» .مشروح خبر » مشروح خبر | ۹۰ هزار میلیارد تومان؛ گردش مالی بازار وکالت/ وکالت در انحصار عده‌ای محدود است

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۲۸ - ۱۷:۲۲

 کد خبر: 8932

رائفی‌پور مطرح کرد:

مشروح خبر | ۹۰ هزار میلیارد تومان؛ گردش مالی بازار وکالت/ وکالت در انحصار عده‌ای محدود است

گروه فرهنگ و هنر ـ مدیر مؤسسه فرهنگی مصاف با بیان اینکه وکالت در انحصار عده‌ای است و مردم پول ندارند که به وکیل بدهند، گفت: حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی بازار وکالت است. رقمی که دولت نصف آن را دارد به من و شما یارانه میدهد.

مشروح خبر | ۹۰ هزار میلیارد تومان؛ گردش مالی بازار وکالت/ وکالت در انحصار عده‌ای محدود است

به گزارش آتی نیوز، هفتمین نشست از سلسله نشست‌های جنود عقل و جهل، ۲۷ اردیبهشت‌ماه با حضور علی‌اکبر رائفی پور، مدیر مؤسسه فرهنگی مصاف، در مجتمع فرهنگی امیرالمؤمنین مشهد برگزار شد.

علی‌اکبر رائفی پور در ابتدای بحث با اشاره به این‌که توکل از موضوعات روزمره زندگی همه ‌ماست، گفت: موضوع توکل از آن دسته موضوعاتی است که حداقل در لفظ با آن زیاد سروکار داریم و خیلی وقت‌ها به ما می‌گویند که به خدا توکل کن یا توکلت به خدا باشد. باید ببینیم که چه قدر این موضوع را با قلب باور کرده‌ایم و به آن اعتقاد داریم. لشکر عقل نماد تبعیت از خداست و طبق گفته خود خدا بنده او می‌شویم و کاملاً آرام. مثل امام خمینی (ره) که در وصیت‌نامه‌شان می‌گویند با قلبی آرام و مطمئن از این دنیا می‌روم. امام تقوای ستیز داشت و همین کارگشاست و مشکلات مردم را حل می‌کند البته هرکسی نمی‌تواند به این مقام برسد. اگر شما وجه سیاسی محکمی از امام می‌بینید به‌خاطر همین موضوع است.

وی در ادامه افزود: ما قرار است با تبعیت از لشکریان عقل به آرامش برسیم و موحد شویم و در خدا حل شویم. همه آدم‌هایی که این‌طور عمل کردند و از قضا نمی‌خواستند دیده شوند، به خواست خود خدا در کانون توجه قرار گرفتند. ببینید چه‌طور می‌خواستند امام حسین (ع) را حذف کنند. گفتند در یک بیابان دورافتاده بزنید بکشیدش و تمام. اما امروز چه اجتماعات بزرگی زیر پرچم امام حسین (ع) درست می‌شود. امام رضا (ع) را هم به یک شهر دور تبعید کردند که دیده نشود، اما باز در معرض کانون توجهات قرار گرفت. الان بیشترین نماز در کره زمین در حرم امام رضا (ع) خوانده می‌شود. در هیچ مسجدی به اندازه حرم اهل بیت (ع)، خدا پرستیده نمی‌شود جز مسجد جمکران که آن هم چون به‌واسطه امام ساخته شده است. حج تمتع که اکبر است نهایتاً ۴ میلیون زائر دارد، اما جمکران سالی ۲۰ میلیون نفر. یک عده می‌خواستند این‌ها دیده نشود اما چون همه در خدا حل بودند و تبعیت محض داشتند، خدا طبق گفته خودش به آن‌‌ها عزت داد. شهید برونسی شهر خودتان دربه‌در دنبال این بود که دیده نشود. یا شهید حججی که از نجف‌آباد می‌رفت اصفهان و هیئت را تمیز می‌کرد و برمی‌گشت، هیچ‌کس نمی‌دانست که کار این پسر است. اما اراده خدا این بود که آن اتفاقات بیفتد. خیلی‌ها هم در این کره خاکی خودشان را به این در و آن در می‌زنند که دیده شوند، مدتی هم در معرض توجه قرار می‌گیرند، اما خیلی زود به فراموشی سپرده می‌شوند.

