» .اسلایدر » بردسکن | عدم استقبال از کتاب به دلیل گرانی نیست/ مردم با کتاب قهرند

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۲۲ - ۱۸:۳۰

 کد خبر: 8791

مدیر کتاب‌سرای نجفی

بردسکن | عدم استقبال از کتاب به دلیل گرانی نیست/ مردم با کتاب قهرند

گروه شهرستان ـ علی نجفی گفت: همه دلایل عدم استقبال از خرید کتاب به خاطر قیمت بالای آن نیست. در ابتدا باید مشتری را به فروشگاه بیاوریم تا بعد قیمت‌ها را ببیند. باید ببینیم آنکه برای خرید کتاب نمی‌آید، مشکلش از کجاست؟ مردم کلاً با کتاب قهر هستند و آن را چیز خوبی نمی‌بینند.

بردسکن | عدم استقبال از کتاب به دلیل گرانی نیست/ مردم با کتاب قهرند

علی نجفی، مدیر کتاب‌سرای نجفی در شهرستان بردسکن در مورد دلیل عدم خرید کتاب و راه‌های جذب مردم به سمت کتاب، با آتی نیوز به گفت‌وگو نشست.

نجفی با بیان اینکه هشت سال در این فروشگاه که در میدان مرکزی شهر بردسکن قرار گرفته است، فعالیت می‌کند، ابراز کرد: فروشگاه ما در بهترین نقطه ترددی شهر قرار دارد، اما فروش کتاب‌های عمومی، فرهنگی و هنری به شدت پایین است و شاید به عنوان مثال، بتوان گفت که هفته‌ای یک جلد کتاب مرتبط با این حوزه‌ها به فروش می‌رسد. از طرفی یک سری کتاب‌های کمک‌درسی ویژه دانش آموزان که مورد توصیه معلمان است، بیشترین فروش را دارد. وضعیت فروش کتاب از ابتدای سال جدید هم تغییر چندانی نکرده است.

در ابتدا کار خود را با عنوان کتاب‌فروشی شروع کردیم، ولی به مرور وقتی دیدیم فروش کتاب کم است، اجناس دیگری مانند لوازم التحریر، اسباب مورد نیاز دانش آموزان و لوازم هنری را هم به مجموعه اضافه کردیم تا از طریق فروش این اقلام بتوانیم اجازه مغازه را دربیاوریم.

وی افزود: در ابتدا کار خود را با عنوان کتاب‌فروشی شروع کردیم، ولی به مرور وقتی دیدیم فروش کتاب کم است، اجناس دیگری مانند لوازم التحریر، اسباب مورد نیاز دانش آموزان و لوازم هنری را هم به مجموعه اضافه کردیم تا از طریق فروش این اقلام بتوانیم اجازه مغازه را دربیاوریم. می‌توانم بگویم که بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی شهرستان اینجا است. دو سه فروشگاه دیگر هم هستند که در کنار لوازم‌التحریر، کتاب هم دارند، ولی کتاب‌فروشی مستقل به معنای خاص آن نداریم. کتاب‌های فروشگاه ما بیشتر در موضوع رمان، اشعار و دیوان‌های شعری، کتاب‌های مذهبی ادعیه و قرآن و کتاب‌های کودک است؛ با احتساب کتاب‌های کمک‌درسی حدود ۴۰۰۰ جلد کتاب در این فروشگاه وجود دارد.

نجفی با اشاره به اینکه مخاطبان ما بیشتر مردان و زنان جوان ۱۷ تا ۳۰ سال هستند، در مورد تأثیر گرانی بر فروش کتاب هم توضیح داد: به هر حال گرانی تأثیر خود را دارد. مثلاً کتابی که سال گذشته همین زمان ۲۰ هزار تومان بود الآن ۶۰ هزار تومان شده است و مردم دیگر توان خرید ندارند. گاهی مشتری‌ای می‌آید که مدت‌ها دنبال کتابی بوده است و زمانی که آن را در فروشگاه ما پیدا می‌کند در ابتدا خیلی خوشحال می‌شود، اما وقتی قیمت را می‌بیند از خرید منصرف می‌شود؛ این درد است و جای تأسف دارد.

دعوت از شخصیت‌های شناخته شده در عرصه فرهنگ و هنر برای حضور در یک فروشگاه کتاب و امضای کتاب خریداری شده مخاطبان توسط این شخصیت راهکاری برای خرید کتاب است.

مدیر کتاب‌سرای نجفی در ادامه به پیشنهاد‌هایی برای افزایش جذب مردم به کتاب‌خوانی اشاره کرد و گفت: یک نمونه از کارهای خوبی که دیدم این بود که از یک شخصیت شاخته شده در عرصه فرهنگ و هنر دعوت می‌کردند که مثلاً به یک فروشگاه کتاب بیاید و تبلیغات این حضور هم از قبل انجام می‌شد و هر کسی می‌توانست کتابی را بخرد و این مهمان هم کتاب را برای مخاطبان امضا می‌کرد. لذا در شرایط کنونی هم می‌توان برای فروش کتاب چنین تبلیغاتی قرار داد تا عده‌ای را جذب کرد. حتی برخی ارگان‌ها می‌توانند بن‌های تخفیف کتاب هم برای علاقه‌مندان قرار دهند. یا آخر هر سال اگر قرار است هر سازمان و ارگانی هدیه‌ای به جوانان و مخاطبان خود اهدا کند، به آن‌ها بن کتاب بدهد و با یک کتاب‌فروشی قرارداد ببندد تا شروع کار را با این به نوعی اجبار داشته باشند. یعنی اگر افراد با کمی اجبار کتاب بخرند بعد از مدتی برای آن‌ها یک عادت می‌شود. کسی هم که هفته‌ای یک جلد کتاب را بخواند دیگر نمی‌تواند از کتاب دست بردارد و واقعاً برای او عادت می‌شود. در بین مشتریان خودمان افرادی را داریم که دائم به ما سر می‌زنند و پیگیر کتاب‌های جدید هستند و کتاب‌خوانی در برنامه زندگی آن‌ها یک جزء همیشگی است.

مسئولین قیمت کاغذ و کتاب را ثابت نگه دارند. هر بار که می‌خواهیم کتاب جدیدی را سفارش دهیم با قیمت قبلی متفاوت است و تورم شدیدی را در بخش کاغذ شاهد هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مطالبه‌اش از مسئولان و متولیان حوزه فرهنگ و کتاب‌خوانی اشاره کرد و توضیح داد: خواسته من از مسئولین این است که قیمت کاغذ و کتاب را ثابت نگه دارند. چون هر بار که می‌خواهیم کتاب جدیدی را سفارش دهیم با قیمت قبلی متفاوت است و تورم شدیدی را در بخش کاغذ شاهد هستیم. مثلاً، دیوان حافظ که حدود ۲۰هزار تومان بوده الآن ۱۰۰ هزار تومان شده است. لذا دیگر این کتاب را سفارش نمی‌دهم که به خاطر قیمت بالایش شش ماه در مغازه بماند و خاک بخورد. به جای آن محصولات فرهنگی دیگری که فروش دارد را می‌آورم.

نجفی با بیان اینکه در شهرستان بردسکن صنف کتاب‌فروشان نداریم، ابراز کرد: در این شهرستان صنف لوازم‌التحریران را داریم و از آنجا که بخشی از مغازه هم لوازم‌التحریر است، لذا زیر مجموعه این صنف محسوب می‌شویم. همچنین در این شهرستان انتشارات نداریم، ولی تعدادی چاپخانه است که اگر کسی کتابی برای چاپ داشته باشد می‌تواند به آن‌ها مراجعه کند.

باید در مور نیاز فرهنگی شهرستان بردسکن مطالعات بیشتری انجام شود و برنامه‌ها فرهنگی و آموزشی باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه وضعیت فرهنگی این شهرستان ضعیف است، توضیح داد: در مجاورت شهر بردسکن حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ روستا قرار دارد و اکثر این روستاییان هم شهرنشین شدند، ولی حرکت فرهنگی خاصی برای آن‌ها انجام نشده است. باید در مور نیاز فرهنگی این شهرستان مطالعات بیشتری انجام شود و برنامه‌ها فرهنگی و آموزشی باشد تا الگوی رفتاری و نیاز درست در حوزه فرهنگ را آموزش دهد. مثلاً، وجود کتابخانه عمومی یک الگوی درست فرهنگی است. وضعیت کتابخانه‌های عمومی در این شهرستان خوب است و یک کتابخانه عمومی فعال وجود دارد که استقبال از آن هم مناسب است.

مردم کلاً با کتاب قهر هستند و آن را چیز خوبی نمی‌بینند. تا از چیزی استفاده نکنید و سودش را به دست نیاورید، نمی‌توانید تشخیص دهید که برای شما خوب است یا نیست.

این فروشنده کتاب در مورد علت عدم تمایل مردم به خرید کتاب هم ابراز کرد: همه دلایل عدم استقبال از خرید کتاب به خاطر قیمت بالای آن نیست. در ابتدا باید مشتری را به فروشگاه بیاوریم تا بعد قیمت‌ها را ببیند. باید ببینیم آنکه نمی‌آید مشکلش از کجاست؟ مردم کلاً با کتاب قهر هستند و آن را چیز خوبی نمی‌بینند. تا از چیزی استفاده نکنید و سودش را به دست نیاورید، نمی‌توانید تشخیص دهید که برای شما خوب است یا نیست. الآن مردم آن استفاده‌ای را که باید از کتاب ببرند، نبرده‌اند. اگر کتابی را بخوانند و تأثیر آن را در زندگی و فرهنگ و رشد و آبادانی ببینند، مانند خیلی از کشورهای پیشرفته این محصول فرهنگی را در اولویت قرار می‌دهند. لذا در ابتدا تمایل به خواندن کتاب باید پررنگ شود. از طرفی تبلیغات برای کتاب‌خوانی هم خیلی کم است و سالی یک بار مسابقه کتاب‌خوانی با هدف سوق دادن مردم به کتاب و کتاب‌خوانی برگزار می‌شود، ولی وقتی همین اقدامات محدود انجام می‌شود، می‌بینیم که استقبال برای خرید کتاب و شرکت در مسابقه خوب است.

انتهای پیام/


برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , ,
ارسال دیدگاه