» .مشروح خبر » مشروح خبر | حوزه علمیه در کلیات مانده است!

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۱۹ - ۱۴:۲۸

 کد خبر: 7864

رحیم‌پورازغدی:

مشروح خبر | حوزه علمیه در کلیات مانده است!

گروه سیاست ـ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست تبیین بیانیه گام دوم انقلاب گفت: متأسفانه، حوزه در کلیات مانده است. وقتی دقیق می‌شوی، می‌بینی افرادی که به سؤالاتت جواب می‌دهند، به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسند.

مشروح خبر | حوزه علمیه در کلیات مانده است!

به گزارش آتی‌نیوز، نشست «تبیین بیانیه گام دوم انقلاب و نقش جوانان در تحقق این اهداف» با حضور حسن رحیم‌پورازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، یکشنبه، ۱۸ فروردین‌ماه به همت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در دانشکده علوم انسانی این دانشگاه برگزار شد.

رحیم‌پورازغدی در این نشست گفت: بیانیه گام دوم انقلاب، نسل جدید را مسئول اصلی می‌داند. کلیدواژه‌هایی که در مورد این بیانیه مطرح می‌شود این است که انقلاب اسلامی وارد مرحله دوم خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی شده است. این سه کلیدواژه، سه مؤلفه و در عین حال سه وجه از یک مؤلفه هستند و هیچ‌کدام بدون دیگری کامیاب نخواهند بود. البته ادعا نمی‌کنیم که تا یک جامعه اسلامی نداشته باشید امکان خودسازی در هیچ سطحی نیست بلکه این‌ها مقولاتی نسبی هستند و امکان خودسازی بدون جامعه هست اما هزینه‌اش زیاد و منافعش کم است. اما اگر بتوانید این سه را یعنی تمدن سازی، جامعه سازی و خودسازی را توأمان پیش ببرید، به هم کمک می‌کنند وگرنه هر کدام بدون دیگری اگرچه به‌راحتی صورت نمی‌گیرد ولی به شکل نسبی محقق می‌شود. انسان مجبور به جبر خانواده، جامعه و تمدن نیست ولی مقهور قوانین اجتماعی و تمدنی است. تمدن سازی در جهت انسان‌سازی و خودسازی است، چون انسان بدون جامعه زندگی نمی‌کند و هیچ جامعه‌ای در خارج هیچ تمدنی نیست و این‌ها به هم مربوط هستند و در هم تأثیر متقابل می‌گذارند لذا باید با هم پیش بروند. نکته دیگر در بیانیه گام دوم انقلاب این است که با انقلاب اسلامی ایران واقعاً حرکت جدیدی در جهان رخ داد. چون قبل از انقلاب، دنیا میان شرق و غرب تقسیم و جهان دوقطبی شده بود و کسی احتمال نمی‌داد که یک نهضت بزرگ دینی معطوف به تمدن‌سازی برگرفته از دین طلوع کند آن هم در دوران پسامدرن که آخرین دستاوردهای پیشرفته غرب و شرق عالم را گرفته بود و همه عبور از دین را پذیرفته بودند، اما در این میان نهضتی می‌آید و اندیشه‌هایش را به رخ کشیده و جهان را سه قطبی و آغاز عصر جدیدی را اعلام می‌کند. این حرکت عظیم از ایران آغاز می‌شود و سردمداران گمراهی در برابر آن واکنش نشان می‌دهند و در این ۴۰ سال انواع تهمت‌ها، جنگ، سرکوب و توقیف‌ها را در برابر ما انجام دادند تا بتوانند در مرحله اول ایران را پس بگیرند و در مرحله بعدی کل منطقه، جهان اسلام و بلکه کل جهان را پس بگیرند چون امروز دارند پایگاه‌های خود را از دست می‌دهند. این قدرت‌ها جهان مادی را با استفاده از تکنولوژی پیش می‌بردند و وقتی شکست خوردند همه قوانین و حرف‌هایی که در ۱۵۰ سال قبل گفتند، بر باد رفت و حکومتی تشکیل شد که به‌اندازه همه تاریخ، خون از آن جاری است. انقلاب ایران، واقعیت‌هایی را به اقلیتی که حاکم بر جهان بودند و آن را استثمار می‌کردند، نشان داد. نشان داد که در این جهان، اخلاق سقوط کرده و برابری اصلاً وجود ندارد و دموکراسی تنها در خدمت سرمایه‌داری است. از طرفی صلح هم هیچ‌وقت به‌اندازه امروز در خطر نبوده است به‌طوری که در مدت ۳۰ سال، صدمیلیون نفر را فقط اروپایی‌ها کشتند و ظرف ۲۰۰ سال گذشته آمریکا بیشتر از ۲۰  جنگ را در دنیا به راه انداخته و اقتصاد خود را با جنگ و فساد و فحشا ساخته است. لذا این نهضت شعائر ایدئولوژیک‌های بزرگ دنیا را شکست. این ایدئولوگ‌ها در برابر صدای انقلاب ایران در ابتدا خود را به نشنیدن زدند و بعد هم شروع کردند به خفه کردن این صدا و در همین راستا شرق و غرب با هم آشتی کردند و در یک طرف برای از بین بردن این نهضت ایستادند و می‌بینید که چه ناکامی‌هایی دارند.

وی توضیح داد: برای گام دوم انقلاب، ۴۰ سال آینده کشور در اختیار شما جوانان است. هم خطرات و صدمات و هم خدمات و برکات را با هم ببینید. گام‌های مثبت ۴۰ ساله را باید درست شناخت و قدر بدانید تا به عقب برنگردید و کلاهتان را برندارند، ضعف‌هایی را هم که بوده و مسئله‌هایی را که نتوانستیم درست حل کنیم باید در گام دوم توسط شما جوانان حل شود. توسط جوان دانشگاهی مسلمان که به فکر عزت، قدرت و شکوه ایران اسلامی و همه مستضعفان جهان است و می‌خواهد از دوره ذلت، فقر علمی، اجتماعی و اسارت در مشت قدرت‌های جهان که در ۲۰۰ سال گذشته هر وقت خواستند به ما حمله و ایران را تقسیم کردند، رها شود و اگر می‌خواهیم به آن وضعیت برنگردیم و ایران به یک قدرت جهانی مردمی در همه ابعاد در جهان تبدیل شده و بماند، باید قوی‌تر شویم و وظیفه شما در علوم انسانی شفا‌ف‌تر می‌شود.

زمانی ایران بعد از اسلام، بزرگ‌ترین قدرت نظامی و مرکز تولید علم بوده و در دو قرن اخیر تحت سلطه قرار گرفته است. در ۴۰ سال گذشته هم که تصمیم گرفتیم به آن شرایط بازگردیم، (البته بازگشت نه به معنای ارتجاع بلکه به معنای بازگشت به ارزش‌ها و آنچه که در قبل بوده است) با انواع کارشکنی‌ها و دشمنی‌ها نگذاشتند.

رحیم‌پور با اشاره به اینکه تئوری‌های مختلفی در مورد تمدن و مفهوم دینی آن وجود دارد، ابراز کرد: تمدن‌ها در جهان در یک چیز مشترک هستند و آن اینکه بتوانند تولید قدرت، ثروت و معرفت و علم کرده و این‌ها را مهندسی کنند. تمدن‌های ظالم و مادی همه این‌ موارد را دارند و اگر این‌ها نباشد تمدن نیست. زمانی تمدن‌سازی معنا پیدا می‌کند که مردمی بتوانند تولید قدرت، علم و ثروت کنند، صادرات آن‌ها بیش از واردات و تولید علمشان بیش از ترجمه باشد و بتوانند کنترل زندگی، اقتصاد، وزارت خارجه، امنیت و … خود را در دست بگیرند و تحت تأثیر و نفوذ بیگانه نباشند، از این لحظه است که دارید تمدن‌سازی می‌کنید و دست برتر را دارید. دیگر مجبورت نمی‌کنند که به دست خود به فرزندت از دوران کودکی زبان فرانسوی و انگلیسی بیاموزی بلکه آن‌ها به دنبال فراگیری زبان تو برای ترجمه آثارت هستند. ایران، قرن‌ها مرکز تمدن‌سازی جهانی به شمار می‌رفته است و در عرصه‌های مختلف علوم انسانی، حقوق، علوم طبیعی و … منبع تغذیه جهان در شرق و غرب عالم بوده، زبان فارسی از بالکان تا چین به‌عنوان زبان علم در کنار زبان عربی مطرح بوده است. یک زمانی ایران بعد از اسلام، بزرگ‌ترین قدرت نظامی و مرکز تولید علم بوده و در دو قرن اخیر تحت سلطه قرار گرفته است. در ۴۰ سال گذشته هم که تصمیم گرفتیم به آن شرایط بازگردیم،(البته بازگشت نه به معنای ارتجاع بلکه به معنای بازگشت به ارزش‌ها و آنچه که در قبل بوده است) با انواع کارشکنی‌ها و دشمنی‌ها نگذاشتند.

وی توضیح داد: تفاوت تمدن‌های الهی با مادی در این است که تمدن الهی تولید قدرت، ثروت، علم و معرفت را با مبادی و غایت الهی در نظر می‌گیرد نه با غایت مادی. تمدن الهی قائل به اهمیت دنیا است اما اصالت را به دنیا نمی‌دهد، در یک چشم‌انداز، ابدیت انسان و همه‌چیز را می‌بیند اما فرد را فدای جامعه و جامعه را فدای تمدن نمی‌کند. در آیه ۴۱ سوره حج «الذین ان مکناهم فی‌الارض اقاموا الصلاه و اتو الزکاه و امروا بالمعروف و نهوا عن المنکر و لله عاقبه الامور»، قرآن می‌گوید کسانی را در زمین تمکن می‌کنیم و آن‌ها این تمکن و قدرت را در مسیر توحید و عدالت صرف و رابطه خود را با خدا خوب می‌کنند و این رابطه قطع نمی‌شود. در ادامه می‌گوید این‌ها زکات می‌دهند، یعنی در تمدن دینی زکات یک اصل مهم است. یعنی ثروت‌اندوزی و فاصله طبقاتی نباشد. همچنین در ادامه به «و امروا بالمعروف و نهوا عن المنکر» یعنی در تمدن الهی به من چه و به تو چه وجود ندارد و همه‌چیز اجتماع به همه ما مربوط است و همه باید نظارت و احساس مسئولیت کنند، همه حق سؤال دارند، همه باید همه‌چیز را بدانند و مداخله و سؤال کنند، همه باید پاسخگو باشند. در اخلاق عمومی، مسائل اجتماعی، فقر، فساد، ذلت در برابر بیگانگان، اقتصاد، روابط بین‌الملل و … همه باید حساس و مسئول باشند و این یعنی اصلاحات دائمی در جامعه، یعنی جامعه بدون توقف یعنی رکود هرگز. دانشگاه و حوزه نباید باتلاق و مرداب شود باید رودخانه و زنده باشد. همه نسبت به مسائل اجتماعی و فقر و فساد و ذلت در برابر بیگانگان مسئول هستیم. امر به معروف و نهی از منکر یعنی دفاع از ارزش‌ها و حمله به غیر ارزش‌ها. در پایان آیه هم می‌فرماید «ولله عاقبه الامور» یعنی ته خط ما هم متعلق به خداوند است. پس جامعه‌ای را داریم که از هیچ‌کس و هیچ قدرت داخلی و خارجی نمی‌ترسد و نسبت به همه‌چیز نگران و رابطه‌اش با خدا برقرار است و زکات می‌دهد و همه مراقب فقیران و یتیمان هستند. این‌ها سه شرط اصلی برای تمدن‌سازی است که خداوند در قرآن فرموده و این آیه تنها یکی از آیاتی است که تفاوت جامعه دینی و غیردینی را مشخص می‌کند. در روایات هم بسیار اشاره شده است. پیامبر(ص) می‌فرمایند: هر جامعه‌ای لایق همان حاکمانی است که دارد و حق ندارید از دیگران (خدا) شکایت کنید. هر وضعیتی که دارید خوب یا بد، مسئولش خودتان هستید.

