» .اسلایدر » اخلاق مخالفت را رعایت کنیم، حتی در مواجهه با دشمن

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۰۸ - ۱۸:۰۵

 کد خبر: 9338

یک پژوهشگر دینی مطرح کرد:

اخلاق مخالفت را رعایت کنیم، حتی در مواجهه با دشمن

گروه سیاست ـ اسفندیاری بر ضرورت رعایت اخلاق مخالفت، اظهار کرد:‌ اخلاق هیچ‌وقت تعطیل‌بردار نیست و حتی در جنگ نیز باید اخلاق را رعایت کنیم.

اخلاق مخالفت را رعایت کنیم، حتی در مواجهه با دشمن

به گزارش آتی نیوز، آخرین جلسه آیین شب‌های قدر، هفتم خردادماه با حضور محمد اسفندیاری، کتاب‌شناس و سرپرست دانشنامه امامت در کانون بعثت اخلاق مشهد برگزار شد.

محمد اسنفدیاری: اخلاق هیچ‌وقت تعطیل‌بردار نیست و حتی در جنگ نیز باید اخلاق را رعایت کنیم؛ البته از همه مهم‌تر این است که اصلاً کسی را به جنگ دعوت نکنیم.

محمد اسفندیاری، تاریخ‌نگار و اسلام‌پژوه با بیان اینکه اگر با اندیشه و فردی موافق نیستیم، باید اخلاق را رعایت کنیم، گفت: اخلاق هیچ‌وقت تعطیل‌بردار نیست و حتی در جنگ نیز باید اخلاق را رعایت کنیم. از موارد موجود در اخلاق جنگ می‌توان به نکشتن افراد غیرنظامی، کودکان، زنان و اسیران و نبستن آب به روی دشمن اشاره کرد. از همه مهم‌تر این است که اصلاً کسی را به جنگ دعوت نکنیم.

وی با بیان اینکه عدالت در عداوت، یکی از اصل‌ها در اخلاق مخالفت است، بیان کرد: در دشمنی باید عدالت را رعایت کنیم. در وضع طبیعی و عادی انسان‌ها شناخته نمی‌شوند. انسان‌ها در سه موقعیت هنگام قدرت، عسرت و عداوت شناخته می‌شوند. وقتی آدم‌ها قدرتمند شوند، دیگر آدم سابق نیستند و پیشه آن‌ها بر اندیشه‌شان تأثیر می‌گذارد. اگزیستانسیالیسم‎‌ها نیز بر این باورند که مردم در اوضاع غیر‌عادی شناخته می‌شوند. یکی از موقعیت‌هایی که انسان‌ها خوب شناخته می‌شوند، در هنگام عداوت و دشمنی است. اغلب اوقات که با اندیشه‌ای مخالف و دشمن هستیم، از مسیر عدالت خارج می‌شویم و به اخلاق توجه نداریم. وقتی در مقام دشمنی هستیم باید به حقوق و هنر طرف مقابل توجه داشته باشیم تا پایمال نشود. ما همواره با یک عده دشمن هستیم و حتی اگر ما با کسی دشمن نباشیم، آن‌ها با ما دشمن‌اند.

صلح کل ممکن نمی‌شود زیرا اگر ما چند موضوع تمایل داشته باشیم، باز هم نمی‌توانیم همه آن‌ها را داشته باشیم. به عنوان مثال، در سال ۸۸ در روند انتخابات روی دیوار یکی از محله‌های نوشته ‌شده بود «رأی ما میر محمود کروبی نژاد». این شعار نشان می‌دهد که ما نمی‌توانیم به هر سه نفر رأی دهیم و همه‌چیز را داشته باشیم‌.

این پژوهشگر دینی در ادامه‌ با اشاره به کتاب درس‌های تاریخ، اثر ویل دورانت این‌گونه بیان کرد: دورانت در این کتاب می‌گوید این تمدن دموکراسی هیچ از جنگ‌ها کم نکرد. از ۳۴۲۱ سال اخیر که تاریخ مدون داشتیم، فقط ۲۶۸ سال در دنیا جنگ نبوده است. البته به این معنا صلح نیز نبوده است. در این راستا، راهکار «صلح کل» ارائه شد. صلح کل ممکن نمی‌شود زیرا اگر ما چند موضوع تمایل داشته باشیم، باز هم نمی‌توانیم همه آن‌ها را داشته باشیم. به عنوان مثال، در سال ۸۸ در روند انتخابات روی دیوار یکی از محله‌های نوشته ‌شده بود «رأی ما میر محمود کروبی نژاد». این شعار نشان می‌دهد که ما نمی‌توانیم به هر سه نفر رأی دهیم و همه‌چیز را داشته باشیم‌.

نظر آیت‌الله طالقانی پس از پیروزی انقلاب اینگونه بود: سران رژیم شاه که کسی را کشته و یا مالی را خورده‌اند، محاکمه شوند و مابقی افراد را عفو کنیم.

وی با بیان اینکه در چند آیه قرآن به نگهداری حد و مراعات حق مردم اشاره‌ شده است، احادیث از ائمه (ع) را در این خصوص بیان و اظهار کرد: مؤمن با کسی که به او انصاف نمی‌ورزد، به انصاف رفتار می‌کند. عدالت این است که اگر به تو ظلم کردند، به آن عدالت بورزی. امام صادق (ع) می‌فرمایند: «مؤمن به دشمن خود نیز ظلم نمی‌کند». آیت‌الله طالقانی با احزاب مختلف ارتباط داشت اما با کسانی که مخالف بود حد و مرز را رعایت می‌کرد. نظر وی این‌گونه بود که مبادا با کسی که  دشمن هستی، حقش را تضییع کنی. نظر وی پس از پیروزی انقلاب نیز بدین‌صورت بود که در مقابله با سران رژیم شاه که کسی را کشته و یا مالی را خورده‌اند، محاکمه شوند و مابقی افراد را عفو کنیم. ایشان می‌گفتند بیایید مانند سیره پیامبر (ع) در فتح مکه برخورد کنیم.

وی که در حال حاضر مشغول تدوین مجموعه شش جلدی عاشورانامه است، با اشاره به کارهایی که مختار بعد از واقعه کربلا کرد، گفت: برخی عالمان دینی، مختار را تأیید میکنند و برخی نیز آن را مردود دانستند. بیشتر اختلاف‌ها بر سر مذهب مختار است که برخی مذهب وی را غیر از مذهب اهل بیت (ع) می‌دانند. اما به نظر من اولین نقد وارده به مختار، این است که اصل عدالت در عداوت و اخلاق مخالفت را رعایت نکرده است. کار مختار که قاتلین امام حسین (ع) را کشت، کار خوب و درستی بود و به شیعیان اعتماد به نفس داد اما اینکه یک عده را در روغن داغ انداخت، دست و پای یک عده را به میخ کوبید و شکنجه داد، خلاف شرع است.

وی در ادامه با اشاره به اهانت مداحی به عایشه، همسر پیامبر که وی را «ناپاک زاده» خطاب کرد، گفت: در مقام عداوت باید عدالت را رعایت کنیم. آن مداح با چه مستندی چنین تهمتی زده است؟ آیا خود آن مداح حاضر است با شخصی ناپاک‌زاده ازدواج کند که پیامبر (ص) حاضر باشد؟ این اهانت فقط به همسر پیامبر (ص) نیست، بلکه به خود پیامبر (ص) است.

وی در انتها حدیثی با مضمون اخلاق مخالفت، مطرح کرد: دنباله‌رو مردم نباشید و اگر مردم به شما نیکی کردند به آن‌ها نیکی کنید و اگر بدی کردند نیز به آن‌ها نیکی کنید.

انتهای پیام/ ۱۰۰۲


برچسب ها :
ارسال دیدگاه