» .اسلایدر » عدل، برتر از جود/ باید کاری کنید که نیازمندی در جامعه نباشد

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۰۵ - ۱۶:۵۶

 کد خبر: 9260

یک تاریخ‌شناس ابراز کرد

عدل، برتر از جود/ باید کاری کنید که نیازمندی در جامعه نباشد

گروه جامعه ـ علیرضا واسعی با نقل روایتی از زندگی علی علیه‌السلام از برتری عدل نسبت به جود و بخشش گفت: جود یعنی به انسانی نیازمند بخشش‌کنید، یعنی شما جایگاه انسان نیازمند را در جامعه پذیرفته‌اید؛ این خطاست، شما باید کاری کنید که نیازمندی در جامعه نباشد، نه اینکه تو اهل بخشش باشی.

عدل، برتر از جود/ باید کاری کنید که نیازمندی در جامعه نباشد

به گزارش آتی نیوز، اولین جلسه از مراسم احیاء شب‌های قدر آئین وحدت، با موضوع «خُلق» امیر در مرکز تربیت‌ معلم کامیاب برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، خانم باقری، جامعه‌شناس با بیان تعریف «خُلق» از دیدگاه علامه طباطبایی گفت: «خُلق»، صورت‌های تثبیت‌شده ذهنی یا همان چیزی که ما از آن به ملکه ذهن نام می‌بریم. ارتباط مستقیم «خُلق» با عمل یعنی اگر بخواهیم نسبت به چیزی رفتارمان را تغییر داده و طور دیگری عمل کنیم این‌طور نیست که تصمیم بگیریم و از فردا بتوانیم عمل دیگری انجام دهیم، باید قبل از آن شناخت و به‌تبع، عاطفه‌ای در ما شکل بگیرد تا بتوانیم عملمان را تغییر دهیم.

علیرضا واسعی، تاریخ‌شناس در این جلسه گفت: امام با همه بزرگی، عظمت، والایی و جایگاه عظیم و عزیزی که در تفکر اسلامی و شیعی دارد، یک انسان است، نه مافوق انسان. برخی تلقی‌شان از امام علی علیه‌السلام این است که موجودی متفاوت بوده، انسان نبوده بلکه موجودی ماورایی بوده است، این نه‌تنها تعظیم حضرت نیست که کوچک کردن ایشان است.

وی با بیان اینکه یک شیعه، پیرو و یک انسان علی دوست، کسی است که علی را بشناسد و در مسیر او گام بردارد، نه اینکه بخواهد امام علی (ع) را به‌عنوان ناجی آن دنیای خود ببیند، گفت: ایشان هادی این دنیاست و اگر هدایت این دنیایی‌اش محقق شد نجات آن دنیایی حضرت معنا پیدا می‌کند.

واسعی با اشاره به ماجرایی از جنگ جمل افزود: در زمان حکومت حضرت امیر سه جنگ رخ داد که هر سه داخلی بوده است. در این جنگ‌ها، چه پیروزی عاید انسان شود و چه شکست، به نفع نظام و حکومت نیست و امام در هر سه جنگ با ناخرسندی تمام وارد شد.

وی افزود: نگاه امروزیان، نگاه تمدن اندیشانه است، یعنی به زیست و آدمیان به‌گونه‌ای نگاه کنیم که گویی تمام انسان‌ها حق زیستنِ برابر در دنیای کنونی دارند و حق‌ دارند در امنیت، نظم و آزادی معقول و فضای فرهنگی انسانی زندگی کنند و تمام تلاش‌های امام معطوف به جامعه انسانی بود، نه برای یک جامعه خاص و کوچک.

واسعی گفت: خیلی از ما گاهی فراموش می‌کنیم چه کسی هستیم؛ خصوصاً اگر دو نفر برای ما برخیزند، ما را با القاب عجیب صدا بزنند یا به ما احترام ویژه بگذارند یواش‌یواش باورمان می‌شود کسی هستیم و این دروغ‌گویی به خویشتن است و به نظر من مهم‌ترین ویژگی امام علی (ع) این بود که «خود حق پندار» نبود.

این تاریخ‌شناس با نقل روایتی از زندگی علی علیه‌السلام از برتری عدل نسبت به جود و بخشش ادامه داد: جود یعنی به انسانی نیازمند بخشش ‌کنید، یعنی شما جایگاه انسان نیازمند را در جامعه پذیرفته‌اید؛ این خطاست، شما باید کاری کنید که نیازمندی در جامعه نباشد، نه اینکه تو اهل بخشش باشی.

وی ادامه داد: بیان این خصوصیات از امیرالمؤمنین برای این نیست که ما بشنویم، بعضی جاها تجلیل کرده، گاهی فریاد برآورده و خوشحالی کنیم که پیرو چنین انسانی هستیم. خوشحالی آن زمانی است که ما مثل علی، عمل کنیم. شیعه به پیرو بودن است و این‌ها برای آن است که ما مسیر درست زیستن را بیاموزیم.

*مشروح خبر در لینک زیر:


برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
ارسال دیدگاه