» .اسلایدر » عدالت فرهنگی بین مردم ایجاد شود/ ارسال رایگان کتاب به سراسر مشهد

تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۱۴ - ۱۶:۰۵

 کد خبر: 7264

مدیر یک کتاب‌فروشی دیجیتال در مشهد

عدالت فرهنگی بین مردم ایجاد شود/ ارسال رایگان کتاب به سراسر مشهد

گروه فرهنگ و هنر ـ مدیر کتاب‌فروشی دیجیتال «سعدی و شرکا» در مشهد گفت: شعار اصلی ما بر دو محور است؛ کتاب خوب معرفی کنیم، یعنی اینکه به بهانه تخفیف‌های وسوسه‌کننده، مردم را به سوی نشرها و محتوای ضعیف نبریم و دوم اینکه، عدالت فرهنگی ایجاد شود و همه بتوانند به کتابی که می‌خواهند، بدون پرداخت هزینه پستی، برسند.

عدالت فرهنگی بین مردم ایجاد شود/ ارسال رایگان کتاب به سراسر مشهد

مجتبی شاهگلی، مدیر کتاب‌فروشی دیجیتال «سعدی و شرکا» در مشهد، درباره مزیت‌های این کتاب‌فروشی، مشکل فروشگاه‌های کتاب‌ و وضعیت فرهنگی مشهد با آتی نیوز به گفتگو نشست.

آتی نیوز: آیا سابقه‌ای در حوزه کتاب‌فروشی دارید؟

از سال ۱۳۹۰ در کتاب‌فروشی‌ها کار کردم و تاکنون در کافه کتاب آفتاب، جمعه بازار کتاب مشهد، فروشگاه به نشر آستان قدس و فروشگاه آبان مشغول بوده‌ام.

آتی نیوز: چرا در حوزه کتاب‌فروشی دیجیتال وارد شدید؟ و دلیل انتخاب «سعدی و شرکا» برای عنوان فروشگاهتان چیست؟

با توجه به تجربه‌ای که در کتاب‌فروشی‌‌ها داشتم، متوجه شدم که توزیع این فروشگاه‌ها در مشهد دچار ضعف است. در حال حاضر، تمرکز اصلی کتابفروشی‌ها در خیابان دانشگاه است و این خود یک مشکل است؛ کتاب‌فروشی قوی‌ای که در سطح شهر باشد هم کم پیدا می‌شود.

از ۶ ماه پیش شروع به فعالیت در این حوزه کردیم و روزانه چند ساعت وقت می‌گذاریم؛ با همین شرایط، تاکنون توانسته‌ایم بیش از ۵ هزار فالور در اینستاگرام داشته باشیم. در حال حاضر، دو نفر در حال کار کردن هستیم، اما چون کار دوستانه‌ای است، علاقمندان به فرهنگ و هنر هم کمک می‌کنند، کتاب‌های جدید را معرفی و فروشگاه ما را به دیگران معرفی می‌نمایند.

عنوان انتخابی ما برای فروشگاه دیجیتال کتاب، سعدی و شرکا (Saadi.co) است؛ این نام اقتباسی و برگرفته از یک کتاب‌فروشی مشهور در پاریس فرانسه به نام شکسپر و شرکا است؛ ما با ایرانیزه کردن این کتاب‌فروشی مشهور، نام سعدی و شرکا را انتخاب کردیم.

آتی نیوز: مزیت کار شما نسبت به دیگر کتاب‌فروشی‌های دیجیتال چیست؟

شعار اصلی ما بر دو محور است؛ کتاب خوب معرفی کنیم، یعنی اینکه به بهانه تخفیف‌های وسوسه‌کننده، مردم را به سوی نشرها و محتوای ضعیف نبریم و دوم اینکه، عدالت فرهنگی ایجاد شود و همه بتوانند به کتابی که می‌خواهند، بدون پرداخت هزینه پستی، دست یابند.

دوستان دیگر در حوزه کتابفروشی دیجیتال فعالیت دارند، ولی هزینه ارسال کتاب دریافت می‌کنند و اینکه ارسال‌ها هفته‌ای یک بار است، اما ما هر روزه تحویل کتاب داریم.

تاکنون مشتری داشتیم که در انتهای بلوار توس بوده است که مسافت زیادی با مشهد دارد، اما بنا بر اصلی که برای خود قرار دادیم، با اشتیاق کتاب را به صورت رایگان دست مخاطب رسانده‌ایم؛ به نظرم این اقدام، یک کمک فرهنگی به مردم است که به سهم خود می‌توانم در آن تاثیرگذار باشم.

آتی نیوز: چه مخاطب، گروه سنی‌ یا قشری بیشتر مراجعه می‌کنند؟

مخاطب‌های متنوعی داریم ولی اکثر خانم هستند؛ مخاطب کتاب‌فروشی‌های دیجیتال معمولا کسانی هستند که از مرکز شهر دورند و دسترسی به کتاب‌فروشی‌ها برایشان دشوار است.

آتی نیوز: برنامه‌هایتان برای جذب مخاطب بیشتر چیست؟

گرانی‌ها تاثیر خود در را در چاپ و نشر هم گذاشته و مردم استقبال کمتری از کتاب می‌کنند. از همین رو، برنامه‌ریزی کرده‌ایم که جشنواره‌هایی برای مناسبت‌های مختلف بگذاریم و تخفیفاتی را ارائه دهیم. همچنین، می‌خواهیم بستر فروشگاه را گسترش بدهیم و از اینستاگرام به وب سایت برویم و یک فروشگاه آنلاین کتاب راه‌اندازی کنیم تا دسترسی بهتری برای مردم ایجاد شود.

آتی نیوز: جو فرهنگی مشهد را چطور ارزیابی می‌کنید؟

خوشبختانه، با توجه به آمارهایی که از دوستان در شهرهای دیگر دارم، بعد از تهران بهترین رتبه را در فروش کتاب داریم.

انتهای پیام/


برچسب ها : , , , , , , , , , ,
ارسال دیدگاه