» صفحه اصلی » مشروح خبر | حجاب شرعی، عرف جامعه نیست/ زنان را آزار ندهیم

تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۱۴ - ۱۴:۴۱

 کد خبر: 7242

آزاد در کرسی آزاداندیشی الزامات قانونی و اجتماعی پوشش اسلامی مطرح کرد:

مشروح خبر | حجاب شرعی، عرف جامعه نیست/ زنان را آزار ندهیم

گروه جامعه ـ رئيس گروه مطالعات و برنامه‌ريزي فرهنگي ـ اجتماعي دانشگاه فردوسی با بیان اینکه ما باید در موضوعاتی که جنس فرهنگی و اجتماعی دارد، بر مبنای عرفی عمل کنیم، گفت: ملاک امر به معروف و نهی از منکر در مسئله حجاب، حجاب شرعی نیست بلکه حجاب عرفی و اجتماعی است.

مشروح خبر | حجاب شرعی، عرف جامعه نیست/ زنان را آزار ندهیم

به گزارش آتی نیوز، کرسی آزاد‌اندیشی بررسی الزامات قانونی و اجتماعی پوشش اسلامی، ۱۳ اسفند‌ماه با حضور دکتر عباس جوارشکیان، دانشیار گروه آموزشی فلسفه و حکمت  اسلامی دانشکده الهیات و معارف اسلامی و دکتر علیرضا آزاد، رئیس گروه مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی ـ اجتماعی دانشگاه فردوسی در دانشکده الهیات این دانشگاه برگزار شد.

دکتر علیرضا آزاد: برخی از روش های صیانت از حجاب را عامل گسترش بی‌حجابی می‌دانم و برخی عملکردها در دفاع از حجاب باعث بدبینی به اسلام و حجاب می‌شود و درواقع امر به معروف حقیقی را در اصلاح این رویکردهای اجرایی می بینم.

دکتر علیرضا آزاد در این نشست بیان کرد: هدف همه ما تقویت کرامت زن و توسعه عفاف در جامعه است و اگر اختلاف نظری هم هست، در راهکار و استراتژی مدیریتی است. انگیزه اصلی من از بیان این سخنان این است که برخی از روش های صیانت از حجاب را عامل گسترش بی‌حجابی می‌دانم و برخی عملکردها در دفاع از حجاب باعث بدبینی به اسلام و حجاب می‌شود و درواقع امر به معروف حقیقی را در اصلاح این رویکردهای اجرایی می بینم. در میان صاحب نظران سه نظریه وجود دارد؛ عده ای حجاب را الزام قانونی و عده‌ای الزام شخصی می‌دانند و گروه سوم بر این باور است که  بین مجازات بدحجاب با مواجهه‌ با بدحجابی باید فاصله قائل شویم و برای آگاه سازی و اقناع جامعه نسبت به مسئله حجاب، فرهنگ سازی کنیم.

با توجه به فرق معروف با واجب و منکر با حرام، ملاک امر به معروف و نهی از منکر در مسئله حجاب، حجاب شرعی نیست بلکه حجاب عرفی و اجتماعی است.

وی بیان کرد: حجاب یک مطلوب الهی است ولی برای اجرای آن در جامعه نیازمند تبدیل به ارزش اجتماعی است‌. اما مدعای بنده اینگونه است که حجاب هم برای زن و هم برای مرد ارزش دینی و ملی است. مقابله اسلام با بدحجابی، به صورت فرهنگی و اجتماعی بوده و مقابله کیفری صرفا در موارد تبرج جایز است، اصل امر به ‌معروف و‌ نهی از منکر توسط حاکمان و مردمان پذیرفته شده است اما با توجه به فرق معروف با واجب و منکر با حرام، ملاک امر به معروف و نهی از منکر در مسئله حجاب، حجاب شرعی نیست بلکه حجاب عرفی و اجتماعی است. وضع قوانین در نهادهای آموزشی مثل دانشگاه در تمام نقاط دنیا مرسوم و پذیرفته است اما نمی‌توان صرف نظر از احکام دینی و جدای از اقتضائات فرهنگی و اجتماعی به وضعیت آن‌ها پرداخت و در نهایت بهتر است راهکارهایی که ناکارآمدی‌ آن در طول مدت‌ها اثبات شده کنار گذاشته شود و از طریق مواجهه نرم، فرهنگ سازی، آموزش مستقیم و غیرمستقیم به ارتقای ارزش حجاب در جامعه کمک کرد.