تمدن دینی کاملاً طرفدار لذت است اما لذتی که آسیب به دیگران و به خود فرد نباشد. ربا، بدان جهت حرام است که لذتی در این پول است که دیگران را رنج می‌دهد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در تمدن غیردینی، حق و باطل مطرح نیست، می‌گویند تا می‌توانید خوش باشید، وعده خوشی بدهید، رأی بگیرید و بالا بروید. در تمدن دینی، خوش‌گذراندن بخشی از پروژه است و البته آن هم هدف‌دار است. جامعه دینی باید برای لذت و خوشگذرانی مردم برنامه داشته باشد. البته لذت مشروع و درستی که به قیمت زجر کشیدن دیگران تمام نشود، همچنین لذت امروز تو، رنج فردایت نشود. در واقع همه لذت‌ها در اسلام حلال است به‌جز لذتی که به قیمت رنج بردن دیگران باشد که حرام می‌شود. مثلا برای تفریح، دیگران را مسخره کنید یا به طبیعت آسیب برسانید. لذتی که امروز می‌برید اگر در آینده و در طولانی‌مدت و حتی تا ابد برای شما رنج ایجاد می‌کند، این لذت حرام است. تمام آنچه که در شریعت حرام شده یکی از این دو حالت است، لذا تمدن دینی کاملاً طرفدار لذت است اما لذتی که آسیب به دیگران و به خود فرد نباشد. ربا، بدان جهت حرام است که لذتی در این پول است که دیگران را رنج می‌دهد.

وی در ادامه به چند تفاوت میان تمدن الهی و تمدن مادی اشاره کرد و گفت: در تمدن مادی از بین رفتن دیگران اهمیتی ندارد و تنها ما لذت بردن مهم است اما تمدن الهی می‌گوید شادی داشته باشیم ولی هدف خوشگذرانی نیست بلکه آماده شدن برای ابدیت است. در تمدن مادی دنیا آخر خط است اما در تمدن دینی شما باید انسان را ابدی تعریف کنید. در تمدن دینی باید حتماً جلوی بدعت بایستید و جلوی سنت‌های غلط را بگیرید ولی در تمدن مادی شما مسئول تکامل اخلاق و معنویت نیستید، فقط باید امنیت ایجاد و کمک کنید تا افراد بیشتری لذت ببرند که در عمل این‌گونه نیست و تنها یک درصد لذت می‌برند و ۹۹ درصد افراد برای آن یک درصد کار می‌کنند.

