» اسلایدر » انسان با اسطوره‌ها به زندگی خود معنا می‌بخشد

تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۲۱ - ۱۷:۱۳

 کد خبر: 7511

حسن‌زاده در کارگاه اسطوره و نوروز:

انسان با اسطوره‌ها به زندگی خود معنا می‌بخشد

گروه فرهنگ و هنر ـ دانشجوی دکترای ادبیات حماسی گفت: انسان رها شده در دنیا وقتی تحت فشار مشکلات و سختی‌ها قرار می‌گیرد، سعی می‌کند با استفاده از اسطوره‌ها به زندگی خود معنا بخشد و امیدی را در دل خود برای ادامه زندگی روشن کند.

انسان با اسطوره‌ها به زندگی خود معنا می‌بخشد

به گزارش آتی‌نیوز، کارگاه یک‌روزه اسطوره و نوروز، در تالار دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد، به میزبانی کانون خردسرای فردوسی برگزار شد.

المیرا حسن‌زاده، دانشجوی دکتری ادبیات حماسی دانشگاه فردوسی در این کارگاه با بیان اینکه انسان رها شده در دنیا وقتی تحت فشار مشکلات و سختی‌ها قرار می‌گیرد، سعی می‌کند با استفاده از اسطوره‌ها به زندگی خود معنا بخشد، گفت: انسان گذشته برخلاف انسان امروز، تصورش بر مبنای تفکر اسطوره‌ای است و خود را جدای از طبیعت نمی‌داند. طی قرن‌ها مردم با این باور پیش می‌رفتند، طبیعت نابود نشد و مدت‌های مدید زندگی ما بدین منوال گذشت ولی در دوره‌ای کوتاه‌مدت که این تفکر که طبیعت و زندگی بر محور ذهنیت عقل‌مدار است، جایگزین شد، احساس پیوند با طبیعت از بین رفت و طبیعت روزبه‌روز بیشتر رو به نابودی می‌رود.

وی با بیان اینکه اسطوره به عناصر جامعه وحدت می‌بخشد، اظهار کرد: عده‌ای متصورند که انسان از اندیشه اسطوره‌ای به اندیشه دینی و از اندیشه دینی به اندیشه علمی ارتقا پیدا کرده است اما امروزه این نظر کاملاً از سوی روانشناسان و اسلام‌شناسان مورد انتقاد قرار گرفته است.

دانشجوی دکتری ادبیات حماسی دانشگاه فردوسی در ادامه بیان کرد: نه انسان عقل‌گرا برای جامعه خوب است و نه انسانی که تفکرش صرفاً بر اساس ذهنیت اسطوره‌ای است؛ بلکه باید اعتدالی میان این دو برقرار باشد.

وی، علت مشکلات امروز را فراموشی اسطوره‌ها عنوان کرد و افزود: گسستی که انسان امروز با اسطوره‌ها پیدا کرده، باعث شده است که با خیلی از مشکلات مواجه شود، مشکلاتی که در گذشته کمتر آن‌ها را داشته است.

حسن‌زاده با بیان اینکه خیلی از اسطوره‌ها به یک دین خاص تعلق ندارند، ابراز کرد: هر دین یا حکومت جدیدی که به وجود آمده است، برای اینکه بتواند در میان مردم مشروعیت و اقبال عمومی پیدا کند، از اسطوره‌ها، باورها و عقاید آن مردم حمایت می‌کرد و آن‌ها را در دین خود و در دل فرهنگ خود جای داده و بازتفسیر و بازآفرینی دیگری از آن اسطوره ایجاد می‌کرد.

وی، رسم لباس سفید پوشیدن را رسمی برای مراسم پاسداشت درگذشتگان عنوان کرد و گفت: دین زرتشت با توصیف‌هایی که شاهنامه در خصوص نوع عزاداری برای مرگ ایرج و سیاوش بیان می‌کند، مخالفت می‌کند. در تفکر مزد یسنا می‌بینیم که وقتی کسی می‌میرد، باید شادی کنند و برای همین لباس سفید بپوشند.

دانشجوی دکتری ادبیات حماسی دانشگاه فردوسی به سابقه جشن چهارشنبه سوری و گذر از آب در تاریخ باستان ایران اشاره کرد و گفت: توصیه می‌کنم که بیاییم و دوباره این جشن‌ها را پررنگ و مثل گذشته برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه یک سری تندرو مثل امام محمد غزالی بودند که به هر تفکری که صبغه باستانی داشته باشد می‌تازند، اظهار کرد: این افراد، فردوسی را با اینکه شیعه و پایبند به دین اسلام بوده ولی به دلیل اینکه در مورد مسائل این چنینی صحبت می‌کند، مورد اتهام قرار داده، از او به‌عنوان گبر یاد می‌کنند و این جریان تا جایی پیش می‌رود که او را در گورستان مسلمان‌ها دفن نمی‌کنند.

حسن‌زاده با بیان اینکه ماهی قرمز جزء سفره هفت‌سین ایرانی نبوده و از فرهنگ چینی وارد ایران شده است، از حاضران درخواست کرد که به بقیه بگویید ماهی قرمز را در سفره هفت‌سین نگذارند چون هیچ ربطی به فرهنگ ما ندارد.

وی با اشاره به اینکه عدد ۱۳ در باور ایرانیان عدد سعد و مقدسی بوده است، گفت: نحس بودن عدد ۱۳ به تفکرات مسیحیت، یهود و مصریان بازمی‌گردد که این عدد با توجه به اسطوره‌هایی که داشتند برایشان نحس شده است. مثلاً نحسی عدد ۱۳ در مسیحیت به این خاطر است که سیزدهمین نفر از حواریون کسی است که عیسی را می‌فروشد و همچنین در سیزدهمین روز ماه بوده که عیسی به صلیب کشیده شده است.

انتهای پیام/


برچسب ها :
ارسال دیدگاه