» .اسلایدر » چادر سیاهمان هم وارداتی است/ شکلات، سوغات اصلی مشهد

تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۲۶ - ۱۵:۴۹

 کد خبر: 7594

در نشست زیارت نوروزی سوغات در زنجیره گردشگری مشهد مطرح شد؛

چادر سیاهمان هم وارداتی است/ شکلات، سوغات اصلی مشهد

گروه فرهنگ و هنر ـ در نشست زیارت نوروزی سوغات در زنجیره گردشگری مشهد، از بسته‌های سوغات که حاوی شکلات‌هایی با لفاف تصویری از مناطق گردشگری مشهد و ایران بود رونمایی شد.

چادر سیاهمان هم وارداتی است/ شکلات، سوغات اصلی مشهد

به گزارش آتی نیوز، نشست «زیارت نوروزی سوغات در زنجیره گردشگری مشهد همراه با رونمایی از بسته سوغات فرهنگی رهیاد» به همت پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در محل سالن شورای سازمان مرکزی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد.

هادی رفیعی، رئیس پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در این نشست، نبود برند معتبر، عدم توجه به ترجیحات و عدم نوآوری و تنوع در تولید را از عمده‌ترین مسائل و چالش‌های صنعت سوغات عنوان کرد و گفت: یکی از مسائل مهم، عدم توجه صنعت سوغات به خواست گردشگران است و اگر می‌بینیم ۴۰ تا ۴۵ درصد سوغات را کالاهای وارداتی تشکیل می‌دهند، برمی‌گردد به اینکه سلیقه گردشگران را نشناخته‌ایم.

وی با بیان اینکه از گردش مالی گردشگران در مشهد، ۲۸ تا ۳۰ هزار میلیارد ریال مربوط به سوغات است، اظهار کرد: سهم تولیدات داخل ۵۵ تا ۶۰ درصد و سهم واردات ۴۰ تا ۴۵ درصد است و البته سهم صنایع دستی کمتر از ۱۰ درصد است.

اسدی، مسئول کمیته حقوقی و عضو انجمن صنفی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه واردات زیاد کشور به دلیل مدیریت ناتوان اقتصاد در ۴ دهه انقلاب است، افزود: مدیریت و هدایت صنایع به سمت و سویی بوده که فقط کشتی‌های وارداتی را با اجناس بنجل به سمت کشور آورده است.

وی با بیان اینکه ما از بزرگ‌ترین استفاده‌کنندگان چادر هستیم اما حتی چادر سیاهمان هم وارداتی است، اظهار کرد: ما هنوز در یکی از جذاب‌ترین ایستگاه‌های گردشگری کشورمان (مشهد) هیچ‌چیز برای ارائه به زائرین نداریم.

مسئول کمیته حقوقی و عضو انجمن صنفی خراسان رضوی درآمد گردشگری را در سال ۲۰۱۷ پایین عنوان کرد.

حمیده روح‌بخش، رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه باید توریست‌های اروپایی را از گردونه تراکنش‌هایی که در مشهد انجام می‌شود حذف کنیم، ابراز کرد: این توریست‌ها بسیار اقتصادی فکر می‌کنند و مسافرانی که برای مشهد گردونه تراکنش مالی را بالا می‌برد، شیعیان هستند. توریست اروپایی رقم‌های بالا خرید می‌کنند اما نه از مشهد بلکه از اصفهان و شیراز و کاشان زیرا این شهرها برند شده‌اند.

هادی بختیاری، معاون فرهنگی، اجتماعی شهرداری مشهد نیز در این نشست از ماندگار نبودن سوغاتی‌های مشهد به دلیل خوراکی بودن آن‌ها گفت و ادامه داد: خوب است به سمتی برویم که کالاهایی که طراحی و تولید می‌شوند، ماندگار باشند و سهم این نوع کالاها بیشتر باشد.

وی با تأکید بر توجه به هویت فرهنگی مشهد از جمله سیره امام رضا(ع) و توس و شاهنامه در این نوع از سوغات مشهد تأکید کرد.

شکوه میرشاهی، مدیرکل حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی نیز با بیان اینکه برای تأمین اسباب‌بازی، اعتبارات قرض‌الحسنه گرفته‌ایم، اظهار کرد: متأسفانه بسته اقتصادی برای ارائه یا حتی درخواست‌کننده بخش خصوصی نداشتیم. این در حالی است که از عمده سوغاتی که خریده می‌شود، اسباب‌بازی است که تمام آن‌ها چینی است.

وی در ادامه افزود: اعتباراتی که امسال در حوزه اشتغال پایدار روستایی به استان تعلق گرفته، ۶۵۲ میلیارد تومان بوده ولی متأسفانه بیشتر حوزه کشاورزی توانسته است از آن استفاده کند نه حوزه صنعت و خدمات گردشگری.

در پایان نشست از بسته سوغات به نام «رهیاد» که هم خوراکی و هم فرهنگی است رونمایی شد. به‌گفته کارشناسان این بسته، «طرح جعبه این حس را برای خریدار تداعی می‌کند که بخشی از ایران که نشانه‌هایی روی جعبه هستند را با خود می‌برد. دو سری وجود دارد، یکی سری حرم که نشانه‌هایی از حرم را دارد و یکی سری ایران که نشانه‌هایی از باغ دولت‌آباد را دارد. عنصر بعدی بحث لفاف شکلات است که در سری حرم نشانه‌هایی از ضریح و بقیه قسمت‌های حرم و در سری ایران هم جاذبه‌های گردشگری ایران است. همچنین دفترچه‌ای در بسته وجود دارد که توضیحاتی درباره تصاویر لفاف شکلات دارند؛ در واقع دفترچه موجود در این بسته‌ها همان رهیاد سفر است که با حفظ آن، سوغات برای خریدار ماندگار می‌ماند».

انتهای پیام/ ۱۰۰۸


برچسب ها : , , , , , , , , ,
ارسال دیدگاه