×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

پیشنهاد سردبیر

true
    امروز  یکشنبه - ۱۷ آذر - ۱۳۹۸  
false
true
مشروح خبر | ۴۸ درصد از هتل‌های مشهد در طول سال خالی هستند/ زائرشهر باعث افزایش هزینه‌ هتل‌ها می‌شود

به گزارش آتی نیوز، نشست بررسی مکانیسم مقابله با تحریم‌های اقتصادی با رویکرد ظرفیت‌های گردشگری کشور، دوشنبه ۲۰ آبان‌ماه با حضور وحید ارشدی، استاد گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی در دانشکده علوم اداری دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

وحید ارشدی، استاد گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی در این نشست بیان کرد: هنگامی‌که بخواهیم فضای اقتصادی ایران را تحلیل کنیم، باید در دو حالت این بررسی را انجام دهیم. یکی در نظر گرفتن فضای اقتصادی ایران بدون وجود تحریم‌ها و دیگری انجام همین تحلیل با در نظر گرفتن اثر تحریم‌ها بر فضای اقتصادی کشور چراکه در بسیاری از تحلیل‌ها، برخی همه اختلالات اقتصادی کشور را وابسته تحریم می‌دانند.

وی افزود: اگر فضای گردشگری کشور را بدون در نظر گرفتن تحریم‌‌ها بررسی کنیم، متوجه آسیب‌هایی در این حوزه می‌شویم که با وجود تحریم یا عدم آن، در زمینه گردشگری کشور وجود دارند. برای مثال، اینکه کشور ما چهار فصل دارد، استان‌های مختلف با ظرفیت‌های متفاوتی در کشور داریم، مسافرت‌ها در کشور ما در پیک زمانی مشخصی شکل می‌گیرد، همه استان‌های ما نتوانستند ظرفیت‌های خود را احیا کنند و ما در تمام فضاهای بین‌الملل هیچ دیپلماسی‌ به‌عنوان دیپلماسی اقتصادی، گردشگری، فرهنگی و علمی نداریم؛ با وجود تحریم‌ها و یا عدم وجود آن، در این زمینه‌ها مشکل داریم، به‌عنوان نمونه در مرکز کشور، استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد که باوجود پتانسیل بالای گردشگری خود، همواره جزء استان‌های فقیر کشور به شمار می‌رود. این استان با وجود اینکه می‌تواند در تمام سال پذیرای گردشگران باشد، اما در جذب منابع مشکل دارد و علت آن وجود فقر است.

این استاد گروه اقتصاد، بیان کرد: سیاستگذاری‌های درستی در این راستا صورت نگرفته تا باعث شود که مردم به همه نقاط کشور خود توجه کرده و برای مسافرت به غیر از شمال کشور و جزیره کیش به این نقاط هم سفر کنند. با توجه به اینکه، میزان تحریم‌ها در تمام دوره‌ها یکسان نبوده و با شدت و ضعف همراه بوده است، باید بررسی کرد در دوره‌هایی که تحریم‌ها با شدت کمتری برقرار بوده، چه تغییری در ظرفیت گردشگری این مناطق صورت گرفته است؛ همچنین باید توجه کرد که کانون‌های گردشگری کشور که ارتباطی با تحریم‌ها ندارند، چرا هنوز فعال نشده‌اند. نکته بعدی این است که باید یک بررسی با رویکرد مردم‌شناسی در هر منطقه گردشگری اتفاق بیفتد. یعنی، این موضوع که چرا از طرف مردم ساکن در این مناطق گردشگری، تقاضایی ایجاد نشده است، بررسی شود. آسیب دیگری که در حوزه گردشگری کشور مطرح است، عدم وجود فرهنگ گردشگرپذیری در کشور است؛ برای مثال در بازارهای اطراف حرم رضوی، به علت وجود تقاضای ثابت از طرف مردم، زائران مشکلات تعاملی با فروشندگان پیدا می‌کنند. این موضوع از دیگر مشکلات ما در حوزه گردشگری است که ارتباطی با تحریم ندارد.