وی با بیان اینکه فیلسوفان مسلمان هم در حوزه تمدن بشری وارد شدند، ابراز کرد: خواجه نصیر که نابغه‌ای در علوم مختلف و مباحث اسلامی بوده است و سوار غول مغولیسم شد و بعد از یک قرن به دست این غول‌هایی که تمدن را نابود کرده بودند، کتابخانه، رصدخانه و … ایجاد کرد، می‌گوید که در تمدن الهی باید ثابتات و متغیرهای انسان را با هم دید. قدرت، ثروت و معرفت می‌تواند تمدن‌سازی کند و به بقیه هم مسلط شود. کسی مثل ملاصدرا بحث سیاست را هم مطرح می‌کند و می‌گوید سیاست اصلاً تدبیر است و ما یک مکتب قدرت و یک مکتب هدایت داریم که هدفش تحقق هر چه بیشتر انسان الهی در زمین است. ملاصدرا می‌گوید که فیلسوف تمدن، اول باید بگوید که هدف تمدن چیست؟ یعنی اول سعادت قسوا را تعریف کنید تا بگوییم چه هنر، سینما، جامعه، زندگی اجتماعی، مهد کودک و … را باید دنبال کنید. امام خمینی (ره) که پدر این نهضت آخرالزمانی است از همان ابتدا که می‌پرسیدند هدف ما چیست؟ می‌گفتند «موضوع بحث و مبارزه همه انبیا، انسان بوده است آن‌ها آمدند تا انسان تربیت کنند و این موجود طبیعی را به موجود مافوق طبیعی و فوق جبروتی برسانند». این همان دلیلی است که در تمدن واحد جهانی عدالت محور ولی عصر (عج) اتفاق می‌افتد. البته چون انسان وجوه مادی هم دارد، باید در کنار معنویت به سراغ مادیات هم برویم. در تمدن اسلامی در تعارض بین لذت‌های مادی و معنوی می‌گویند که لذت معنوی برتری دارد. امام خمینی (ره) می‌گوید متغیرات (که مربوط به مادیات است) را هم باید در دایره ثابتات (عقاید و اخلاق و افعال) دید. دین می‌گوید هدف اصلی، انسان است البته این انسان خواب و خوراک و شهوت هم دارد. تمدن الهی و مادی هر دو از عدالت اقتصادی و .. حرف می‌زنند ولی هدف در منطق این دو تمدن فرق می‌کند. انسان در تمدن مادی، فدای ثروت، قدرت و پیشرفت و انسان ضعیف فدای انسان قوی می‌شود اما در تمدن الهی تک تک انسان‌ها خود هدف و مهم هستند. امام رضا (ع) فرمودند «اگر انسانی به شما کمک کرد، از او تشکر نکنید از خداوند تشکر نکرده‌اید». شکر خدا یعنی من شعور دارم و فهمیدم این کار از سمت توست. شکر یعنی من مسئولیت‌پذیر هستم. امام صادق (ع) فرمودند «هر کس دین در نظرش بزرگ است انسان‌ها هم در نظرش بزرگ هستند و هر کس که دین در چشمش کوچک است دیگران هم در نظرش حقیر و کوچکند». تمدنی، تمدن است که کمک کند تا آدم‌هایی آدم‌تر شوند. پیامبر (ص) فرمودند که «خداوند فرموده است هر کس به انسان مؤمنی اهانت می‌کند و کرامت و حقوق او را نمی‌بیند به من اعلام جنگ کرده است». اینجاست که باید گفت اصالت انسان در اومانیسم دروغ است، چون خدا را حذف کرده است. البته آنجایی هم که در تفکر دینی می‌گویند انسان فدای انسان شده، دروغ است.

امام خمینی(ره) می‌گفت «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند» اما امروز عده‌ای می‌گویند که ما هیچ غلطی نمی‌توانیم بکنیم و آمریکا همه غلط‌ها را می‌کند.

رحیم‌پور تشریح کرد: تمدنی که در گام دوم از آن حرف می‌زنیم، تمدنی است که امام خمینی (ره) در ادبیات دینی پساسکولاریزم و عبور از سکولاریسم چپ و راست را بیان کرد. امام در ابتدای حرکت خود گفت «والله که من تاکنون نترسیده‌ام»، «عالم دست آن‌ها نیست عالم محضر خداست در محضر خدا معصیت نکنید». یعنی توحید عرفانی دارد که اجتماعی سیاسی می‌شود. امام می‌گفت «به خدا اعتماد کنید از شرق و غرب نترسید»، «ما مأمور به وظیفه و تکلیف هستیم نه نتیجه»، «اگر دینی باشیم چه شکست بخوریم و چه پیروز شویم، در هر دو حالت پیروز شده‌ایم». حتی وقتی پیروز هم می‌شدیم می‌گفت «خرمشهر را خدا آزاد کرد» و هر چیزی را بعد معنوی می‌داد. لذا از میان همه کسانی که در دوران‌های گذشته نهضت کردند و شکست خوردند، تنها امام بود که پیروز شد. امام می‌گفت «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند» اما امروز عده‌ای می‌گویند که ما هیچ غلطی نمی‌توانیم بکنیم و آمریکا همه غلط‌ها را می‌کند. امام می‌گفت که «کمونیسم به موزه  می‌رود» و رفت. گفت «آمریکا را زیر پا له می‌کنیم» و امروز می‌بینیم که آمریکا له شده است و پنج کشور همسایه ما از زیر سلطه آمریکا خارج شده و به اردوگاه ایران وارد شدند. امام گفته «اسرائیل باید از بین برود» از چند شعاری که امام داد همه محقق شده است و همین مانده است. چرا در این شعار نابودی اسرائیل شک دارید؟! اتفاقی که در طبس رخ داد و اصلاً آمریکایی‌ها خودشان آمدند و خودشان هم خبرش را اعلام کردند که چه شد ما که از چیزی اطلاع نداشتیم و امام در آن جریان گفت «شن‌ها مأمور خدا بودند»، همان زمان خیلی‌ها در شرق و غرب این حرف امام را مسخره کردند. اما امام می‌گفت «همه عوامل طبیعی و غیرطبیعی جندالله هستند ما تا زمانی که جندالله هستیم شن‌های بیابان هم در سپاه ما هستند حتی وقتی مشکلی هم پیدا می‌شود به نفع ما و مایه رشد است اما از لحظه‌ای که سپاه خودت شدی باید فقط محاسبات مادی بکنی». امام می‌گفت «به خدا وصل شوید تا از همه قوی‌تر شوید». بنیانگذار این تمدن در عصر جدید می‌گوید که فقط رضای خدا را بخواهید. این‌ها مبانی دیدگاهی است که تمدن دینی می‌سازد.

هویت‌هایی را برای ما تعریف می‌کنند که جوسازی و توهمی است مثلا به نژاد آریایی اشاره می‌کنند در صورتی که این نژاد هم یکی از نژادهاست که نکات مثبت و منفی دارد.

وی در ادامه به تمدن در حوزه علوم اجتماعی و انسانی و فلسفه تمدن اشاره کرد و گفت: انسان‌ها را می‌توان بر اساس مقیاس‌های مختلف گروه‌بندی کرد. بالاترین گروه‌بندی فرهنگی و وسیع‌ترین سطح هویت فرهنگی را تمدن می‌گویند و بقیه را در ذیل آن قرار می‌دهند. اینکه تمدن را بر اساس کدام مؤلفه بشری تعریف کنی، هدف و غایت تمدن تغییر می‌کند. به‌طور بالقوه می‌توانید ده‌ها هویت را برای خود تعریف کنید اما این هویت هر چه فردی‌تر و دائمی‌تر باشد، ماندگارتر است. اما هویت‌هایی را برای ما تعریف می‌کنند که جوسازی و توهمی است مثلا به نژاد آریایی اشاره می‌کنند در صورتی که این نژاد هم یکی از نژادهاست که نکات مثبت و منفی دارد. این نژاد، موقعیت است نه هویت. ما قوم، نژاد، جنسیت و قدرت پرست نیستیم همه این‌ها شرک است لذا فقط باید خداپرستی و حق‌پرستی هویت شود. وقتی می‌گویند تمدن الهی جدید، کاملاً باید مرزهای آن مشخص باشد. گاهی به جمعیت‌های وسیع، تمدن می‌گویند مانند تمدن چین. در صورتی که چین یک دولت است. گاهی می‌گویند تمدن غرب که چندین کشور مدنظر است. یا تمدن مسلمین خود شامل چندین بخش اعم از اعراب، ترک‌ها و … است. گاهی یک تمدن با تمدن دیگر آمیخته شده و تمدن جدیدی ایجاد می‌شود. در اروپا یک تمدن نداریم بلکه هفت هشت تمدن را شامل می‌شود و این تمدن‌ها قرن‌ها به لحاظ مثلا دینی با هم جنگ کردند. هیچ جای دنیا به‌اندازه اروپا جنگ نبوده است، این‌ها وحشی‌ترین مردم به لحاظ افکار هستند و هر چه جنگ در دنیاست زیر سر این‌هاست. تمدن‌ها پویا هستند، افول و ظهور دارند ولی هیچ‌کدام یک مرتبه از صفر شروع نمی‌شوند.

به زبان فارسی احترام بگذارید چون بزرگ‌ترین حامل مفاهیم توحیدی و الهی در کنار زبان عربی است. حتی در جهاتی بالاتر از زبان عربی است. البته این هویت‌ها موقعیت هستند به آن‌ها اصالت ندهید.

وی در ادامه موضوع هویت، توضیح داد: هر کدام از ما از جهاتی مسلمان و از جهاتی مشرک و از جهاتی منافق هستیم. لذا بخشی از هویت، سیال است و عمر ۵۰ ساله را فرصت داریم تا این هویت سیال را به فردی‌تر و ابدی‌تر تبدیل کنیم. تمدن به ما برای بهجت و سعادت ابدی کمک می‌کند. یک سری از تمدن‌ها تا ۲۰۰ سال قبل نبودند و امروز حاکم بر دنیا شدند مانند تمدن غرب. هر سه هویت ملی، جهانی و مذهبی می‌تواند با هم باشد البته اگر هدفش درست تعریف شود. به همه هویت‌های خود احترام بگذارید. به زبان فارسی احترام بگذارید چون بزرگ‌ترین حامل مفاهیم توحیدی و الهی در کنار زبان عربی است. حتی در جهاتی بالاتر از زبان عربی است. البته این هویت‌ها موقعیت هستند به آن‌ها اصالت ندهید. تعریف تمدن الهی و غیر الهی از هم جدا است. همه بانک‌های ما مانند هم نیستند و همه کارهایی هم که می‌شود مانند هم نیست. ارزش‌ها مطلق‌اند ولی آدم‌ها نسبی‌اند به غیر از معصومین(ع).

رحیم‌پورازغدی در پاسخ به سؤالی که پرسیده بود آینده انقلاب را چگونه می‌بینید، گفت: من آینده‌بین و پیشگو نیستم و آینده مطلقی هم وجود ندارد. اگر درست عمل کنید پیروزی‌ها بیشتر و ضعف‌ها کمتر است و اگر بد عمل کنید شما هم مانند دیگر انقلاب‌هایی که آمدند و رفتند به قبرستان تاریخ می‌روید.

در این قسمت از جلسه یکی از دانشجویان گفت: متأسفانه شما به موضوع جلسه که گام دوم انقلاب بود اشاره‌ای نکردید و تنها وارد مباحث تمدنی شدید. چرا از شرایط سخت اقتصادی موجود حرفی نمی‌زنید؟ چرا از تسخیر لانه جاسوسی و شرایط بعد از آن چیزی نمی‌گویید؟

رحیم‌پورازغدی در میان صحبت‌های این دانشجو وارد شد و بیان کرد: دیگر ادامه ندهید متوجه شدم. شما می‌خواهید در مورد چه چیزی صحبت کنید. شما به دنبال مباحث صرفاً سیاسی اینستاگرامی هستید ولی مباحثی که من در جمع شما دانشجویان علوم انسانی بیان کردم، گام دوم انقلاب از منظر علوم انسانی بود که تحمل این مباحث برای شما سخت است. چون من حدود ۱۰ کتاب را خلاصه و اینجا ارائه کردم اما اینکه شما چند ساعت بنشینید و این مباحث تئوری را گوش کنید، برایتان سخت است و همان بحث‌های سفارت آمریکا را دوست دارید که جای آن‌ها اینجا نیست.

۵۰ سال مسئله آلودگی هوا را تکرار کردیم و هنوز نتوانستیم برای جلوگیری از قاچاق کالا در مجلس چیزی را تصویب کنیم. همه کسانی که در دولت و مجلس هستند خروجی‌های دانشگاه و حوزه‌اند و همین شما هستید که در آینده مسئول می‌شوید و ته ته آن می‌شوید این‌ها.

وی در پاسخ به سؤال یکی دیگر از مخاطبان که خواسته بود مصداقی بیان کند که در گام دوم انقلاب چه باید کرد، ابراز کرد: شما به‌عنوان جوان یک موقعیتی دارید و به‌عنوان دانشجو هم در درازمدت نقشتان مشخص است. البته تمدن چیزی نیست که یک نفره بشود آن را ساخت. شما قرار نیست تمدن‌سازی کنید. تمدن‌سازی یک آمادگی ذهنی و یک عرف رشدیافته فکری می‌خواهد که این شاخص‌ها را بفهمد، مال خود و درونی کند و بعد از ۳۰ سال دیگر شما می‌توانید نظریه بدهید که در آن صورت وظایف دیگری خواهید داشت. باید ببینیم چه موانعی برای تمدن‌سازی در ایران وجود دارد. ببینید در مدیریت‌های اقتصادی، بین‌المللی، دادگاه‌ها و … چه مشکلاتی داریم و هر پایان‌نامه‌ای که در علوم انسانی تهیه می‌شود، باید بتواند مشکل یکی از نهادهای ما را حل کند. ۵۰ سال مسئله آلودگی هوا را تکرار کردیم و هنوز نتوانستیم برای جلوگیری از قاچاق کالا در مجلس چیزی را تصویب کنیم. همه کسانی که در دولت و مجلس هستند خروجی‌های دانشگاه و حوزه‌اند و همین شما هستید که در آینده مسئول می‌شوید و ته ته آن می‌شوید این‌ها.(خنده مخاطبان)

