» .مشروح خبر » مشروح خبر | اصل استانی شدن انتخابات به مجلس فعلی نخواهد رسید/ نمایندگان، آزادی رأی ندارند

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۱۲ - ۱۹:۲۶

 کد خبر: 9444

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی:

مشروح خبر | اصل استانی شدن انتخابات به مجلس فعلی نخواهد رسید/ نمایندگان، آزادی رأی ندارند

گروه سیاست ـ سیدامیرحسین قاضی زاده با بیان اینکه اصل استانی شدن انتخابات به مجلس فعلی نمی‌رسد، در خصوص آراء نمایندگان، گفت: ارتباط نمایندگان با دولت باعث شده تا آزادی در رأی دادن از آن‌ها گرفته شود، نماینده نمی‌تواند راحت رأی دهد چون نمی‌تواند رضایت دولت را در خصوص اعتبارات شهرستانش دریافت کند.

مشروح خبر | اصل استانی شدن انتخابات به مجلس فعلی نخواهد رسید/ نمایندگان، آزادی رأی ندارند

به گزارش آتی‌ نیوز، نشست سیاسی و فرهنگی نخبگان دانشجویی با حضور دکتر سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم مشهد و کلات، شنبه، ۱۱ خردادماه به همت جنبش مطالبه گر اسلامی ـ دانشجویی (جماد) زیر نظر دفتر فرهنگ اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در این دانشکده برگزار شد.

قاضی‌زاده هاشمی در این نشست ابراز کرد: وقتی تاریخ سده‌های اخیر را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که جنس همه استعمارگران به معنای واقعی استعمار ملت‌ها بوده است. امروز هم این استعمارگری وجود دارد فقط مدلش تغییر کرده و شرکت‌های چندملیتی درست شدند و با نیروی ارزان‌قیمت و بهره‌کشی، جیب‌های خود را از منابع دیگر کشورها انباشته می‌کنند. اگر ملتی هم نخواهد به آن‌ها باج و سواری بدهد انواع اقدامات را علیه او انجام می‌دهند. ما پیروی نهضت امام، پرچم اسلام‌خواهی و حق‌طلبی را بلند کردیم و در این چهل سال هر وقت به این آرمان عمل شد، موفق بودیم. آنجایی هم که قصور و شکستی است، بدان جهت است که سعی کردیم این موضوع را کمرنگ کنیم و در مسیرش مسامحه شده است و تصور شده با کوتاه آمدن و مماشات، سختی کمتر می‌شود البته در نهایت نتیجه هم نگرفتیم.

در ادامه پرسش‌های دانشجویی مطرح شد و صادق تاجفر، نماینده جامعه اسلامی دانشجویان گفت: براساس اصل ۸۴ قانون اساسی وظیفه نمایندگان اظهارنظر در همه مسائل است و براساس اصل ۷۶ نمایندگان حق تحقیق و تفحص و همچنین مصونیت دارند، اما متأسفانه امروز این حق مشکل‌آفرین شده است. از جمله این موارد می‌توان به ادعای برخی نمایندگان در مورد مدرک تحصیلی برخی مسئولان و یا ادعای جاسوسی و همکاری مسئولان عالی‌رتبه کشور با سرویس‌های بیگانه اشاره کرد که بررسی نشدن آن‌ها تنها موجب بدگمانی مردم می‌شود. بهتر نیست نظارت دقیق‌تری بر این موارد انجام شود که اگر اشتباه است روشنگری و اگر صحیح است با مسئولان خاطی برخورد شود؟ نکته دیگر عدم حضور نمایندگان مجلس در جلسات است. نمایندگان می‌توانند همان ۲۳۱ روز را به مجلس و بقیه را به حوزه کاری خود اختصاص دهند اما مشاهده می‌شود که در تصمیمات مهم تعداد حاضران کم بوده است به‌طوری که در جریان امضای بودجه ۲۱۲ نماینده حاضر بودند. باید با این بی‌نظمی‌ها برخورد شود. از طرفی وزارت صنعت در شرایط سخت اقتصادی باید در خط مقدم مبازره با مشکلات باشد اما سودجویی عده‌ای باعث عدم تحقق این امر شده است و مصوبات وزارتخانه به نفع عده‌ای سودجو مانند خودسازان است که ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گیرند. به نظر شما امروز زمان اصلاح صنعت خودرو نرسیده است؟

سیدامیرحسین قاضی‌زاده: بحث استانی شدن انتخابات به افزایش سطح رشد مجلس کمک می‌کند تا وقت نماینده به جای اینکه بیشتر در حوزه انتخابی بگذرد در صحن علنی و تصمیم‌گیری‌های کلان ملی سپری شود.

