» .برگزیده » اصلاحات نیازمند اصلاح‌طلب است، نه انقلابی/ وابستگی ۷۰ درصدی بودجه ۹۸ به نفت

تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۱۹ - ۱۴:۵۳

 کد خبر: 7447

میزگرد چرایی توسعه‌نیافتگی ایران با نگاهی به سند بودجه و چشم‌انداز اقتصاد ایران

اصلاحات نیازمند اصلاح‌طلب است، نه انقلابی/ وابستگی ۷۰ درصدی بودجه ۹۸ به نفت

گروه سیاست ـ یک فعال سیاسی گفت: اصلاحات نیازمند اصلاح‌طلب است، انقلابی که نمی‌تواند اصلاحات کند! انقلاب، نیازمند انقلابی است و توسعه هم نیازمند یک دولت توسعه‌گرا است.

اصلاحات نیازمند اصلاح‌طلب است، نه انقلابی/ وابستگی ۷۰ درصدی بودجه ۹۸ به نفت

به گزارش آتی‌نیوز، میزگرد بررسی چرایی توسعه‌نیافتگی ایران با نگاهی به سند بودجه و سند چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال ۹۸، به همت واحد آموزش حزب مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان خراسان، در دفتر این حزب و با حضور افتخار برزگریان، فعال سیاسی و پژوهشگر مسائل توسعه برگزار شد.

برزگریان گفت: تخصیص منابع در توسعه حرف اول را می‌زند، اینکه ما منابع را چگونه و برای چه اهدافی تخصیص دهیم. توسعه‌یافتگی به‌زعم من یک وضعیت است، وضعیتی که ما در آن به دستیابی به جامعه عادلانه امیدوار می‌شویم. توسعه یک نقطه نیست که ما به آن برسیم و بگوییم که الان به توسعه دست یافتیم.

وی افزود: در ایران از ابتدای انقلاب عدالت پایه و اساس تمام برنامه‌ریزی‌ها، شعارها و ادعاهای دولت‌ها و حاکمیت است. در دوره آقای احمدی‌نژاد، مفهوم عدالت به ابتذال کامل کشیده شد و با یک تعبیر جزئی آن هم به شکل کاملاً غیرعلمی و غیرتخصصی به جامعه عرضه شد.

این فعال سیاسی در ادامه گفت: تعریف ما از جامعه عادلانه برآمده از دیدگاه دو متفکر است که لیبرال هستند؛ مایکل والزر و جان رالز. جان رالز می‌گوید جامعه‌ای عادلانه‌ است که در آن ساختارهای بنیادی بتوانند عدالت و رویه‌های عادلانه را تضمین کنند. بحث بر سر این نیست که ما بتوانیم پول را در جامعه توزیع کنیم بلکه بحث بر سر این است که نظام سیاسی و شرایط اجتماعی اقتصادی حاکم بر جامعه چه قدر دستیابی ما به موقعیت‌های برابر را در جامعه تضمین می‌کند.

برزگریان افزود: دولت توسعه‌گرا نداریم. منظور از دولت دستگاه اجرایی نیست چرا که در علم سیاست دولت به معنای کل، حاکمیت است که شامل دستگاه قضایی، قوه اجرایی، قوه مقننه و تمام ارکان سیاسی، اقتصادی، نظامی، امنیتی و قضایی که در یک نظام وجود دارند، می‌شود. دولت توسعه‌گرا ایدئولوژیک و بر بازار مسلط نیست، یعنی بر منافع اقتصادی مالکیت گسترده ندارد، همچنین از نوع گونه‌های چپ‌گرا و سوسیال دموکرات هم نیست و ضد حامی‌پروری است.

وی تأکید کرد: اصلاحات نیازمند اصلاح‌طلب است، انقلابی که نمی‌تواند اصلاحات کند! انقلاب نیازمند انقلابی است، توسعه هم نیازمند یک دولت توسعه‌گرا است.

