حرف شنیدنی که در بطن جامعه تأثیرگذار است. هجمه‌هایی که در حوزه اصلاح‌طلبی وارد می‌شود از این حیث است که آنان حرفی برای گفتن دارند.

‌جوادی‌حصار با اشاره به اینکه اگر بخواهیم بدانیم یک گفتمان حقانیت است یا خیر باید ببینیم که در بطن جامعه مورد قبول واقع شده است، عنوان کرد: به‌عنوان دو یا سه جریان سیاسی یک رقابت وجود دارد که در آن به فینال رسیده‌ایم. تصور ما این است که وقتی یک جریان سیاسی پیروز می‌شود، جریان‌های دیگر به خانه‌شان می‌روند و چهار سال صبر می‌کنند، اما این‌گونه نیست و از فردای همان روز مبارزه می‌کنند. این دو موضوع باید از یکدیگر تفکیک شود. اصلاح‌طلبان یک عمل سیاسی انجام دادند و از دولت حمایت کردند و گفتند که ما این دولت را نسبت به دولت قبل ترجیح می‌دهیم، به دلایل قابل اثبات، آنچه که گفته می‌شود با متن واقعیت تفاوت دارد. یک روشنفکر واقعی باید جلوی مردم راه برود و شعارهایی سر دهد که به نفع مردم باشد نه خودش. امروز به علت عصبانیت، هیجانات اقتصادی و سیاسی گوش شنوایی برای شنیدن حقیقت وجود ندارد، متقابلاً هم ملزم نیستیم که وقتی گوش شنوایی برای حقیقت وجود ندارد، دروغ بگوییم. ما به‌عنوان افراد متعهد ملزم هستیم که به حقایق توجه داشته باشیم‌ ما عقب نمی‌مانیم. اشکال تمامیت خواهان در هر عرصه سیاسی این است که می‌گویند تو نباش تا من باشم و همه جریان‌ها نمی‌توانند کنار هم به‌درستی رقابت کنند.

خاتمی می‌توانست در جمهوری اسلامی ایران در برابر فتنه‌های حاکمیتی دموکراتیک یک حرکت ایجاد کند که گفتمان اصلاح‌طلبی برای ۱۵ سال تسلط داشته باشد که برای تاریخ کافی است.

وی افزود: در زمان انتخابات ریاست جمهوری خاتمی، او صحبتی کرد که من تا مدت‌ها در خصوص آن با رسانه‌های مختلف مصاحبه کردم تا بگویم این جمله شرطی است و چرا شرط آن را برمی‌دارید. خاتمی با توجه به اوضاع جامعه گفته بود «اگر شما بخواهید مردم حضور داشته باشند، با این شرایط پیچیده معلوم نیست که اگر من هم کسی را دعوت کنم بیاید»، در این جمله سه کلمه شرطی وجود دارد و معلوم نیست یعنی اینکه شاید بشود، این جمله از دانایی او بیان شد. خاتمی می‌توانست در جمهوری اسلامی ایران در برابر فتنه‌های حاکمیتی دموکراتیک، یک حرکت ایجاد کند که گفتمان اصلاح‌طلبی برای ۱۵ سال تسلط داشته باشد که برای تاریخ کافی است.

جوادی‌حصار با اشاره به اینکه جامعه نخبگانی ایران باید مشخص کند که صحبت‌ها تا به امروز چه عیب‌ها و چه مزیت‌هایی داشته، ابراز کرد: اینکه خودمان را محدود کنیم به اینکه چه چیزی خوب است و چه چیزی بد، یک سنت دیرینه در ایران بوده است. ما به همه قضیه‌ها سیاه و سفید نگاه می‌کنیم، اصلاح‌طلب‌ها کاری انجام دادند که باید بپذیرند اشتباه بوده و شهامت جبران اشتباه خود را داشته باشند. اصلاح‌طلب‌ها در زمان احمدی‌نژاد اشتباه کردند و هشت سال هم تاوان آن را دادند، جمهوری اسلامی برای این نیامده که تسویه‌حساب سیاسی انجام دهد، اتفاقاً برای این آمده که تسویه‌حساب اقتصادی انجام دهد، ؛ یعنی شما هر جا اقتصاد را به خطر بیندازید باید کناره‌گیری کنید.

دبیرکل کانون دانشگاهیان خراسان رضوی با تأکید بر اینکه بسیاری از کسانی که امروز برای اصلاح‌طلبان نامه می‌چینند اصلاً از ساختار اصلاح‌طلبی چیزی نمی‌دانند، عنوان کرد: در سال ۷۶ میوه اصلاح‌طلبی به بار نشست و اگر بخواهیم به تاریخچه اصلاح‌طلبی بازگردیم به دوره ناصرالدین شاه می‌خوریم، خود اصلاح به نوعی تغییر هویت دادن است و بسیاری از اصلاح‌طلب‌های امروز مخالفان جریان‌های‌ دگراندیش سال ۵۷ هستند. اصلاح‌طلبی یک امر تدریجی است که حتی معتقدم در بطن اصولگرایی اتفاق می‌افتد که خیلی از اصولگراها وارد اصلاح‌طلبی می‌شوند اما این امر با ائتلاف متفاوت است.

اگر فکر می‌کنید جامع از اصلاح‌طلبان رد می‌شود و به سمت اصولگراها می‌رود کاملاً اشتباه می‌کنید ممکن است جریان سومی به وجود آید که اگر بیاید ترکیبی از اصلاح‌طلبی و اصولگرایی است.

وی ادامه داد: در همین مشهد خاتمی به من گفت: «ما آمده‌ایم تا ۶ میلیون رأی بیاوریم و یک حزب قدرتمند تشکیل دهیم». او تصور نمی‌کرد که ما ۱۸ میلیون رأی داشته باشیم. همان شب جلوی مسجد حوض لقمان او را زدند و خود من او را از میان جمعیت بیرون کشیدم از همان‌جا به فرودگاه رفت و گفت وقتی به تهران برسم به خامنه‌ای خواهم گفت که من دیگر نیستم اما در نهایت او را راضی کردند که بماند. اگر فکر می‌کنید جامعه از اصلاح‌طلبان رد می‌شود و به سمت اصولگراها می‌رود، کاملاً اشتباه می‌کنید. ممکن است جریان سومی به وجود آید که اگر بیاید، ترکیبی از اصلاح‌طلبی و اصولگرایی است. چندین سال قبل قالیباف عنوان کرد حزبی می‌سازم که ترکیبی از اصلاح‌طلب و اصولگرا باشد. این اتفاق رخ می‌دهد اما نه دست قالیباف، چنین حزبی روی کار می‌آیند که شعار متفاوتی خواهد داشت.

جوادی‌حصار با بیان اینکه در دوره دوم خاتمی رئیس ستاد خراسان رضوی بودم و آن زمان جا انداختن خاتمی از اینکه امروز بخواهیم کسی را جا بیندازیم بسیار سخت‌تر بود، تشریح کرد: آن دوره، سطح توقعات بسیار بالا آمده بود که نمی‌توانستیم به آن‌ها برسیم، از دو ماه قبل شروع به فضاسازی کردیم و ۵۴ مسئول ستاد انتخاب کردم. در جمهوری اسلامی به‌ویژه در دولت روحانی یک آفت داریم آن هم سهم‌خواهی از قدرت است و هر که در ستاد کاری انجام داد، توقع داشت که به پست و مقام بالایی برسد، همان افرادی که پست گرفتند بدگوی اصلاحات شدند. همان دوره خاتمی ۲۲ میلیون رأی آورد و در این دوره روحانی طی دو هفته نصف کشور را سفر کردم، مردم وقتی به قضاوت می‌رسند نه با خود لج می‌کنند و نه دروغ می‌گویند. مردم اگر بدانند اصلاح‌طلبان صادقانه کنار می‌کشند و صادقانه فعالیت می‌کنند، اوضاع بهتر خواهد شد و این کار به عهده ماست.

موجی را اصولگراهای افراطی راه انداختند که اگر نمی‌توانی کار کنی چرا کنار نمی‌روی، سال گذشته ۱۳ نفر پیش رهبری رفتند تا خواستار استعفای روحانی شوند اما رهبر با این امر موافقت نکردند. نباید دستاوردهای این دولت را نادیده بگیریم. برجامی که اتفاق افتاد، گره چهل‌ساله جمهوری اسلامی ایران را باز کرد.

دبیرکل کانون دانشگاهیان خراسان رضوی با بیان اینکه امروزه روحانی به مردم دروغ نمی‌گوید بلکه نمی‌تواند همه حقایق را هم بازگو کند، گفت: در این شرایط، موجی را اصولگراهای افراطی راه انداختند که اگر نمی‌توانی کار کنی چرا کنار نمی‌روی، سال گذشته ۱۳ نفر پیش رهبری رفتند تا خواستار استعفای روحانی شوند اما رهبر با این امر موافقت نکردند. نباید دستاوردهای این دولت را نادیده بگیریم. برجامی که اتفاق افتاد، گره چهل‌ساله جمهوری اسلامی ایران را باز کرد.

نجفی، یکی از حاضران: تمامی معلم‌های ما در ساختار آموزش و پرورش چند شخصیتی هستند و در ظاهر از یک شخص حمایت می‌کنند اما در باطن، طرفدار جریان دیگری هستند، به ظاهر به حرف معلمان زیاد نمی‌توان اعتماد کرد.

نجفی، یکی از حاضران در جلسه عنوان کرد: اگر گفتمان اصلاحات در حوزه اندیشه است برای ما مهم نیست که چند درصد آن را قبول داشته باشند و مهم درست بودن آن است. اما اگر قرار باشد گفتمان به حوزه سیاست وارد شود باید تلاش کنیم که افراد بیشتری طرفدار ما باشند که در همین راستا باید بدانیم چه گفتمانی در جامعه حاکم است، مردم ما در حال حاضر در خصوص مسائل جزئی مانند چهارشنبه سفید، مسیح علی‌نژاد و … گفتمان می‌کنند. چهار سال گذشته که انتخابات مجلس برگزار شد به یکی از دوستانم پیام دادم و گفتم در مشهد حتماً اصولگراها رأی خواهند آورد چون اصلاح‌طلبان نتوانستند میان خود یک اتفاق نظر و همبستگی ایجاد کنند و حزبی مانند اعتدال روی کار آمد و بخش عظیمی از اصلاح‌طلبان را با خود کشید که از سمت جبهه رقیب اداره می‌شد و خوب می‎‌دانست کجا بازی می‌کند. طیفی هم با نام اصلاح‌طلبی لیست دیگری دادند که هیچ شباهتی به لیست اعتدال نداشت و چند درصد آراء جبهه مشترک را به سمت خود جذب کرد و در پایان جواد کریمی قدوسی، پژمانفر، قاضی‌زاده هاشمی و … برنده شدند. در بحث اصلاحات باید به‌درستی حرفمان تأکید داشته باشیم و وارد گفتمان رایج مردم شویم و بدانیم این گفتمان چه چیزهایی را می‌طلبد. در بین معلمان، گفتمان رایج با مکتوب بسیار متفاوت است و تمامی معلم‌های ما در ساختار آموزش و پرورش چند شخصیتی هستند و در ظاهر از یک شخص حمایت می‌کنند اما در باطن، طرفدار جریان دیگری هستند، به ظاهر به حرف معلمان زیاد نمی‌توان اعتماد کرد. در حال حاضر گفتمان جامعه بحث وضعیت اقتصادی است، اما در این وضعیت، تنها مقصر دولت است؟ باید بین دولت و حاکمیت فاصله بگذاریم چون و معنای کاملاً متفاوت دارند، اقتصاد زاییده تفکر دولت نیست.

انتهای پیام/ ۱۰۰۴


برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
ارسال دیدگاه