×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

انتخاب سردبیری

true
    امروز  جمعه - ۱ آذر - ۱۳۹۸  
false
true
والدین، بازی کردن کودکان را جدی بگیرند

به گزارش آتی نیوز، همایش معجزه بازی با هدف بررسی اهمیت بازی در توانمندسازی کودکان، با حضور حسین کدخدا، عضو هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان، سمانه تعلیم‌دهنده، مدرس گروه روانشناسی پردیس شهید هاشمی نژاد، دوشنبه ۲۲ مهرماه، در سالن کنفرانس پردیس شهید هاشمی نژاد، برگزار شد.

سمانه تعلیم‌دهنده، مدرس گروه روانشناسی پردیس شهید هاشمی نژاد در این نشست بیان کرد: بازی «زندگی» کودک را نباید به بازی گرفت؛ بهترین راه یادگیری به دانش‌آموزان، به‌کارگیری از بازی است. هرگز نباید به بازی، به‌عنوان روشی برای وقت‌کشی استفاده کرد و سخن گری‌لندرث مبنی بر اینکه بازی کردن برای کودک مساوی با صحبت کردن برای یک بزرگ‌سال است و بازی و اسباب‌بازی، کلمات کودکان هستند. همان‌ اندازه که بزرگ‌سالان نیاز به صحبت کردن‌ دارند، کودکان نیز نیازمند بازی هستند و در بازی احساسات و ناراحتی‌های خود را بیان می‌کنند.

وی در ادامه افزود: بازی وسیله‌ای است برای ابراز احساسات، برقراری ارتباط، توصیف تجربیات، خودشکوفایی و تلاش کودک برای کنار آمدن با محیط که از این طریق خود را می‌یابد و دنیا را‌ درک‌ می‌کند. با استفاده از بازی می‌توانیم استعداد کودکان خود را شکوفا کنیم، اما اگر مانند روش‌های سنتی تنها به درس دادن بسنده کنیم، دانش‌آموزان و کودکان ما پس از مدتی انگیزه خود را از دست می‌دهند و حوصله درس خواندن‌ را ندارند.

این مدرس دانشگاه با بیان این نکته که بازی در تمام مراحل زندگی همراه ما است و برای لذت بیشتر در زندگی، از آن بیشتر استفاده می‌کنیم، گفت: نحوه بازی کودکان به ما نشان می‌دهد که در آینده چه شرایطی را برای خود به وجود می‌آورند. جنس بچه‌ها در بازی کردن آن‌ها متفاوت است. به‌عنوان‌مثال؛ اکثر پسران به سمت بازی‌های حرکتی و هیجانی می‌روند و در بازی‌های خود ریسک‌پذیر هستند، اما دختران بازی‌های آرام را انتخاب می‌کنند. بازی کودکان سه تا شش سال نمادین شده و افزایش سن باعث بروز جنبه‌های فکری و ذهنی در آن‌ها می‌شود و کمتر از بازی‌های تحرکی استفاده می‌کنند. کودکان باهوش یا کم‌توان، ترجیح می‌دهند انفرادی بازی کنند و تمایلی به بازی‌های گروهی ندارند که علت آن تفاوت آن‌ها از سایر کودکان است، زیرا افراد‌ باهوش فکر می‌کنند که کسی نمی‌تواند در برابر آن‌ها پیروز شود و افراد‌ کم‌توان گمان می‌کنند که توان برنده شدند را ندارند، درنتیجه این دو گروه تمایل به بازی‌های انفرادی‌ دارند. محیط زندگی نیز در بازی کودکان اثرگذار است، مانند نوع بازی بچه‌های روستا با شهر، در روستا برخلاف شهر، به دلیل آزادی در فضا توان بازی‌های حرکتی بیشتری فراهم است.

تعلیم‌دهنده در رابطه با ارتباط رشد اجتماعی با بازی اظهار کرد: بازی موجب ارتباط کودک با محیط بیرون می‌شود و دنیای اجتماعی او را گسترش می‌دهد. از دیگر فواید بازی در این زمینه می‌توان به شکوفایی استعدادهای بهینه، بروز خلاقیت، افزایش مشارکت و همکاری، آشنایی با اصول و مقررات و همانندسازی با بزرگ‌سالان اشاره کرد.

وی در رابطه با نقش بازی در رشد ذهنی اظهار کرد: در این زمینه بازی در یادگیری زبان، رشد هوشی، تقویت رفتارهای هوشمندانه، آشنایی با مفاهیم ساخت، فضا و شکل نقش مؤثری دارد و زمینه بهتری برای تفکر ایجاد می‌کند‌.