این پژوهشگر مسائل توسعه ادامه داد: طی ۲۰ سال بعد از پایان جنگ، چهار برنامه توسعه تدوین شد و هیچ‌کدام به نتایج لازم دست پیدا نکرد. مجموعه سیاست‌های کلان مشترک در همه این‌ها وجود داشت که ما به هیچ‌کدام نرسیدیم و همه آن‌ها را به برنامه‌های بعد منتقل کردیم. یک چشم‌انداز ۲۰ ساله تدوین کردیم که قرار بود در برنامه چهارم توسعه اولین مرحله آن اجرا شود اما دولت آقای احمدی‌نژاد نه تنها آن را اجرا نکرد بلکه آن را به نابودی کامل کشاند تا جایی که پس از ۳ سال به مجلس گزارش ارائه نکرد تا مجلس مجبور شد گزارش ارائه کند که ببیند برنامه چهارم توسعه چه فاجعه‌ای را در کشور به بار آورده است.

وی تصریح کرد: متأسفانه بعد از انقلاب بسیاری از دولت‌ها با اینکه همتشان این بود که جامعه را به سمت عدالت بیشتر پیش ببرند اما بعد از اینکه شکست می‌خورند آمارسازی می‌کنند.

این فعال سیاسی در ادامه گفت: بخش عمده وام‌های کلانی که از صندوق ذخیره ارزی به‌عنوان توسعه بخش صنعتی یا توسعه خصوصی‌سازی داده می‌شود برگشتی ندارد و امروز سروصدای این وام‌ها دارد در‌می‌آید؛ خیلی از وام‌هایی که این آقایان گرفته‌اند و امروز به‌خاطر آن محاکمه می‌شوند به ۱۲ سال پیش برمی‌گردد. متأسفانه این روند در دوران سه ساله آقای احمدی‌نژاد به‌شدت تشدید می‌شود

برزگریان خاطر نشان کرد: دولت آقای خاتمی از سال ۷۹ تا سال ۸۴، ۳۲ میلیارد مصرف دولتی داشته است ولی در دولت آقای احمدی‌نژاد ۶۰ میلیارد دلار در عرض سه سال برای وام دادن و مصارف دولت از صندوق ذخیره ارزی هزینه کرد. این زمانی است که بر اساس برنامه چهارم توسعه بودجه باید بر اساس نفت ۲۰ دلار بسته شود و بقیه درآمد به‌حساب صندوق ذخیره ارزی ریخته شود.

وی ابراز داشت: اگر نقش دلارهای نفتی را در واردات بررسی کنیم و مالیات بر واردات و ارزش افزوده را حساب کنیم می‌بینیم که نقش نفت و درآمدهای نفتی در بودجه ۹۸ عملاً به ۶۰ تا ۷۰ درصد می‌رسد. در شرایطی که ما در تحریم هستیم و می‌دانیم که احتمال دارد فروش نفت ما کاهش پیدا کند، این کاهش باید در قالب افزایش نرخ ارز جبران شود و راه دیگری برای آن متصور نیست.

این پژوهشگر مسائل توسعه ادامه داد: اگر ما امروز اقتصاد خصولتی داریم، چائبول‌ها در کره جنوبی اقتصاد را غارت کردند. توسعه‌ای که در واقع همراه با خشونت ساختاری، له شدن بخش عمده‌ای از جامعه و ایجاد چائبول‌ها در جامعه است. همان‌طور که بخشی از دوستان چنین الگویی را در دوران آقای هاشمی مطرح می‌کردند، اکنون در دولت آقای روحانی هم در حال پیگیری همین الگو هستند. پیروی از چنین الگویی فعالیت‌های تولیدی را از بین می‌برد و نابرابری‌های اجتماعی را تشدید می‌کند.

برزگریان افزود: دولت در سال ۹۷ مصوبه‌ای سؤال‌برانگیز دارد که شورای عالی هماهنگی اقتصادی آن را تصویب کرد. در این مصوبه، در صورت انتقال سود سهام به نظام سرمایه، سود شرکت‌های بورسی از مالیات معاف می‌شوند. این ابلاغیه زمانی صادر شد که بسیاری از صنایع بزرگ دولتی، شبه دولتی و شرکت‌های خصوصی از بودجه و دلار دولتی استفاده کرده‌اند، محصولاتشان را به ۲.۵ برابر قیمت فروختند و نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سود خالص داشتند، از مالیات هم معاف شدند.

وی در پایان گفت: در لایحه بودجه ۹۸ منابع حاصل از فروش نفت ۴۱ درصد رشد را نشان می‌دهد و باید سؤال کرد با توجه به تحریم و کاهش قیمت نفت چگونه این درآمدها به دست می‌آید؟

*مشروح خبر در لینک زیر:


برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
ارسال دیدگاه