» .اسلایدر » گناباد | انتقاد از بازار نشر کشور/ تولید کتاب‌های بی‌کیفیت، با تخفیف ویژه

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۰۳ - ۱۰:۰۰

 کد خبر: 9165

مدیر کتاب‌فروشی کتابستان

گناباد | انتقاد از بازار نشر کشور/ تولید کتاب‌های بی‌کیفیت، با تخفیف ویژه

گروه فرهنگ و هنر ـ حمید زمانی گفت: یکی از معضلاتی که ما کتاب‌فروش‌ها را اسیر کرده تخفیفی است که ناشرها می‌دهند، نمی‌توانیم مقابله کنیم آن‌ها از ما قوی‌تر هستند.

گناباد | انتقاد از بازار نشر کشور/ تولید کتاب‌های بی‌کیفیت، با تخفیف ویژه

گروه فرهنگ و هنر ـ حمید زمانی گفت: یکی از معضلاتی که ما کتاب‌فروش‌ها را اسیر کرده تخفیفی است که ناشرها می‌دهند، نمی‌توانیم مقابله کنیم آن‌ها از ما قوی‌تر هستند.حمید زمانی، مدیر کتاب‌فروشی کتابستان شهرستان گناباد در مورد استقبال مردم از کتاب، اهمیت کتاب‌خوانی و وضعیت ناشران در کشور با آتی نیوز به گفتگو نشست.

در شهرستان گناباد گرایش به ادبیات بیشتر از حوزه‌های دیگر است.

زمانی در مورد استقبال مردم گناباد از کتاب و حوزه مطالعاتی آنان گفت: در شهرستان گناباد گرایش به ادبیات بیشتر از حوزه‌های دیگر است. وضعیت کتاب‌خوانی خوب است، اما مثل زمان گذشته زیاد استقبال ندارد و مردم ترجیح می‌دهند بیشتر از فضای مجازی استفاده کنند. مخاطبان در عرصه کتاب‌خوانی را نیز بیشتر کودکان و نوجوانان و سپس جوانان تشکیل می‌دهند.

مدیر کتاب‌فروشی کتابستان در مورد تأثیر گرانی بر خرید کتاب، بیان کرد: گرانی یک موج است و قدرت خرید مردم صد در صد کم شده است، دلیل آن هم این است که سبد خرید خانواده کوچک‌تر و هزینه اولویت‌های اصلی بیشتر شده، بنابراین قدرت خرید مردم برای تهیه کتاب کاهش پیدا کرده است.

وی در مورد جو فرهنگی گناباد در حوزه کتاب ابراز کرد: جو فرهنگی گناباد نسبت به شهرستان‌های اطراف خیلی خوب

است، شاید قابل مقایسه با مشهد نباشد اما اگر با شهرستان‌های هم عرض خودش مثل فردوس مقایسه کنیم، کتابخوان‌های بیشتری دارد.

مردم اول باید بدانند کتاب چقدر اهمیت دارد و تا زمانی که متوجه این اهمیت نشوند، کتاب نمی‌خوانند.

زمانی، در مورد راه‌های افزایش کتاب‌خوانی و جذب مردم به کتاب افزود: سعی می‌کنم از اهمیت کتاب برای مردم بگویم؛ آن‌ها اول باید بدانند کتاب چقدر اهمیت دارد و تا زمانی که متوجه این اهمیت نشوند کتاب نمی‌خوانند.

وی در ادامه افزود: در چند سال اخیر ذائقه مردم در خواندن کتاب فرق کرده است و خوشبختانه روز به روز بهتر می‌شود؛ کتاب‌های زرد فروش بیشتری داشت، ما هم مجبور بودیم و برای مشتری تهیه می‌کردیم، ولی در حال حاضر مردم کتاب‌های بهتری می‌خوانند، لذا در انتخاب کتاب‌های خوب به آن‌ها کمک کنیم.

دست از سر کتاب بردارند، طرح‌های عیدانه و تخفیف، کتاب را بی‌ارزش می‌کند.

مدیر کتاب‌فروشی کتابستان در مورد مطالبه از مسئولین در حوزه کتاب و کتاب‌فروشی بیان کرد: دست از سر کتاب بردارند، طرح‌های عیدانه و تخفیف، کتاب را بی‌ارزش می‌کند. اجرای این‌گونه طرح‌ها توقع مشتری برای خواندن را پایین می‌آورد، به‌طور مثال، در طرح‌های پاییزه، مشتری می‌گوید برای خرید کتاب به نمایشگاه می‌روم تا تخفیف داشته باشد؛ در واقع تخفیف برای مشتری مهم‌تر است و همین امر باعث نابودی من و سایر کتاب‌فروشی‌ها می‌شود، چراکه مشتری را به تخفیف عادت می‌دهند.

وی ادامه داد: مردم باید اهمیت کتاب را بدانند، اما شرایط طوری شده است که همه به دنبال تخفیف هستند و کسی به کیفیت کار توجه نمی‌کند، به‌طور مثال، مشتری یک ترجمه بد را از خوب نمی‌تواند تشخیص دهد، در مورد ناشر هم همین‌طور است.

مدیر این کتاب‌فروشی گفت: اگر من ۵۰ درصد تخفیف بدهم تعزیرات می‌آید کتاب‌فروشی را می‌بندد، ولی گاج این کار را می‌کند، می‌گویند عیب ندارد، مگه چقدر استفاده می‌کنید که ۵۰ درصد تخفیف می‌دهید؟ اصلاً این نظارت نیست، گاج مدام در تلویزیون تبلیغ می‌کند که ۵۰ درصد تخفیف می‌دهیم، مردم فکر می‌کنند که همه کتاب‌ها ۵۰ درصد است و کتاب چیز مفتی است.

کاری که باید مسئولین انجام دهند، نظارت دقیق بر قیمت کتاب‌ها است.

زمانی افزود: مسئولین در راستای کمک به قدرت خرید در تهیه کتاب می‌توانند این تخفیف را در قالب سهمیه فرهنگی در اختیار مردم قرار دهند تا همه بتوانند کتاب بخرند، اما این طرح‌های ایراد بدی هم دارند و باعث می‌شود مشتری برای خواندن کتاب منت بگذارد و این همان توقع در خرید و قیمت کتاب است که گفتم. در واقع کاری که باید مسئولین انجام دهند نظارت دقیق بر قیمت کتاب‌ها است.

مدیر کتاب‌فروشی کتابستان، در مورد بازار نشر و وضعیت ناشران، ناخرسندی خود را ابراز کرد و گفت: یک کتاب ۱۰ بار و با ۱۰ نشر مختلف چاپ می‌شود؛ چرا باید ۱۰۰۰ کتاب‌فروش و ۳۰۰۰ ناشر داشته باشیم؟ تناسب یعنی چه؟ هر ناشر دو کتابخانه داشته باشد تیراژ کتابش باید تمام شود، چرا تمام نمی‌شود؟ این امر خلاف تمام قواعد است، آیا جز برای سوء استفاده است؟ مگر چند ناشر خوب در کشور داریم؟ اگر بشماریم ۱۰۰ ناشر برتر هم نداریم.

بعضی از ناشرین قیمت واقعی کتاب را پشت جلد آن نمی‌گذارند و با عنوان تخفیف، قیمت‌های مورد نظر خود را به مشتری ارائه می‌دهند.

وی بیان کرد: بعضی از ناشرین قیمت واقعی کتاب را پشت جلد آن نمی‌گذارند و با عنوان تخفیف، قیمت‌های مورد نظر خود را به مشتری ارائه می‌دهند و مردم هم فکر می‌کنند که تخفیف گرفته‌اند، درحالی‌که این‌طور نیست. به‌طور مثال، کتابی با ترجمه اصلی و بدون تخفیف ۴۲ هزار تومان است، اما بعضی از ناشرین با ترجمه‌ای بی‌کیفیت آن را با قیمت ۸۴ هزار تومان وارد بازار کتاب می‌کنند.

زمانی ادامه داد: این جریان روی کار ما هم تأثیر دارد و مردم فکر می‌کنند که ما هم کتاب ۵۰ درصد تخفیف می‌آوریم اما من این کار را نمی‌کنم، زیرا چنین کتابی ارزش ندارد و این تخفیف‌ها کمر کتاب‌فروش‌ها را می‌شکند.

مدیر کتاب‌فروشی کتابستان افزود: برای کنترل این وضعیت ابتدا باید تعداد ناشرین را کم کنند، در واقع باید ناشرین را مدیریت کنند تا ناشر نتواند کتابی را که قیمت واقعی آن ۴۲ هزار تومان است به ۸۴ هزار تومان بفروشد یا با همان قیمت واقعی ولی باکیفیت پایین‌تری به مشتری عرضه کند.

زمانی ابراز کرد: در این مدت اخیر یک کتاب را چند بار و هر بار با قیمت‌های متفاوت تهیه کردم و برای هر خرید پول اضافه‌ای از جیب گذاشتم که آن استفاده‌ای را هم که داشته ضرر است. به نظر من، در قیمت‌گذاری کتاب خیلی باید کار شود.

یکی از معضلاتی که ما کتاب‌فروش‌ها را اسیر کرده تخفیفی است که ناشرها می‌دهند، نمی‌توانیم مقابله کنیم، آن‌ها از ما قوی‌تر هستند.

وی در پایان افزود: یکی از معضلاتی که ما کتاب‌فروش‌ها را اسیر کرده تخفیفی است که ناشرها می‌دهند، نمی‌توانیم مقابله کنیم، آن‌ها از ما قوی‌تر هستند و نگاه بالا به پایین دارند. این اصلاً کار درستی نیست، من اینجا زحمت می‌کشم و کتاب معرفی می‌کنم، اما بعضی از ناشران کتاب‌های بی‌کیفیت را با قیمت‌های غیرواقعی با عنوان تخفیف در نمایشگاه‌ها یا سایت‌های اینترنتی به فروش می‌گذارند و این یک آفت در حوزه کتاب است.

انتهای پیام/


برچسب ها : , ,
ارسال دیدگاه

بایگانی اخبار