» .اسلایدر » هیچ آیه و حدیثی مبنی بر منع موسیقی نداریم

تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۱۸ - ۱۱:۰۳

 کد خبر: 7420

پازکی با استناد به سخن امام محمد غزالی مطرح کرد:

هیچ آیه و حدیثی مبنی بر منع موسیقی نداریم

گروه فرهنگ و هنر ـ یک مولوی‌پژوه با استناد به سخنی از غزالی در خصوص اینکه هیچ آیه و روایتی مبنی بر منع موسیقی نداریم، جایگاه موسیقی در جامعه ایرانی ـ اسلامی را نامشخص عنوان کرد.

هیچ آیه و حدیثی مبنی بر منع موسیقی نداریم

به گزارش آتی نیوز، نشست دوم کارگاه شرح و تفسیر مثنوی معنوی، ۱۶ اسفندماه با سخنرانی دکتر مجید پازکی، دارنده نشان بین‌المللی مولانا در بنیاد فردوسی شاخه توس برگزار شد.

دکتر مجید پازکی در این نشست با بیان اینکه همیشه شعر و موسیقی در ادبیات فارسی و عرفانی ملازم هم بودند، گفت: مولانا هم موسیقی و هم شعر را متعالی و کامل کرده و به جایگاهی می‌رساند که امروز واقعاً دست نیافتنی است.

وی با بیان اینکه گویا قرار نیست مقوله موسیقی، چه در عرفان اسلامی ـ ایرانی و چه در مباحث مذهبی که عمده دغدغه‌های فکری متفکرین ما است، حل شود، اظهار کرد: از همان ابتدا که علوم انسانی شکل می‌گیرد یک نوع برخورد چندگانه با موسیقی داریم که هنوز هم ادامه دارد و مشخص نیست که واقعاً جایگاه و پایگاه موسیقی در جامعه ایرانی ـ اسلامی و مذهبی چگونه است؟

این مولوی‌پژوه در ادامه با استناد به سخنی از غزالی در خصوص موسیقی، بیان کرد: غزالی می‌گوید چون آیه‌ای در قرآن و همچنین روایتی بر منع موسیقی نداریم لذا کسانی که موسیقی و سماع را منع می‌کنند، بدعت‌گذار هستند و حکم بدعت‌گذار هم در واقع حکم کفر است.

وی با بیان اینکه مولانا هر چه می‌گوید از نهج‌البلاغه است، اظهار کرد: من هم با درس‌های نهج‌البلاغه شروع کردم چون مکتب و مشرب فکری من از مرحوم علامه جعفری شروع شد. ایشان تمام عمرش را در دو چیز نهج‌البلاغه و مثنوی گذاشت و می‌گفت مثنوی یک راه باریکی است که به نهج‌البلاغه و بعد هم به قرآن برسی. حتی نظریه جدید دکتر سروش است که می‌گوید من مطمئن هستم که مولانا، نهج‌البلاغه می‌خوانده، چون همه حرف‌هایش با نهج البلاغه یکی است.

پازکی، مشکل جوامع ما را ناتوانی در گفتگو کردن دانست و گفت: کسی که با مثنوی، شاهنامه، حافظ و سعدی انس دارد، زبانش به گفتن کلمات زیباست، حتی تکراری هم نمی‌گوید.

وی با بیان اینکه کار عرفان این است که دین را با یک نگاه زیباشناسانه و هنرمندانه، زیبا و قابل فهم به ما نشان ‌دهند، افزود: همین نگاه هم تبدیل می‌شود به اینکه خدا به ما محبت و عشق‌ورزی می‌کند و معشوق است و از رگ گردن به ما نزدیک‌‌تر است. ولی در فلسفه یونانی خداوند را هیولا، شبه و جسمی که فقط باید از او ترسید، نشان می‌دهند.

دارنده نشان بین‌المللی مولانا، زبان موسیقی را زبانی جهانی عنوان کرد و گفت: آدم‌ها به‌راحتی و بدون دانستن زبان مادری یکدیگر می‌توانند با موسیقی با هم ارتباط برقرار کنند.

وی با بیان اینکه مولانا اصلاً موافق با زهد و رهبانیت نیست، اظهار کرد: مولانا می‌گوید در میان جمع باش و فرد باش، گرفتار این رفت و آمدها، تعهدات، مهمانی و جلسات بی‌خود نشو. به زمان ارزش دهید، اگر قدر جوهر وجودی خود را بدانید به تبع آن ارزش وقت خود را هم می‌دانید.

پازکی با مذمت القاب، ابراز کرد: القاب را دور بریزید. وقتی می‌گویید شجریان، ابن‌سینا، زکریای رازی، برایشان القاب نمی‌آورید چون اسم آن‌ها به‌تنهایی نشان‌دهنده خیلی از مسائل است.

وی، شادی را در طریقت مولانا و شمس، موسیقی عنوان کرد و ادامه داد: اصلاً تعزیت، سیاهی، تیرگی و پژمردگی و هر روز عزای این و آن، جایگاهی ندارند. اینجا جهان شادی‌ها، امیدها و ایجاد انگیزه‌هاست.

این مولوی‌پژوه با بیان اینکه شمس می‌گوید، دین به این دنیا تعلق ندارد و مال جهان دیگری است، اظهار کرد: کسانی که عاشق و عارف نیستند دم از عدالت می‌زنند اما هیچ وقت، هیچ عارف و عاشقی، جنگی را آغاز نکرده است.

انتهای پیام/


برچسب ها :
ارسال دیدگاه