» .اسلایدر » عکاسی می‌تواند ابزاری برای حفظ امنیت زنان باشد

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۱۰ - ۰:۳۷

 کد خبر: 9352

عکاسی می‌تواند ابزاری برای حفظ امنیت زنان باشد

به گزارش آتی نیوز، همایش زنان عکاس و مدیای عکاسی با حضور دکتر محبت محبی، استاد دانشگاه صنایع غذایی و پژوهشگر عکاسی، هفتم خردادماه در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد. در این همایش که با حضور جمعی از دانشجویان علاقه‌مند به این حیطه صورت گرفت، ابتدا نکاتی در رابطه با جهان عکاسی و حضور زنان […]

عکاسی می‌تواند ابزاری برای حفظ امنیت زنان باشد

به گزارش آتی نیوز، همایش زنان عکاس و مدیای عکاسی با حضور دکتر محبت محبی، استاد دانشگاه صنایع غذایی و پژوهشگر عکاسی، هفتم خردادماه در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

در این همایش که با حضور جمعی از دانشجویان علاقه‌مند به این حیطه صورت گرفت، ابتدا نکاتی در رابطه با جهان عکاسی و حضور زنان و فعالیت‌هایشان در زمینه‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی و.. بیان شد.

محبی در این همایش بیان کرد: ما با مرور رویکردهای مختلف در عکاسی و به‌خصوص عکاسی زنان، متوجه می‌شویم جامعه‌شناسی و عکاسی روابط نزدیکی با یکدیگر دارند و از آنجایی که در مطالعه هردو، فقر، مهاجرت و جنسیت موارد مشترکی است که به چشم می‌خورد، می‌توان از تلفیق این دو در عکاسی بهره برد.

وی در ادامه به معرفی عکاسانی که در حوزه‌ سیاسی، اجتماعی و.. فعالیت دارند و عکس‌هایشان شهرت بسیار زیادی در میان عکس‌های معروف جهانی دارد، پرداخت.

گفته‌های وی در زمینه هنر عکاسی به بخش‌های پرتره و اجتماعی و سیاسی باعث آگاهی جمعی از دانشجویان از تاریخچه عکاسان معروفی که نه تنها عکاس بلکه فیلمنامه نویس و فعال حقوق بشر بودند مثل آن جونز.

وی با بیان اینکه یکی از بحث‌برانگیزترین کارهای جونز، عکاسی از زنان و قربانی بودن زن در جامعه است و تلاش داشته تا زنان را با موقعیت‌های مختلف زندگی‌شان آشنا کند، اظهار کرد: با پایان یافتن جنگ‌ها، جنگ‌ها برای زنان پایان نمی‌یابد زیرا زنان همچنان قربانی مسائل مختلفی هستند. می‌توان با استفاده از عکاسی، زنان را از این وضعیت رها ساخت تا شاید جوامع، امنیت را شاخص مهم‌تر و پررنگ‌تری در نظر بگیرد.

وی در ادامه به معرفی عکاسانی همچون دوروتالینگ و مارگارت بورک پرداخت و گفت: هدف دوروتالینگ، به تصویر کشیدن سال‌های رکود آمریکا و وضعیت کارگران در مزارع کشاورزی در آمریکا بوده است. البته بخشی از آثار وی به دلیل رویکردهای انتقادی قابل ارائه نمی‌باشد.

این پژوهشگر عکاسی در ادامه بیان کرد: مارگارت بورک، اولین زن خبرنگار عکاس است که برای مجله لایف کار کرده است؛ از هنرهای این عکاس می‌توان به تصویر ماهاتما گاندی در این مجله اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در نیمه قرن بیستم به علت کم بودن عکس‌ها، افراد سعی داشتند عکس‌ها حتی با کیفیت‌های پایین‌تر در میان مردم دیده شوند، اظهار کرد: طبق نظر وی جسارت زنان باعث این کار و پیشرفت در این زمینه شد.

وی ادامه داد: در دوره‌های فمینیسم، زنی چون باربارا پروگر با انتقاد از وضعیت زنان به عکاسی پرداخت تا مصرف‌گرایی را در غرب به چالش بکشد. در دنیای هنر، عکاسی که پس از مرگش شناخته شد، فردی به نام ویویان مایر بود که منزل ثابتی نداشته و به‌عنوان هنرمند شناخته شده نبود.

وی ادامه داد: عکاس آمریکایی دیگری به عکاسی از قتل‌ها و جنایت‌های مختلف در آمریکا پرداخته؛ وی رویکردی به اسم فشن در عکاسی دارد و اکثر سوژه‌های وی با لباس‌ها و برندهای مختلف است.

وی با بیان اینکه زنان به دلیل فعالیت‌هایشان همچون خرید، بیشتر از مردان در شهر حضور دارند، اظهار کرد: زنانی که این روزها به امنیت نیاز دارند، با وضعیت سختی مواجه هستند. هرچند که جوامع نیز در این زمینه یعنی پیاده‌سازی امنیت زنان بسیار فعال نیستند.

محبی با اشاره به عکاسان دیگری چون ترسی موفات و توضیحاتی در رابطه با زندگی‌نامه آنان به بحث خود ادامه داد.

در بین سخنان وی بحثی در رابطه با موقعیت‌های عکاسی زنان در جامعه مطرح شد؛ وی با انتقاد از اینکه امنیت زنان در جامعه حائز اهمیت است، مسیر صحبت خود را به سمت حضور زنان و مسائل و مشکلات عکاسی این قشر در دنیای هنر سوق داد.

وی در انتهای سخنان خود اضافه کرد: با وجود محدودیت‌هایی که برای زنان در عرصه‌هایی مثل صنعت و کشاورزی وجود دارد، باز هم شاهد حضور موفق زنان در این عرصه‌ها هستیم. جامعه‌ و فرهنگ ما باید در این زمینه توجه بیشتری داشته باشد.

این پژوهشگر عکاسی ابراز کرد: عکس‌ها می‌توانند در علوم سیاسی و اجتماعی مورد استفاده قرار گیرند مثل ژورنال‌ها. عکس‌ها و نوشته‌ها در کنار هم مکمل هم هستند.

انتهای پیام/


برچسب ها :
ارسال دیدگاه