ما مطالبه‌ای را از حوزه داشتیم و برخی آقایان دقت نکردند و گفتند که این حرف‌ها ضد حوزه و ضد روحانیت است. وقتی بگویی این توانمندی‌ها وجود دارد و این‌گونه عمل کنید، یعنی ضد حوزه حرف زدیم! من خودم حوزوی هستم این‌ها زشت است.

وی اضافه کرد: چه زمانی این مشکلات باید حل شود؟ این همه فارغ‌التحصیل در رشته‌های مختلف و مهندس راه داریم، باید سیل بیاید؟ البته آمدن سیل در قانون پیش‌بینی شده بود ولی کسی عمل نمی‌کند. وقتی دانشگاه وارد پروژه تمدن‌سازی شود یعنی آینده و مشکلات را می‌بیند. در همه جای دنیا سیل هست البته آنجا خیلی تنبل‌تر از ما عمل کردند و ما با انقلابی عمل کردن مردم توانستیم کارهایی را انجام دهیم اما بخش‌هایی از این حوادث قابل پیش‌بینی است که باید دانشگاه انجام دهد. ما این مطالبه را از حوزه هم داشتیم و برخی آقایان دقت نکردند و گفتند که این حرف‌ها ضد حوزه و ضد روحانیت است. وقتی بگویی این توانمندی‌ها وجود دارد و این‌گونه عمل کنید، یعنی ضد حوزه حرف زدیم! من خودم حوزوی هستم این‌ها زشت است. چرا مشکلات اجتماعی، طلاق، اعتیاد و … توسط فارغ‌التحصیلان دانشگاهی حل نمی‌شود؟ محصول و خروجی دانشگاه ما کجاست؟ امروز باید ده‌ها مسائل خارج فقه جدید در حوزه رسانه، تجارت، سینما، هنر، نظام بانکی و … وجود داشته باشد. اما بعد از ۴۰ سال هنوز نتوانستیم مشکل بانکداری را حل کنیم. برخی می‌گویند ربا نیست و برخی میگویند هست. به نظر من اگر طبق قانون عمل کنند، ربا نیست. بنابراین در این سال‌ها طبق قانون عمل نکردند.

متأسفانه حوزه در کلیات مانده است، وقتی دقیق می‌شوی می‌بینی افرادی که به سؤالاتت جواب می‌دهند به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسند.    

رحیم‌پور توضیح داد: پایه بروکراسی و تکنوکراسی در دانشگاه است زمانی دانشگاه و حوزه تمدن‌ساز است که بتواند مشکلات را در ۴۰ سال آینده حل کند. ما فقط چهار، پنج میلیون کارمند و حقوق‌بگیر دولت داریم در حالی که ژاپن با جمعیت ۱۲۰ میلیونی خود تنها ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار کارمند دارد. این نظام بروکراسی است که این همه مشکل دارد. هزار پروژه را تعریف کنیم و بگذاریم هزار بخش  کشور آن را چک کنند و بر همه مراحل شکل‌گیری، هزینه کرد و انجام اقدامات نظارت کنند تا هزینه‌ها و مشکلات کم شود و امکان رشوه کاهش یافته و پاسخگویی شفاف‌تر شود. مسئول این اصلاح در تمدن نوین باید دانشگاه باشد. متأسفانه حوزه هم در کلیات مانده است، وقتی دقیق می‌شوی می‌بینی افرادی که به سؤالاتت جواب می‌دهند به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسند.    

انتهای پیام/ ۱۰۱۱


برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
ارسال دیدگاه