×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

پیشنهاد سردبیر

true
    امروز  جمعه - ۹ اسفند - ۱۳۹۸  
false
true
مشروح خبر | عدم التزام به اسلام به معنای نامسلمان بودن نامزدها نیست/ هنوز مجازات ۵ هزار تومانی برای جرائم انتخاباتی داریم!

به گزارش آتی نیوز، نشست «بررسی ساختار و فرایند احراز صلاحیت‌ها در شورای نگهبان» دوشنبه ۲۱ بهمن‌ماه با حضور حجت‌الاسلام محمدحسین محرابی، مسئول سابق دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در استان خراسان رضوی و عضو هیئت نظارت انتخابات ۹۸ در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی فردوسی برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدحسین محرابی، مسئول سابق دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی و عضو هیئت نظارت بر یازدهمین دوره انتخابات مجلس در خراسان رضوی با بیان اینکه شورای نگهبان در اصول مختلف قانون اساسی برای حفظ اسلامیت و جمهوریت نظام پیش‌بینی شده است، گفت: شورای اسلامی متشکل از ۱۲ عضو که شامل ۶ حقوقدان و ۶ فقیه است. حقوقدان‌ها توسط رئیس قوه قضائیه به مجلس شورای اسلامی معرفی و به آن‌ها رأی اعتماد داده می‌شود؛ ۶ فقیه شورای نگهبان نیز توسط رهبری تعیین می‌شوند.

حجت‌الاسلام محمدحسین محرابی: عده‌ای می‌گویند که شورای نگهبان، بعضی از نامزدهای پیروز در انتخابات را رد صلاحیت می‌کند اما اینگونه نیست زیرا این افراد توسط مجلس شورای اسلامی رد صلاحیت می‌شوند.

وی به اعتبارنامه نمایندگان مجلس اشاره کرد و گفت: زمانی که انتخابات تمام شود، هیئت‌های اجرایی و نظارت برای نامزدهای پیروز در انتخابات برگه‌ای به نام اعتبارنامه صادر می‌کنند که آن نامزد در حوزه مورد نظر از مسیر صحیح انتخابات رأی آورده و از نظر ما نماینده مجلس است؛ این اعتبارنامه به وزارت کشور ارسال و سپس به دست نمایندگان مجلس می‌رسد تا آن‌ها نیز بررسی کنند. اگر نامزدهای پیروز در انتخابات توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی تأیید نشوند، نماینده دوره جدید مجلس به حساب نمی‌آیند؛ عده‌ای می‌گویند که شورای نگهبان، بعضی از نامزدهای پیروز در انتخابات را رد صلاحیت می‌کند اما اینگونه نیست زیرا این افراد توسط مجلس شورای اسلامی رد صلاحیت می‌شوند. افرادی که اعتبارنامه آن‌ها توسط مجلس شورای اسلامی تأیید نشده است، نمی‌توانند در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس که به دلیل کمبود نماینده برگزار می‌شود نیز شرکت کنند.

وی به روند شکل‌گیری هیئت نظارت شورای نگهبان و هیئت اجرایی انتخابات در شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات، از اعضای شورای نگهبان نیست بلکه آن‌ها هیئت منتخب شورای نگهبان هستند، حداقل یک نفر از هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات باید از اعضای شورای نگهبان باشد؛ اعضای هیئت نظارت مرکزی این دوره شامل محسن اژه‌ای، آیت‌الله جنتی، آقای کدخدایی و دو نفر دیگر از حقوقدان‌های شورای نگهبان هستند. هیئت مرکزی نظارت در استان‌های مختلف هیئت‌های ۵ نفره تشکیل می‌دهد. در زمان انتخابات دو تشکیلات داریم که شامل دفتر نظارت استان است که بنده به مدت ۱۲ سال مسئول دفتر شورای نگهبان استان بودم؛ این دفتر نظارت استان به دلیل اینکه کار ستادی می‌کنند در طول سال وجود دارد اما هیئت نظارت ۵ نفره در استان و هیئت ۳ نفره در شهرستان‌ها و بخش‌ها تنها برای انتخابات تشکیل می‌شوند و بعد از پایان انتخابات این هیئت هیچ سمت و نسبتی با شورای نگهبان ندارد لذا برای هر انتخابات، هیئت نظارت جدیدی تشکیل می‌شود و ممکن است اعضای پیشین هیئت نظارت در دوره جدید انتخابات حضور نداشته باشند.

