» .مشروح خبر » مشروح خبر | جامعه به جنبش طرح مسئله نیاز دارد

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۱۱ - ۱۵:۳۹

 کد خبر: 9390

وحید جلیلی

مشروح خبر | جامعه به جنبش طرح مسئله نیاز دارد

گروه سیاست ـ مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: ما امروز به جنبش طرح مسئله در جامعه خود نیاز داریم، ولی طرح مسئله با القای بن‌بست فرق دارد و مسئله با مشکل متفاوت است.

مشروح خبر | جامعه به جنبش طرح مسئله نیاز دارد

به گزارش آتی نیوز، مراسم اعتکاف تشکیلاتی رمضانیه شهرستان نیشابور، پنجشنبه ۹ خردادماه در محل مسجد جامع این شهرستان برگزار شد و وحید جلیلی، مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و سردبیر نشریه راه به سخنرانی پرداخت.

وحید جلیلی: عمده مسائلی که از ناهنجاری‌ها و نابسامانی‌های امروز در کشور به نظر می‌رسد ناشی از فاصله گرفتن از معارف روحانی است.

واقعیت این است که گاهی به فضای بحث‌های بچه حزب‌اللهی هم که نگاه کنید، آن‌قدر که واژه‌های فرنگی می‌شنوید کلمات ملکوتی قرآنی و حدیثی نمی‌شنوید، خود ما هم کم‌کم رویکرد و نگاهمان به روحانیت و اهل‌بیت را به سمتی می‌بریم که انقلاب اسلامی اساساً با آن مخالف بود، گویا قرآن را برای ثواب بردن گذاشته‌اند که فقط با قرائتش ثواب ببریم و زمانی که می‌خواهیم راجع به سیاست، اجتماع و مسائل کشور حرف بزنیم باید بگوییم مثلاً وحید جلیلی و فلان تحلیلگر بیاید حرف بزند و چهارتا استراتژیک، ایدئولوژیک و از این حرف‌ها قاتی صحبت‌هایش کند تا به دل بچسبد، درحالی‌که عمده مسائلی که از ناهنجاری‌ها و نابسامانی‌های امروز در کشور به نظر می‌رسد ناشی از فاصله گرفتن از معارف روحانی است و عملاً آن مقداری که معارف قرآنی ظرفیت دارد تا ما را هدایت کند، در آن مسیر قرار نگرفته‌ایم.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با بیان اینکه به نظرم مشکل عمده جامعه ما مبتنی بر شاکر نبودن ماست، گفت: قرآن می‌گوید این کتاب بهترین کتاب عالم است، اما این‌طور نیست که هرکس سراغش آمد هدایت می‌شود و در آیه‌ای دیگر می‌گوید «و لایزید الظالمین الا خسارا»، بعضی سراغ قرآن می‌روند و از این رویکرد قرآنی‌شان خسارت می‌بینند. باید متقی شوید تا از هدایت قرآن استفاده کنید و بلافاصله متقین را هم تعریف می‌کند. هم قرآن و هم اهل‌بیت در تعریف تقوا، سنگ تمام گذاشته‌اند. می‌گوید این ملکه در وجود متقین هست که مثل منشور که با برخورد نور آن را بازتاب داده و به بقیه می‌رسانند انتشار روزی ‌دارند؛ اعم از مادی، معنوی و معرفتی. امیرالمؤمنین خطبه‌ای به نام همام دارند و در آن بیش از ۱۰۰ صفت برای متقین اشاره می‌کند؛ یکی از آن صفات این است که «یمسی و همه الشکر»: یعنی نگرانی متقی از صبح تا شب این است که نسبت به نعماتی که خدا به من داده است شاکر هستم یا نه. بسیاری از سرگردانی‌هایی که در محیط‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داریم ریشه‌هایی دارد و همه‌اش به دلیل دشمنان ما نیست. دشمن البته کار خود را می‌کند و روزبه‌روز قوی‌تر و گسترده‌تر کار می‌کند ولی این علت فاعلی است، علت قابلی موجب می‌شود در بعضی موارد دشمن موفق شود.