در ادامه قاضی‌زاده توضیح داد: اصل مواردی که گفتید درست است. البته ما از اول این دوره، نمایندگان منظم در حضور و رأی دادن در مجلس را معرفی می‌کنیم. خود بنده هم سعی می‌کنم، رعایت کنم. از آن جهت که تمرکزگرایی شدیدی در کشور وجود دارد و بسیاری از تصمیمات دست دولت و هیئت وزیران است و اختیارات خیلی از امور به نمایندگان محلی یعنی شوراهای شهری واگذار نشده، حضور نمایندگان مجلس در حوزه‌های انتخابی خود خیلی پررنگ است. برخی می‌پرسند که در حوزه خود چه کردید؟ در صورتی که ما باید برای کل مردم ایران کار کنیم. لذا نمایندگان را درگیر مسائل محلی و کوچک می‌کنند. مثلاً جدیداً در ارتباطی که مردم با من داشتند دنبال این هستند که به یک روستای ۱۵ خانواری گاز برسانیم و برای این مورد شاید حدود ۲۵ بار ما پیگیری کردیم. این اقدامات باعث می‌شود تمرکزی که نماینده برای کار ملی نیاز دارد، دیگر وجود نداشته باشد. همچنین دنبال بحث استانی شدن انتخابات که بودیم، نمایندگان به این رسیدند که مجلس باید یک سطح رشد کند تا این مسائلی که شما از آن گله‌مند هستید، کاهش یابد ولی شورای محترم نگهبان گفت تطبیقی با قانون اساسی ندارد و باید ابتدا قانون اصلاح شود. بنابراین ضعف ساختاری این مشکلات را ایجاد می‌کند. اگر دوره‌های قبلی مجلس را هم ببینید مشکلات در مورد حضور نمایندگان در صحن علنی هست. تازه در این دوره دو سوم حاضر سریع به عدد مورد نظر می‌رسد. از جمله اقداماتی که ما انجام می‌دهیم تذکر به نمایندگانی است که تأخیر دارند و کسر از حقوق است البته نمایندگان باید انگشت هم بزنند و تأخیرها را هم اعلام می‌کنیم. کار نماینده مجلس، افشاگری با اخبار غیردقیق نیست. ما در مجلس رویه قانونی تحقیق و تفحص را داریم. که بروند تحقیق و بعد هم قرائت رسمی کنند. در ادامه هم به‌عنوان یک دادخواست، پرونده به قوه قضائیه ارسال شود. البته این وضعیت هم به‌خاطر افکار عمومی است. چون وقتی مردم بخواهند به عملکرد یک نماینده نگاه کنند به کارکردش در مجلس کار ندارند بلکه به مصاحبه‌های جنجالی وی کار دارند. اگر نظرسنجی کنید که کدام نمایندگان بیشتر در سطح جامعه شناخته شده هستند آیا افرادی که در مجلس و کمیسیون‌های اقتصادی و آموزش هستند و یا کسانی که مصاحبه بیشتر انجام می‌دهند و در خدمت خبرگزاری‌ها هستند؟ مشخص می‌شود که مورد دوم است. تازه حرف هم زیاد است باید حرفی که زده می‌شود شاز باشد تا تیتر شود. البته هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان وجود دارد و به شکایت رسیدگی می‌شود. برخی پرونده‌ها به قوه قضائیه ارسال شده و نمایندگانی داریم که صحبت‌هایشان خلاف وظیفه نمایندگی آن‌ها شمرده شده است و بعضاً احکام محکومیت دریافت کردند.

این نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با بیان اینکه اقتصاد رانتی در کشور وجود دارد، گفت: در بحث اصلاح صنعت خودرو پیشنهاد این بود که تعرفه گمرکی را پایین بیاوریم که خودروساز داخلی با خارجی رقابت کند و این حرکت باعث رشد شود. این امر در یک اقتصاد آزاد و بدون مزاحمت قابل قبول است. اما فعلاً مؤلفه‌های این مدل در کشور ما فراهم نیست و نزدیک به یک میلیون شغل مهم و پایدار مرتبط با صنعت خودرو و خودروسازی داریم که دست ما را برای اقدام مؤثر بسته است. البته تحقیق و تفحصی در بحث ثبت سفارش‌ها و نوسانات قیمت در خودروسازی آماده شده است و پیگیری خواهد شد. آنچه در قانون است، رشد تدریجی استاندارهای خودرو است که طی ۱۰ سال گذشته تا حدی توانستیم از ساختار استاندار استفاده کنیم و خودروسازها را وادار به تمکین کنیم. در بحث قیمت خودرو هم طرحی که وزارت صنعت در پیش گرفته غلط است. مجلس هم ابزار حذف وزرا را دارد. ما ابزاری بالاتر از استیضاح نداریم. سر همین مقوله‌ها به وزیر صنعت فشار آوردیم و تغییر کرد. وزیر بعدی آمد و به نظر می‌رسد عملکرد این وزارتخانه و نوع تعامل دولت با آن، توجه به منافع بخش است در حالی که هدف غایی این وزارتخانه باید تأمین منافع مردم باشد. لاجرم راه این است که وزیر را دوباره استیضاح و حذف کنیم و متأسفانه این چرخه ادامه دارد.

مرکز پژوهش‌های شورای نگهبان به طرح ما در خصوص استانی شدن انتخابات ۲۲ ایراد گرفت که با این ایرادها، اصل استانی شدن انتخابات حداقل به این دوره از مجلس نخواهد رسید.

سپس دکتر شجاع بهار، نماینده اساتید دانشگاه سؤال خود را اینگونه مطرح کرد: چرا نمایندگان برای تصویب برجام عجولانه عمل کردند و ابعاد آن خوب بررسی نشد. در مورد بحث استانی شدن انتخابات هم وقتی امکان قانونی نیست، چرا اصلاً مطرح شد و در مردم دغدغه ایجاد کرد؟ که قاضی‌زاده در این خصوص پاسخ داد: در مورد انتخابات استانی هم یک نیازی را نمایندگانی که داخل کار هستند، درک می‌کنند که بیرونی‌ها درک نمی‌کنند و آن هم این است که به این ترتیب نمی‌شود مجلس را ادامه داد. یعنی مجلس نمی‌تواند یک ماهیت دوگانه داشته باشد که جواب هیچ‌کدام را هم نمی‌تواند بدهد، نه به وظایف ملی خود و نه به حوزه‌های انتخابی خود برسد و برای این موضوع باید فکری کرد. این بحث در این زمینه هم به مجلس پنجم برمی‌گردد. دوستان تاکنون سناریوهای مختلفی را مطرح کردند و در هیچ‌کدام هم شورای نگهبان نگفته با استانی شدن مخالف هستم ولی از متن هم ایراداتی می‌گیرد که دچار مشکل می‌شود. حتی ما با هم‌فکری دوستان حاضر در مرکز پژوهش‌های شورای نگهبان متن استانی شدن انتخابات را نوشتیم ولی ۲۲ ایراد گرفتند و با این ایرادها اصل استانی شدن انتخابات حداقل به این دوره مجلس نخواهد رسید. به نظرم در جایی مانند مجمع تشخیص می‌شود به این موضوع رسیدگی کرد.

بر روی برجام عجولانه رسیدگی نشد؛ به‌گونه‌ای که کمترین رأی ممتنع را هم داشت، ولی متأسفانه در جلسه علنی، ریاست جلسه اجازه گفتگوی کافی را ندادند.

وی اضافه کرد: در مورد برجام هم واقعاً عجولانه رسیدگی نشد. سه ماه روی آن کار شد و نمایندگان می‌دانستند به چه دارند رأی می‌دهند. چه آن ۹۸ نفری که مانند ما رأی مخالف دادند و چه کسانی که رأی موافق دادند. حتی کمترین رأی ممتنع را هم داشت، ولی متأسفانه در جلسه علنی، ریاست جلسه اجازه گفتگوی کافی را ندادند. البته آن دوره من هیئت‌رئیسه نبودم.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت: اینکه گفتید نمایندگان می‌خواهند تابع دولت باشند، خوب هر دولتی تلاش می‌کند با شعارهایش تعدادی از نمایندگان موافق خود را وارد مجلس کند یا وقتی وارد مجلس شدند نظر آن‌ها را جلب کند. یک بخشی از این موضوع مربوط به فضای سیاسی و رأی مردم است که به یک رئیس جمهور رأی می‌دهند و در ادامه هم به نمایندگانی که از آن رئیس جمهور طرفداری می‌کنند، رأی می‌دهند. یک بخش دیگر هم مربوط به مشکلات ساختاری مجلس است. از یک طرف نماینده ناظر بر رفتار دولت و وزراست و از طرف دیگر برای توسعه شهر خود به دولت و وزرا نیاز دارد. لذا از این نماینده نباید آزادگی کامل را انتظار داشته باشیم. آنجا که حرف درست را در راستای تعریف از دولت می‌زند، به به می‌کنند، خدا نکند که حرف نقدی داشته باشد و رأی مخالفی بدهد. این وضعیت دولت اصولگرا و اصلاح‌طلب هم ندارد. ما با دولت قبل هم این مشکل را داشتیم که بعد از مدتی سرد برخورد می‌کنند و ضررش را هم مردم حوزه انتخابی می‌بینند. البته به‌جز شهرهای بزرگ که توسعه شهر آن‌ها خیلی به سرمایه‌گذاری دولت ربطی ندارد یا کمتر ارتباط دارد. عمده همکاران شهرستانی تابع این شرایط می‌شوند.

در ادامه مهدی محمدزاده، دانشجو و عضو جنبش جماد بیان کرد: مسئله مهم عدم ارتباط مردم با نمایندگان خود در مجلس است لذا خواسته‌ها و مطالبات نمایندگان خواسته مردم نیست. مسئله دیگر این است که رهبری ابتدای سال از خسته و بی‌رمق بودن مجلس در برابر رفتارهای خصمانه آمریکا گله کردند و گفتند مجلس چند طرح علیه آمریکا را تصویب کرده است؟ در حالی که آمریکا تاکنون ۲۲۶ طرح و لایحه علیه ایران را تصویب کرده است و ما در مجلس سستی می‌بینیم. مسئله دیگر بحث فرار مالیاتی است. جامعه پزشکان فقط ۱۵۰ میلیون تومان مالیات دادند. در شرایطی که در تحریم هستیم ولی وزارت صنعت اقدام درستی نمی‌کند و ۳۰ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور حیف و میل شده است. چرا مجلس در مورد این کوتاهی‌های دولت و وزرا کاری نمی‌کنند؟ مجلس به رسالت نظارتی خود عمل نکرده است. چرا شرکت‌هایی مانند پدیده ایجاد می‌شد و با وجود دریافت مجوز لازم از مراکز مربوطه دچار سرنوشت نامعلوم می‌شوند یا در مورد مشکلاتی که برای مؤسسات مالی و اعتباری رخ می‌دهد، اختصاص دادن مجوز به این مراکز بر چه مبنایی است؟ موضوع دیگر توجه به خصوصی‌سازی امور و سپردن آن‌ها به مردم است که به گفته رهبری در این زمینه به بیراه رفتیم و متأسفانه شاهد مدل‌های جدیدی از خصوصی‌سازی توسط دولت هستیم که واگذاری شرکت‌های مختلف به‌صورت مخملی به اسم خصوصی‌سازی صورت می‌گیرد و در جریان مسائل پیش‌آمده برای رئیس خصوصی‌سازی هم هستید که اقتصاد به عده‌ای نورچشمی سپرده می‌شود که خاص سازی است و خصوصی خواری دارند، چرا مجلس کاری نمی‌کند؟ متأسفانه مجلس به لابی‌گری و زد و بند نمایندگان با وزرا و دولت تبدیل شده است.

قاضی‌زاده در مقام پاسخگویی توضیح داد: وقتی از زد و بند نمایندگان حرف می‌زنید باید سند ارائه دهید. یکی از مسائلی که در چند سال اخیر در کشور ایجاد و باعث گمراهی سرمایه اجتماعی شده همین مطالب بدون سند و ایجاد بی‌اعتمادی عمومی است. این بی‌اعتمادی باعث شد که مردم در سوریه از حکومت دفاع نکنند و روزی که درگیری در سوریه ایجاد شد، مردم حاضر نشدند از حکومتی که باور کرده بودند، سرتا پا دزد است، حمایت کنند و می‌بینیم تا ۷۰۰ متری کاخ ریاست جمهوری، نیروی خارجی برای دفاع سلاح به دست گرفته بود و مردم سوریه خود را کنار کشیدند. باید دقیق و با سند حرف بزنیم. اگر هم از مسیر قانونی به نتیجه نرسیدیم، باید فریاد هم بزنیم. در مورد اینکه نمایندگان و به‌ویژه نمایندگان مشهد با مردم ارتباط ندارند باید بگویم این هم قضاوت است. الان براساس نوع کاری که در بین مسئولان دارند، بیشتری ارتباط با مردم توسط نمایندگان مجلس رقم می‌خورد. مثلاً بحث تعلیق کنکور مطرح می‌شود گوشی و اینستاگرام من را ببینید که ۱۰۰ هزار پیام مردمی دارم که حرفشان را به من زدند. هر وقت مشهد می‌آیم در دفتر و مسجد با مردم و گروه‌های مختلف دیدار دارم. سایت من سال ۹۷، ۲۷۶ هزار بازید داشته است و ۱۰ هزار نفر هم مراجعه حضوری داشتند. ما با ابزارهایی که داریم با مردم ارتباط برقرار می‌کنیم. ما ۲۰ روز در ماه در تهران هستیم و ۱۰ روز را هم در مشهد حضور داریم و هر مسجدی را هم بخواهیم یک بار برویم ۲۰ سال طول می‌کشد، شرایط بقیه دوستان نماینده هم اینگونه است. شاید مردم بگویند که چرا این نماینده فلان مسئله را حل نمی‌کند. البته باید دید که اصلاً ما می‌توانیم حل کنیم یا نه. در مورد رفتار نمایندگان در برابر اقدامات آمریکا هم تقریباً تعداد مصوبات ما نزدیک به مصوبات آن‌ها هست، ولی بدان جهت که نظر آقا هم جلب شود در قالب فراکسیون اقدامات پیش‌دستانه، کارهایی را شروع کردیم. یک کار در مورد تهدیدزدایی در حال انجام است.

وی در خصوص فرار مالیاتی جامعه پزشکان اظهار کرد: آمار شما دقیق نیست زیرا یکی در مجلس این ۷ هزار میلیارد را گفت و اداره مالیات هم آن را رد کرد. برآورد اداره دارایی از میزان مالیات جامعه پزشکی در کشور کمتر از ۸۰۰ میلیارد تومان است که از این مبلغ ۱۵۰ تا را می‌گیرد و مقصر هم خود اداره دارایی است، چون اداره مالیات با اصناف توافق می‌کند که مثلاً کمتر بگیرد. ما قانونی که باید دستگاه کارت‌خوان برای پزشکان وجود داشته باشد را تصویب کردیم، ولی لازم نبود. چون صندوق مکانیزه فروش را قبلاً قرار داده و پزشکان مانند اصناف موظف به رعایت بودند. خیلی از این حرف‌ها جوسازی است. ۴۰ درصد از اقتصاد ما پنهان بوده، شفاف نیست و مالیات نمی‌دهند. ابزار دریافت مالیات هم در اختیار اداره دارایی است. هر جای آن که مشکل دارد، به ما بگویند تا اصلاح کنیم لذا یک مقداری کم‌کاری خود آقایان است. در مورد وزارت نفت حرف شما درست است اما حیف و میل شدن ۳۰ هزار میلیارد دلار هم از آن حرف‌هاست. حرف آن است که ما در تمام طول سال گذشته که ۳۰ هزار میلیارد دلار، ارز ۳ هزار تا ۴۲۰۰ تومانی دادیم، اثر اقتصادی‌اش کجاست؟ ما می‌گوییم وقتی نوسانات قیمت رخ داده باید یارانه مستقیم یا به‌صورت کالایی و یا نقدی به دست مصرف‌کننده برسد. ما که نباید در مدل اجرایی وارد شویم. البته اگر لازم باشد مانند بنزین وارد می‌شویم. این یارانه نباید به تولیدکننده و واردکننده داده شود که بعد بخواهیم دنبالش بدویم که چه شد؟ نباید به واردکننده بدهیم که گوشت را کیلویی ۳۷ تومان وارد کند ولی در بازار کیلویی ۱۰۰ هزار تومان بفروشد. ما در این زمینه وارد شدیم، ولی کمی سستی در دولت هست. در مورد نفت هم استیضاح وزیر نفت مطرح است و آن را دنبال می‌کنیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس توضیح داد: در مورد پدیده و مؤسسات مالی و اعتباری و چرایی دادن مجوز به این مراکز هم باید بگویم که آن زمان نمایندگان مجلس به نمایندگان مشهد و به استانداران وقت از جمله آقای صلاحی نامه نوشتند و هشدار دادند که کار پدیده به جاهای باریک خواهد کشید. اما آقایان فکر می‌کردند دارند از سرمایه‌گذاری حمایت می‌کنند و یک کانون رشدی آمده است. انشاءلله این‌گونه بوده است چون اگر بخواهیم بگوییم فساد بوده، باید سند داشته باشیم. ولی نکته مهم این است که قانون رعایت نشده و این مشکلات رخ داده است. مثلاً مجوز پنج هکتار گرفته، ۵۰ هکتار را زیر کار برده است، در مسیر رودخانه ساخته و برای ۲۰ طبقه مجوز گرفته، ۳۵ طبقه هتل زده است. حرف ما به قوه قضائیه این است که با مدیرانی که اهمال کردند چرا برخورد نمی‌کنید؟ اگر با مدیران برخورد نشود، این کارها تکرار می‌شود. مجلس به شکل جدی در موضوع مؤسسات مالی و اعتباری وارد شد. پنج سال پیش مجلس به این نتیجه رسید برای کنترل نقدینگی باید به دنبال ساماندهی بازارهای پولی برود و مؤسسات مالی را جمع کند. بانک مرکزی را هم که زیر بار نمی‌رفت، وادار به انجام این کار کرد. در مورد خصوصی‌سازی اقتصاد که به بیراهه رفته، شروع عمده حرکت‌هایی که در بحث مبارزه با فساد مثل بابک زنجانی و منصور آریا و یا پرونده مرتضوی، رئیس وقت سازمان تأمین اجتماعی انجام شده، از مجلس بوده است. اگر به این دست پرونده‌ها نگاه کنید، نزدیک به ۹۰ درصد آن‌ها با ورود نمایندگان مجلس بوده که به دولت و قوه قضائیه فشار آوردند تا به نتیجه رسیده است.

یکی از حاضران: تلاطم در قیمت‌ها باعث فشار به اقشار کم درآمد شده است و رئیس جمهور هم که از شیشه اتومبیل وضعیت مردم را می‌بینند و اعلام رضایت هم کردند. توقع این است مجلس در این صحنه حضور جدی داشته باشد.

سپس یکی دیگر از حاضران پرسید: تلاطم در قیمت‌ها باعث فشار به اقشار کم درآمد شده است و رئیس جمهور هم که از شیشه اتومبیل وضعیت مردم را می‌بینند و اعلام رضایت هم کردند. توقع این است مجلس در این صحنه حضور جدی داشته باشد. دولت باید پاسخگو باشد و امنیت جامعه به‌خصوص ما روحانیون دستخوش تغییر شده است، وقتی مشکلات را سمت ما حواله می‌دهند، نتیجه این می‌شود که دوستان روحانی مورد هدف قرار می‌گیرند. ناامیدی عمومی و ناکارآمدی وجود دارد و نمایندگان یا مشکلات اقتصادی ندارند یا در جریان نیستند.

هنوز دو ماه از انتخابات نگذشته بود که عده‌ای توقع داشتند ما رئیس جمهور را عزل کنیم.

ابزار قانون اساسی به ما اجازه دخالت در برنامه‌های دولت را نمی‌دهد. ما در قانون بودجه بحث حقوق و دستمزد را اصلاح کردیم، ولی دولت آنچه را که ما گفتیم، انجام نمی‌دهد.

قاضی‌زاده هم ابراز کرد: مجلس که تنها نهاد انتخابی مردم نیست. اوایل روی کار آمدن این دولت، یک آقایی به من زنگ زد و فحش می‌داد که چرا هیج کار و غلطی نمی‌کنید. می‌گفت چرا حسن روحانی را عزل نمی‌کنید و به ایشان فحش می‌داد. به وی گفتم شما در انتخابات شرکت و رأی دادید؟ گفت بله و به آقای روحانی رأی دادم. خب هنوز دو ماه از انتخابات نگذشته بود که عده‌ای توقع داشتند ما رئیس جمهور را عزل کنیم. طبق قانون، مسئول اقتصاد کلان کشور، شخص رئیس جمهور است. رئیس بانک مرکزی از ما رأی اعتماد نمی‌گیرد. چقدر سر آقای سیف نامه نوشتیم، توجه نکردند، کار به حکم جلب آقای سیف رسید که ایشان را عوض کردند و به‌تازگی هم که یک حکم مشاور به ایشان دادند که بازداشتش نکنند. ما چقدر گفتیم بیایید یک بازار غیر پولی درست کنید. ما در حوزه بخشی مثل بخش کشاورزی و اقتصادی مشکل نداریم و رشد هم داریم ولی در اقتصاد کلان مشکل داریم. در کنترل نرخ تورم، نقدینگی و توزیع عدالت مشکل داریم. همین وزیر صنعت را اگر یقه‌اش را بگیرم می‌گوید قطعه ساز و خودروساز باید سرپا بماند، شما خودتان بروید آنالیز کنید و به من یک قیمت برای مثلاً پراید بگویید. بعد ما بررسی می‌کنیم، می‌بینیم وزیر هم خیلی بیراه نمی‌گوید، وقتی ارزش پول کشور یک چهارم می‌شود، بر همه‌چیز اثر می‌گذارد. لازمه این شرایط حمایت مستقیم و احیاء کوپن است و چاره‌ای هم نداریم. ابزار قانون اساسی به ما اجازه دخالت نمی‌دهد، برنامه باید توسط دولت باشد و کار مجلس این است که نگذارد برنامه‌های دولت به مردم خسارت بزند. ولی ما جای دولت که نمی‌توانیم بنشینیم، البته الان نشستیم و داریم برنامه می‌نویسیم. ما در قانون بودجه بحث حقوق و دستمزد را اصلاح کردیم، ولی دولت آنچه را که ما گفتیم، انجام نمی‌دهد.

عضو هیئت علمی هستم. از دانشگاه حقوق می‌گیرم و از مجلس حقوق نمی‌گیرم.

یکی از حاضران در مورد حقوق خود قاضی‌زاده پرسید که وی گفت: بنده چون از دانشگاه حقوق می‌گیرم و عضو هیئت علمی هستم از مجلس حقوق نمی‌گیرم. همین دانشجو ابراز کرد: شما چند دوره نماینده مجلس بودید و چند صد میلیون هزینه تبلیغات شما شده است. حتی من رقم چند میلیارد را شنیده‌ام و ۱۲ سال است که نماینده هستید و پوسترهای بزرگی را نصب کردید.

قاضی‌زاده پاسخ داد: این ارقام را از کجا درآوردید؟ این هم از آن قضاوت‌هاست. من هیچ‌وقت عکس بزرگ نزدم اگر دارید، بیاورید. توهین کردن با سؤال کردن فرق دارد. این افترا است و یک قضاوت را به جلسه القا می‌کند، این اظهارنظر و تخریب است و سؤال نیست. سؤال شما این‌گونه می‌تواند باشد که شما نمایندگان هزینه تبلیغات خودتان را از کجا می‌آورید؟

یکی دیگر از حاضران: آقایان قاضی‌زاده مثل لاریجانی‌ها همه در عرصه سیاست هستند. کاش انتخابات مجلس هر یک سال برگزار می‌شد ما شما را بیشتر می‌دیدیم.

این دانشجو دوباره پرسید: آقایان قاضی‌زاده مثل لاریجانی‌ها همه در عرصه سیاست هستند. کاش انتخابات مجلس هر یک سال برگزار می‌شد ما شما را بیشتر می‌دیدیم.

قاضی‌زاده گفت: باز دارید تخریب می‌کنید. مردم به ما رأی دادند، کجا به ما پست داده است؟ که شما می‌گویید خاندانتان را پست دادند. هر وقت آقایان دانشگاه آزاد ما را دعوت کردند، آمدیم. دو بار دیگر به این سالن آمده‌ام. برای همین صحبت‌هاست که می‌گویم مبنای شما سؤال نیست و منکوب کردن شخصیت است.

یکی دیگر از حاضران دارای معلولیت پرسید: از سال ۸۶ قانون جامع حمایت از معلولین در مجلس تصویب شده است اما نیاز به تلاش بیشتری برای حل مشکلات ماست. من دوستانی دارم که می‌خواهند دست‌فروشی کنند ولی شهرداری جلوی آن‌ها را می‌گیرد. اگر تکدی گری کنیم واقعاً کسی به ما کار ندارد.

یکی از دانشجویان: مجلس به جای اینکه ملی باشد، دولتی و حزبی است.

در ادامه فاطمه علوی یک از دانشجویان حاضر هم پرسید: در مورد عزل رئیس جمهور ما در تاریخ انقلاب داشتیم که در مجلس، رئیس جمهور عزل شده است ولی اینکه چرا عزل نمی‌شود را بیشتر توضیح دهید؟ از طرفی به نظرم مجلس به جای اینکه ملی باشد دولتی و حزبی است. آقا با سند ۲۰۳۰ مخالف هستند اما در مجلس تصویب می‌شود، چرا؟

یکی از دانشجویان: دولت قول‌های عوام‌فریبانه به مددجویان بهزیستی داده از جمله اینکه ۲۰۰ هزار تومان عیدی می‌دهند ولی هنوز داده نشده است.

آقای مقدم یکی دیگر از دانشجویان کم‌بینای حاضر در جلسه گفت: برای دریافت کمک یارانه معلولان ثبت‌نام کردم ولی هنوز دریافت نکردم. دولت قول‌های عوام‌فریبانه به مددجویان بهزیستی داده از جمله اینکه ۲۰۰ هزار تومان عیدی می‌دهند ولی هنوز داده نشده است. سؤال دیگرم این است که جایی هست که عملکرد نماینده در مجلس را نشان دهد و شفاف‌سازی شود؟ همچنین چرا با این مشکلاتی که دولت ایجاد کرده باید همچنان بر سر کار بماند و عزل نمی‌شود؟ در مورد راه مقابله با کاهش ارزش پول ملی و تدبیر مجلس هم در این زمینه توضیح دهید. سؤال دیگرم این است که چرا زنان بیوه در بهزیستی ثبت‌نام می‌کنند، معلول که نیستند. آن‌ها باید به کمیته امداد بروند و این قانون غلط است.

در سه دوره‌ای که نماینده شدم به ترتیب ۲۷ میلیون، ۵۰ میلیون و ۷۰ میلیون تومان برای تبلیغات انتخابات هزینه شد. اگر کسی هم غذا به تبلیغ‌کنندگان داده، خودشان داده است و به من ارتباطی ندارد.

قاضی‌زاده هم پاسخ داد: در مورد هزینه کردن برای تبلیغات انتخاباتی باید بگویم من سال اولی که کاندیدا شدم از جیبم ۲۷ میلیون هزینه کردم. در دوره دوم ۵۰ میلیون و دوره قبل هم ۷۰ میلیون هزینه شد و اسناد آن هم هست. در قانون انتخابات هم که اصلاح شد افراد را ملزم کردیم که همه اسناد تبلیغاتی خود را داشته باشند. برای هیج دفتر و نیروی انسانی، هزینه ندادم و همه داوطلبانه توسط دوستان در اختیار من قرار گرفت. اگر کسی هم غذا به تبلیغ‌کنندگان داده، خودشان داده است و به من ارتباطی ندارد. بخشی از این هزینه‌ها را خودمان و بخشی را هم دوستان متقبل شدند. الان هم خواستید شماره‌حساب می‌دهیم و اگر خدا زد پس کله‌تان، برای کمک به ما مبلغی را واریز کنید.

در این لحظه دانشجوی سؤال‌کننده در مورد هزینه انتخابات دوباره گفت: من فکر می‌کنم با این توضیحاتی که ارائه کردید شما دارید برای مخاطبان در مسجد محلات و نه دانشجویان صحبت می‌کنید. نخواهید از ما که بپذیریم شهر مشهد و اطرافش را با ۷۰ میلیون تبلیغات کردید.

قاضی‌زاده هم ابراز کرد: هیچ تشکلی برای ما هزینه نکرده است. وقتی هم لیست اصولگرایان چاپ شد از خودمان نفری ۲۵ تومان هم گرفتند. اینکه ما دوستی به نام آقای جنگی داریم و دفتری در طلاب دارد و آن را ستاد ما کرده و نیروی انسانی را هم خودش جمع کرده است، خیلی پیچیده نیست. ما هم اقلام را چاپ و به آن‌ها دادیم. حالا اینکه برخی جاها سفره‌های چنین و چنان می‌اندازند ما از آن‌ها خبر نداریم. خیلی از دوستان اقلامی مثل ماشین یا کارگر داشتند که در اختیار ما قرار دادند. اگر می‌خواستیم برای آن‌ها پول بدهیم، رقم تبلیغات بالاتر می‌رفت. قانون حمایت از معلولین هم که مصوب است و در برنامه ششم برخی از ابعاد و موضوعات آن آمده و ما جزئیات آن را مانند تصحیح خیابان‌ها دنبال می‌کنیم. ما در قانون هدفمندی یارانه‌ها هر سال یک عددی را برای بهزیستی جدا می‌گذاریم که به آنان بدهند ولی در بخش اجرا بهزیستی می‌گوید که سازمان برنامه به ما نداده است، ممکن است دیرتر بدهند ولی منابع مالی آن دیده شده است. در مورد استخدام معلولان هم آموزش و پرورش برای دادن سهمیه ایثارگران و معلولین یکسری کارشکنی‌ها می‌کرد که ما ایستادیم و گفتیم باید سه درصد پرسنل خود را طرح جامع بگیرید.

عزل رئیس جمهور در شرایط فعلی کشور باعث می‌شود که به جنگ اقتصادی و اجتماعی، جنگ سیاسی را هم اضافه کنیم.

