» .اسلایدر » تأسیس سینماهای جدید در مراکز تجاری با هدف تعامل اقتصادی ـ فرهنگی است

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۲۳ - ۱۶:۴۵

 کد خبر: 8800

مدیر پردیس سینمایی گلشن مشهد

تأسیس سینماهای جدید در مراکز تجاری با هدف تعامل اقتصادی ـ فرهنگی است

گروه فرهنگ و هنر ـ فرزین جیرانی گفت: آنچه در رابطه با تأسیس سینماهای جدید در جهان مرسوم است، افتتاح این مراکز فرهنگی در بازار و مراکز تجاری است، این کار در واقع هم کمکی برای اقتصاد و بازار است و از آن‌طرف، بازار و اقتصاد نیز به فرهنگ کمک می‌کند.

تأسیس سینماهای جدید در مراکز تجاری با هدف تعامل اقتصادی ـ فرهنگی است

فرزین جیرانی، مدیر پردیس سینمایی گلشن مشهد درباره اقتصاد سینما و تأسیس سینماهای جدید در مشهد و شهرستان‌ها با آتی نیوز به گفت‌وگو نشست.

جیرانی با اشاره به اقتصاد سینما گفت: وضعیت سینما وابسته به جیب مردم و حال آن‌ها است، اگر هم فیلم‌ها خوب و مناسب باشد مردم علاقه‌مند می‌شوند تا به سینما بیایند و این‌ موارد زنجیروار به هم پیوسته است. سینما، حال مردم را خوب و اقتصاد مردم، حال سینما را هم خوب می‌کند؛ اگر هم یکی از این حلقه‌های زنجیر دچار مشکل شود، کار در سینما به هم می‌ریزد.

مدیر پردیس سینمایی گلشن افزود: اگر فیلم مناسب، در زمان مناسب اکران شود فروش مناسبی خواهد داشت؛ مثلاً، در برخی زمان‌ها مثل ماه مبارک رمضان که مردم روزه‌دار هستند، سینما ریزش‌هایی را احساس می‌کند، البته در این زمان فیلم‌های خوبی هم اکران می‌شود و این مسئله سبب کاهش فروش در سینما می‌شود.

وی با بیان اینکه مشهد بعد از تهران، قطب دوم فروش سینمایی در کشور است، ادامه داد: ما نمی‌توانیم بین سینماهای مشهد فرق بگذاریم، به‌طور طبیعی سینمای هویزه، سینمای قدیمی مشهد است که قبل از انقلاب این سینما در مشهد وجود داشته است، اما وقتی پردیس‌های سینمایی مدرن ساخته می‌شوند و در هر منطقه جغرافیایی یک پردیس سینمایی وجود دارد که خواسته‌های مخاطب خود را برآورده می‌کند، به‌طور طبیعی مخاطبین بین پردیس‌های مختلف پخش می‌شود.

در مشهد، مخاطب سینما قدرت انتخاب دارد.

جیرانی گفت: البته مخاطب سینما در مشهد، قدرت انتخاب دارد؛ گاهی می‌خواهد یک فیلم را در سالن بزرگ سینما هویزه ببیند و گاهی می‌خواهد در یک پردیس سینمایی لوکس به همراه کافی‌شاپ به دیدن یک فیلم مشغول شود، اما به‌طور کلی ایجاد پردیس سینمایی در هر منطقه جغرافیایی متناسب با نیاز آن منطقه است.

وی بیان کرد: زمانی در همین خیابان ارگ مشهد حدود ۱۰ سالن سینما وجود داشت، با چنین پیشینه‌ای افتخار نیست اگر ما امروز بگوییم صاحب پردیس‌های سینمایی هستیم. در زمینه داشتن سینما از هند و کره جنوبی بدبخت‌تر هستیم و خیلی از کشورها مثل فرانسه و آمریکا به لحاظ تعداد سینما از ما جلوتر هستند.

مدیر پردیس سینمایی گلشن مشهد افزود: اینکه صندلی‌های سینما در مشهد بخواهد افزایش پیدا کند، نیازمند تحلیل و بررسی است؛ البته یک چنین ظرفیتی در شهر مشهد وجود دارد که مخاطب صندلی‌های جدید سینما را پر کند و مردم هنوز نیاز به سینما دارند، اما اینکه این پردیس‌ها در چه مکان‌هایی ساخته شوند، نیاز به تحلیل دارد.

افتتاح پردیس‌های سینمایی در بازار و مراکز تجاری کمک متقابل اقتصاد و فرهنگ را در پی دارد.

جیرانی گفت: آنچه در رابطه با تأسیس سینماهای جدید در جهان مرسوم است، افتتاح این مراکز فرهنگی در بازار و مراکز تجاری است، این کار در واقع هم کمکی برای اقتصاد و بازار است و از آن‌طرف، بازار و اقتصاد نیز به فرهنگ کمک می‌کند، این تعامل دو طرفه در بسیاری از کشورها خوب و مناسب به نظر آمده است.

وی ادامه داد: چنین ایده‌ای یک بازدهی کامل برای مخاطب ایجاد می‌کند، یعنی مخاطب از طرفی فیلم خود را می‌بیند و از طرفی غذای خود را می‌خورد، تفریح خود را دارد و خرید خود را نیز انجام می‌دهد و در واقع یک تور گردشگری کامل به وجود می‌آید. خوشبختانه، ما در مجموعه آرمیتاژ چنین شرایطی داریم و اهداف فرهنگی سینما و بازار هم در واقع همین است که یک زمانی برای تفریح مردم ایجاد شود که تماشاگر سینما از آن لذت ببرد.

جیرانی با بیان اینکه جذب مخاطب سینما به دو عامل فیلم خوب و سالن نمایش مناسب بستگی دارد، اضافه کرد: باید توجه کنیم و بیاندیشیم که چند درصد از فیلم‌های ما در سطح کشور خوب و مناسب است و این مسئله مهمی است که به نسبت فیلم‌هایی که تولید می‌شود چند درصد مخاطب‌پذیر است و چه میزان از این آثار می‌تواند صندلی‌های سینما را پر کند.

مدیر پردیس سینمایی گلشن با اشاره به فروش مناسب فیلم «متری شیش و نیم» گفت: در طرف مقابل، فیلم‌های نیز وجود دارد که مخاطب رغبتی به دیدن آن پیدا نمی‌کند، شاید اگر بخواهیم نسبتی برای فیلم‌های جذاب و غیر جذاب عنوان کنیم، باید بگویم حدود ۱۰ درصد فیلم‌ها خوب و جذاب‌اند و بقیه آثار در مقابل آن قرار دارد، شاید هم درصد و تعداد این آثار جذاب رقم پایین‌تری در ذهن دیگر تحلیل‌گران داشته باشد.

وی اضافه کرد: البته حرف ما این نیست که به سوی تولید آثار جلف و کمدی‌های مرسوم امروزی حرکت کنیم، ما فیلم تراژدی تلخ داریم که پا به پای کمدی پیش می‌آید، این اثر هم مثل همان کمدی فروش میلیاردی دارد، چون همه‌چیز فیلم خوب است؛ شاید سلیقه مخاطب برای انتخاب فیلم متفاوت باشد و از نظر مسائل فکری و فرهنگی این موضوع طبیعی است، اما اکثر  فیلم‌های پرمخاطب اگر در تهران هم به فروش مناسب رسیده است، در مشهد هم همین‌گونه بوده‌اند.

باید سعی کنیم در شهرستان‌های استان نیز پردیس‌ها و سالن‌های سینمایی احداث شود.

جیرانی با بیان اینکه همه سینمای خراسان رضوی فقط مشهد نیست، گفت: باید سعی کنیم در شهرستان‌های استان نیز پردیس‌های سینمایی و سالن‌های سینما احداث شود و شرایطی فراهم آید که سرمایه‌گذار با جان و دل به سمت سینما حرکت کنند.

مدیر پردیس سینمایی گلشن مشهد اظهار کرد: در استان خراسان رضوی که شرایط و بضاعت تفریح و سرگرمی مناسبی ندارد باید به سینما بیشتر توجه شود، چرا که سینما اثرگذاری کلیدی بر فرهنگ جامعه دارد و با جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی می‌توان شاهد پردیس‌های سینمایی خوبی در شهرستان‌های استان بود.

وی با اشاره به اهمیت یکسان‌سازی قیمت پردیس‌های سینمایی در سطح شهر مشهد عنوان کرد: در مشهد نیازمند یکسری قوانین صنفی به‌صورت مستقل از تهران هستیم تا در این چارچوب خاص سینماها به‌صورت یکسان عمل کنند و زیر یک پرچم باشند تا دیگر شاهد آن نباشیم که هر پردیس سینمایی به هر طریق و به هر میزانی که بخواهد برای فروش قیمت‌گذاری داشته باشد.

جیرانی اضافه کرد: البته پیگیری چنین شرایطی نیازمند یک کارگروه تخصصی و صنفی برای سینماداران است. به خود سینما دوران به همراه مدیران استانی به راه‌اندازی یک چنین تشکلی بپردازند و چنین پیشبردی اتفاقات خوبی برای سینمای مشهد به همراه خواهد داشت.

فرزین جیرانی
کارشناس کارگردانی سینما و فیلم‌سازی
مدیر پردیس سینمایی گلشن مشهد
مدیر سابق کانون هنرمندان استان خراسان رضوی
فیلمساز، مستندساز

انتهای پیام/


برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
ارسال دیدگاه