وی در ادامه گفت: ضرب دست ما در انداختن استکان و میله بافتنی یکی است اما تأثیر متفاوت است؛ دشمن کار خودش را می‌کند اما بسته به اینکه ما چه قابلیتی داشته باشیم زور و فشاری که وارد می‌کند، تأثیرات متفاوتی دارد. مقاطعی بوده است که فشارهای بسیار سنگینی آورده و جامعه ما، به‌راحتی از آن فشار گذشته است و مقاطعی بوده است که کمتر از آن فشار وارد کرده اما چون از درون علت قابلی برای نابسامانی داشتیم گرفتار شده‌ایم. خیلی از سرگردانی و سردرگمی ما این است که خود را در مسیر هدایت الهی قرار نمی‌دهیم، والا خدا بخیل نیست که ما را هدایت نکند، اتفاقاً خدا مشتاق به هدایت بندگانش هست اما سنتی بر این عالم حاکم است و سنتش را در قرآن اعلام کرده است و به میزانی که مؤمنین و حزب‌اللهی‌های ما شاکر باشند، هدایت خواهند شد. یکی از معانی شکر، توجه به نعمت‌هاست؛ اینکه بدانیم در کجای تاریخ قرار داریم و کجا زندگی می‌کنیم.

ما حزب‌اللهی‌ها، قدر انقلاب و همین جمهوری اسلامی را نمی‌دانیم، به مردم تهمت نزنیم؛ در این زمینه، کارنامه ما بسیار بد است و نمره قبولی نمی‌گیریم.

وحید جلیلی در ادامه به‌ نقد تشکل‌های فرهنگی مذهبی پرداخته و گفت: امروزه در بسیاری تشکل‌ها و معارفی که به اسم از تشکل‌های فرهنگی حزب‌اللهی هستند، کسانی که قرار بود با جنگ نرم مبارزه کنند، می‌بینم اولین قربانی جنگ نرم خود این‌ها هستند. آن‌چنان منفعل، خودباخته، تحت تأثیر شبهات فضاهای رسانه‌ای و مجازی هستند که آدم تعجب می‌کند. سؤالات بسیار مسموم و آلوده‌ای دارند که مشخص است طرف، مجروح این جنگ است. تصویری که از ایران و جهان و دستاوردهای انقلاب دارد بسیار مغشوش و غیرواقعی است. معلوم است اصلاً قدر نعمت جمهوری اسلامی را نمی‌داند. خود ما حزب‌اللهی‌ها، قدر انقلاب و همین جمهوری اسلامی را نمی‌دانیم، به مردم تهمت نزنیم؛ در این زمینه، کارنامه ما بسیار بد است و نمره قبولی نمی‌گیریم.

قطعاً یکی از مهم‌ترین وظایف ما مطالبه از دولت است و اینکه بعضاً صریح و تند از آن‌ها مسئولیت‌هایشان را بخواهیم، ولی توجه کنیم دایره مسئولیت در نظام قرآنی و اسلامی ما از آحاد و فرد فرد ما شروع می‌شود.

وی ادامه داد: قطعاً ما انقلاب کرده‌ایم که حکومت، از عالی‌ترین درجه حکومت تا پایین‌ترین کارمندی که در فلان دستگاه است را مسئول کنیم. قطعاً این ‌یکی از آرمان‌های مهم انقلاب اسلامی است، اما انقلاب نکرده‌ایم که بار مسئولیت را از دوش آحاد توده‌ها و نخبگان برداشته و روی دوش امت بگذاریم. امروز از سلطنت‌طلب تا حزب‌اللهی متحد شده‌اند که به اسم انتقاد و مداخله مرتب بگویند که کجاست حکومت یا دولت؟ رویه کار هم خیلی ظاهر الصلاح است که مسئولیت‌های حکومت را مطالبه می‌کنیم. قطعاً باید این‌طور باشد و یکی از مهم‌ترین وظایف ماست و جایی که دولت خطا، کم‌کاری یا ضعیف عمل می‌کند باید از آن‌ها مطالبه کنیم و بعضاً صریح و تند از آن‌ها مسئولیت‌هایشان را بخواهیم ولی توجه کنیم دایره مسئولیت در نظام قرآنی و اسلامی ما از آحاد و فرد فرد ما شروع می‌شود. امروز مشکل اساسی که در کشور داریم این است که به اسم اینکه دولت یا نظام مسئول است، مسئولیت‌های خودمان را فراموش می‌کنیم. آیه ۲۷ سوره حدید می‌گوید که باید مردم بیایند پای‌کار عدالت بایستند و عدالت دفاع از حق شخصی نیست. اقامه قسط این نیست که اگر حقت را خورند صدایت در بیاید؛ ببخشید شما به سگی هم تعرض کنید از خود واکنشی نشان می‌دهد یا حتی دیوار هم نسبت به مشت شما واکنش نشان می‌دهد. زمانی این موضوع، ماهیت انسانی و ملکوتی پیدا می‌کند که از حق دیگری دفاع کنید و قسط یعنی دفاع از حق دیگری قبل از اینکه به سراغ شما بیاید. سوره حدید، سوره سازمان‌دهی اجتماعی مؤمنین است. آیه ۲۶ آن مربوط به بخل است و آیات قبلش در مورد قرض‌الحسنه و انفاق است.