عباس جوارشکیان: اگر کسانی با برداشتن روسری آزادی میخواهند، قطعا بحث و دعوا فقط سر آن روسری نیم بند نیست بلکه برداشتن حجاب بدین معناست که روابط ناهنجار میان زن و مرد رواج پیدا کند و هر نوع تعاملی میان مرد و زن جایز شود.

دکتر عباس جوارشکیان، دانشیار گروه آموزشی فلسفه و حکمت  اسلامی دانشکده الهیات و معارف اسلامی نیز در این نشست بیان کرد: بحث حجاب فقط پوشش ظاهر نیست، بلکه رعایت حریم میان مردان و زنان جامعه نیز است. قوانین تا درونی نشوند در جامعه تاثیر نخواهد گذاشت. اگر کسانی با برداشتن روسری آزادی میخواهند، قطعا بحث و دعوا فقط سر آن روسری نیم بند نیست بلکه برداشتن حجاب بدین معناست که روابط ناهنجار میان زن و مرد رواج پیدا کند و هر نوع تعاملی میان مرد و زن جایز شود. خیلی ها می گویند که چرا به این دو لاخ مو گیر می‌دهید؟ یک پاسخش این است که اتفاقا آن طرفی‌ها هم به این دو لاخ مو گیر می‌دهند و در تلاش‌اند که حجاب و حیا اسلامی را خدشه دار کنند. ببینید که تجارت جنسی و صنعت پورنو در دنیا چه جایگاهی دارد؟ خشونت‌های جنسی در پیشرفته‌ترین کشورها رخ می‌دهد و بالاترین آمار طلاق در پیشرفته‌ترین کشورهای جهان است. پس این موضوع جهانی است و صرفا در جامعه ما نیست.

روش اسلام در حجاب به شدت فرهنگی است و از این جهت آیه‌ای تحت عنوان شکنجه، مجازات و کیفر برای فرد بی‌حجاب گفته نشده است درحالیکه برای فرد زناکار، رباخوار، دزد و … اشد مجازات لحاظ شده است.

در ادامه این نشست دکتر آزاد اظهار کرد: عرض کردم که حجاب هم برای زن و هم برای مرد ارزش دینی است و‌ آیه مربوط به آن در قرآن وجود دارد که مهمترین آن‌ها آیاتی از سوره احزاب است که به زنان پیامبر (ص) دستور داده می‌شود مانند دوران جاهلیت اولی تبرج نداشته باشند. همچنین در آیه دیگری به زنان پیامبر (ص) دستور داده می‌شود که از پشت پرده با مردان گفتگو داشته باشند و آیه دیگری که مخاطب آن عموم مردم هستند این نکته را بیان می‌کند که برای اینکه شناخته شوید (از لحاظ کسب جایگاه اجتماعی) و مورد آزار افراد قرار نگیرید به حجاب بپردازید.‌ همچنین در آیه ۳۱ سوره نور داریم که می‌گوید روسری هایتان را بر گردنتان فرو افشارید. این آیات از سال ۵ هجرت به بعد نازل شد و ارزش دینی حجاب بر همه ما ثابت است. ارزش ملی حجاب نیز بر ما ثابت شده است، به طوری که در شاهنامه بیتی تحت عنوان «منیژه منم دخت افراسیاب برهنه ندیده تنم آفتاب» داریم. هرگز اسلام با بدحجابی همچون شرابخواری برخورد نکرده است. روش اسلام در حجاب به شدت فرهنگی است و از این جهت آیه‌ای تحت عنوان شکنجه، مجازات و کیفر برای فرد بی‌حجاب گفته نشده است درحالیکه برای فرد زناکار، رباخوار، دزد و … اشد مجازات لحاظ شده است. این نشان می‌دهد که اسلام می داند در چه زمانی کیفری و فرهنگی وارد عمل شود.

امر به معروف و نهی از منکر برابر با «مقابله با بدحجابی» شده است. چرا نگفته است امر به واجب و نهی از حرام؟ چرا فکر می‌کنند که هر واجبی را باید امر به معروف بکنند؟ واجبی که جامعه آن را ارزش بداند، معروف است.

وی در ادامه بیان کرد: بسیاری از افراد فکر می‌کنند حجاب را برای مهار تمایلات جنسی قرار داده‌اند، بنده منکر این فایده حجاب نیستم اما آن را ملاک اصلی این حکم نمیدانم. من از وقتی که در این موضوع کار کرده‌ام فهمیدم که در طول تمدن اسلامی هیچ مورد و شاهد تاریخی مبنی بر برخورد خشن یا توبیخ یک بدحجاب نداریم. روش اسلام برخورد با بدحجاب نبود بلکه اصلاح فرهنگ حجاب و برخورد با بدحجابی بود. اسلام سعی در از بین بردن فرهنگ بدحجابی داشت نه از بین بردن بدحجاب. فلسفه حجاب آسایش و آرامش زن بود نه اینکه از این طریق زن را مورد آزار و اذیت قرار دهیم. امر به معروف و نهی از منکر برابر با «مقابله با بدحجابی» شده است. چرا نگفته است امر به واجب و نهی از حرام؟ چرا فکر می‌کنند که هر واجبی را باید امر به معروف بکنند؟ معروف به معنای چیزی است که جامعه آن را ارزش می‌داند، واجبی که جامعه آن را ارزش بداند، معروف است. برای مثال اگر پسری با شلوارک وارد دانشگاه شود آیا از لحاظ دینی کار حرامی کرده است؟ خیر، چرا که این امر از بعد اجتماعی اشکال دارد. اینجا باید آن فرد را نهی از منکر کنیم، حتی اگر حرامی را مرتکب نشده باشند.

وی افزود: چرا ما در ارتباط با پوشش مردان انجام امر به معروف و نهی از منکر را در معنای درست دینی اش به کار میگیریم اما به پوشش زنان که می رسیم معنای امر به معروف و نهی از منکر را تغییر می دهیم؟ این اشتباه بزرگی است که صورت میگیرد و ‌من تعجب می‌کنم کسانی که متولیان دینی هستند چرا به این مسائل توجه نمی‌کنند؟ زمانی می توانیم یک بدحجاب را امر به معروف و نهی از منکر کنیم که آن  فرم از حجاب او در نظر جامعه منکر قلمداد شود. اگر قرار به شرع بود می‌گفتیم امر به واجب و‌ نهی از حرام، اما مبنای ما تلقی عرف است و می‌گوییم امر به معروف و نهی از منکر. ما موضوع حجاب را از دید شرعی به قدری بالا آوردیم که در حد مجازات شرابخواری قرار گرفته است و موضوع این است که حتی به همان مجازاتی که برای بدحجابی قرار داده‌ایم نیز عمل نمی کنیم. اگر به امری پافشاری کنیم که جامعه نمی‌پذیرد به ضرر حجاب است و دین هلاک می‌شود. تا قبل از سال ۸۸ مردم بیشتری قائل به دخالت دولت در مقوله حجاب بودند در حالیکه از سال ۸۹ به بعد این آمار معکوس می‌شود.

اینکه می‌گویید بدحجابی عذاب اخروی ندارد، چه کسی گفته است که ندارد؟ هر چیزی که به فرض عذاب اخروی نداشت، هیچ حکمی برایش ندارید؟ روایات بسیاری برای عذاب اخروی خانم‌هایی که موهایشان بیرون است، وجود دارد.

دکتر جوارشکیان ادامه داد: اینکه می‌گویید بدحجابی عذاب اخروی ندارد، چه کسی گفته است که ندارد؟؟ هر چیزی که به فرض عذاب اخروی نداشت، هیچ حکمی برایش ندارید؟ روایات بسیاری برای عذاب اخروی خانمهایی که موهایشان بیرون است، وجود دارد. اسلام حجاب را آورد و جاهلیت برهنگی داشت. حتی در کشورهای پیشرفته نیز آمار بسیاری در این زمینه وجود دارد. در حوزه اروپای شرقی و‌ غربی ۲۰۰ میلیون نفر به دنبال پدران خود می‌گردند. ۵۶ درصد متولدین در فرانسه افرادی هستند که پدر و‌ مادرشان مشخص نیست. پایین ترین درصد متعلق به ایران و کشورهای اسلامی است. نتیجه این بی بند و باری ها در آن طرف هم بیماری های مقاربتی و بردگی جنسی است.

دکتر آزاد بیان کرد: سال ۹۰ امام جمعه ای گفت که مسئله حجاب دیگر از حد تذکر گذشته است، برای مقابله با بدحجابی باید چوب تر را بالا برد. سوال من این است کدام پیامبر، امام و فقیه عالمی در طول تاریخ برای مبارزه با بدحجابی چوب تر را بالا برد که شما دومی اش باشی؟ آیا روش امام خمینی و شهید بهشتی و طالقانی این بود؟ دقیقا این چوب تر تا کجا باید بالا برود؟ تا حد اسیدپاشی به چهره بدحجابان اصفهان کافی است یا بالاتر ببریم؟ فکر می‌کنید این چوب تر را در دنیا بالا نبردند؟ آن کسانی که به این موضوع حساس اند آیا به نتیجه رسیدند؟؟ تا وقتی که پشتمان به زور قانون گرم است و جایمان به پول نفت نرم است، بله به نتیجه می‌رسیم. یکی از این دو مورد کم‌ شود متوجه می شوید که وضعیت دین به کجا خواهد رسید.

حجاب اجباری نیست بلکه الزامی است. می‌گویند حجاب اجباری است در صورتی که ما صرفآ می‌خواهیم هویت دینی و فرهنگی مان را حفظ کنیم.

جوارشکیان ادامه داد: حجاب اجباری نیست بلکه الزامی است. اصلا حجاب اجباری معنا ندارد چرا که موضوع حجاب یک قانون در کشور ماست و رعایت قانون اجبار است و در آن صورت باید بگوییم که قوانین و مقررات نیز اجبار است در صورتی که این طور نیست. می‌گویند حجاب اجباری است در صورتی که ما صرفآ می‌خواهیم هویت دینی و فرهنگی مان را حفظ کنیم ولی این دشمنان ما هستند که اجبارمان می‌کنند که آن هویت را فراموش کنیم. مثلا سریال های ترکی که به وقیح ترین شکل ممکن روابط و مسائل شخصی مردان و زنان را به نمایش می‌گذارد. خوشبختانه در جامعه ما قشر محجبه بسیار دیده می‌شود و منظور من از محجبه بودن صرفا چادری بودن نیست.

در ادامه دکتر آزاد اظهار کرد: از اول انقلاب صحبت این بود که چگونه می‌توان حجاب را به ادارات برد. صحبت بر سر مشروعیت حجاب نیست، صحبت این است که چگونه باید حجاب را گسترش داد. ما باید در موضوعاتی که جنس فرهنگی ـ اجتماعی دارد، بر مبنای عرفی عمل کنیم. مجدد می‌گویم که امر به معروف و نهی از منکر است نه امر به واجب و نهی از حرام و این مستلزم این است که هم عرف و هم شرع بپسندند. ما باید جامعه را اقناع فرهنگی کنیم تا در این موضوع همراه ما باشند همان‌طور که در برابر دشمنی همچون صدام اقناع اجتماعی صورت گرفت در برابر دشمنی همچون بدحجابی نیز باید اقناع فرهنگی و اجتماعی صورت گیرد.

تا قبل از سفر ناصرالدین شاه در سنت ایرانی لباس تمام مشکی وجود نداشت. زنان ایران لباس های گل کلی می پوشیدند و لباس یک دست مشکی کاملا غربی است.

وی همچنین در ادامه در بحث رنگ حجاب در ایران این‌گونه بیان کرد: تا قبل از سفر ناصرالدین شاه در سنت ایرانی لباس تمام مشکی وجود نداشت. زنان ایران لباس های گل کلی می پوشیدند و لباس یک دست مشکی کاملا غربی است.

جوارشکیان ادامه داد: در قرآن و احادیث حدود شرعی حجاب گفته شده است. حجاب ضامن امنیت و آرامش زنان است و مهم‌ترین مسئله جامعه امروز ایران حجاب است.

انتهای پیام/


برچسب ها :
ارسال دیدگاه