تعلیم‌دهنده، تصریح کرد: در بازی باید تفاوت‌های فردی را در نظر گرفت و به سطح توانایی کودکان توجه کرد، البته کودکان نباید همیشه در بازی برنده شوند و نیاز است که شکست را تجربه کنند. بازی در ابعاد رشدی کودکان نقش‌های مختلفی دارد. مربیان وظیفه‌دارند به‌عنوان مشاهده‌گر همیشه در حین بازی حضورداشته باشد، کودکان را تنها نگذارد و به سازمان‌دهی بازی بپردازند؛ به‌عبارت‌دیگر، مربی باید فرد ارزش‌گذار در بازی باشد و برای کودکان قوانین وضع کند. بازی‌های رایانه‌ای اگر موجب‌ بروز پرخاشگری و منزوی بودن کودکان نشود، دارای نتایج مثبتی مانند؛ افزایش تمرکز و تقویت هماهنگی بین چشم و دست می‌باشد، البته نباید بیشتر از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول بکشد.

وی در انتها افزود: والدین باید زمینه نشاط و شادی کودکان را فراهم کنند و بازی کردن آن‌ها را جدی بگیرند.

در ادامه حیدریان، آموزگار کودکان استثنائی به سخنرانی پرداخت. وی ضمن اینکه‌ روشندل است، سمبل تلاش‌گری، پویایی و تحرک بوده و دختر نمونه سال ۹۲ و جوان برتر سال ۹۳ در جشنواره علی‌اکبر شناخته‌ شد.

حیدریان، با طرح این سؤال که نابینا کیست؟ ادامه داد: نابینا به سه دسته قانونی، آموزشی و کنشی تقسیم می‌شود. نابینای قانونی دارای زاویه دید ۲۰ درجه است، نابینای آموزشی از خط به ریل و آموزش‌های صوتی بهره‌ می‌گیرند و نابینای کنشی‌ از داشته‌های بینایی ولو‌ اندک استفاده می‌کند.

وی خطاب به معلمان گفت: دانش‌آموز ناشنوا یا نابینای خود را از دیگر دانش‌آموزان جدا نکنید و نگویید که نمی‌توانید‌ به آن درس دهید.

حیدریان با اشاره به سخن‌ مبنی بر اینکه، آدم‌ها صفت‌های مختلفی دارند، بعضی‌ها موهای مشکی و برخی قهوه‌ای، برای دارای چشمان مشکی و برخی قهوه‌ای هستند، درنتیجه؛ بعضی از چشم‌ها صفت ندیدن، برخی گوش‌ها صفت نشنیدن دارد، از همین رو، صفت داشتن بار عاطفی و روانی ندارد، وقتی فردی به چشم رنگی بودن متهم نیست، پس نباید کسی به نابینا یا ناشنوا بودن متهم شود. درنتیجه، این ما هستیم که باید خود را به درجه‌ای برسانیم تا تمام افراد را با همه‌ داشته‌ها و نداشته‌هایشان‌ بپذیریم؛ زیرا اگر بستر فراهم شود همه افراد می‌توانند حداکثر استعدادهای خود را شکوفا کنند.

این آموزگار کودکان استثنائی در انتها گفت: آموزش استثنائی امکانات و انسان ویژه نمی‌خواهد بلکه نیازمند برنامه‌ریزی درست است.

در ادامه حسین کدخدا، عضو هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان، با مخاطب قرار دادن دانشجو معلمان گفت: خیلی از افراد نیروی خدمتکار بوده‌اند اما به درجه معلمی رسیدند، رتبه‌های عالی در دانشگاه وجود دارند که خدمتکار بودند و با تلاش اکنون در مدارج‌ عالی قرار دارند، لذا مواظب باشید، تنها به‌صرف این مورد که استخدام‌شده‌اید، اکتفا نکنید.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به ناتوانی برخی از کودکان ادامه داد: کودکانی که دارای تأخیر رشد زبانی هستند، در مقایسه با کودکان عادی، از میزان بازی و تنوع بازی کمتری برخوردار هستند. کودکان دارای نارسایی ذهنی، توجه به‌ظاهر اسباب‌بازی دارند و بازی آن‌ها بی‌هدف است. نوع بازی نابینایان دارای خیال‌پردازی کمتری است.

کدخدا در رابطه با کودکانی که مورد سوءاستفاده جنسی قرارگرفته‌اند، گفت: این کودکان دارای پرخاشگری بیشتر، دید منفی نسبت به خود و بازی‌های آزادانه کمتری هستند.

حسین کدخدا: افراد به‌جای درک نابینا به عصای آن توجه می‌کنند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان، به دانشجو معلمان پیشنهاد استفاده از وسایل بازی واقعی و تدارک بازی‌های آزادانه را داد.

کدخدا در انتها با اشاره به‌روز عصای سفید و سخن شریعتی مبنی بر اینکه به‌جای توجه به اهداف امام حسین (ع) به زخم‌های آن توجه می‌کنند، گفت: افراد به‌جای درک نابینا به عصای آن توجه می‌کنند.

لازم به ذکر است، در انتهای این همایش از سخنرانان تجلیل شد.

انتهای پیام/

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false