هیئت اجرایی و نظارت استان باید صلاحیت نامزدهای موردنظر را طبق قانون حداکثر ظرف ۱۰ روز پس از پایان مهلت ثبت‌نام و با توجه به نتایج اعلام شده توسط وزارت کشور، مورد بررسی قرار دهند اما هیچ‌کدام از هیئت اجرایی این کار را انجام نداده‌اند؛ آن وقت تمام بررسی صلاحیت‌ها را به گردن شورای نگهبان می‌اندازند.

وی ادامه داد: هیئت اجرایی بر یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان رضوی متشکل از ۳ عضو اداری شامل فرماندار حوزه انتخابیه، دادستان شهرستان و رئیس ثبت ‌احوال شهرستان می‌شود که در قانون پیش‌بینی شده است؛ این سه عضو اداری هیئت اجرایی استان، ۳۰  نفر را از اقشار مختلف جامعه به هیئت نظارت حوزه مربوطه خود معرفی می‌کنند، هیئت نظارت استان این ۳۰ نفر را تأیید صلاحیت می‌کنند و بر اساس رأی‌گیری مخفی که بین آن ۳۰ نفر انجام می‌شود، ۸ نفر انتخاب شده و به جمع سه نفره هیئت اجرایی ملحق خواهند شد و آن‌ها باید صلاحیت نامزدهای موردنظر را طبق قانون حداکثر ظرف ۱۰ روز پس از پایان مهلت ثبت‌نام و با توجه به نتایج اعلام شده توسط وزارت کشور، در محل مورد بررسی قرار دهند اما هیچ‌کدام از هیئت اجرایی این کار را انجام نداده‌اند؛ آن وقت تمام بررسی صلاحیت‌ها را به گردن شورای نگهبان می‌اندازند.

محرابی به چگونگی بررسی تعیین صلاحیت نامزدهای انتخاباتی اشاره کرد و گفت: فرماندار هر استان موظف است که هر روز اسامی نامزدهای ثبت‌نام شده را به وزارت کشور ارسال کنند و آن‌ها این اسامی را به مراجع چهارگانه وزارت اطلاعات، مجموعه قضایی، نیروی انتظامی و ثبت ‌احوال ارسال و از وضعیت آن‌ها استعلام کرده و به حوزه‌های انتخابیه فرستاده ‌شود؛ این مراجع چهارگانه، ۵ روز برای هر استعلام فرصت دارند؛ شورای نگهبان و وزارت کشور هر کدام یک نسخه از این استعلام را دریافت می‌کنند که وزارت کشور آن را برای فرمانداری‌ها و شورای نگهبان این استعلام را برای هیئت‌های نظارت می‌فرستد. فرمانداری‌ها بر اساس این استعلام‌ها و نتایج به دست آمده از بررسی‌های لازم در محل، صلاحیت و یا عدم صلاحیت نامزد را تعیین و به هیئت نظارت استان ارسال می‌کند که آن‌ها نیز همین روند بررسی صلاحیت را انجام می‌دهند و اسامی نامزد را به هیئت مرکزی نظارت تهران که متشکل از ۵ عضو است، ارسال می‌کنند.

وی با بیان اینکه امسال برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان خراسان رضوی، هزار و ۱۱۴ نفر ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: در استان خراسان رضوی به ۱۸ نماینده نیاز است اما با توجه به این حجم از ثبت‌نام شدگان تقریباً برای هر کرسی نمایندگی در استان خراسان رضوی، نزدیک به ۶۱ نفر ثبت نام کرده‌اند. مشهد و کلات احتیاج به ۵ نماینده دارد اما ۵۳۵ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که برای هر کرسی، ۱۰۷ نفر نامزد وجود دارد. در کل کشور ۱۶ هزار نفر نامزد شده‌اند که باید طبق قانون ظرف ۲۰ روز تعیین صلاحیت شوند. اگر تمام فرصت هیئت نظارت و اجرایی استان‌ها را در اختیار هیئت مرکزی نظارت قرار دهیم، یک ماه فرصت است که این تعیین صلاحیت‌ها انجام شود، آیا این فرصت با توجه به این تعداد ثبت‌نامی کافی است؟ این یک مشکل قانونی است؛ در سال ۸۶ که متوجه این اشکالات شده و به بررسی آن پرداختیم، نتایج آن را در اختیار شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی قرار دادیم.

در انتخابات ۹۴ بعد از اینکه اسامی نامزدها اعلام و بررسی صلاحیت‌ها انجام شد، ما به همراه هیئت‌های اجرایی و نظارت استان‌ها خدمت مقام معظم رهبری رفتیم. آیت‌الله جنتی در آن دیدار گفتند که ما به نمایندگان مجلس گفته‌ایم این قانون انتخابات پاسخگو نیست اما آن‌ها توجهی نکرده‌اند، آیت‌الله جنتی از حضرت آقا خواستند که ایشان به نمایندگان چیزی بگویند که رهبری فرمودند به نمایندگان مجلس این موارد را توصیه می‌کنم.

وی به نامناسب بودن بعضی از قوانین انتخابات اشاره کرد و گفت: در انتخابات ۹۴ بعد از اینکه اسامی نامزدها اعلام و بررسی صلاحیت‌ها انجام شد، ما به همراه هیئت‌های اجرایی و نظارت استان‌ها خدمت مقام معظم رهبری رفتیم. آیت‌الله جنتی در آن دیدار گفتند که ما به نمایندگان مجلس گفته‌ایم این قانون انتخابات پاسخگو نیست اما آن‌ها توجهی نکرده‌اند، آیت‌الله جنتی از حضرت آقا خواستند که ایشان به نمایندگان چیزی بگویند که رهبری فرمودند به نمایندگان مجلس این موارد را توصیه می‌کنم.

این عضو هیئت نظارت انتخابات ۹۸ به نحوه شکایت نامزدها در صورت رد صلاحیت اشاره کرد و گفت: نامزدهای انتخاباتی می‌توانند ظرف ۴ روز به هیئت نظارت استان در صورت رد صلاحیت، شکایت کنند تا پرونده مورد بررسی قرار گیرد حتی می‌توانند به هیئت نظارت مرکزی شکایت خود را ارجاع دهند. موارد زیادی بوده است که هیئت مرکزی تهران، نامزدهایی را که در استان‌های مختلف رد صلاحیت شده بودند را تأیید و آن‌هایی را که تعیین صلاحیت شده بودند، رد کرده است؛ هیئت نظارت مرکزی حدود ۱۳ درصد از تأیید صلاحیت‌های ما را رد کرد زیرا مدارکی به دست آن‌ها رسیده که هنوز در اختیار ما قرار نگرفته است. همچنین شورای نگهبان نیز می‌تواند نامزدهایی را که هیئت مرکزی نظارت در تهران را رد یا تأیید کرده است، تغییر دهد. در استان خراسان رضوی از هزار و ۱۱۴ نفر ثبت‌نامی، حدود ۴ درصد رد صلاحیت شده‌اند.

عدم التزام اسلام به معنی نامسلمان بودن نامزدها نیست بلکه منظور عدم التزام عملی به اسلام است که از سوی بعضی نامزدها دیده می‌شود.

مسئول سابق دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در استان خراسان رضوی به جمله «عدم التزام به اسلام» و «عدم احراز صلاحیت» که باعث ایجاد شبهه بین نامزدها و گله‌مندی آن‌ها از به کار بردن این اصطلاح شده است، اشاره کرد و گفت: عدم التزام اسلام به معنی نامسلمان بودن نامزدها نیست بلکه منظور عدم التزام عملی به اسلام است که از سوی بعضی نامزدها دیده می‌شود. آیا مسلمانی وجود ندارد که دستورات دین را رعایت نمی‌کند؟ در همین انتخابات ۹۸، خانمی نامزد شد که در خارج از کشور روسری خود را برداشته بود، عکس‌های ایشان در فضای مجازی منتشر شد و به دست مسئولان رسید؛ این عکس‌ها در پرونده ایشان ثبت شد زیرا مغایر با موازین اسلامی بود، وضعیت بعضی از عکس‌های نامزدها در پرونده آن‌ها به‌گونه‌ای است که اعضای هیئت نظارت می‌گفتند که پرونده را باز نکنید؛ این حرف‌ها از دروغ‌های بی.بی.سی است که می‌گوید صلاحیت نامزدها بدون دلیل از طرف شورای نگهبان رد می‌شود.

خانم ابتکار در جایی نوشته بود «جانبازی که همه زندگی‌اش روی ویلچر است، متهم به عدم التزام به دین شده است» ما یک نفر را به اتهام عدم التزام به اسلام رد نکرده‌ایم، در کشور اقلیت‌های دینی وجود دارد که نامزد می‌شوند؛ آن‌ها نیز باید عقاید و اصول خود ملتزم باشند.

وی ادامه داد: خانم ابتکار در جایی نوشته بود «جانبازی که همه زندگی‌اش روی ویلچر است، متهم به عدم التزام به دین شده است» ما یک نفر را به اتهام عدم التزام به اسلام رد نکرده‌ایم، در کشور اقلیت‌های دینی وجود دارد که نامزد می‌شوند؛ آن‌ها نیز باید عقاید و اصول خود ملتزم باشند. منظور از «عدم احراز صلاحیت» این نیست که نامزد انتخاباتی مشکل سیاسی یا اسلامی داشته باشد بلکه پروسه احراز صلاحیت آن‌ها هنوز طی نشده و سوابق آن‌ها در هیئت نظارت و اجرایی هنوز ناشناخته است؛ آن‌ها می‌توانند شکایت کرده تا پرونده آن‌ها دوباره مورد بررسی قرار گیرد.

هنوز مجازات ۵ هزارتومانی برای جرائم انتخاباتی داریم؛ این مصوبه، حیثیت شورای نگهبان و مجموعه قضائیه را که در وضع این قانون هیچ نقشی ندارند، زیر سؤال می‌برد. وظیفه نمایندگان این نیست که به دنبال راه آب و گاز بروند؛ نزدیک انتخابات که می‌شود به روستاها می‌روند تا وضعیت جاده‌ها را پیگیری کنند. آن‌ها باید قوانینی وضع کنند که روستاها سر موقع کار خود را انجام دهند.

وی با بیان اینکه اکثر نمایندگان مجلس کاسبان سیاسی یا اقتصادی بوده و به دنبال اصلاح و وضع قوانین لازم برای کشور نیستند، گفت: هنوز مجازات ۵ هزارتومانی برای جرائم انتخاباتی داریم؛ این مصوبه، حیثیت شورای نگهبان و مجموعه قضائیه را که در وضع این قانون هیچ نقشی ندارند، زیر سؤال می‌برد. وظیفه نمایندگان این نیست که به دنبال راه آب و گاز بروند؛ نزدیک انتخابات که می‌شود به روستاها می‌روند تا وضعیت جاده‌ها را پیگیری کنند. آن‌ها باید قوانینی وضع کنند که روستاها سر موقع کار خود را انجام دهند.

انتهای پیام/

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد