» .اسلایدر » غفلتی ۴۰ ساله؛ نگاه اقتصادی و صرفه‌جویانه مسئولان به آموزش

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۱۴ - ۱۲:۰۵

 کد خبر: 8601

غفلتی ۴۰ ساله؛ نگاه اقتصادی و صرفه‌جویانه مسئولان به آموزش

گروه جامعه ـ محمدحسین صانعی: مسئولان نظام آموزشی ما در تمام 40 سال گذشته نسبت به رضایت‌مندی شغلی معلمان بی‌توجه بوده‌اند؛ ماحصل این بی‌توجهی، آموزش و پرورشی شده که در دنیای امروز کارآیی لازم را ندارد.

غفلتی ۴۰ ساله؛ نگاه اقتصادی و صرفه‌جویانه مسئولان به آموزش

همۀ آموزش و پرورش در کلمۀ معلم خلاصه می‌شود، چون با وجود معلم آگاه، مجرب و کارآمد بسیاری از کاستی‌های آموزش پرورش مرتفع می‌گردد، از همین رو گفته می‌شود که معلمی یک شغل معمولی نیست، آمیزه‌ای از معرفت، محبت، ایثار، گذشت و تلاش برای بسترآفرینی رشد و تحول بنیانی‌ترین خصیصه‌های انسانی و کارآمدی در کودکان، نوجوانان و جوانان است.

لازمۀ وجود معلم آگاه و کارآمد، پویایی فکری، خلاقیت ذهنی، محبت، صداقت، نشاط درونی، چهرۀ گشاده و متبسم و آرامش است که پیش‌زمینۀ آن، احساس رضایت‌مندی شغلی و امیدواری به آیندۀ مطلوب می‌باشد. پس بایسته است همۀ سعی و کوشش کارگزاران نظام بر حول این محور باشد.

نکتۀ مهم این است که مسئولان نظام آموزشی ما در تمام ۴۰ سال گذشته، از این مهم غافل ماندند و شاید هم درایت و فهم تعلیم و تربیت را نداشتند که با نگاه اقتصادی و صرفه‌جویانه به انتخاب، آموزش، رفاه و معیشت معلم و نهایتاً رضایت‌مندی شغلی او بی‌توجهی کردند.

ماحصل این بی‌توجهی، آموزش و پرورشی شده که در دنیای امروز کارآیی لازم را ندارد و در عرصۀ بین‌المللی قادر به رقابت نیست؛ البته منظور این نیست که نظام آموزشی برای مردم کاری انجام نداده، بلکه می‌گوییم کار آن، روزآمد نیست، با نقطۀ مطلوب جامعۀ اسلامی ما به‌عنوان یکی از جوامع والای جهان، فاصلۀ زیاد دارد و در تربیت طبقه‌ای مولَد، کارساز و کارآفرین، کارآمدی لازم را نداشته است.

انتهای پیام/

* مدیر اسبق آموزش و پرورش ناحیه ۷ مشهد و از مسئولین امور تربیتی در دهه ۶۰


برچسب ها :
ارسال دیدگاه