ارشدی با اشاره به اینکه ما در کشورمان برای هیچ کاری، محور مشخصی نداریم، بیان کرد: برای مثال چرا در مشهد همواره میان گردشگرپذیری یا زائرپذیری، اختلاف وجود دارد. برای پاسخ دادن به این سؤال، باید توجه کرد که چه عاملی موجب جذب منابع به مشهد شده است، در حالی که این عامل با دیگر شهرهای کشور تفاوت دارد، به این جواب می‌رسیم که اگر حوزه زیارت را از مشهد بگیریم دیگر بخش‌های این شهر، رقیب پیدا می‌کند. در صورتی که حوزه زیارت در مشهد توسعه داده شود، شاهد تغییراتی همانند تغییر در سبک معماری شهر خواهیم بود، به‌طوری که گنبد حرم امام رضا (ع)، از نقاط مختلف شهر دیده شود. چیزی که در گذشته مشهد وجود داشت اما امروزه چنین نیست و این به دلیل تغییر در نوع نگاه است، که در این صورت هتل‌های لوکس و برج‌ها محوریت پیدا می‌کند. البته این بدان معنی نیست که مشهد نباید جذب گردشگر داشته باشد، بلکه بدان معناست که جذب گردشگر باید با محوریت توسعه زیارت صورت گیرد.

وحید ارشدی: زائرشهر پدیده‌ای است می‌توانست اتفاق نیفتد اما به کاراتر شدن ظرفیت‌های موجود گردشگری بینجامد. حدوداً ۴۸ درصد از هتل‌های مشهد در طول سال خالی هستند که با این وجود، زائرشهر موجب افزایش هزینه‌ها می‌شود. اگر میان صنف هتل‌داران و آستان قدس تعامل درستی ایجاد می‌شد، آستان قدس به جای ساخت یک مجموعه جدید، می‌توانست بخشی از مالیات هتل‌ها را پرداخت کند.

وی افزود: دانشگاه فردوسی به‌عنوان یک دانشگاه متولی علم در مشهد، باید رشته‌ای با عنوان گردشگری زیارت با زیرشاخه‌هایی مثل روانشناسی، جامعه‌شناسی، اقتصاد و مدیریت گردشگری زیارت داشته باشد. گردشگری در مشهد، علاوه بر اینکه دارای ساختار درستی نیست، متولی مشخصی هم ندارد. برای مثال آستان قدس، شهرداری و میراث فرهنگی هر سه در حوزه زیارت فعالیت داشته درحالی که تضاد منافعی بالایی با یکدیگر دارند. زائرشهر پدیده‌ای است می‌توانست اتفاق نیفتد اما به کاراتر شدن ظرفیت‌های موجود گردشگری بینجامد. حدوداً ۴۸ درصد از هتل‌های مشهد در طول سال خالی هستند که با این وجود، زائرشهر موجب افزایش هزینه‌ها می‌شود. اگر میان صنف هتل‌داران و آستان قدس تعامل درستی ایجاد می‌شد، آستان قدس به جای ساخت یک مجموعه جدید، می‌توانست بخشی از مالیات هتل‌ها را پرداخت کند و در ازای آن، زائران مورد نظر آستان قدس به این هتل‌ها برای اقامت مراجعه کنند. ناگفته نماند که در زمینه زائرشهر، طی جلسه‌ای که با هتل‌داران داشتیم، برخی از هتل‌ها حاضر به همراهی شدند اما زائران در زمینه تکریم مشکل داشته، احساس می‌کردند میان آن‌ها و افراد دیگری که با اختلاف طبقاتی در همان هتل اقامت داشتند، اختلاف در برخوردها، رفتار و پذیرایی وجود دارد. البته این آسیب‌ها، قابل حل هستند و باید برطرف شوند.

استادیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی، با تأکید بر اینکه باید نقشه راهی وجود داشته و توسط آن، در حوزه گردشگری تقسیم کار میان نهادهای و سازمان‌های متولی این حوزه صورت گیرد، بیان کرد: باید این سازمان‌ها را هم‌افزا کرده، وظایف هر یک مشخص شود. اما در حال حاضر چنین نیست، برای مثال هر سازمانی اطراف حرم یک هتل دارد که به علت سازمانی بودن، هزینه‌ای را به‌عنوان مالیات به حاکمیت پرداخت نمی‌کنند، در حالی که به‌صورت آزاد به مسافران اجازه اقامت می‌دهند.

اگر زیرساخت‌های گردشگری به‌صورت درستی فراهم شود، حجاب و نبود مشروبات الکلی، مانعی در جهت جذب گردشگر ایجاد نخواهد کرد.

ارشدی ابراز کرد: بحث‌هایی پیرامون مسائلی چون حجاب و عدم استفاده از مشروبات الکلی در هتل‌های ایران وجود دارد و برخی این موارد را مانعی برای جذب گردشگر به‌حساب می‌آورند. اما به اعتقاد بنده اگر زیرساخت‌های گردشگری به‌صورت درستی فراهم شود، این موارد مانعی در جهت جذب گردشگر ایجاد نخواهد کرد، ضمن آنکه شیعیان بسیاری نیز در سراسر جهان وجود دارند که جذب آن‌ها می‌تواند به رشد گردشگری کشور کمک شایانی کند.

طی دوره‌های گذشته افرادی دغدغه‌مند که تجربه کار در سازمان میراث فرهنگی را داشته‌اند، نداشتیم.

وی افزود: اگر محوریت شهر مشهد، جذب گردشگر زیارتی باشد، در این صورت کمبود، هتل‌های با کیفیت احساس می‌شود و اطراف حرم صرفاً به ساخت هتل‌هایی لوکس که تجهیزات فراوان دارند، توجه نمی‌شود. هرچند اقشاری از جامعه وجود دارند که می‌توانند هزینه‌های حاصل از این هتل‌ها را پرداخت کنند اما از نظر مکانی این هتل‌ها نباید اطراف حرم ساخته شوند. ضمن اینکه، این قشر میل کمتری به زیارت دارند و به علت توانایی مالی هزینه‌های جابجایی در شهر را می‌توانند پرداخت کنند. از دیگر آسیب‌های حوزه گردشگری، اختلال مدیریت این حوزه در کشور است. متأسفانه طی دوره‌های گذشته افرادی دغدغه‌مند که تجربه کار در سازمان میراث فرهنگی را داشته‌اند، نداشتیم.

دولت‌های ناکارآمد در کشور، تحریم را در بسیاری از موارد بهانه می‌کنند. برای مثال در سال‌های آخر دولت آقای احمدی‌نژاد، این ناکارآمدی خود را نشان داد.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ جامعه ایران به‌گونه‌ای است که در شرایط فشار و تحریم، فرصت‌های خوبی را در جهت اصلاح ساختاری خود می‌تواند به کار گیرد، افزود: دولت‌های ناکارآمد در کشور، تحریم را در بسیاری از موارد بهانه می‌کنند. برای مثال در سال‌های آخر دولت آقای احمدی‌نژاد، این ناکارآمدی خود را نشان داد. من مخالف تأثیر تحریم‌ها بر کشور نیستم اما در زمینه آسیب‌های حوزه گردشگری، هیچ‌یک از موارد ذکر شده با تحریم‌ها ارتباط ندارند. در کشور ما سیستم‌ها به جای ارتباط هم‌افزا با یکدیگر به‌صورت برخورداری با هم در ارتباط هستند. در یک سیستم برای پیش بردن برنامه‌ها و اهداف، نیاز به همکاری و همگرایی همه اعضای مجموعه است‌، در زمینه گردشگری نیز این امر صدق می‌کند. اگر محور مشخص باشد، بسیاری از امور طی آن هماهنگ شده و اثر تحریم‌ها بر آن قابل کنترل خواهد بود. از دیگر مشکلات این حوزه، عزم عمومی مردم است که در راستای برخی موارد مثل گردشگری شکل نمی‌گیرد. گاهی یک مصوبه که برای مردم کارآمد است، هنگام تصویب در صحن علنی مجلس به علت عدم حمایت مردم، تصویب نمی‌شود. زیرا نمایندگان مجلس این‌طور برداشت می‌کنند که به علت عدم پشتیبانی مردم، موافقت با این طرح منافع آن‌ها را به خطر خواهد انداخت و همین عامل مانع اجرای سیاست‌گذاری درست در کشور ما می‌شود.

یکی از حاضران: متأسفانه هرگاه وزیر یک رئیس جمهور، در مجلس رأی اعتماد دریافت نمی‌کند، او را به ریاست سازمان میراث فرهنگی منصوب می‌کنند. در حال حاضر هم که این سازمان به وزارتخانه تبدیل شده، مجلس تأکید دارد که با همان ظرفیت‌های پیشین و بدون افزایش بودجه، میراث فرهنگی به راه خود ادامه دهد.

یکی از حاضران در این نشست بیان کرد: پیش از وارد شدن به حوزه گردشگری باید در ابتدا هم‌دانشگاهی‌های خود را متقاعد کنیم که گردشگری رویکرد مهمی است تا ضمن برگزاری برنامه با صندلی‌های خالی مواجه نشویم. هرگاه بحث‌ها به سمت لمپنیسم حرکت کنند، ما با استقبال بیشتری روبه‌رو می‌شویم اما اگر برنامه‌ها بنیادی و میهن‌گرا باشد، مخاطبان کمتری دارد. متأسفانه هرگاه وزیر یک رئیس جمهور، در مجلس رأی اعتماد دریافت نمی‌کند، او را به ریاست سازمان میراث فرهنگی منصوب می‌کنند. در حال حاضر هم که این سازمان به وزارتخانه تبدیل شده، مجلس تأکید دارد که با همان ظرفیت‌های پیشین و بدون افزایش بودجه، میراث فرهنگی به راه خود ادامه دهد. در ضمن جمهوری اسلامی به‌تازگی از سلبریتی‌های مجازی دعوت کرده است تا به ایران آمده و در حوزه گردشگری کشور ما تبلیغات انجام دهند، کاری که عربستان نیز از مدتی پیش به آن پرداخته است، در این زمینه و اتفاقاتی که در حوزه بین‌الملل در حال رخ دادن است مثل اجازه بازگشت ندادن به گردشگرانی که به کشور ما وارد می‌شوند، شما چه برداشتی دارید؟!

وحید ارشدی، در پاسخ به این سؤال ابراز کرد: مهر دیجیتال برای گردشگران خارجی و اقداماتی از این قبیل برای رشد و توسعه گردشگری مفید است و خلاقیت‌هایی این‌چنینی از سوی مدیران کشور باید افزایش یابد. طبق گفته آقای طباطبایی، مدیر رستوران‌های نسیم لبنان در مشهد که یک سرمایه‌گذار خارجی محسوب می‌شود، بعد از یهودیان، شیعیان ثروتمندترین سرمایه‌گذاران در دنیا هستند که اگر مشکلات سازمانی در کشور ما رفع شود، بسیاری از این افراد حاضر هستند به دلیل وجود بارگاه امام رضا (ع)، در مشهد سرمایه‌گذاری کنند. طی مصاحبه‌هایی که ما با حدوداً ۲۰ سرمایه‌گذار خارجی داشتیم، آن‌ها از برخورد نامناسب سازمان‌های مختلف با اتباع افاغنه و عراقی نارضایتی داشتند و نوعی نژادپرستی در زمینه وجود دارد.

وی بیان کرد: باید مشخص شود که ما تا چه اندازه نیاز به جذب سرمایه‌گذار خارجی داریم و نقشه راهی در این زمینه تعیین شود. زیرا به علت عدم وجود همین نقشه راه دلالان هستند که این مسیر را هدایت می‌کنند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به یکی دیگر از حاضران جلسه، در مورد نقش دانشجویان در رشد و توسعه گردشگری، گفت: یکی از نقش‌های دانشجویان در زمینه فعالیت‌های علمی است که می‌توانند با چاپ مقاله‌ها و پایان‌نامه‌های خود در این زمینه کمک کنند، از طرف دیگر نیز با انجام اموری چون برگزاری تظاهرات، مطالبه‌گری کنند. چراکه مطالبه‌گری صرفاً نباید در حوزه مسائل سیاسی باشد. زیرا جریانات دانشجویی وابسته به قدرت، ثروت و خانواده نیستند و اگر درست هدایت شوند، می‌توانند کمک‌های شایانی در این زمینه داشته باشند. در ضمن، نظام انگیزشی جامعه نیز باید به سمت فعال کردن دانشجویان حرکت کند.

انتهای پیام/

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false