×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

پیشنهاد سردبیر

true
    امروز  جمعه - ۹ اسفند - ۱۳۹۸  
false
true
موفق نبودن کارگردان «متری شیش و نیم» در تلنگر به مسئولان

به گزارش آتی نیوز، نشست نمایش و بررسی روان‌شناختی فیلم «متری شیش و نیم» چهارشنبه ۱۶ بهمن‌ماه با حضور صالح محمدپور، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی و عضو سازمان نظام روانشناسی ایران و بهزاد چوپان‌کاره، مدیر فرهنگسرای ترافیک در فرهنگسرای ترافیک برگزار شد.

صالح محمدپور، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در خصوص فیلم متری شیش و نیم که ساخته سعید روستایی است، اظهار کرد: این دومین فیلم بلند روستایی بعد از فیلم ابد و یک روز است. متری شیش و نیم جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، بهترین تدوین و صدابرداری و جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را
 در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به خود اختصاص داده است.

وی افزود: این فیلم نمایش خوبی از بزرگان اعتیاد است و به همین دلیل این‌قدر مشهور شد؛ ایده، دسته اول است. در قسمت‌هایی از فیلم قصد داشتم مانیتور را قطع کنم چون چهره‌های شما خیلی درهم ریخت و هرکدام به نحوی ابراز ناراحتی کردید. از آن‌جایی که من با پلیس مواد مخدر ارتباط داشتم و آن‌جا کار می‌کردم، این صحنه‌ها برای من ناراحت‌کننده نبود. در این فیلم، هم عملکرد پلیس و هم فرد معتاد را نشان می‌دهد. فیلم جای تحسین دارد اما از طرفی شیوه‌های بازجویی را نیز لو می‌دهد و به اعتقاد من احتیاجی نیست همه‌چیز را در اختیار جامعه بگذاریم، باید یک سری حریم و حرمت‌ها نگه داشته شود.

در ادامه برنامه بهزاد چوپان‌کاره، مدیر فرهنگسرای ترافیک به بررسی جامعه‌شناسی این فیلم پرداخت و گفت: در این فیلم سه تا هفت هزار معتاد واقعی بازی می‌کنند و اولین فیلم تاریخ سینما است که در آن آدم‌های واقعی را می‌بینیم. آقای روستایی تلاش کرده یک فیلم تجاری و در عین حال اجتماعی بسازد و دوباره به معضل اعتیاد پرداخته است. در ابد و ‌یک روز نگاهش به خانواده و معضلات و در متری شیش و نیم نگاهش به خانواده، اعتیاد و زیاده‌خواهی است. 

وی افزود: به لحاظ جامعه‌شناختی در فیلم اگزوتیک اجتماعی دیده می‌شود؛ در این نظریه مطرح می‌شود که انسان‌ها روایت خود را بر اساس خواسته و نظریه خود هدایت می‌کنند. بعد از این فیلم همه متأثر بودند که چرا این فرد اعدام شد، در صورتی که این فرد همان آدم‌های معتاد که در ابتدای فیلم نمایش داده شد را معتاد کرده است. آقای روستایی سعی کرده نقش ناصر خاکزاد در فیلم که توسط نوید محمدزاده بازی می‌شد را آدم بسیار خاصی نشان دهد و در نوشته‌هایش به‌گونه‌ای خواسته یک فرد عمیق را به تصویر بکشد، درحالی‌که عمیق نیست و کاملاً سطحی است؛ فردی است که به دنبال ثروت و خواسته‌های ابتدایی است. در این فیلم سعی کردند فضای مدرن اجتماعی را نیز نشان دهند. آقای روستایی در فیلم صرفاً به آدم‌های معتاد نپرداخته و معضلات و تنش‌هایی که یک پلیس با آن مواجه است را نیز نشان داده است. همچنین در قسمت‌هایی از فیلم بسیار اغراق شده و یک فضای فراواقعی را به وجود آورده است که مخاطب از همین جهت جذب فیلم شده است.

چوپان‌کاره با بیان اینکه سعید روستایی به دنبال امید دادن نیست و می‌خواهد معضلات را نشان دهد، ادامه داد: متری شیش و نیم نشان می‌دهد که فضای اجتماعی چقدر خطرناک شده است. همچنین سعید روستایی قصد تلنگر دارد اما مدلش مناسب نبود و نتوانست آن‌طور که باید و شاید به مسئولانی که مدام از برابری اجتماعی دم می‌زنند، تلنگر بزند.

وی ادامه داد: وقتی تجربه‌های اولیه زندگی دردناک باشد و فرد در برآورده کردن نیازها ناکام شود، آن شخص در بزرگسالی یاد تجربه‌های اولیه خودش می‌افتد و احساس می‌کند قربانی شده است. از طرفی نیز ارضای بیش از حد نیازها، باعث ناکامی می‌شود. طرحواره به ما می‌گوید وقتی نیازها بیش از حد برطرف شود و یا فرد در برطرف کردن نیازها ناکام شود، طرحواره ناسازگار است. در ناصر خاکزاد، طرحواره ایثارگری وجود دارد؛ یعنی تلاش می‌کند نیازهای دیگران برطرف کند. همچنین در او طرحواره بزرگ‌منشی وجود دارد و هرجا می‌رود احساس غرور می‌کند و فکر می‌کند با بقیه متفاوت است.

انتهای پیام/ 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد