» .مشروح خبر » مشروح خبر | از دین فقط دغدغه حجاب داریم/ جریان‌های انقلابی به عدالت اجتماعی توجه ندارند

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۱۲ - ۱۸:۳۰

 کد خبر: 9434

مدیر توسعه و تحول آستان قدس رضوی

مشروح خبر | از دین فقط دغدغه حجاب داریم/ جریان‌های انقلابی به عدالت اجتماعی توجه ندارند

گروه سیاست ـ دکتر میثم ظهوریان، مدیر توسعه و تحول آستان قدس رضوی با بیان اینکه یکی از مسائل در عرصه فرهنگ، بخشی دیدن دین است، گفت: ما از مسئله دین فقط دغدغه حجاب را داریم. خیلی از جریان‌های انقلابی توجه به عدالت اجتماعی ندارند، در حالی که ضریب موضوعی مانند عدالت خیلی بیشتر از دیگر موضوعات است.

مشروح خبر | از دین فقط دغدغه حجاب داریم/ جریان‌های انقلابی به عدالت اجتماعی توجه ندارند

به گزارش آتی‌نیوز، نشست «آسیب شناسی فعالیت‌های فرهنگی» با حضور دکتر میثم ظهوریان، مدیر توسعه و تحول آستان قدس رضوی، پنجشنبه، ۹ خردادماه در مسجد جامع نیشابور برگزار شد.

دکتر میثم ظهوریان: بخشی از جامعه حزب‌اللهی تعبیر غلطی از جذب حداکثری پیدا کردند و دچار وادادگی در عرصه فرهنگ شدند.

در این مراسم ظهوریان ابراز کرد: برخی اوقات کار فرهنگی ما گلخانه‌ای است، لذا خیلی ارتباط سازماندهی‌شده با سطح جامعه برقرار نمی‌کند؛ یعنی می‌نشینیم تا مردم به سراغ ما بیایند و انگیزه حضور در کف جامعه را نداریم. موضوع دیگری که رهبری هم مطرح می‌کنند، جذب حداکثری است. متأسفانه بخشی از جامعه حزب‌اللهی تعبیر غلطی از این موضوع پیدا کردند و دچار وادادگی در عرصه فرهنگ شدند. این افراد جذب حداکثری را به معنای کنار گذاشتن آرمان‌ها تلقی می‌کنند. اما شما در جذب حداکثری مخاطبی دارید که از وضعیت مطلوب فاصله دارد، لذا جذب حداکثری یعنی مخاطب خود را به سمت آن آرمان بالا بکشید. برخی تصور می‌کنند که جذب حداکثری یعنی خودت را پایین بکشی و آرمان را کنار بگذاری. در صورتی که این تصور آسیب‌های زیاد و اباحی‌گری به دنبال می‌آورد. مثلاً برخی می‌گویند که حجاب مهم نیست آن را کنار بگذاریم تا بتوانیم جامعه خاکستری را هم جذب کنیم، اما باید توجه کرد که جذب حداکثری گاهی در قالب و گاهی در داشتن روش و ابزار متناسب با مخاطب است. برخی به‌جای نوآوری در قالب و روش و بیان، می‌گویند ببینیم که طرف چه دوست دارد ما هم همان را به او بدهیم. یعنی اگر او می‌گوید حجاب خوب نیست ما هم بگوییم، خوب نیست تا در ابتدا جذب شود، ولی مگر ما می‌خواهیم به خودمان جذب کنیم؟ حضرت نوح (ع) هزار سال تبلیغ کرد، فقط توانست به اندازه انگشتان یک دست یار جمع کند، اگر می‌خواست از روش ما استفاده کند که به راحتی افراد را جذب می‌کرد. شهید مطهری در کتاب «جاذبه و دافعه حضرت علی (ع)» می‌گوید روش اشتباه این است که به‌گونه‌ای رفتار کنید که کسی از شما بدش نیاید، در صورتی که مؤمن هم جاذبه دارد و در عین حال آدم مکتبی یک اعتقاداتی دارد که از آن‌ها کوتاه نمی‌آید و لذا عده‌ای با او دشمن می‌شوند، پس دافعه هم دارد.

گاهی در فضای فرهنگی کمرنگ هستیم، ولی در فضای سیاسی خیلی پررنگ حضور داریم و تمرکز ما بر انتخابات و رأی جمع کردن قرار گرفته است و آرمان‌های انقلاب را کنار گذاشتیم.

وی توضیح داد: گاهی ما در فضای فرهنگی خیلی کمرنگ هستیم، ولی در فضای سیاسی خیلی پررنگ حضور داریم و تمرکز ما بر انتخابات و رأی جمع کردن قرار گرفته است و آرمان‌های انقلاب را کنار گذاشتیم. مثلاً در انتخابات سال ۷۶ برای رأی جمع کردن، طرف اصولگرا با رادیو بی‌بی‌سی هم مصاحبه کرد. یا یکی از افراد جناح دیگر با یک رادیوی بیگانه دیگر حرف زد. برخی این را یک روش جذب حداکثری می‌گذارند. در انتخابات سال ۸۴، کاندیداهای اصولگرا تبلیغات قوی‌تری نسبت به اصلاح‌طلب داشتند و مثلاً بازیگر می‌آوردند یا از فلان پوشش استفاده می‌کردند و اتفاقاً رأی هم نیاوردند، چون این افراد خودشان را رنگ دیگری نشان می‌دهند که حتی خود هم آن را قبول ندارند. در انتخابات سال ۹۲ هم دیدید که یکی از کاندیداهای اصولگرا با بیان خوبی می‌گفت برویم مذاکره کنیم؛ فکر می‌کردند با این حرف‌ها رأی می‌آورند، مردم هم دیدند که همه کاندیداهای اصولگرا و اصلاح‌طلب می‌گویند مشکل ما آمریکاست و باید آن را حل کنیم، پس احتمالاً حرف خوبی است؛ لذا به کسی رأی دادند که در این کار از همه قوی‌تر بوده و تجربه بیشتری دارد، پس حسن روحانی رأی آورد. لذا ما نظام فکری جامعه را به سمتی برده و قوی می‌کنیم که اتفاقاً نقطه قوت جریان غرب‌گراست.

در رسانه نظریه برجسته‌سازی داریم؛ شما نمی‌توانید در رسانه شکل فکر کردن مخاطب را مشخص کنید، ولی می‌توانید مشخص کنید به چه چیز فکر کند.

ظهوریان ادامه داد: در انتخابات سال ۹۶ در تلویزیون یکی از کاندیداهای اصولگرا برجام را پاس‌کاری می‌کرد، یک اصولگرای دیگر با خواننده‌ای دیدار کرد. خب در ادامه شما با این نوع رفتار، نظام فکری جامعه را این گونه شکل می‌دهید که شاخص سلبریتی، خواننده و بازیگر مهم است. ما در رسانه نظریه برجسته‌سازی داریم؛ شما نمی‌توانید در رسانه شکل فکر کردن مخاطب را مشخص کنید، ولی می‌توانید مشخص کنید به چه چیز فکر کند. رسانه بیشتر از اینکه محتوا باشد، ضریب است. لذا وقتی شما دارید به موضوعاتی مانند سازش با غرب، بازیگران و سلبریتی ها و … ضریب می‌دهید، این سبب می‌شود که مخاطب به این سمت برود؛ بنابراین باید این شاخص‌ها را برای جریان انقلابی هم در ذهن مردم تقویت کنیم.

سیاست‌زدگی هم در جریان فعالان فرهنگی ما پررنگ است، مثلاً می‌گویند اگر فساد از جناح ما سر زد، نباید خیلی صدایش را دربیاورید، ولی اگر از جناح مقابل بود آن را بزنید.

وی در ادامه گفت: سیاست‌زدگی هم در جریان فعالان فرهنگی ما پررنگ است، مثلاً می‌گویند اگر فساد از جناح ما سر زد، نباید خیلی صدایش را دربیاورید، ولی اگر از جناح مقابل بود آن را بزنید. بیشتر جریان‌های سیاسی به‌جای اینکه در انتخابات بیشتر به دنبال این باشند که کدام کاندیدا سالم‌تر و اهداف و حرف‌هایش به آرمان‌های انقلاب نزدیک‌تر است و می‌تواند زندگی اجتماعی مناسب‌تری را برای مردم ایجاد کند، بیشتر بحث سر این است که چه کسی خوش‌تیپ‌تر است، لذا گزینه‌هایی که کدام اصلح‌تر هستند به حاشیه می‌رود؛ باید شاخص بگذاریم که کاندیداها چقدر به شاخص انقلاب نزدیک‌تر هستند.

کاری که امروز ضد انقلاب می‌کند این است که نیروی صفر و بی‌سواد را هم تبدیل به فعال فرهنگی در چارچوب اهداف خود می‌کند.

مدیر توسعه و تحول آستان قدس رضوی توضیح داد: موضوع وجود تشکیلات از دیگر مباحث در کار فرهنگی است. در این زمینه برخی مشکل را نداشتن تشکیلات می‌دانند. من به یکی از دوستان گفتم کدام تشکیلات را از بسیج سازمان‌یافته‌تر داریم؟ مسجد، محله و پایگاه تشکیلات مناسبی برای فعالیت هستند. اگر فقط مسئله تشکیلات داریم چرا از همین تشکیلات بسیج استفاده نمی‌کنیم، ولی واقعیت این است که در این بخش‌ها فقر محتوا وجود دارد. البته باید همین تشکیلاتی که وجود دارد را از نظر محتوایی، ساز و کارها و بدنه‌ای که از نظر تربیت نیرو دارد، تقویت کنیم. اینکه می‌گویند بدون وجود تشکیلات نمی‌شود کار کرد، از بهانه‌های بنی اسرائیلی است که به حضرت موسی (ع) می‌گفتند با تشکیلات در راه خدا می‌آییم. در عین حال مباحثی به نام زدگی از تشکیلات هم داریم که برخی اعتقادی به چارچوب کار جمعی ندارند و می‌خواهند به تنهایی و یا در جمع‌های اندک کار کنند و خیلی نمی‌توانند دیدگاه‌های دیگر را تحمل کنند. جشنی را در یک پایگاه بسیج دیدم که با اجرای خانمی باحجاب نامناسب و آرایش برگزار شده بود؛ دلیل سپردن این کار را به این خانم، جذب حداکثری بیان کردند. این از یک طرف است، از طرف دیگر یک تنگ‌نظری‌هایی هم در کار فرهنگی وجود دارد؛ بدین معنا که من نظراتی دارم که اگر کسی نظرش با این نظرات حتی ذره‌ای متفاوت و مخالف بود، حاضر نیستم در آن جمع کار کنم. نه بی‌تعصبی و نه تحجر مورد قبول نیست، لذا داشتن حد مناسب و بهینه در کار فرهنگی مهم است. کار تشکیلاتی ما باید جنس توسعه لایه به لایه داشته باشد. یعنی از لایه هم فکران و همگنان آغاز شود و بعد هم لایه‌های جدید را اطراف خودمان جمع کنیم. کاری که امروز ضد انقلاب می‌کند این است که نیروی صفر و بی‌سواد را هم تبدیل به فعال فرهنگی در چارچوب اهداف خود می‌کند. اتفاقی که در جریان روسری درآوردن رخ داد این بود که افرادی بودند که سطح سواد درستی نداشتند و چندین ساعت پای ماهواره می‌نشستند و بعضاً از نظر خانوادگی مشکل داشتند، ولی جریان ضدانقلاب این نیروی بی‌ارزشی را به یک نیروی فعال و تأثیرگذار تبدیل کرد. باید بتوانیم بچه‌هایی که دور هستند را در فضای فرهنگی فعال کنیم و فقط یک حلقه محدودی را اطراف خودمان نبافیم، با دیگران هم ارتباط داشته باشیم و تا حدودی با آنان همراهی و بعد هم آرام آرام جذبشان کنیم؛ خیلی اوقات مستقیم‌گویی در کار فرهنگی ممکن است تأثیر عکس داشته باشد.

ما از مسئله دین فقط دغدغه حجاب را داریم و خیلی از جریان‌های انقلابی توجه به عدالت اجتماعی ندارند.

ظهوریان ابراز کرد: مطلب دیگر هم بخشی دیدن دین و ناقص نگاه کردن است. منظور از دین، همه دین است. ما از مسئله دین فقط دغدغه حجاب را داریم، خیلی از جریان‌های انقلابی توجه به عدالت اجتماعی ندارند. لذا در بحث اینکه دین، همه دین است باید به ضریب آن هم توجه کرد. مثلاً ضریب موضوعی مانند عدالت خیلی بیشتر از دیگر موضوعات است. از طرفی باز برخی فقط دنبال عدالت و اقتصاد هستند و حجاب و امر به معروف را رها کردند، بنابراین به موضوعات دینی بر اساس ضریبی که در دین ‌دارند، اهمیت دهید. یا برخی مجموعه‌های فرهنگی می‌گویند ما به سیاست کار نداریم. اگر به سیاست کار نداشته باشید که سکولار هستید، انجمن حجتیه می‌شوید که کار فرهنگی می‌کند ولی به سیاست کار ندارد. بنابراین نگاه منظومه‌ای به کار فرهنگی و اجتماعی هم درست نیست. باید در یک حوزه از کار فرهنگی تخصص پیدا کنیم و در کنارش درک مناسبی هم از دیگر حوزه‌ها داشته باشیم، مثلاً عدالت فقط در اقتصاد مطرح نیست و ابعاد اجتماعی و فرهنگی هم دارد. یک بخش کوچکی از قسط در مورد اقتصاد است.

مدیر توسعه و تحول آستان قدس رضوی توضیح داد: در قرآن سه روش گفت‌وگو داریم، یکی روش حکمی است که با مخاطب با حکمت صحبت می‌کنید و این فرد در درک استدلال‌های عقلی قوی است. برای صحبت با یک بخش دیگر جامعه از حوزه داستان و قصه استفاده می‌کنید و دسته سوم را هم افرادی تشکیل می‌دهند که نسبت به شما موضع دارند و حاضر نیستند حرفتان را گوش کنند و لجبازی می‌کنند، لذا باید بر اساس منطق خودشان با آن‌ها بحث و جدل کنید. همچنین به گفته امام علی (ع) باید مخاطب را با عملتان به دین دعوت کنید.

بخشی از وجود روحیه یاس و ناامیدی نسبت به آینده در جامعه به‌واسطه وجود مشکلات اقتصادی در دهه اخیر و همچنین نوستالژی‌های غیرواقعی است که می‌سازند و مثلاً می‌گویند که دهه شصت این طوری بود و حالا طور دیگری است.

وی ادامه داد: بحث دیگر وجود یاس و ناامیدی نسبت به آینده در جامعه به‌واسطه وجود مشکلات اقتصادی در دهه اخیر است. در بیانیه گام دوم انقلاب، رهبری به نبود امید نسبت به آینده اشاره کردند. یک بخشی از این روحیه مربوط به نوستالژی‌های غیرواقعی است که می‌سازند و مثلاً می‌گویند که دهه شصت این طوری بود و حالا طور دیگری است. مثلاً جوانان قبلاً دین‌دار بودند و الان ضد دین شدند. یا آن زمان در فضای دانشگاه محجبه‌ای نبود. در واقع امام خمینی (ره) در همان فضای قبل از انقلاب که فساد بود، جوهره دینی را در مردم می‌بینند. حالا با دیدن برخی مظاهر ضد دینی فکر می‌کنیم که اسلام از دست رفته است. رهبری می‌گویند جوانان امروز نوعاً از جوانان گذشته بهتر و سالم‌تر هستند. چون در گذشته جوانان ابزارهایی را برای فاسد شدن نداشتند، اما امروز همه چیز به راحتی در یک گوشی در دسترس جوان است، ولی از آن، شهید حججی‌ها درمی‌آید. بنابراین در عین حال که قله و آرمان‌ها را می‌بینیم و رو به جلو حرکت می‌کنیم باید پشت سر را هم ببینیم که از چه جامعه‌ای به اینجا رسیدیم. از جامعه‌ای که ۶۰ درصد آن بی‌سواد بودند، امام فضایی را فراهم کرد که جوانان در آن تربیت شدند و انقلاب رخ داد.

وجه تمایز امام خمینی (ره) با خیلی از روحانیون این بود که به مردم اعتماد داشت.

ظهوریان در ادامه مطلب قبل تشریح کرد: در تحلیل‌های خود همه شرایط را با هم ببینید، وگرنه دچار شخص محافظه‌کاری می‌شوید که می‌گوید هیچ مشکلی نیست و اگر انتقاد از فلان مسئول کنید، ضدیت با انقلاب تلقی می‌شود. از طرفی عده دیگری هم می‌گویند که همه چیز سیاه است، همه دزدیدند و بردند و خوردند. خاصیت این وضعیت آن است که شما می‌گویید که اصلاً این‌گونه نیست و هر دو نگاه، جامعه را به سمت سستی و رخوت می‌برند. نگاهی درست است که مسائل و ظرفیت‌ها را ببیند. امام این گونه عمل کرد. وجه تمایز امام با خیلی از روحانیون این بود که به مردم اعتماد داشت. در ابتدای انقلاب نظر آیت‌الله صدر و حکیم این بود که تو (امام) نمی‌توانی با شاه دربیفتی، ولی امام به مردم اعتقاد داشت و با همین نیرو، انقلاب کرد و بعد از انقلاب هم با همین نیروی مردمی انقلاب را اداره کرد. یعنی مسائل کشور را شناسایی و متناسب با آن، نهادهای مردمی مانند جهاد سازندگی، کمیته‌های انقلاب، سپاه، نهضت سوادآموزی، بنیاد مسکن، کمینه امداد و … را ایجاد کرد.

انتهای پیام/ ۱۰۱۱


برچسب ها : , , , , , , , ,
ارسال دیدگاه