» .اسلایدر » ممنوعیت پخش ساز از رسانه ملی، بزرگ‌ترین ضربه به موسیقی‌های بومی

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۱۹:۱۳

 کد خبر: 7750

سرپرست امور انجمن موسیقی شهرستان‌های استان خراسان رضوی مطرح کرد

ممنوعیت پخش ساز از رسانه ملی، بزرگ‌ترین ضربه به موسیقی‌های بومی

گرو فرهنگ و هنر ـ مهدی کیان‌منش گفت: بچه‌‌های ما که ساز محلی موقعیت‌های مختلف خراسان و ساز عرفانی و سنتی خودمان را در شبکه ملی نمی‌بینید، مسلماً به شبکه‌های دیگر و سازهای دیگر روی می‌آوردند.

ممنوعیت پخش ساز از رسانه ملی، بزرگ‌ترین ضربه به موسیقی‌های بومی

مهدی کیان‌منش، مدیرعامل و رئیس هیت مدیره موسسه هنری فرتاک خاورا،ن درباره اجرای کنسرت و موسیقی بومی خراسان، با آتی نیوز به گفت‌وگو نشست.

آتی نیوز: لطفا خود را معرفی کنید و درباره موسسه فرهنگی هنری فرتاک توضیح دهید.

مهدی کیان‌منش، مدیرعامل و رئیس هیت مدیره موسسه هنری فرتاک خاوران و استودیو آهنگ‌سازی صبا هستم. ۲۲ سال سابقه کار دارم؛ در ارکستر تهران کارهای بزرگی انجام داده‌ام و در مشهد سالیان سال است که کار آهنگ‌سازی در قالب‌های گروه‌های پاپ و آهنگ‌سازی کودک. سابقه کار سرود و داوری سرود، ساخت موسیقی فیلم، تیزر تبلیغاتی موسیقی نمایش و تئاتر در رزومه کاری دارم و در حال حاضر رئیس انجمن موسیقی شهرستان شاندیز هستم.

به‌طور رسمی از اسفند ماه ۱۳۹۶، با حضور فرماندار و مسئولین بلندپایه شهرستان طرقبه شاندیز و چند تن از هنرمندان و مسئولین استان خراسان رضوی، آغاز به کار کردیم.

مؤسسات هنری موسیقی می‌توانند آموزش نیز داشته باشند، ولی نه مثل یک آموزشگاه موسیقی آزاد که صرفاً موسیقی آموزش می‌دهند. همسر بنده، خانم شایانفر، کارشناس موسیقی هستند و سالیان سال است که به‌عنوان متخصص حوزه موسیقی کودک در استان خراسان فعالیت می‌کنند، به همین دلیل، ما آموزش ارکستر به کودک و نوجوان داریم؛ افرادی که می‌آیند، ورود پیدا می‌کنند به ارکستر آوای شادی مشهد و اجراهایی که ما در مشهد داشتیم. دو سال گذشته، نمایش خورشید خانم و چشم چشم دو ابرو که آقای رحیم زاده کارگردان و خانم شایانفر هم ارکستر، من هم تنظیم کننده قطعات بودم را اجرا کرده‌ایم.

آتی نیوز: آیا این موسسه خصوصی است؟ و اینکه حمایتی از آن می‌شود؟

موسسه ما تک منظوره، هنری موسیقی و به صورت خصوصی اداره می‌شود. به محض اینکه با مشکلات زیاد مجوزی از اداره ارشاد دریافت می‌کنیم بعد آن خودمان یک تنه هستیم و حمایتی وجود ندارد، تازه اگر سنگ‌اندازی نشود و همین‌طور روال کاری ادامه پیدا کند که شاهکار کرده‌اید و در غیر این صورت دائم باید به مشکلات عدیده‌ای برخورد کنید، ولی به هیچ عنوان حمایتی از شما وجود نخواهد داشت و هر کاری هم که بخواهید اجرا کنید، باید بروید ارشاد مجوز بگیرید و به بوروکراسی اداری دچار می‌شوید.

آتی نیوز: اهداف راه‌اندازی موسسه، به‌جز مواردی که ذکر کردید چه بوده است؟

هر موسسه که به ثبت می‌رسد به سری شرح فعالیت دارد که با توجه به آن شرح فعالیت مجوز می‌گیرد و شروع به کار می‌کند. این موسسه در واقع تولید و نشر و پخش آثار صوتی و تصویری موسیقیایی، همچنین اجرای صحنه‌ای مربوط به صدابرداری برای استودیو موسسه را درخواست کردم و استودیو زیرمجموعه است. این استودیو جزو چند تا استودیویی است که از کانون صدابرداران کشور و خانه موسیقی تهران مجوز گرفت است.

آتی نیوز: در مدتی که کار کردید، آیا مشکلاتی هم داشته‌اید که جنبه حمایتی داشته باشد؟

مشکل نه، ولی شرایط اقتصادی اجتماعی کار ما را محدود می‌کند؛ من طرح‌های بزرگی را پیشنهاد کرده‌ام و نامه‌هایش را فرستاده‌ام که هنوز جوابی به من نداده‌اند. طرح‌های کوچک انجام داده‌ام و تولیداتی داشتم، تولیداتی که از شبکه‌های خراسان و شبکه‌های دیگر مثل شما پخش شده است؛ کارهای من تولیداتی مثل همین دوتا مجموعه کار کودکی که اجرا رفتیم، در واقع با خود موسسه بوده، بخشی از آن و خیلی از کارهای دیگر تولید شده موسیقی‌ها نمایشی را نیز تولید کرده‌ام و رفته‌اند اجرا و هیچ اتفاق خاصی و مشکل نبوده، فقط مسئله مالی که خوب شرایط ادارات می‌دانید به چه شکل است، باید بخش‌های خصوصی و اسپانسرها ورود پیدا کنند که آن‌ها هم دستخوش همین مشکلات اقتصاد آشفته جامعه هستند.

آتی نیوز: آیا مجوز فعالیت موسسه فرتاک، محدود به طرقبه و شاندیز است؟

تولیدی ما در سطح کشور و ملی است و برخی کارها استانی و برخی مختص شهرستان تولید می‌شود، وقتی کاری برای شهرداری طرقبه اجرا می‌شود مختص همان‌جاست، وقتی ارکستر آوای شادی اجرا می‌کند کل استان خراسان شامل می‌شود و کارهایی که از صدا و سیما پخش می‌شود، مشهد یا کشور شامل همه اقشار جامعه را در بر می‌گیرد.

آتی نیوز: آیا تاکنون تدریس در خصوص ساز و موسیقی داشته‌اید؟ و اینکه، با انجمن موسیقی در ارتباط هستید؟

قبلاً داشته‌ام، اما از زمانی که موسسه فعالیت رسمی داشته بدلیل هجمه کار دیگر فرصتی نداشتم و وقتم را بیشتر روی تولید گذاشتم.

من نماینده انجمن موسیقی استان در شهرستان طرقبه و شاندیز، رئیس انجمن موسیقی طرقبه و شاندیز و سرپرست امور شهرستان‌های استان خراسان در انجمن موسیقی استان خراسان رضوی هستم و مستقیماً با تمام استان در ارتباطم.

آتی نیوز: در سمت «سرپرست امور شهرستان‌های استان خراسان در انجمن موسیقی استان خراسان رضوی» چه اقداماتی انجام ‌می‌دهید؟

 بنده بدلیل مأموریتی که به بنده محول شده سرکشی از شهرستان‌ها را دارم و هم‌اکنون هم که خدمت شما صحبت می‌کنم سرخس هستم. معمولاً از پیشکسوتان بازدید می‌کنم و مشکلاتشان را رصد می‌کنم، بعد این‌ها را انتقال می‌دهیم به استان و سعی در پیگیری امور بیمه و مستمری پیشکسوتان و بسته‌های حمایتی کوچکی در شهرستان داریم.

آتی نیوز: جو فرهنگی مشهد و طرقبه و شاندیز را چطور می‌بینید؟

بافت طرقبه و شاندیز بیشتر اعتقادی، سنتی و مذهبی است و فعالیت‌هایی هم که انجام می‌شود بُعد اعتقادی بیشتری دارد. کنسرت‌هایی در سال‌های پیش در طرقبه و شاندیز اجرا می‌شد، اما من به‌عنوان مسئول انجمن موسیقی موافق نبودم، زیرا هنرمندان اینجا از انجام فعالیت‌ها بهره‌مند نمی‌شدند و مشکلاتی مثل ترافیک نصیب مردم می‌شد. ما درخواست کردیم اگر بنا به انجام چنین برنامه‌هایی است انجمن موسیقی ورود پیدا کرده و سهمیه‌ای برای هنرمندان داشته باشیم و با حمایت فرمانداری، دادستان و سایر نهادها، اجراهای فاخرتری را در شهرستان داشته باشیم تا به مشکلاتی از جمله مسئله حجاب برنخوریم. خود اجرا هم دور از مسائل اعتقادی مردم نباشد و جو شهرستان و مشهد متشنج نشود.

آتی نیوز: نظرتان درباره نوآوری در موسیقی ایران چیست؟

در حال حاضر، با تقلید کورکورانه و صرف موسیقی‌های ترکی و عربی، گاها از غرب و شرق، بدون هیچ‌گونه تمرکزی به لحاظ علمی و فنی و به لحاظ نگاه داشتن پارامترهای موسیقی کشور، کارهایی تولید می‌شود و با اقبال عمومی خوبی هم روبه‌رو می‌شود؛ به این دلیل ما شاهد اتفاق خاص خیلی کمتر هستیم؛ درصدی هم نوآوری وجود دارد، اما تقریباً کارها شبیه هم شده است.

آتی نیوز: موسیقی بومی و سنتی خیلی مهجور واقع شده است؛ شما که در زمینه موسیقی فعالیت می‌کنید، آیا پیشنهاد یا نظری برای جذب مخاطب بیشتر دارید؟

مشکل اساسی که ما چند سال درگیر آن بوده‌ایم، اجازه پخش ساز از رسانه ملی است؛ این بزرگ‌ترین ضربه به ساز سنتی بود. بچه‌‌های ما که ساز محلی موقعیت‌های مختلف خراسان و ساز عرفانی و سنتی خودمان را در شبکه ملی نمی‌بینید، مسلماً کشیده خواهند به شبکه‌های دیگر و سازهای دیگر را می‌بینند و می‌روند سراغ آن‌ها. اکنون شاهدیم که خیلی از شهرستان‌های ما که مهد موسیقی محلی ما هستند و غنای بسیار زیادی دارند رفته‌اند سراغ گیتار و درام و غیره؛ ما نمی‌گوییم آن‌ها نباشد، باشند؛ ولی اولویت ما موسیقی محلی و سنتی و موسیقی ملی است، بعد برویم سراغ موسیقی کلاسیک و از آن وام بگیرم و در مسیر موسیقی خودمان استفاده کنیم.

آتی نیوز: به نظر شما دلیل پخش نشدن ساز از صدا و سیما چیست؟

نمی‌دانم، مثل همه مردم. یک گلدان می‌گذارند و نوازنده پشت گلدان پنهان می‌شود، نوازنده را می‌بینید ولی نوع ساز دیده نمی‌شود!

آتی نیوز: اگر پیشنهاد و یا مطالبه‌ای از مسئولین و مردم دارید، بفرمایید.

اگر مطالبه خود مردم این باشد که ساز محلی از صدا و سیما پخش شود و اینکه خود مردم اقبال بیشتری به موسیقی محلی داشته باشند، ما می‌توانیم در آن راستا تشویق کنیم و از دوستان بزرگوار محلی و سنتی درخواست کنیم که در شهرستان‌ها و مشهد پررنگ‌تر باشد. بحث بعدی اینکه تولیدات اساتیدمان نسل‌های اول و دوم را که تعداد کمی باقی مانده را باید بتوانیم به‌عنوان گنجینه‌های معنوی فرهنگمان حفظ کنیم، این کار تقریباً در حال انجام است ولی اقبال ملی و عمومی را می‌طلبد، در واقع بودجه ملی را می‌طلبد تا چنین تولیداتی داشته باشیم.

انتهای پیام/


برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
ارسال دیدگاه