» .اسلایدر » در نظام تربیتی، حدودی از نگاه‌ ارتدکس یهودی داریم/ نهج‌البلاغه موضوعیت یابد

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۰۹ - ۱۷:۴۶

 کد خبر: 9346

استاد عرفان اسلامی دانشگاه شهید بهشتی

در نظام تربیتی، حدودی از نگاه‌ ارتدکس یهودی داریم/ نهج‌البلاغه موضوعیت یابد

گروه سیاست ـ ناصر مهدوی گفت: متأسفانه، در نظام تربیتی‌مان تا حدودی نگاه‌های ارتدکس یهودی داریم، همیشه مردم را ترساندیم و اجباری از بیرون بر سرمان حاضر بوده است که اگر این کار را نکنی، جهنم و شقاوت و خروج از رحمت خداست.

در نظام تربیتی، حدودی از نگاه‌ ارتدکس یهودی داریم/ نهج‌البلاغه موضوعیت یابد

به گزارش آتی نیوز، نشست جامعه سالم در نگاه امام علی (ع) با سخنرانی ناصر مهدوی، فیلسوف و روشنفکر دینی و استاد عرفان اسلامی دانشگاه شهید بهشتی تهران، دوشنبه‌ ۶ خرداد ماه در پردیس کتاب مشهد برگزار شد.

مجری این برنامه از تأخیری دویست‌ ساله در استفاده از نهج‌البلاغه با وجود شرح‌هایی بر آن، در متون ادب فارسی گفت: بعد از حمله مغول، جامعه ایران دچار دگرگونی‌های فراوانی از نظر سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شد و این باعث می‌شود گروه‌های شیعی در اقصی نقاط ایران تقویت‌ شده و قدرت بگیرند و از آنجاست که رویکرد به نهج‌البلاغه بسیار بیشتر می‌شود. در کتب معروف تاریخی دوره مغول مثل تاریخ بسطام، از منبع نهج‌البلاغه برای کلمات امام استناد می‌شود، درحالی‌که در کتب تاریخی سده‌های ۴ و ۵ مثلاً در تاریخ سیستان و تاریخ بیهقی هیچ قولی از امام علی (ع) نقل نمی‌شود.

در ادامه، ناصر مهدوی ضمن ابراز خوشنودی از اینکه فضاهای علمی به موضوعیت نهج‌البلاغه اقبال جدی می‌ورزند گفت: خیلی از برادران و خواهران اهل تسنن ما، برای اینکه مشق و تمرین خوب سخن گفتن کنند به نهج‌البلاغه نگاه می‌کردند و معتقد بودند خوب سخن گفتن، زمینه و بستر خوب فکر کردن است.

وی در ادامه از تأثیرپذیری شاعران ما چون مولانا و غزالی از حضرت علی (ع) گفت و افزود: ما به علی (ع) اقبال نکردیم چون نوع رویکرد ما همان انجام تکالیف ظاهری بوده، ضمن اینکه واقعیت با نهج‌البلاغه زیستن بسیار دشوار بود. اولاً نظام حاکم بر فضاهای حوزه‌های فقهی ما آن‌قدر قوی نبود که به شما توانایی تجسس، تفکر، تأمل و ملاحظات عمیق در نهج‌البلاغه را بدهد چون اکنون حتی خواندنش برای خیلی از بزرگان، دشوار است چه بماند به ترجمه و فهمیدنش، ولی از آن بالاتر این بود که مسئولیت سنگینی با خود می‌آورد که بزرگان ما خیلی علاقه‌مند نبودند آن را به دوش بکشند.

ناصر مهدوی با بیان اینکه امام در منطق تربیتش مرتب صحبت از دنیا می‌کند گفت: من که عاشق شکسپیر و خواندن آثاری چون تولستوی، شکسپیر، داستایوفسکی و تا حدودی دانته، سروانتس و دون کیشوت هستم فکر می‌کنم مقابل این کلمات امام علی (ع) اگر با معنا همراه باشد سر تعظیم فرود می‌آورم: «احذروا الدنیا فانها غداره غراره خدوع معطیه منوع ملبسه نزوع»؛ ما این کلمات را وارونه ترجمه کرده‌ایم. دنیا به‌هیچ ‌عنوان در نهج‌البلاغه به‌عنوان ترک لذت زندگی، خوشی و ترک تجارت، کسب‌وکار و تلاش بسیار نیست، حتی امام کسانی را که ریاضت می‌کنند را عتاب می‌کند. وی برای آباد کردن زندگی پنجه در خاک فرو می‌برد و از پنجه‌اش خون می‌چکد.

استاد عرفان اخلاق اسلامی دانشگاه شهید بهشتی افزود: آن‌قدر نفس عزیز است که چیزی نمی‌تواند به آن لطمه بزند، لذا تربیت و هشدارهای امام در این مسیر است.

وی از مهجوریت شخصیت امام علی (ع) در میان شیعیانش به دلیل غلبه اندیشه فقهی گفت و افزود: متأسفانه در نظام تربیتی‌مان تا حدودی نگاه‌های ارتدکس یهودی داریم، همیشه مردم را ترساندیم و اجباری از بیرون بر سرمان حاضر بوده است که اگر این کار را نکنی، جهنم و شقاوت و خروج از رحمت خداست و کار و رزق و فرزندتان گمراه می‌شوند، ولی امام علی این‌گونه نگاه نمی‌کند.


برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
ارسال دیدگاه