این نماینده مجلس در مورد عزل رئیس جمهور هم توضیح داد: مجلس محل اندیشیدن مصلحت‌هاست. آن دفعه‌ای هم که رئیس جمهور عزل شد، کشور در جنگ بود، در داخل هم جنگ داخلی بود و رئیس جمهور با تروریست‌هایی که مردم را می‌کشتند همراه بود، مجلس هم رفت رأی مردم را وتو و هزینه انتخابات جدید را تحمیل کرد. رئیس جمهور برخاسته از رأی مردم است و به این راحتی نمی‌شود جمهوریت را نادیده گرفت، مگر این که خیلی موضوع شاز بشود تا مجلس چنین تصمیم سختی را بگیرد. یک جریان سیاسی طرفدار رئیس جمهور است و ما بعد از عزل به جنگ اقتصادی و اجتماعی، جنگ سیاسی را هم اضافه خواهیم کرد. مجلس سعی می‌کند با پیگیری ناکارآمدی را رفع و وزرا و یا رئیس بانک مرکزی را حذف کند اما رئیس جمهور شخصیت دوم کشور و نماد است. مردم هم باید تلاش کنند آگاهانه‌تر انتخاب کنند و به برنامه‌های مثبت رأی دهند. بنابراین مردم باید با رأی خود روبه‌رو شوند. انتخاب اکثریت مردم روحانی با شعارها و برنامه‌هایش بوده است. اگر قرار باشد در ریل عزل رئیس جمهور بیفتیم، مطمئن باشید در کشورداری، بی‌ثباتی درست می‌شود.

ارتباطی که بین نمایندگان با دولت وجود دارد، آزادی در رأی دادن را از نمایندگان گرفته است. نماینده نمی‌تواند راحت رأی دهد چون رضایت دولت را در شهرستانش سر اعتبارات نمی‌تواند دریافت کند. عموم نمایندگان به‌ویژه شهرستانی‌ها خیلی راحت موافق علنی شدن آرا نیستند.

وی توضیح داد: هم در مجلس و هم مرکز پژوهش‌ها سایتی هست که همه اطلاعات نمایندگان مجلس را دارد ولی نوع رأی نمایندگان در موضوعات مختلف مشخص نیست چون برای قرار دادن این مورد هم رأی دو سوم مجلس نیاز است که هنوز همکاران به این موضوع رأی ندادند. من جزو طراحان شفافیت آرا بودم و هر دو بار هم به این موضوع رأی دادم، ولی ارتباطی که بین نمایندگان با دولت وجود دارد، آزادی در رأی دادن را از نمایندگان گرفته است. مثلاً همین الان کمپین تعویق کنکور راه افتاده است. اگر کسی بگوید مخالفم یک جریان اجتماعی با او همراه می‌شود و اگر هم بگوید موافقم یک جریان دیگر با او همراهی خواهند کرد. سه بار دولت جدایی وزارت صنعت و معدن را از بازرگانی به مجلس آورده است و نمایندگان مخالف هستند، ولی شخص رئیس جمهور یک لنگه پا ایستادند که باید جدا کنید. بعد نماینده نمی‌تواند راحت رأی دهد چون رضایت دولت را در شهرستانش سر اعتبارات نمی‌تواند دریافت کند. عموم نمایندگان به‌ویژه شهرستانی‌ها خیلی راحت موافق علنی شدن آرا نیستند.

قاضی‌زاده در مورد کاهش ارزش پول ملی هم اظهار کرد: این کاهش ناشی از تزاید نقدینگی است که سه منشأ اصلی دارد یکی وجود نفت در بودجه، دوم سود تسهیلات بیشتر از نرخ رشد اقتصادی توسط بانک مرکزی و دیگر بانک‌ها و سوم هم چک است به‌عنوان یک برگه اعتباری که قبلاً گردش راحت بدون پشتوانه داشت. ما در هر سه حوزه وارد اصلاح شدیم. ما سالانه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان را داریم که به میزان نقدینگی کشور فقط از محل نفت تزریق می‌شود. اگر این سه مورد اصلاح نشود، تورم وجود دارد و هر دو سه سال با تزریق ارز بحران سیاسی ایجاد می‌شود البته این را می‌توان کنترل کرد. از سال ۱۳۴۰ تاکنون این وضعیت را داشتیم که دو بار قبل انقلاب و هفت بار هم بعد انقلاب بوده است. اگر مستمراً دولت‌ها همراهی کنند حل این موضوع حداقل ۱۰ سال طول می‌کشد تا بتوانیم نرخ تورم را به عددی زیر سه درصد برسانیم و رشد نقدینگی را کاهش دهیم و در آن صورت می‌توانیم بگوییم ارزش پول ملی را حفظ کردیم.

وی افزود: فرقی نمی‌کند که زنان سرپرست خانواده زیر نظر کمیته امداد و یا بهزیستی باشند چون هر دو بودجه خود را از دولت می‌گیرند. اگر زنان سرپرست خانوار بروند کمیته امداد، ردیف بودجه آن‌ها هم می‌رود. ما دنبال این بودیم که کمیته امداد حمایتی و بهزیستی مددکاری شود، ولی خود سازمان بهزیستی قبول نمی‌کرد.

انتهای پیام/ ۱۰۱۱


برچسب ها :
ارسال دیدگاه