×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

پیشنهاد سردبیر

true
    امروز  پنج شنبه - ۱۴ فروردین - ۱۳۹۹  
false
true
مشروح خبر | نگاه‌‌های مختلف به موضوع انتخابات دوباره به رأی گذاشته شود

به گزارش آتی نیوز، نشست نقد انتخابات مجلس یازدهم به همت تشکل مردمی فتیه، ۹ اسفندماه در مسجد المهدی مشهد برگزار شد.

حجت‌الاسلام عظیمی، استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه جوانی برکات عجیبی دارد که انسان از درک آن عاجز است، گفت: قلب آدم در این دوره زندگی پاک است اما خودش متوجه نیست. مقام معظم رهبری میگویند جوانی دوره نورانی است که چندان طولانی نیست و زود می‌گذرد ولی آثار پربرکت و ماندگاری در زندگی دارد. ماه رجب ابتدای حرکت‌های معنوی در جوانی است و باید ببینیم که در این دوران چند ماه رجب در پیش داریم و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم زیرا این سن، سنِ شکوفایی معنوی است.

وی ادامه داد: رجب، شعبان و رمضان، فصل شناخت و معرفت افزایی است. در این ماه برای مهمانی خدا آماده می‌شویم. وقتی می‌خواهیم برویم مهمانی خودمان را تر و تمیز می‌کنیم و کثافات بدنی را می‌شوییم. ماه رجب هم همین‌طور است و در این ماه، کثافات روحی و بدنی را شست‌وشو می‌دهیم که پاک وارد مهمانی خدا شویم. به همین خاطر است که همه علما روی ماه رجب حساسیت خاصی دارند. اینکه ماه رمضان می‌گذرد و اثری در خودمان نمی‌بینیم، به این دلیل است که رجب و شعبان را درست درک نکردیم و بدون آمادگی وارد میهمانی خدا شدیم.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه خداوند در این ماه از همه دستگیری می‌کند، افزود: ماه رجب ماه دستگیری خدا از همه بندگانش است. حتی آن‌هایی است که بد هستند و گناهکارند. بسیاری از علما در دو ماه رجب و شعبان، کارهای خودشان را تعطیل می‌کردند و به امورات معنوی می‌پرداختند. ماه رجب از نعمات الهی است و باید ببینیم از این ماه چه قدر رزق ما می‌شود. سحرهای ماه رجب، فرصت فوق‌العاده‌ای است که باید درک شود. در این سحرها حظ‌هایی می‌بریم که در وقت‌های دیگر نخواهیم برد.

عظیمی در ادامه و با تأکید بر حدیث و ندای ملک داعی که در کتاب المراقبات میرزا جواد آقا ملکی تبریزی نقل شده است، گفت: بر اساس این حدیث مَلَکی هر شب می‌گوید خوش به حال کسی که در این ماه از خدا اطاعت کند. در ادامه این حدیث آمده است که خداوند در ماه رجب مدام می‌گوید «در این ماه من خدا هم‌نشین کسی هستم که با من بنشیند. من از کسی که من را اطاعت کند، اطاعت می‌کنم. هرکسی که از من طلب مغفرت کند او را می‌بخشم، این ماه، ماهِ من است و تو هم بنده منی؛ رحمت هم رحمت من است. هرکسی از من خواسته‌ای داشته باشد او را اجابت می‌کنم. من این ماه را ریسمانی بین خودم و بندگانم قراردادم».

وی بیان کرد: ما در چاه دنیا گرفتاریم و خدا ریسمانی انداخته است به نام ماه رجب تا ما را نجات بدهد. گاهی اوقات ما این طناب را پَس می‌زنیم و سرگرم کار و زندگی خودمان در این چاه دنیا می‌مانیم. بعضی‌ها این طناب را می‌گیرند و با دعاها و اعمال، خودشان را بالا می‌کشند. گروه دیگر هم این طناب را می‌گیرند، اما نمی‌توانند خودشان را بالا بکشند و گاهی وقت‌ها حتی این طناب را هم رها می‌کنند. اگر طناب ماه رجب را سفت گرفتیم و بالا رفتیم، نشان می‌دهد که ایمان ما قوی است، اگر گاهی شل می‌گیریم و گاهی سفت یعنی که هنوز در حال طی مراحل اولیه ایمان هستیم و اگر این طناب را ول می‌کنیم و به آن بی‌توجه هستیم یعنی هنوز وارد مرحله معنوی نشده‌ایم.

وحید جلیلی: در ایران دو نگاه به انتخابات وجود دارد. یکی اینکه مردم‌سالاری دینی و جمهوریت یک فرصت است و دیگری در نقطه مقابل که می‌گوید، انتخابات تهدید است. آن‌هایی که انتخابات در جمهوری اسلامی را تهدید می‌دانند، در طول این سال‌ها به ساز و کارهای متناسب با آن زاویه دید رسیده‌اند و جمع‌بندی‌شان این است که نباید بگذاریم نتیجه در خود انتخابات روشن شود و قبل از شروع آن باید تکلیف را یکسره کرد و پیشاپیش و قبل از شروع تبلیغات، کار را تمام کنیم.

