» .مشروح خبر » مشروح خبر | دموکراسی اسلامی، ابتکار امام خمینی (ره) بود/ ایران به لبخند آمریکا کاری ندارد

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۱۱ - ۱۵:۴۳

 کد خبر: 9396

در همایش امام خمینی (ره) و جهان اسلام مطرح شد:

مشروح خبر | دموکراسی اسلامی، ابتکار امام خمینی (ره) بود/ ایران به لبخند آمریکا کاری ندارد

گروه سیاست ـ در همایش امام خمینی (ره) و جهان اسلام مطرح شد که امام خمینی (ره) عبارتی با عنوان دموکراسی اسلامی را به صحنه رساند که تا قبل از او در این قاموس وجود نداشت، همچنین در این همایش، به دفاع ایران از ملت‌های مظلوم اشاره شد، دفاعی که باعث می‌شود لبخند آمریکا برای این کشور اهمیت نداشته باشد.

مشروح خبر | دموکراسی اسلامی، ابتکار امام خمینی (ره) بود/ ایران به لبخند آمریکا کاری ندارد

به گزارش آتی نیوز، همایش امام خمینی (ره) و جهان اسلام؛ خواسته‌ها و اثرگذاری‌ها، ۹ خردادماه به مناسبت سی‌امین سالگرد ارتحال ملکوتی بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران و به همت مرکز فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی تبیان افغانستان و خبرگزاری صدای افغان (آوا) و با حضور مسئولان ایرانی و افغانستانی در مشهد برگزار شد.

در این نشست محمد اسماعیل قاسمیان، عضو شورای صلح افغانستان گفت: ۳۰ سال از پرواز روح عالم ربانی یعنی روح‌الله به سوی الله می‌گذرد، رهبر انقلاب اسلامی و بنیانگذار نظام ناب جمهوری اسلامی ظاهراً با قدی خمیده پیکرش بر زمین نشست اما از این قد خمیده، پیامی به بلندای تاریخ برخاست که تا امروز و فرداهای دیگر ثبت بر جریده عالم خواهد بود.

وی ادامه داد: شما می‌دانید شخصیت‌هایی که اول از همه خود را ساخته‌اند و توانسته‌اند جامعه و جهانی را بسازند و تاریخ جهان را بسازند، شمارشان اندک است، در رأس همه این‌ها امام خمینی (ره) قرار دارد. امام حرکتی بزرگ از ظلمت به سوی نور داشت، باور دارم این حرکت اثرگذار امام در حافظه تمام ما و همه مستضعفان جهان قرار دارد. در علم اصطلاحات سیاسی، امام عبارتی با عنوان دموکراسی اسلامی را به صحنه رساند که تا قبل از او در این قاموس وجود نداشت یا کمتر از آن صحبت می‌شد. مورد دیگری که امام در آن تاکید داشت، این بود که دین و سیاست و دولت قابل جمع شدن هستند و مثال عملی آن را به جهانیان نشان داد.

قاسمیان اظهار کرد: این الگوی فعال که استقلال، آزادی و عزت انسان‌ها و رهایی از استعمار گران و استثمارگران در آن وجود دارد، به جهانیان صادر شد. درسی که در اینجا می‌توان گرفت، این است که آن الگویی موفق است که بر دل‌ها حکومت کند و رضایت مردم را اساس مشروعیت حکومت خود بدانند؛ البته مبتنی بر اصول اسلامی و دین ناب محمدی باشد. امام یک نظام انسانی و اسلامی و مردم‌سالار بنا گذاشت.

عضو شورای صلح افغانستان بیان کرد: ما دیدیم که این جمهوری اسلامی با رأی مردم آمد و تا امروز این همه انتخابات که در این کشور عزیز می‌بینید، در جای دیگر کمتر سراغش را داریم؛ از اثرگذاری‌های امام خمینی (ره) این است که با اتکا به قدرت ایمان و اتحاد، هر قدرت ابرقدرتی را می‌توان به زانو درآورد. یک تجربه شخصی که من به چشم خود دیدم، این بود که در حدود سال ۴۳ که مسئولیتی در وزارت عدلیه افغانستان داشتم، برای سفری جهت اصلاحات و آموزش‌های کاری به ایران آمدم و آنجا دیدم که در دفتر نخست‌وزیری، تعدادی آمریکایی اصلاحات استخدامی را بر عهده داشتند ما را به آکادمی بردند که تمام مسئولین آن آمریکایی بودند. اردوگاهی در گرمسار بود که بخشداران را تربیت می‌کردند و همه‌چیز به دست آمریکایی‌ها بود، اما امروز خوشبختانه هیچ‌چیز و کاری به دست آمریکایی‌ها نیست و این سیر حرکت از ظلمت به سوی نور است.

قاسمیان گفت: از موارد دیگری که باید از آن یاد کرد، موضوع روز قدس است که امام آن را در جمعه آخر ماه مبارک رمضان بنیان‌گذاری کرد و این حرکت، هر سال جان تازه می‌گیرد؛ به‌خصوص امسال که مسئله معامله قرن از سوی آمریکایی‌ها مطرح است. اسرائیلی‌ها با همراهی دولتی عربی قصد دارند مسئله فلسطین را به فراموشی بسپارند اما این خیالی بیش نیست و به یاری خدا جشن آزادی قدس و احقاق حقوق فلسطینیان برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان فر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: در یک دنیای به بن‌بست رسیده که قدرت غرب و شرق نمی‌توانست پاسخگوی نیاز انسان‌ها باشد و آنان را از بن‌بست‌های فکری و اعتقادی خارج کند و نجات دهد، امام خمینی (ره) با اتکا به خدا، پیامی که برگرفته از پیام انبیاء بود را در بین بشریت منتشر کرد. آن پیام این بود که راه برون‌رفت بشریت از این بحران تمسک به دین است و اشاره‌ای داشتند به راه نجات بشریت که راه دوم و سومی برای آن در هستی متصور نبود.

وی اضافه کرد: امام در پیام خود به رهبران اتحاد جماهیر شوروی گفتند که من می‌خواستم با این پیام شما را به مسیری هدایت کنم که راه نجات شماست. شما با تمسک به این مسیر یعنی مسیر دین آن هم با قرائتی که اهل بیت (ع) به‌صورت تمام برای بشریت تبیین کرده‌اند، می‌توانید نجات پیدا کنید. امروز این پیام از قالب یک ادعا خارج شده و در چهارچوب یک گفتمان جهانی قرار دارد. اگر در تمام نقاط جهان نگاه کنید، شیفتگان و علاقه‌مندان به این فکر وجود دارند و جهانیان به این پیام دلبسته اند که می‌توانند با تمسک به آن نجات پیدا کنند، این وضعیت محدود به منطقه و حتی قاره آسیا ندارد. اگر در آفریقا نگاه کنید، موج اسلام‌خواهی بسیار گسترده است و اگر در اروپا نگاه کنید، امروز این مسئله رو به توسعه است.

وی گفت: بر اساس آمار مراکز پژوهشی در جهان، ترکیب جمعیتی در نقاط مختلف دنیا به نفع جریان اسلام‌خواه در حال تغییر است و این همان پیامی است که همه ما انتظارش را می‌کشیم و به یاری خدا آن صبح نجات بشریت و ظهور امام زمان (عج) است را همه ما خواهیم دید. اینکه امروز دشمنان ما تمام تلاش خود را با حرکت‌های غیر عقلانی و غیر منطقی انجام می‌دهند که نشان‌دهنده آن است که به پایان جریان خود رسیده‌اند و فریادهایی را در سراسر جهان سر می‌دهند که نشان‌دهنده قدرت آن‌ها نیست بلکه نشان‌دهنده ضعف و استیصال و به بن‌بست رسیدن آنان و ترس و وحشتی است که بر آنان حاکم شده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: ما امروز به یاری خدا و اهل بیت (ع) به یک گفتمان امید و نجات‌بخش در سراسر دنیا تبدیل شده‌ایم، گفتمانی که انسان‌ها را به سوی خود متمایل کرده و نمونه‌های بسیاری از آن را می‌بینیم. گفتمان مقاومت، زاییده جریان فکری ماست، همان جریانی که رهبر و بزرگان در روز عاشورا مقابل سپاه دشمن ایستاد و گفت من هرگز ذلت را نمی‌پذیرم و آن پیام تبدیل به گفتمانی شد که تمامی جبهه مقاومت را شکل داد و حتی بچه‌های ۱۴ یا ۱۵ ساله را در فلسطین به مقاومت با سنگ تشویق کرد و هیچ‌گاه این ایده را که ما در صورت نداشتن امکانات، پشت میز مذاکره بنشینیم، ارائه نکرد و گفت سازش نپذیریم. این گفتمان ماست که با تکیه بر ظرفیت درونی خود برای برون‌رفت از مشکلات تلاش کنیم. ما یک گفتمان هستیم که برای رسیدن به اهداف خود راهی جز کنار هم ایستادن نداریم.

حجت‌الاسلام پژمانفر عنوان کرد: ما باید این مرزهای مجازی که دنیای استکبار بسیار بر آن تاکید دارد را کنار بگذاریم، باید برادری‌ها و انسجام‌ها برای رسیدن به مرزهای مشترک را مورد تاکید قرار دهیم. امروز بین ما و ملت عزیز افغانستان و ملت عزیز عراق و بسیاری از این عزیزان که اعتقادات فکری مشترک داریم، ما را در یک دایره مشترک جمع می‌کند و هر کسی که به این فکر معتقد باشد، در هر کجای جهان که قرار داشته باشند، برادر خود می‌دانیم اگرچه در این چارچوب جغرافیایی قرار نگرفته باشد. باید با هم کار کنیم چنان که تجربیات مشترک زیادی داشته‌ایم. ما مجاهدت‌های رزمندگان افغانی را در دوران جنگ تحمیلی فراموش نمی‌کنیم امروز هم این عزیزان در جبهه‌های دیگر مشغول به فعالیت هستند و قطعاً این انسجام ما اجازه نخواهد داد با بهانه‌جویی‌ها و دسیسه‌های دشمن بین ما فاصله ایجاد شود. ما اجزاء یک پیکر هستیم و این نگاهی است که امام و رهبری بر آن تأکید داشته و دارند. این یک رفتار دیپلماسی صرف نیست بلکه یک اعتقاد است. امیدواریم رفتارهایی که گاهی موجب سوءتفاهم در جامعه ما می‌شود را کمتر شاهد باشیم و بتوانیم با توان و تلاش بیشتر در این مسیر کار کنیم. ما تاکنون نتوانستم وظیفه خود را نسبت به مهاجران افغانستانی انجام دهیم. عزیزان مهاجر افغانستانی را غیر ایرانی نمی‌دانیم، ما نیز خودمان را جزو کشور افغانستان می‌دانیم و امیدواریم که بتوانیم هرچه بیشتر بر استحکام روابط تأکید کرده و موانعی که دشمن ایجاد می‌کنند را کنار بگذاریم.

حجت‌الاسلام حسینی، رئیس خبرگزاری صدای افغان (آوا) نیز در این نشست گفت: موضوع مهمی که در رابطه با شخصیت امام خمینی (ره) وجود دارد و امروز کمتر به آن پرداخته شده، موضوع اخلاق در سیاست خارجی است. از خواسته‌های امام خمینی (ره) در هنگام مبارزه و حتی پس از پیروزی انقلاب استقرار نظام اسلامی بود. امروز نظام اسلامی ایران مبتنی بر این موضوع به اثرگذاری خود ادامه می‌دهد، اخلاق، موضوعی اساسی و ضروری در حاکمیت اجتماعی جامعه و حتی جهان است. اگر امروز شاهد اثرگذاری نظام جمهوری اسلامی به‌ویژه در بین کشورهای اسلامی هستیم و گسترش این گفتمان بین مسلمانان را می‌بینیم، علتش توجه به همین اصل و موضوع اخلاق است. هر آنچه در چارچوب سیاست خارجی بر محور اخلاق قرار داشته باشد، قابل پیگیری است و هرچه غیر اخلاق باشد چنین نیست؛ کشورهای غربی و مادی‌گرا تلاش می‌کنند به هر وسیله‌ای به اهداف مادی خود برسند و برای رسیدن به اهداف خود در سیاست خارجی و اقتصاد از هیچ وسیله‌ای دریغ نمی‌کنند، اگر همین مسئله را در رابطه با افغانستان و کشورهای فعال در این حوزه را بررسی کنیم، خواهیم دید که چه مقدار بر اساس منافع مادی و ملی خود رفتار می‌کنند. خون انسان‌ها برای آن‌ها هیچ اهمیتی ندارد و تخریب زیرساخت‌های یک کشور برای این‌ها به چشم نمی‌آید. شما دیدید که انگلیس و شوروی در افغانستان چه جنگ‌هایی ایجاد کردند و چه انسان‌هایی کشته شدند، آن‌ها حتی به نوکران سرسپرده خود رحم نکردند؛ اینجاست که هیچ معیار اخلاقی و انسانی مطرح نیست و همین سبب جنایات بیشمار شد.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها هم به هیچ معیار اخلاقی پایبند نیستند و آنچه به تأمین منافع ملی و امنیت آن‌ها کمک می‌کرد را انجام می‌دادند و بدون توجه به خون و آبروی افغانستانی فعالیت می‌کردند؛ اما در رابطه با سیاست خارجی جمهوری اسلامی شما چنین چیزی را مشاهده نمی‌کنید بلکه یک سیاست کاملاً اسلامی و اخلاقی را شاهد هستیم. اگر رفتار جمهوری اسلامی بر اساس منافع مادی بود هیچ‌گاه این حکومت به جانبداری از مجاهدان افغانستانی نمی‌پرداخت. جمهوری اسلامی ایران در طول ۱۴ سال جهاد همه مجاهدان، پناهگاه مهاجرین بود.

حجت‌الاسلام حسینی اظهار کرد: در طول ۱۸ سال اخیر هم جمهوری اسلامی در سیاست خارجی خود بر محور اخلاق حرکت کرده است، تدین و معیار انسانی را مورد توجه دارد؛ جمهوری اسلامی ایران اگر می‌خواست بر اساس منافع مادی خود تصمیم بگیرد که هنوز می‌توانست در بسیاری از انفجارات و عملیات‌های انتحاری افغانستان دخیل باشد، قطعاً دست ایران بیش از پاکستانی‌ها در افغانستان باز است و آن نفوذی که ایرانی‌ها در میان شیعه و سنی افغانستان دارند، پاکستان و آمریکا ندارد. ایرانی‌ها به راحتی می‌توانستند در افغانستان مقابل آمریکا قد علم کنند، اما آنچه شما از فعالیت‌های ایران در افغانستان مشاهده می‌کنید، کار فرهنگی و رسانه‌ای است، آن هم از مسیری که خود دولت افغانستان تعیین می‌کند، ایران می‌آید و برای بازسازی افغانستان سرمایه‌گذاری می‌کند.

رئیس خبرگزاری صدای افغان اضافه کرد: بارها جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که امنیت افغانستان، امنیت ماست و بر همین اساس، ایرانی‌ها در عرصه‌های مختلف مشغول خدمت در افغانستان هستند. جمهوری اسلامی حتی در قبال افغانستانی‌هایی که ابتدا با او همراه بودند اما سپس پشت به جمهوری اسلامی کردند نیز اخلاقی رفتار کرده است. اگر در این بین منافع مادی مطرح بود باید به گونه دیگری رفتار می‌شد. روزگاری که بسیاری از تحصیل‌کرده‌ها در افغانستان علیه جمهوری اسلامی موضع می‌گرفتند و این کشور را متهم به کشتار مهاجرین کردند، فرزندان همین اتهام‌زنندگان بورس تحصیلی ایران را داشتند و خانواده‌هایشان در ایران با اقامت این کشور زندگی می‌کردند اما یک مورد از برخورد جمهوری اسلامی با این افراد را سراغ نداریم.

وی گفت: چرا امروز ایرانی‌ها دنباله مسئله قدس را گرفته‌اند؟ اگر آن‌ها دست از سیاست دینی خود بکشند آمریکا با آن‌ها همراه می‌شود و از نظر ظاهری یک زندگی راحتی را خواهند داشت اما ایرانی‌ها حدود ۴۰ سال است که این زندگی راحت را نمی‌خواهند، به لبخند آمریکا و دیگر قدرت‌ها کاری ندارند و از یک ملت مظلوم دفاع می‌کنند. کار ایرانی‌ها به دلیل ایجاب احکام دینی است و اگر حکومت‌ها و آدم‌هایی بر خلاف این مسیر حرکت کنند، نباید بگویند ما مسلمان هستیم و اگر مردمانی امروز بدون توجه به درد مردم مظلوم فلسطین، یمن، افغانستان و پاکستان می‌خوابند، نباید نام خود را مسلمان بگذارند. سیاست اخلاقی ایران این کشور را در دل مردم منطقه جای داده و باعث شده تا آمریکایی‌ها نتوانند به آن دست یابند.

انتهای پیام/


برچسب ها :
ارسال دیدگاه