» .اسلایدر » صدمات ما در زندگی، محصول تصمیمات آنی است/ قتل همسر نجفی؛ مصداق این سخن

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۱۲ - ۱۸:۰۱

 کد خبر: 9421

یک استاد دانشگاه مطرح کرد:

صدمات ما در زندگی، محصول تصمیمات آنی است/ قتل همسر نجفی؛ مصداق این سخن

گروه جامعه ـ مدیر گروه فقه و حقوق دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه بیشتر مشکلات و صدمات ما در زندگی محصول تصمیمات آنی است، گفت: نجفی ۴۰ سال در این نظام مدیریت داشته است ولی در یک لحظه، ماشه را کشیده و طرف را به قتل می‌رساند. کسی نمی‌تواند بگوید که در چنین شرایطی اینگونه عمل نخواهد کرد. باید در تصمیمات آنی خود را خیلی کنترل کنیم.

صدمات ما در زندگی، محصول تصمیمات آنی است/ قتل همسر نجفی؛ مصداق این سخن

به گزارش آتی نیوز، گفتمان تخصصی «نهج‌البلاغه، مسیری بی‌انتها» با موضوع تأثیرپذیری از نهج‌البلاغه در راستای بهبود زندگی با توجه به شرایط فعلی، شنبه ۱۱ خردادماه در فرهنگسرای غدیر مشهد برگزار شد.

حجت‌الاسلام دکتر علی شفیعی، استاد حوزه و دانشگاه در این نشست به بیان مبانی مهم نهج‌البلاغه و لزوم به‌کارگیری آن‌ها در زندگی کنونی پرداخت و افزود: با توجه به اینکه حکومت اسلامی در بازه‌ای کم‌تر از پنج سال در دست امام علی (ع) بود و ایشان به‌عنوان امیرالمؤمنین و شخصیت برتر مذهبی، با رویکردی مذهبی به جامعه،‌ مشکلات و مسائل آن نگریسته است، در مجموع، روابط اجتماعی در نهج‌البلاغه از منظر اخلاق علوی مورد بحث قرار گرفته‌اند.

وی با تأکید بر لزوم توجه بیشتر بر نهج‌البلاغه افزود: نهج‌البلاغه در حوزه‌های اخلاقی حرف برای گفتن دارد. یکی از مشکلات جامعه ما این است که از این کتاب فاصله گرفتیم. یعنی به جای اینکه تلاش کنیم و نهج‌البلاغه را محوریت بدهیم و از آن در حوزه‌های تربیتی و اخلاقی استفاده کنیم،‌ این کتاب را کنار گذاشته و به سراغ متونی مانند بحارالانوار و …رفته‌ایم که شاید به اندازه نهج‌البلاغه برای ما کاربردی نیستند. آن متون هم تاریخ مصرف دارند اما نهج‌البلاغه گزاره‌های تاریخی بیشتری دارد. درصد فراتاریخی بودن گزاره‌های نهج‌البلاغه که می‌تواند امروز به درد ما بخورد بسیار فراتر است، اما توجهی نمی‌کنیم. ما بیشترین هم و غم و افتخارمان این است که در نهج‌البلاغه، نامه امیرالمؤمنین (ع) به مالک اشتر را بلدیم و یک بار خوانده‌ایم. در حالی که بر روی وصیت‌نامه امام علی (ع) به امام حسن (ع) کار نکردیم. ما بر روی خطبه متقین کار نکردیم. در بیشتر موارد گزاره‌ای برای استفاده نداشتیم، مجبور شدیم دست بگذاریم بر روی گزاره‌های جایگزین که به درد امروز ما نمی‌خورند‌. در خصوص روابط اجتماعی نیز اینگونه است. در روابط اجتماعی واقعاً نزدیک به یک دهه است که جامعه‌شناسان و روانشناسان ما مطرح می‌کنند که جامعه ایرانی دچار یک گسست و فاصله در روابط اجتماعی شده است. ما آن روابط گرم اجتماعی که سه دهه پیش داشتیم دیگر نداریم. به‌طور مثال در زندگی آپارتمان‌نشینی شاید نام یکی از همسایگان خود را بدانیم. در مسائل خانوادگی نیز همین‌طور است، در ماه چند بار برادران با هم جمع می‌شوند که پاره‌‌ای از مشکلات رفتاری جامعه نیز ناشی از همین گسست است.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین به وصیت‌نامه امام علی (ع) به فرزندشان امام حسن (ع) اشاره کرد و افزود: در این وصیت‌نامه می‌فرمایند: «ای پسرم نفس خود را میزان بین خودت و دیگران قرار بده پس آنچه را که برای خودت دوست داری برای دیگران نیز دوست بدار» یعنی اگر ما تنها این بخش از نهج‌البلاغه را رعایت می‌کردیم، دیگر با مشکلات کنونی مواجه نبودیم. جامعه کارمند‌ها، حاکمان ما و مغازه‌داران رفتارشان با ارباب‌رجوعانشان متفاوت بود. مثلاً اگر کاسبی کالایی را گران فروخت. من نباید این‌چنین باشیم باید. طوری بفروشم که مردم قادر باشند بخرند‌.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با بیان اینکه این سخن امام علی (ع) یک اصل مربوط به سال ۶۰ هجری است اما هر وقت به این عبارت مراجعه می‌کنید، می‌بینید که به درد همه ما می‌خورد، افزود: برخلاف دیگر متون که تاریخ مصرف دارند و مربوط به زمان خاصی هستند اما نهج‌البلاغه با آنکه مربوط به دهه اول هجری است اما اکنون نیز کاربرد دارد. برای مثال اگر من روحانی در سخنرانی‌هایم کم بگذارم، یعنی خیانت کرده‌ام اما وقتی خودمان را جای دیگران بگذاریم دیگر این مشکلات به وجود نمی‌آید. علت اینکه در جا‌معه به یکباره با افزایش چند برابری کالای مورد نیاز مردم مواجه می‌شویم، این است که افرادی که این کار را انجام می‌دهند یکبار خودشان را جای مردم قرار نداده‌اند و در نتیجه دچار گسست اجتماعی می‌شویم.

وی در ادامه کم شدن ارتباطات در خانواده و جامعه را از تأثیرات این نشست برشمرد و افزود: زمانی که این اتفاقات می‌افتد هیچ کداممان نسبت به یکدیگر احساس تعلق نمی‌کنیم لذا هرکس کار خودش را می‌کند، پس این عبارت امیرالمؤمنین (ع) که می‌فرمایند: فرزندم هر آنچه برای خود نمی‌پسندی برای دیگران نپسند یعنی من به شما ستم نکنم و شما هم به من ستم نکنید، من به شما احترام بگذارم و شما هم به من احترام بگذاری آن‌وقت می‌بینید جامعه، چه جامعه اخلاقی می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین با تأکید بر اینکه شرایط فعلی اجتماعی اضلاع مختلفی از جمله شرایط علمی، فرهنگی، معیشتی، اقتصادی، اخلاقی و سیاسی دارد، بر لزوم استخراج این موارد از نهج‌البلاغه در بحث‌های اخلاقی و آنجایی تأکید و اضافه کرد: در موارد حاکمیتی می‌توانیم از نهج‌البلاغه پیام‌های شیرینی را دریافت کنیم؛ برای مثال در نامه امام علی (ع) به مالک اشتر انصافاً بخشی از کلماتش واقعاً کلمات طلایی است. ایشان می‌فرمایند: «مالک مراقب باش در اطراف تو به‌عنوان حاکم که می‌خواهی برای مردم تدبیری را انجام دهی، افراد ایرادگیر و پرونده ساز نباشد». این بدان معنا است که کسانی که همیشه به دنبال ایراد گرفتن از مردم هستند را از خود دور کن چرا که افرادی که دنبال پرونده‌سازی برای دیگران هستند در تمام فعالیت‌هایشان به دنبال خراب‌کردن دیگران هستند؛ برای مثال در حال حاضر فردی که می‌خواهد در عرصه آموزشی قرار بگیرد به دنبال پرونده‌سازی برای وزیر خودش نباشد‌. یا افرادی در ادارات هستند که به دنبال پرونده‌‌سازی برای دیگران می‌باشند، اگرچه این عبارت در عهدنامه مالک اشتر مربوط به قرن اول هجری است اما در حال حاضر در حوزه روابط شهروندی نیز بسیار کاربردی است. اگر ما تلاش کنیم کسانی که به دنبال عیب‌یابی و پرونده‌سازی هستند را از خودمان دور کنیم، می‌بینیم که چه اتفاقی می‌افتد. وقتی این افراد در کنار من نباشند، سوءظن من نسبت به دیگران شکل نمی‌گیرد و یکی از نکاتی که می‌تواند یک جامعه را رشد دهد، همین وجود اعتماد به یکدیگر است.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به افزایش سوءظن در جامعه کنونی افزود: متأسفانه در نهاد خانواده این اتفاق در حال رخ دادن است و زن به همسر، شوهر به زن، پدر و مادر به فرزند و فرزند نسبت به پدر و مادر دچار سوظن می‌شوند و دیگر اعتمادی در بین نیست و به دلیل اینکه پشت سر بقیه افراد حرف‌های گوناگونی شنیده‌ایم، در ذهن‌هایمان این‌گونه شکل گرفته که نکند دختر من یا پسر من یا همسایه من اینگونه باشد. به تعبیر امیرالمؤمنین (ع) اگر ما بتوانیم این کسانی که نگاه بدبینانه دارند و عیب‌جو هستند را از خودمان دور کنیم، زندگی و جامعه خودمان را نجات داده‌ایم. در جامعه کنونی برعکس فرمایش ایشان عمل کرده‌ایم و جامعه ما به جایی رسیده که در مسائل اجتماعی و حکومتی، افرادی را در اطراف خود جمع کرده‌ایم که به دنبال عیب‌جویی هستند. امیرالمؤمنین (ع) در نهج‌البلاغه بارها متذکر شده‌اند که کسانی در جامعه هستند که کارشان برهم زدن بنیان‌ها است. انسان‌هایی که اصل و بنیاد را بر ایجاد سوءظن گذاشته‌اند؛ مثلاً به یک خانواده می‌گویند که فرزند شما را در پارک ملت در کنار یک دختر دیده‌اند. این افراد کارشان ایجاد بدبینی است.

حجت‌الاسلام علی شفیعی: در حال حاضر اعتماد بین شهروندان و حاکمان، خیلی کم شده است. نگاه بدبینانه و سوءظن شکل گرفته است و در حال گسترش است. همان‌طور که در یک خبرگزاری خبر گران شدن بنزین را منتشر کردند، مردم برای خرید بنزین به پمپ بنزین‌ها هجوم بردند. یعنی می‌دانند چطور از این بی‌اعتمادی ما استفاده کنند.

وی متذکر شد: تا زمانی که مردم از کارگزاران امور صداقت و یکرنگی نبینند، نمی‌توانند به آن‌ها اعتماد کنند و مهم‌ترین چیزی که می‌تواند نشان‌دهنده صداقت آن‌ها باشد، این است که پیش از همه خود به گفتارشان عمل کنند. زیرا اثری که رفتار و عمل در افکار و روح آدمی دارد، غیر از تأثیر گفتار است. تأثیر گفتار، آنی و زودگذر است، ولی تأثیر عمل، ریشه‌دار و عمیق است و لذا گفته‌اند که دو صد گفته چو نیم کردار نیست. من آخوند عیب‌های خودم را دارم شما هم عیب‌های خودتان را دارید اینکه من یا شما عیب‌های یکدیگر را بر ملأ کنیم توجیهی ندارد. اگر روزی یک سند قطعی دارید مبنی بر اینکه آخوندی که اینجا سخنرانی می‌کند فلان فساد اخلاقی را دارد، به‌صورت قطعی شما می‌توانید آن عیب را بر ملأ کنید که آن هم شرایط خودش را دارد. اما در حال حاضر چقدر اعتماد بین شهروندان و حاکمان مشاهده می‌کنیم؟ در حال حاضر این اعتماد خیلی کم شده است. در حال حاضر حاکمان ما نگاه بدبینانه و سوءظن شکل گرفته است و در حال گسترش است. دیگر اعتمادی نمانده است همان‌طور که در یک خبرگزاری خبر گران شدن بنزین را منتشر کردند، مردم برای خرید بنزین به پمپ بنزین‌ها هجوم بردند یعنی می‌دانند چطور از این بی‌اعتمادی ما استفاده کنند. ما در بحث‌های آموزشی اجتماعی و … همین مشکل را داریم. جامعه ما در بحث اخلاقی دچار مشکل می‌شود و اگر تلاش نکنیم شیرازه این جامعه از هم می‌پاشد.

مشکلات ما در زندگی محصول تصمیمات آنی است. آقای نجفی ۴۰ سال مدیریت در این نظام داشته است. به ظواهر و جزئیات کاری نداریم ولی در یک لحظه، ماشه را می‌کشد و طرف را می‌کشد. نمی‌توانیم بگوییم من چون آخوند هستم، اینگونه نخواهم بود. اصلاً اینگونه نیست. باید در چنین شرایطی خود را خیلی کنترل کنیم.

وی در ادامه با اشاره به نقش تصمیمات آنی در زندگی، گفت: بیشتر مشکلات و صدمات ما در زندگی محصول تصمیمات آنی است. آقای نجفی ۴۰ سال مدیریت در این نظام داشته است. به ظواهر و جزئیات کاری نداریم ولی در یک لحظه، ماشه را می‌کشد و طرف را می‌کشد. نمی‌توانیم بگوییم من چون آخوند هستم، اینگونه نخواهم بود. اصلاً اینگونه نیست. باید در چنین شرایطی خود را کنترل کنیم.

حجت‌الاسلام شفیعی در ادامه با طرح سؤالی در خصوص رفتارهای موجود در جامعه گفت: اگر در اتوبان‌های شهری توجه کنیم به محض وقوع حادثه یا تصادف قبل از صحبت، شاهد برداشتن آلات دعوا و درگیری از سوی دو راننده هستیم این به معنای بی‌اعتمادی و داشتن سوءظن نسبت به یکدیگر است.

انتهای پیام/


برچسب ها :
ارسال دیدگاه