مدیر موسسه مصاف با بیان دیدگاه امام در تعریف توکل گفت: از امام می‌گوید توکل یعنی کاری که خودت بلد نیستی و از انجام دادنش ناتوانی، به فرد دیگری بسپاری. مثل این‌که برای کارهای قضایی می‌رویم یک وکیل می‌گیریم. چون از قانون قضا و جزا سر درنمی‌آوریم. وکیل و نماینده ملت هم همین‌طور است. می‌رویم پای صندوق رأی و وکیل انتخاب می‌کنیم برای کارها و دیدگاه‌هایمان. با این تفاصیل تعریف توکل به خدا می‌شود این‌که منِ بنده از هر چیزی غیر از او ببرم و آرزوهایم را قطع کنم. اگر کسی به این نتیجه برسد که نظام قدرت هستی در دست خداست، همه بدنش را صرف او می‌کند. ولی ما به این مسئله باور نداریم. این‌هایی که مجنون می‌شوند، ولایتشان خدشه‌دار می‌شود. چون فکر می‌کنند که از دست رمال و جن‌گیر کار برمی‌آید، ولایتشان سوراخ می‌شود. کسی به لاحول و لا قوه بالله العلی العظیم باور داشته باشد، سراغ این چیزها نمی‌رود. کسی که می‌رود سراغ این جن‌گیر و رمال‌ها باید سریع توبه کند و اشک بریزد وگرنه مشرک از دنیا رفته است. روایت داریم برای این قضیه. الان که همه-شان دکان و دستگاه دارند و کارت ویزیت چاپ می‌کنند. هرچه به آخرالزمان نزدیک‌تر می‌شویم، این چیزها بیشتر هم می‌شود. چون شیاطین جنی با همین چیزها می‌توانند به قلب‌ها نفوذ کنند. آدمی که ترک بلاد کرده و بدنش را صرف زیارت رفتن می‌کند، باور دارد که از دست آن کسی که برای زیارتش می‌رود کاری برمی‌آید و نتیجه‌اش را هم می‌بیند. یک نفر باور دارد به مقام امام حسین (ع) که ۸۰ ـ ۹۰ کیلومتر پیاده می‌رود تا کربلا. باورهای ما خیالی وقت‌ها مشکل دارد. بدن باید در عبودیت خدا باشد و قلب در توجه. کسی که توکل می‌خواهد بکند باید چهار چیز را در نظر داشته باشد. اول ایمان به آن‌که وکیل از تو عالم‌تر است. خب از خدا آگاه‌تر در این دنیا کیست؟ ما باور داریم که خدا ما را می‌بیند؟ دنیا باعث می‌شود که ما حواسمان گاهی وقت‌ها پرت شود. ما عادت کردیم به همین حواس‌پرت‌کن‌های دنیوی واکنش نشان بدهیم. خدایی که قبل از به دنیا آمدن منِ انسان همه‌چیز را تدبیر کرده است، چرا من نباید خیالم راحت باشد از این‌که همه کارهایم را به دست پرقدرت او به سپارم. ما جزو معدود مخلوقات خدا هستیم که غذا ذخیره می‌کنیم. وگرنه بقیه حیوانات به این اصل معتقد هستند که خداوند روزی‌شان را از جایی که آن‌ها فکرش را نمی‌کنند، می‌رسد. ولی ما آدم‌ها مدام در حال حرص زدن هستیم. پیامبر (ص) می‌گوید اگر این‌طور به خدا توکل و اعتماد داشتید، به دعای شما کوه‌ها جابه‌جا می‌شدند.

رائفی‌پور با اشاره به این‌که توکل معنایی جز تنبلی دارد، گفت: توکل به معنی تنبلی نیست. پرنده می‌داند که خدا در یک جای این عالم برای او دانه‌ای گذاشته است، پس تحرک دارد و دنبالش می‌گردد. هیچ‌وقت شما آدم‌هایی که به خدا توکل دارند را نمی‌بینید که در یک‌جا نشسته باشند. بلکه مدام مشغول جهاد و تلاش در راه خدا هستند. در همین مسئولان ما کسانی هستند که نگاهشان به هستی از جنس توکل است. مثل حاج قاسم سلیمانی که چهل سال است دارد کار می‌کند. یا حاج سعید قاسمی که یک‌زمان در بوسنی به مجاهدان آن‌جا کمک می‌کرد و توکل یادشان می‌داد. زلزله کرمانشاه هم شروع شد، رفت آن‌جا تا برای مردم زلزله‌زده خانه بسازد. زهد و توکل این نیست که مثل برخی از صوفی‌ها بنشینی یک‌کنار و فقط ذکر بگویی.

مدیر موسسه مصاف پوچ‌گرایی را درد امروز مردم جهان خواند و افزود: انسان از موقعی که فهمید خودش می‌تواند کاری بکند، این‌قدر درگیر ابزارها و توانایی‌هایش می‌شود که یادش می‌رود اصلاً برای چه خلق شده است. برای همین است که دنیا امروز درگیر پوچ‌گرایی است. بی‌بی‌سی آمار می‌دهد که یک چهارم تجاوزها در آمریکا، به‌واسطه محارمشان است. خودشان را تکه و پاره کرده‌اند که خانواده را نگه‌ دارند. آدمی وقتی خدا را فراموش می‌کند، به حرص و آز می‌افتد. وقتی خدا را به‌واسطه حواس‌پرت‌کن‌ها فراموش کنیم، حریص می‌شویم. داریم بین خودمان مسابقه می‌دهیم سر حرص خوردن. از انسان خواسته شده که تو فقط بندگی کن. وظیفه من خداست که به تو روزی برسانم و می‌رسانم. ماجرای یوسف و زلیخا ماجرای خوبی است. یوسف موقعی که با آن پیشنهاد بی‌شرمانه روبه‌رو شد، با خودش گفت الان وظیفه من فرار کردن از این موقعیت است و فقط دوید و کار خدا این بود که درهای قفل را برای او باز کند. ما کارمان در جنگ دفاع کردن بود. اگر نصفه شب ما خوابیم و هواپیما در طبس می‌نشیند، خود خدا می‌داند چه کار کند. توی پابرهنه یمنی باید جهادت را انجام بدهی. نتیجه‌اش این است که چهار پنج سال می‌شود که عربستان و بقیه را به گریه انداخته‌اند. روزی ما را همین تدبیر کردن‌های خودمان بسته است، اگر شاکر بودیم خدا بیشتر به ما می‌داد. اساس هستی این است که کسی دچار مشکلات وحشتناک نشود، جز این‌که بعضی‌ها از ترس همین مشکلات، مشکل وحشتناک بسازند. طرف از ترس مرگ سکته می‌کند و می‌میرد. این از همان جنس تدبیر کردن‌های ما انسان‌هاست که می‌آییم یک چیزی را مثلاً درست کنیم، اما کار خرابی می‌کنیم. وقتی خودمان را مرکز قرار می‌دهیم، دیگر خدا و حق را نمی‌بینیم. خدا که حذف شود از زندگی، جایش را حرص و طمع می‌گیرد.

علی‌اکبر رائفی‌پور به ذکر گوشه‌ای از تدبیرهای خدا در مقابل آن‌هایی که مقابل او ایستاده‌اند پرداخت و بیان کرد: خدا پوز خیلی‌ها را که خودشان می‌خواستند تدبیر کنند، به خاک مالیده است. یک زمانی فرعون می‌خواست پیامبر الهی را از بین ببرد و دستور داد که همه پسرها را بکشند. خدا کاری کرد که خودش، آن پیامبر را بزرگ کند. آمریکایی‌ها با خودشان گفتند که می‌آیند شرق و غرب ایران که تنها حکومت الهی روی زمین است را می‌گیرند تا دست و پای ایران جمع شود و از قدرتش کاسته شود، نتیجه این شد که منطقه افتاد دست ما. می‌خواستند که ما با اسرائیل مرز زمینی پیدا نکنیم و سوریه را زدند، اما سوریه هم افتاد دست ما و با اسرائیل هم‌مرز شدیم. خدا دقیقاً دارد این‌ها را از همان‌جایی می‌زند که تدبیر کرده‌اند و این اراده الهی است. مملکتی در دنیا پیدا کنید که آزاد باشد و هرکسی هرچه دلش می‌خواهد می‌گوید و این همه بلا و تحریم سرش ریخته باشد و یک‌سال بیشتر دوام آورده باشد. سومین پایه این است که این وکیل بخل ندارد و حسود نیست. خدا چیزی را برای خودش برنمی‌دارد و همه‌اش را می‌دهد به خودت. حتی اضافه‌تر. خدا اصلاً نمی‌گذارد بی‌ثواب بمانی. فرض کنید یک پرونده بدجور را فقط یک وکیل می‌تواند حل کند، حالا با هر روشی. شما می‌روی پیش او و می‌گوید حق‌الوکاله نصف نصف. این دیگر وکیل نیست، شریک است

رائفی‌پور: ۹۰ درصد پروندههای ما در دادگاهها بدون وکیل، مراحل قانونی خودش را طی میکند، چون مردم پول ندارند که به وکیل بدهند.

ایران جزو کشورهایی است که خیلی مفسد اعدام میکند و متأسفانه از حد که بگذرد دیگر بازدارندگی ندارد و مردم حرف خودشان را میزنند و باور نمیکنند.

مدیر موسسه مصاف در ادامه بحث به ماجرای انحصار کانون وکلا و مفسده‌های حول و حوش آن ورود کرد و گفت: الان ما داریم کار می‌کنیم که انحصار کانون وکلا برداشته شود و وکیل در مملکت ما زیاد شود. ۹۰ درصد پرونده‌های ما در دادگاه‌ها دارد بدون وکیل مراحل قانونی خودش را طی می‌کند، چون مردم پول ندارند که به وکیل بدهند. انحصار گذاشتند و تعداد وکیل را خودشان تعیین می‌کنند که دست زیاد نشود. چون چیزی در حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی بازار وکالت است. رقمی که دولت نصف آن را دارد به من و شما یارانه می‌دهد. در کشورهای دیگر می‌گویند هرکسی این مقدار نمره را گرفت وکیل است. وکیل زیاد شود، حق‌الوکاله می‌آید پایین و کار مردم پیش می‌رود. الان همه قاضی‌ها بعد از بازنشستگی وکیل می‌شوند و اصل درآمدی که کسب می‌کنند مال همین دوره است. چون چم و خم کار را بلد هستند و مبالغ سنگین می‌گیرند. یک نماینده مجلس با لیسانس حقوق می‌تواند پروانه وکالت بگیرد و پرونده‌های استانی قبول کند با مبالغ بالا. ایران جزو کشورهایی است که خیلی مفسد اعدام می‌کند و متأسفانه از حد که بگذرد دیگر بازدارندگی ندارد و مردم حرف خودشان را می‌زنند و باور نمی‌کنند. ما باید کاری کنیم که زمینه فساد به وجود نیاید و از بین برود. یکی از راهکارهایش شفاف‌سازی است. مثل همین چیزی که در این یکی دوساله باب شده است و قراردادها و مال و اموال مسئولان دولتی را در سایت و در معرض عموم به نمایش می‌گذارند.

وضعیت فعلی کشور، متوجه کسانی است که به جای خدا به غیر از او اعتماد کردند. خدا میگوید که از کافران نترسید و بروید در دلشان و با آنها بجنگید و هراسی نداشته باشید، آنوقت یکی پیدا میشود و می‌گوید که باید با کدخدا ببندید.

رائفی‌پور، آخرین پایه از ارکان توکل از نگاه امام را عشق خداوند به بنده خواند و ابراز کرد: اگر ما به این برسیم که خدا عاشقمان است، خیلی دلمان امن و آرام می‌شود. بشر بحران دوست داشتن دارد و در دنیا موج می‌زند. همه دنبال دوست داشتن و دوست داشته شدن هستند. دوست داری بهترین‌ها را دوست داشته باشی و بهترین‌ها دوستت داشته باشند. شما این‌طور فکر کنید که خداوند منتظرتان هست که بیاید نماز بخوانید، چون شما را دوست دارد و دلش برای شما تنگ شده است. این یک بده بستان عاشقانه است. بعد این خدا را ول می‌کنی و می‌روی جای دیگر. این خدا غیور است و غیرت دارد و غیر نمی‌پذیرد. وقتی به او توجه نکنی و حواست به کس دیگری باشد، پروردگار متعال هم می‌گوید برو همه‌چیز را از همان کسی بگیر که به او بیشتر از من اعتقاد و توجه داری. اینجاست که انسان در دام تدبیر دنیا می‌افتد. وضعیت فعلی کشور، متوجه کسانی است که به جای خدا به غیر از او اعتماد کردند. خدا می‌گوید که از کافران نترسید و بروید در دلشان و با آن‌ها بجنگید و هراسی نداشته باشید، آن‌وقت یکی پیدا می‌شود و می‌گوید که باید با کدخدا ببندید. ۲۰ و چند میلیون نفر هم پشت سرش می‌ایستند. پروردگار هم می‌گوید بروید با همان کدخدا ببندید، من هم شش سال بعد حالتان را می‌پرسم. من موافق مذاکره بودم. عزت‌مندانه پای میز مذاکره بنشینیم و بگوییم که ۳۵ سال هیچ غلطی نتوانستی بکنی و حالا نامه فدایت شوم هم می‌نویسی؟ این خیلی فرق می‌کند که دنبالش بدوی و او هم بزند زیر برجام و با خودش بگوید که این‌ها باز هم کوتاه می‌آیند. دو گروه در این میان وجود دارند. یا متنبه می‌شوند یا این‌که آسمان و ریسمان به هم می‌بافند و قبول نمی‌کنند. فکر کردند با آمریکا ببندند همه مشکلات حل خواهد شد، اما خداوند زد توی دهنشان. امام (ره) می‌گفت اگر این ملت از آرمان‌های خودش برگردد سیلی سختی خواهد خورد. عهدی که با خدا بستیم را اگر بشکنیم، می‌زند توی دهنمان که این سنت الهی است.

انتهای پیام/


برچسب ها :
ارسال دیدگاه