در ادامه وحید جلیلی، دبیر جشنواره فیلم مردمی عمار و مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به تحلیل انتخابات مجلس یازدهم و وضعیت مشارکت مردم ایران و لیست‌هایی که رأی آوردند پرداخت و گفت: در ایران دو نگاه به انتخابات وجود دارد. یکی اینکه مردم‌سالاری دینی و جمهوریت یک فرصت است و دیگری در نقطه مقابل که می‌گوید، انتخابات تهدید است. آن‌هایی که انتخابات در جمهوری اسلامی را تهدید می‌دانند، در طول این سال‌ها به ساز و کارهای متناسب با آن زاویه دید رسیده‌اند و جمع‌بندی‌شان این است که نباید بگذاریم نتیجه در خود انتخابات روشن شود و قبل از شروع آن باید تکلیف را یکسره کرد و پیشاپیش و قبل از شروع تبلیغات، کار را تمام کنیم.

کسانی که انتخابات را تهدید می‌دانند اجازه نمی‌دهند الگوهای متفاوتی در کنارشان به مخاطبان معرفی شود.

وی با اشاره به اینکه این نگاه در انتخابات اخیر به بلوغ رسید، افزود: طرفداران این نگاه استدلال‌های خودشان را دارند و همان‌طور که گفتم به سازوکارهای خاص خودشان هم رسیده‌اند و در مجلس یازدهم رفتارهای آن‌ها به بلوغ رسیده است و خیلی‌ها را مجاب کردند که با الگوی آن‌ها همراهی کنند. حتی آن‌هایی که تصور همراهی‌شان با این جریان نمی‌رفت. مسئله چالشی آنجاست که این‌ها اجازه نمی‌دهند الگوهای متفاوتی در کنارشان به مخاطبان معرفی شود.

نگاه‌های مختلف به مسئله انتخابات باید دوباره به رأی گذاشته شود و موضع سیاسیون درباره آن روشن شود.دوستانی که معتقد به یکسره کردن کار در قبل از انتخابات هستند، از این امر استقبال نمی‌کنند. در روزهای اخیر نوع حرف زدن‌ها و موضع‌گیری معلوم است که از ارائه گزینه بدیل(جانشین)، وحشت دارند. شیوه این جماعت آن بود که می‌گفتند لیست از قبل مشخص شده و به کس دیگری نه فکر کنید و نه توجه. کار نداشته باشید که کسی حرف تازه‌ای دارد یا نه؟ این جماعت به شدت از گفتگو می‌ترسند و باید تلاش کنیم این فضا شکل بگیرد.

جلیلی با بیان اینکه نگاه‌های مختلف به مسئله انتخابات باید دوباره به رأی گذاشته شود و موضع سیاسیون درباره آن روشن شود، تصریح کرد: دوستانی که معتقد به یکسره کردن کار در قبل از انتخابات هستند، از این امر استقبال نمی‌کنند. در روزهای اخیر نوع حرف زدن‌ها و موضع‌گیری معلوم است که از ارائه گزینه بدیل(جانشین)، وحشت دارند. شیوه این جماعت آن بود که می‌گفتند لیست از قبل مشخص شده و به کس دیگری نه فکر کنید و نه توجه. کار نداشته باشید که کسی حرف تازه‌ای دارد یا نه؟ این جماعت به شدت از گفتگو می‌ترسند و باید تلاش کنیم این فضا شکل بگیرد. اگر اجازه بدهیم هرکسی مبنای غلط و فاسدی را نفوذ و در فضای جامعه اسلامی رواج بدهد و دیگران را وادار به سکوت کند، سرنوشت انقلاب معلوم نیست به کجا خواهد رسید.

معاون اسبق فرهنگی شهرداری مشهد با طرح چند سؤال اساسی از سردمداران اصولگرایی در کشور، گفت: در انتخابات اخیر چند اصولگرا دغدغه حضور مردم در انتخابات را داشت؟ چگونه است که بین ولی فقیه و اصلی‌ترین سرسپرده‌های اصولگرایی اختلاف وجود دارد و چرا این اختلاف نظر توجه کسی را جلب نمی‌کند؟ چرا اختلاف نظرهای جزئی برجسته می‌شود ولی در چنین اختلاف مبنایی چشم‌ها درویش می‌شود؟ آیا بی‌اعتنایی مطلق اصولگراها به مشارکت زیاد زاویه‌ای تئوریک با انقلاب است؟ کسانی که دغدغه‌ای درباره صحبت‌های رهبری درباره مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و مباحث دیگر ندارند، ولایی هستند؟ این بی‌اعتنایی به مشارکت زیاد اگر موضعی راهبردی باشد، امتدادش در شئون حکومت و سیاست چگونه بروز می‌کند؟ اختلاف اصولگراها با رهبری تا کجا خواهد رفت و کجا خودش را نشان می‌دهد؟ آیا ظرفیت قیام ناس و مردم‌سالاری دینی از نظر اصولگراها دیگر کشش ندارد؟

ما در مقطعی هستیم که چپ‌ها کمکم زاویه خودشان را با مبانی انقلاب و تئوری جمهوری اسلامی نشان دادند و با ولی فقیه زاویه گرفتند و مرحله به مرحله مفاسد نظری و عملی شان آشکار شد. جناح‌های دیگر هم دارند وارد این فرایند می‌شوند و همان‌طور که حزب‌الله نگذاشت شعار عدالت‌خواهی، مبانی انقلاب و مرگ بر آمریکا بعد از استحاله آن‌ها بر زمین بیفتد، امروز هم نمی‌گذارد.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی افزود: ما در مقطعی هستیم که چپ‌ها کمکم زاویه خودشان را با مبانی انقلاب و تئوری جمهوری اسلامی نشان دادند و با ولی فقیه زاویه گرفتند و مرحله به مرحله مفاسد نظری و عملی شان آشکار شد. جناح‌های دیگر هم دارند وارد این فرایند می‌شوند و همان‌طور که حزب‌الله نگذاشت شعار عدالت‌خواهی، مبانی انقلاب و مرگ بر آمریکا بعد از استحاله آن‌ها بر زمین بیفتد، امروز هم نمی‌گذارد. الآن موقع سردست گرفتن این بخش از مبانی جمهوری اسلامی در مقابل جریانی است که سرمست از پیروزی در انتخابات با زیرپاگذاشتن مبانی است.

درگیری ما با اصولگراها به مجلس ششم و هفتم برمی‌گردد و این بحث‌ها از همانجا شروع شد و ما مجبور بودیم که مبانی را مرور کنیم و در این چالش‌ها از مواضع خودمان دفاع کنیم و آن‌ها را به چالش بکشیم.

وی با تأکید بر اینکه امروز نیاز به مرور دوباره مبانی نظری جمهوری اسلامی داریم، بیان کرد: درگیری ما با اصولگراها به مجلس ششم و هفتم برمی‌گردد و این بحث‌ها از همانجا شروع شد و ما مجبور بودیم که مبانی را مرور کنیم و در این چالش‌ها از مواضع خودمان دفاع کنیم و آن‌ها را به چالش بکشیم. لیست‌بندها می‌گویند چه اشکالی دارد که عده‌ای اصلح‌ها را غربال کنند و لیست بدهند. رویه کار هم منطقی به نظر می‌رسد. یک هفته بیشتر وقت انتخاب نیست و صدها نفر هم کاندید شده‌اند و غربال این‌ها و پیدا کردن آدم صالح طول می‌کشد. سؤال اینجاست وقتی می‌بینیم کار سخت است، حتماً وحی منزل نیست که انتخابات یک هفته‌ای برگزار شود و می‌شود زمانش را گسترش داد این چیزها بن‌بست نیست و مسئله است.

وی با بیان اینکه لیست دادن فقط در تهران توجیه دارد نه شهرهای کوچک و بزرگ دیگر، اظهار کرد: اگر قبول کنیم که از روی اجبار باید لیست بست، این ماجرا فقط برای تهران منطقی است که ۳۰ نماینده دارد و انتخاب سخت است که من معتقدم می‌شود زمانش را بیشتر کرد. اما چرا همان شیوه را در شهرهای کوچک به کار می‌برید. این مغالطه است. وقتی شرایط اجازه می‌دهد که مردم حرف کس دیگری را بشنوند، باید بگذاریم این اتفاق بیفتد و گوش مردم به حرف‌های تازه عادت کند. وقتی که ۱۷۰ شهر ایران تنها یک‌ نماینده دارد، یعنی اینکه می‌شود بحث و گفت‌وگو کرد و مردم حرف‌های بقیه را بشوند.

دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار با اشاره به اینکه مبنای این جماعت تنها رأی کور است و بس گفت: دم خروس اینجا بیرون میزند و نشان می‌دهند این مسئله یک مبنای نظری است و شما اعتقادی به مقایسه و تأمل مردم روی آدم‌هایی که حرف‌هایی تازه در چارچوب مبانی انقلاب می‌زنند، ندارید. مبنای این‌ها رأی کور است و طرف چه به بدترین آدم رأی بدهد و چه به بهترین، اصل این است که مردم فکر نکنند. اگر از مردم برخی از شهرهای کوچک و روستاها بپرسید که یک خط درباره نماینده‌ای که به او رأی داده است بنویسد، هیچ اطلاعاتی ندارد و حتی املایِ فامیل او را هم بلد نیست. می‌گوید این اسم را به من داده و گفته‌اند که خوب است.

انتهای پیام/

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد