» .اسلایدر » وضعیت اسفناک تماشاخانه‌های شهر مشهد/ انجمن هنرهای نمایشی چه می‌کند؟

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۲۵ - ۱۷:۵۴

 کد خبر: 8862

یک کارگردان تئاتر مطرح کرد

وضعیت اسفناک تماشاخانه‌های شهر مشهد/ انجمن هنرهای نمایشی چه می‌کند؟

گروه فرهنگ و هنر ـ محمد جهان‌پا با بیان اینکه اداره ارشاد خراسان رضوی دو تماشاخانه تئاتر شهر و بهار دارد که وضعیت هر دو به‌شدت اسفناک است، گفت: ضعف شدید انجمن هنرهای نمایشی و مدیریت آن باعث شده که تاکنون یک حرکت چشمگیر برای اهالی تئاتر انجام نشود.

وضعیت اسفناک تماشاخانه‌های شهر مشهد/ انجمن هنرهای نمایشی چه می‌کند؟

محمد جهان پا، کارگردان تئاتر در مورد وضعیت تئاتر مشهد و ارتباط مخاطب عمومی با تئاتر در مشهد با آتی نیوز به گفت‌وگو پرداخت.

جهان پا در ارتباط با تئاتر مشهد و مهم‌ترین مسائل آن، گفت: در دهه اخیر، هر چراغی را که در تئاتر مشهد افروخته می‌بینیم همگی آن‌ها حاصل تلاش فرد فرد هنرمندان تئاتر مشهد و زحمات یک تیم است که مستقل عمل می‌کنند؛ یعنی هنرمند یا با هزینه شخصی، یا جذب اسپانسر و تهیه‌کننده و استفاده از کمترین امکانات دولتی و یا با استفاده از بودجه‌های مشخص‌شده در فضای تئاتر، برنامه‌ خود را اجرا می‌کند لذا هیچ مسئول و ارگانی نمی‌تواند بگوید که تماماً مال آن‌هاست.

اداره ارشاد استان دو تماشاخانه تئاتر شهر و بهار دارد که وضعیت هر دو به‌شدت اسفناک است.

وی در خصوص تجهیزاتی در اختیار اهالی تئاتر مشهد قرار دارد، افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد استان، تماشاخانه تئاتر شهر که سالن اصلی تئاتر محسوب می‌شود و تماشاخانه بهار را دارد که متأسفانه هردوی این‌ها وضعیت به‌شدت اسفناکی دارند چرا که سالن اصلی تئاتر شهر مشکل فنی دارد و مجموعه تماشاخانه بهار که سالن کوچک‌تری است، اصلاً پشت صحنه درستی ندارد و از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری درشان هنرمندان تئاتر مشهد نیست.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه با وجود این مشکلات، تئاتر خصوصی توانسته قدم‌هایی بردارد، ادامه داد: البته چون با بودجه شخصی پیش ‌رفته‌اند، نتوانسته‌اند سالن‌های استانداردی را طراحی کنند و فقط فضایی برای اجرای تئاتری‌ها ایجاد شده است.

وی در ادامه از درخواست‌های بسیار زیادی که اهالی تئاتر برای تولید نمایش‌ها دارند و نبود وجود سالن‌های کافی  برای اجرا و نیز بی‌توجهی عمیق مسئولان نسبت به اتفاقات نمایشی در مشهد گلایه کرد.

متأسفانه، در یک سال گذشته هیچ تریبونی نداشتیم تا بتوانیم نظرات خودمان را به سمع و نظر بقیه برسانیم و خواسته‌های خودمان را مطرح کرده و شفاف‌سازی کنیم.

مسئله دیگری که جهان پا به آن اشاره کرد، ضعف شدید انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی و مدیریت فعلی آن بود که در این مورد توضیح داد: به نظر من انجمن تاکنون نتوانسته یک حرکت چشمگیر برای اهالی تئاتر انجام دهد؛ برای مثال در تئاتر در یک سال اخیر هیچ مجمع عمومی برگزار نکرده که در آن هنرمندان دعوت شوند و  از آن‌ها نظرخواهی کرده و راجع به اتفاقات تئاتر مشهد آسیب‌شناسی کنند؛ این در حالی است که در تهران شاهدیم، دبیر جشنواره فجر ـ که یک سال دیگر دبیری‌اش تمدید شد ـ آسیب‌شناسی تئاتر فجر را در بخش‌های مختلفی همچون داوران، سالن‌ها و متون نمایشی و… انجام داده تا در بازه زمانی باقی‌مانده تا بهمن‌ماه بتوانند برنامه‌ریزی کرده و نظرات هنرمندان را دریافت و آن‌ها را اعمال کنند. متأسفانه در یک سال گذشته هیچ تریبونی نداشتیم تا بتوانیم نظرات خودمان را به سمع و نظر بقیه برسانیم و خواسته‌های خودمان را مطرح کرده و شفاف‌سازی کنیم و ببینیم آیا صحبت‌ها و نکته‌های گفته شده، پیگیری شده و به نتیجه‌ای رسیده است یا نه. این یکی از مهم‌ترین بازوهای تقویتی عرصه هنری است که متأسفانه این بازو از نظر من دچار آسیب جدی است و باید حتماً به آن رسیدگی شود.

این کارگردان تئاتر، در خصوص ارتباط و فهم عمومی مردم از تئاتر در مشهد، توضیح داد: تنوع زیادی در تئاتر مشهد مشاهده می‌کنید که این تنوع آثار در تهران نیز دیده می‌شود و باید گفت مشهد ظرفیتی دارد که مخاطب می‌تواند بر اساس سلیقه خود، یک نمایش اجتماعی، کمدی و یا ایرانی را انتخاب کند.

جهان پا در مورد رابطه مخاطب با تئاتر، ادامه داد: همان‌طور که تئاتر مشهد به سمت بهتر شدن، بیشتر مطرح شدن در سطح کشور و در مجموع پیشرفت کردن حرکت می‌کند، مخاطب نیز باید بتواند خودش را ارتقا دهد تا تئاتر خوب و بد را از هم تشخیص دهد و با انتخاب صحیح، آینده تئاتر را طوری رقم بزند که هنرمندان بدانند با یک تماشاگر روشن‌فکر و شعورمند روبه‌رو هستند.

وی با اشاره به ضرورت وجود اتاقی برای نویسندگان، افزود: ما باید اتاق نویسندگان داشته باشیم و گعده‌های تئاتر استان را و جلسات آسیب‌شناسی نمایشنامه‌ها را برگزار کنیم زیرا گاهی می‌بینیم نمایش‌هایی به روی صحنه می‌روند که اصلاً درخور نام خراسان نیستند و با فرهنگ شهر مشهد فاصله دارند؛ همه این موارد بر عهده انجمن هنرهای نمایشی استان است.

این هنرمند مشهدی در ادامه بیان کرد: ما به روز نیستیم و منظور از به روز نبودن این است که باید تلاش شود در درام‌های اجتماعی، اتفاقاتی که در جامعه موجود است را کنکاش کرده  و به صحنه بیاوریم و از این طریق برای تماشاگر امروزی راهگشایی کنیم که متأسفانه در این مسائل ضعیف عمل می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: خوشبختانه به همت هنرمندان و مخاطبین ایدئال مشهد، تئاتر در حال پیدا کردن جایگاه خودش است و فروش‌های خوبی را برای نمایش‌های خوب شاهد هستیم. این فروش خوب، رابطه خوب مخاطب با تئاتر را نشان می‌دهد، به‌گونه‌ای که حاضر است در این هنر سرمایه‌گذاری کند.

جهان پا در خصوص اقتصاد تئاتر و میزان درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در  این حوزه، بیان کرد: کسی که در حوزه تئاتر به سرمایه‌گذاری می‌پردازد باید علاقه‌مند به فرهنگ و هنر باشد و به سرمایه‌گذاری بلندمدت فکر کند اما نکته مهم اینجاست که اگر مخاطب از تماشای تئاتر لذت ببرد، خود تماشاگر به وسیله تبلیغات گرم باعث فروش بیشتر خواهد شد که البته عکس این قضیه هم صدق می‌کند و هنگامی که تماشاگر حس کند به فهم و شعورش احترام گذاشته نشده، منجر به شکست اسپانسر می‌شود.

وی، ایجاد کمیته‌های اقتصادی و در اختیار قرار دادن مشاورین اقتصادی برای کمک به جذب اسپانسر را از دیگر وظایف انجمن تئاتر استان دانست و گفت: با توجه به قوانین کشور به برخی از ارگان‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی اجازه داده می‌شود که سرمایه‌گذاران و صاحبان بنگاه‌های اقتصادی، درصدی از مالیات و … خود را در این حوزه هزینه کنند که انجمن هنرهای نمایشی باید پیگیری مداومی را در این خصوص داشته باشد.

این کارگردان تئاتر با اشاره به انتصاب مدیران در حوزه فرهنگ و هنر، اظهار کرد: از نظر من، ما در انتخاب مدیران شایسته دقت نمی‌کنیم و خیلی از مواقع با احساسات جلو می‌رویم. باید منطقی‌تر حرکت کرد و نگاه را نسبت به آینده گسترده‌تر کرد. در حال حاضر جوانان زیادی در حال ورود به عرصه تئاتر هستند که همه این‌ها باید به یک نظم برسد تا در آینده به بروز ناهنجاری منجر نشود.

وی در مورد ممیزی‌های عرصه تئاتر و میزان آزادی عمل هنرمندان توضیح داد: کشور ما قوانینی دارد و شهر مشهد که یک شهر مذهبی است نیز ملاحظاتی دارد که کارگردان و تیم اجرا باید این مسئله را قبول کنند و با دقت و هوشیاری پیش روند. اگر منیت‌ها را در این حوزه کمتر کنیم، شرایط تئاتر بهتر از قبل خواهد شد.

جهان پا در ارتباط با در پستو بودن هنر تئاتر نسبت به هنرهای نمایشی، گفت: در چشاندن لذت این هنر به مردم موفق عمل نشده وگرنه با وجود زنده بودن تئاتر، لذت آن فراتر از رسانه‌های تصویری است. همچنین ناموفق بودن تبلیغات در حوزه هنر، عامل دیگری در پستوماندن تئاتر محسوب می‌شود. رسانه‌ها نیز در این حوزه همراهی ندارند تا جایی که شاید بسیاری از شهروندان مشهدی حتی ندانند مکان تئاتر شهر در پارک ملت واقع شده است.

وی در مورد ایجاد تغییرات در حوزه تئاتر، تمام قصور را از جانب انجمن تئاتر بیان کرد: احقاق حق برای اهالی تئاتر به دست این گروه است و آن‌ها هستند که می‌توانند با پرچم‌داری در این عرصه، مطالبه گر حقوق تئاتر باشند.

انتهای پیام/


برچسب ها : , , , , , , , , , ,
ارسال دیدگاه