همان دینی که به تو می‌گوید یقه مسئولین را بگیر و مطالبه جدی در مسئولیت آن‌ها داشته و کوتاه نیا، ما را امر به تعاون و مساوات می‌کند.

جلیلی با بیان اینکه دین همه دین است و قرآن همه قرآن گفت: عده‌ای قرآن را شقه‌شقه کرده‌اند، در ظاهر نمی‌گویند بعضی‌اش را قبول داشته و بعضی از آن را قبول نداریم، اما عملاً چنین روندی را در پیش گرفتند. همان دینی که به تو می‌گوید یقه مسئولین را بگیر و مطالبه جدی در مسئولیت آن‌ها داشته و کوتاه نیایید، ما را امر به تعاون و مساوات می‌کند. بعضی‌اوقات که در بعضی جمع‌ها که حاضر می‌شوید فکر می‌کنید انگار این‌ها کمونیست هستند؛ قیافه‌ها مذهبی است اما ته حرف او احساس می‌کنی تمنایش این است که کاش ما یک دیکتاتوری طبقه پرولتاریا در کشور داشتیم که همه‌چیز از بالا اعمال می‌شد و اگر ۵۰۰ نفر را اعدام کنند مملکت درست می‌شود.

ما اگر از عدالت اجتماعی حرف می‌زنیم بر مبنای قانون و دینی است که منظومه‌ای از مفاهیم را به ما داده و همه این‌ها باهم جواب خواهد داد.

وی در ادامه با بیان اینکه ما اگر از عدالت اجتماعی حرف می‌زنیم بر مبنای قانون و دینی است که منظومه‌ای از مفاهیم را به ما داده و همه این‌ها با هم جواب خواهد داد گفت: امسال ۸ سال است که جامعه ما به قول حضرات درگیر تحریم‌های فلج‌کننده است که قرار بوده است، مثلاً کشور را نابود کند. بله گوشت هم گران شده و در بعضی طبقات فشار زیاد شده است، اما تصویری که ما از خود، جامعه‌مان و جهان داریم و آنچه در جامعه مجازی و رسانه‌های مختلف به ما القا می‌شود، چقدر با واقعیت نزدیک است؟

جلیلی در مورد تاثیرگذاری رسانه‌های مجازی گفت: گروهی از بچه حزب‌اللهی‌هایی که در خارج از کشور، تحصیلات تکمیلی‌شان را می‌گذرانند کانالی در مورد ۲۰۲۵ راه انداختند و روایاتی دست ‌اول از زندگی در جامعه آمریکایی، اروپایی و جامعه مدرن امروز ارائه می‌دهند. همین چند وقت پیش دانشجویی که در لندن تحصیل می‌کند فایلی گذاشته بود و گفته بود می‌خواهم ساختمان بی.بی.سی، مرکز رسانه‌ای جهان را به شما نشان دهم. دوربین را پایین می‌آورد تا به ورودی این ساختمان می‌رسد، در پیاده‌روهای آن پر از کارتن‌خواب است طوری که کارمندان بی.بی.سی برای ورود باید به این‌ها بگویند کنار برو. خانم ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا که چند روز پیش استعفا داد در شبکه چهار تلویزیون انگلیس علناً اعتراف می‌کند که خبر دارم پرستاران در انگلیس، شب‌ها گرسنه می‌خوابند و عذرخواهی می‌کند که بحرانی داریم که نمی‌توانیم مشکلشان را حل کنیم. حالا می‌بینی بی.بی.سی روی فلان صحنه فقر در حاشیه شهر تهران یا مشهد زوم می‌کند و مردم ما نگاه می‌کنند که ببین همه دنیا بهشت است و وضعیت ما این‌گونه است. از انقلاب فرانسه، ۲۳۰ سال می‌گذرد، خیابان‌های پاریس را ببینید در اعتراضات پاریس، ۴۰۰ اتومبیل در یک‌شب به آتش کشیده شد. امتحانش مجانی است، من پولش را می‌دهم یک موتورگازی قراضه بگیرید و در میدان خیام نیشابور آتش بزنید شب بی.بی.سی می‌گوید: «انقلاب اسلامی به فروپاشی نزدیک می‌شود.» درحالی‌که نسبت به ۴۰۰ اتومبیلی که در یک ‌شب در خیابان‌های پاریس به آتش کشیده می‌شود و ۱۰ نفر کشته می‌شوند، چنین موضعی ندارند و اسم یک نفر آن‌ها را نمی‌دانیم، اما در عرض کمتر از ۲۴ ساعت، اسم خانم ندا آقا سلطان که هنوز هم معلوم نیست چه کسی او را کشته را یک میلیارد انسان در جهان می‌داند، مادرش را می‌شناسند، فیلم‌های جشن تولد او و صحنه قتلش را هم دیده‌اند.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ادامه داد: عده‌ای می‌گویند چرا با آمریکا درگیر می‌شوید، ژاپن را ببینید این‌قدر با آمریکا صلح کرده، به‌جای مبارزه با او خود را ساخته و الآن به کجا رسیده است؟ اطلاعاتی که می‌دهم پنهان نیست بلکه اطلاعاتی ویکی‌پدیایی است؛ ژاپن با سالی ۳۰ هزار و نهصد خودکشی موفق رتبه اول جهان در خودکشی است که در ۵ سال گذشته، دولت ژاپن آمده با برنامه‌ریزی و مدیریت، آمار خودکشی خود را به ۳۰ هزار و سیصد و پنجاه خودکشی رسانده است که رقیب او در این امر (خودکشی)، کره جنوبی است. این جمعیت، از فرط رفاه و عیش خودکشی کرده‌اند؟ توکیو آخر تکنولوژی و آخر دنیاست. در روزهایی که آنجا بودیم کلی از محله‌های توکیو را محله‌گردی کردم، خدا را شاهد می‌گیرم، سوپرمارکت‌های توکیو چیزی بیشتر از سوپرمارکت‌های محله ما، خیابان بیست ‌متری طلاب مشهد نداشتند؛ اگر کسی این را به من می‌گفت خودم مسخره‌اش می‌کردم اما به عینه دیدم.

جنگ نرم یعنی تصویری که از دنیای خودت داری مرتب مخدوش، مختل و سیاه شود، مدام به تو بگویند تو خیلی بدبختی، ایران خیلی بیچاره است، تمام دنیا پیشرفت کرده و اروپا بهشت است.

وی با اشاره به مستند فیلم «تو توریست، من تروریست» گفت: جنگ نرم یعنی تصویری که از دنیای خودت داری مرتب مخدوش، مختل و سیاه شود، مدام به تو بگویند تو خیلی بدبختی، ایران خیلی بیچاره است، تمام دنیا پیشرفت کرده و اروپا بهشت است. بدون حتی یک اپسیلون، تمام کسانی که از جهانی که در آن آزاد هستند اطلاعات و حقایق را بگویند، همه‌ کسانی که برای اولین بار به ایران آمده‌اند می‌گویند چیزی که در واقعیت دیدیم با آنچه از رسانه‌هایمان به ما نشان می‌دادند زمین تا آسمان متفاوت است. دوره‌ای ۲-۳ ساله، در شهرداری مشهد مسئولیت داشتم. آن زمان به دلیل اینکه شهردار فرصت نداشت، بجای ایشان در اجلاس شهرداران جهان در بوئنوس آیرس آرژانتین رفتم. کلاً دو کشور رفتم ژاپن و آرژانتین؛ یکی جنوب غربی و دیگری شمال شرقی است ولی کافی است و مشت نمونه خروار است. در بوئنوس آیرس دو دانشجوی دندانپزشکی ایرانی دیدم که پدرشان در کرج دندان‌پزشک بود و اصلاً تیپ مذهبی هم نبودند؛ به آن‌ها گفتم تصویری که دانشجویان دانشگاه آرژانتین از ایران دارند، چیست؟ خندیدند و گفتند: چند ماه اولی که به اینجا آمده بودیم، مهم‌ترین سؤالی که از ما می‌کردند این بود که شما در تهران، شترهایتان را کجا پارک می‌کردید؟ و اینکه با شتر رفت‌وآمد می‌کنید برایتان سخت نیست؟ این ماجرا مربوط به سال ۲۰۱۶-۲۰۱۷ است.

جلیلی ادامه داد: اینکه آن‌ها چنین تصویری از ما داشته باشند خیلی عجیب نیست اما اینکه جامعه خود ما چنین تصویری از خود داشته باشد، عجیب است. این حرف‌ها به این معنا نیست که همه‌چیز آرام است و جامعه ایده‌آلی داریم، هیچ فقر و اختلاسی نیست پس برویم در خانه‌مان بخوابیم، بلکه به این معناست که هر کس در هر موقعیت و مکانی که هست اول‌ از همه باید تصویری روشن و واقع‌بینانه از کشور خود در جهان و نسبت این‌ها با هم داشته باشد تا بتوانیم درست عمل کنیم. ما امروز به جنبش طرح مسئله در جامعه خود نیاز داریم، ولی طرح مسئله با القای بن‌بست فرق دارد، مسئله با مشکل متفاوت است. مسئله دو بعد دارد، یک بعد نداشته‌ها، نابسامانی‌ها و مشکلات است و بعد دیگرش ظرفیت‌ها و قابلیت‌هاست؛ اگر ما این‌ها را کنار هم طرح کردیم و نشان دادیم چگونه با این ظرفیت‌ها می‌شود مشکلات را حل کرد، طرح مسئله است و آن وجهی از طرح مسئله که امروز در جامعه ما مغفول است، اتفاقاً بعد داشته‌ها و ظرفیت‌هاست والا همه منتظرند نقطه سیاهی ببینند و آن را انتشار دهند و بیشتر از همه هم خود ما حزب‌اللهی‌ها. خبری آمده بود که جشن تولد نوه امام‌جمعه ایلام بود و عکس کیکش را انداخته بود که ببین چقدر بزرگ است، خود بنده لااقل برای ۵۰ نفر فرستادم که ببینید انقلاب به کجا رسیده است و کیکش را ببینید که مثلاً نیم متر است.

وی با اشاره به نام سید علیرضا عبادی، امام‌ جمعه بیرجند و نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان جنوبی گفت: ایشان ۴۰ سال است در این مملکت، مسئولیت دارد و زهدش از این قرن هفتمی‌هاست، اهل ادا و اطوار هم نیست، می‌شناسمش. صدها خاطره از ایشان وجود دارد اما منتظرند شهید شود تا خاطره‌ها را بیرون بریزند. این آدم هنوز زنده است ولی در خود استان خراسان کسی اسمش را نمی‌شناسد حالا کافی است نه از خودش که از پسرش خبطی سر بزند، بلافاصله خود من می‌گویم: وظیفه شرعی خودم می‌دانم که تا شب آبرویش را ببرم. یکجا که این‌ها را گفتم، گفتند این‌ها تعدادشان کم است در پاسخ گفتم پس باید قدرشان را هم بیشتر بدانیم.

امام‌جمعه سرپل ذهاب تا چند ماه بعد زلزله حاضر نشده بود در کانکس برود و با خانواده‌اش در چادر زندگی می‌کرد و حتی تلویزیون جمهوری اسلامی حاضر نبود این مسئله را نشان دهد.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ابراز داشت: بچه‌های دفترمان را فرستاده‌ایم با ۴۰ امام‌جمعه زندگی کرده‌اند، از چهارمحال و بختیاری تا خراسان شمالی. امام‌جمعه سرپل ذهاب تا چند ماه بعد زلزله حاضر نشده بود حتی در کانکس برود، با خانواده‌اش در چادر زندگی می‌کرد و حتی تلویزیون جمهوری اسلامی حاضر نبود این مسئله را نشان دهد. بعد از چند ماه کسی در فضای مجازی پستی گذاشت و مجبور شدند ۳۰ ثانیه‌ای چیزی در مورد او هم گفتند.

وی ادامه داد: بعضی جاها که این حرف‌ها را می‌زنم می‌گویند تو که در این بیست‌وچند سال که در فضای رسانه‌ای بوده‌ای همیشه منتقد و یقه بگیر مسئولین بوده‌ای می‌گویم ما مشکلمان این است که توازن به ‌هم ‌خورده است. نهی از منکر (طبق آیه ۱۰۴ آل‌عمران) مسبوق به امربه‌معروف و یدعون الی اخیر است؛ اگر می‌خواهی نهی از منکر کنی اول باید فراخوان بهترین‌ها کنی، آن‌ها را نشان دهی و برجسته‌سازی کنی. جامعه ما مجید شهریاری را نمی‌شناسد ولی مریم میرزا خانی، ریاضیدانی که چند سال پیش مرحوم شد را لااقل بیشتر از او می‌شناسد. هر دو هم دانشمند و نابغه هستند، او چون از کشور رفته است این‌قدر رویش تبلیغات شد اما مجید شهریاری که نفر اول فیزیک ایران و جزء ۱۰-۱۵ فیزیکدان بزرگ جهان بوده و جانش را سر پیشرفت این کشور گذاشته است را کسی در کشورش، بعد از ۸-۹ سال از شهادتش نمی‌شناسد، کسی که به نظر من در تراز شهید چمران بود. او پروفسور فیزیک اتمی و جزء نفرات برتر در جهان در کشور و آدمی به‌تمام‌معنا بسیجی، نماز شب خوان هیئتی سینه‌زن امام حسین و درعین‌حال از نظر رده علمی تراز یک جهان بود. این الگوها یک سری از سرفصل‌های معلومات ما هستند. امثال شهید شهریاری یکی دوتا و صدتا نیستند، خیلی هستند؛ در همین اقتصاد آدم مفسد راندخوار زیاد داریم اما این‌طور نیست که تا اسم اقتصاد را می‌برند آن‌ها در ذهن ما باشند. چهار مهندس بچه بسیج سی‌وچندساله کاری کرده‌اند که در سطح جهان می‌درخشد ولی یک نفر از شما رئیس ستاره خلیج‌فارس که فاز دوم آن‌هم اخیراً افتتاح شد را نمی‌شناسد. ایشان، قهرمان مبارزه با آمریکا در عرصه اقتصادی و قهرمان منافع ملی است که اگر سلطنت‌طلب که هیچ، ضدانقلاب هم باشی ولی کشور برایت مهم باشد اسم این آدم را باید بدانی. ما داشته‌ها، موفقیت‌ها، پیشرفت‌هایمان در نگاهمان ناچیز شده و از آن‌طرف مشکلات و بحران‌هایمان بزرگنمایی می‌شود و باید تصویری که از جامعه خودمان داریم و اینکه در کجای تاریخ و جهان ایستاده‌ایم و چه موفقیت‌هایی داشته و امروز چه ظرفیت‌های عظیم بالفعل و بالقوه‌ای داریم را درست بفهمیم تا در عرصه جنگ نرم منفعل نشویم والا با یک هجوم و فضاسازی و بزرگنمایی بحران‌ها و نابسامانی‌ها خود را می‌بازیم و حتی تبدیل به سپاه دشمن تبدیل می‌شویم.

انتهای پیام/


برچسب ها : , , , , , , , ,
ارسال دیدگاه