×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

پیشنهاد سردبیر

true
    امروز  پنج شنبه - ۸ اسفند - ۱۳۹۸  
false
true
مشروح خبر | جبهه مقاومت، آماده مبارزه با دشمن با رهبری آیت‌الله خامنه‌ای هستند

به گزارش آتی‌نیوز، نشست تخصصی افغانستان و اندیشه‌های امام خمینی (ره)، امروز، ۱۷ بهمن‌ماه در موسسه تبیان مشهد برگزار شد.

حجت‌الاسلام سید عیسی حسینی مزاری، مدیر خبرگزاری صدای افغان در ابتدا گفت: مرکز تبیان متشکل از تعدادی از رهروان خط امام است که سعی کرده است در جهت تبیین این راه عمل کند. خط امام خمینی (ره) و اندیشه ایشان در راستای تحقق ایجاد و فضایی برای عبادت و رستگار شدن مردم است.

وی همچنین گفت: برای ایجاد فضایی مناسب برای عبادت لازم است حکومتی ایجاد شود لذا برای ایجاد حکومت دینی، نیاز به قیام مردم است. اگر بخواهیم برای پیشبرد اهداف دینی و الهی کار کنیم، لازم است که حرکت اجتماعی و دسته جمعی صورت پذیرد.

حجت‌الاسلام حسینی مزاری در ادامه افزود: اگر افراد یک تشکل و یا یک سازمان، خود را مجهز به معرفت‌های الهی نکنند، قطعاً کارشان به سرانجامی نخواهد رسید. لذا کسب معرفت و حرکت در راستای اهداف الهی، دو عنصر مهم برای تبیین و حرکت حکومت دینی است. قطعاً در این راه کشورهای مختلفی از جمله آمریکا و اسرائیل علناً با این حکومت مخالفت و دشمنی می‌کنند. همچنین منافقین، متحجرین و مسلمانان ناآگاه، از دیگر دشمنان و مخالفان حکومت دینی هستند. به‌عنوان مثال مسلمانان ناآگاه ناخواسته گاهی در برابر نظام و با دلایل خاص خود به مقابله با نظام می‌ایستند. قطعاً حرکت در مسیر خدا تاوان دارد. در این راه چه کشته شویم و یا زنده شویم، قطعاً پیروز هستیم. اصلاً این مبارزه برای برداشتن موانع و مقابله با دشمنان است. لذا لازم است که ابتدا شرایط زمانی را درک کرده و در راستای تغییر شرایط، کار سیاسی یا فرهنگی لازم را در پیش بگیریم.

وی بیان کرد: دهه فجر روز رهایی از چنگ استعمار است. انقلاب‌های مختلفی در جهان صورت گرفته است، از جمله انقلاب‌های مخملی اما باید دید که انگیزه‌های انقلابیون در ایجاد انقلاب چه بوده است. معمولاً هدف سایر افراد در انقلاب‌های جهان، دلایل مادی بوده است. وجه تمایز انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلاب‌های جهان، دلایل معنوی و مذهبی و انگیزه‌های الهی بوده است. در این انقلاب به مردم توصیه شد تا به تأسی از اندیشه‌های دینی در برابر شرق و غرب ایستادگی کنند. امام خمینی (ره) فرمودند: «این انقلاب اسلامی، متعلق به همه جهان است و به یک کشور و یک ملت محدود نمی‌شود».

مدیر خبرگزاری صدای افغان همچنین بیان کرد: از مشخصه‌های انقلاب اسلامی پیوند بین مذاهب شیعه و سنی بود که شهید مصباح نیز بدان توجه داشت. یکی دیگر از مشخصات انقلاب اسلامی، ارتباط با نهضت‌های اسلامی بود. شهید مصباح نیز با سازمان‌ها و تشکیلات دیگر کشورها در کشورهایی چون یمن، عراق و ایران ارتباط و پیوند داشت. همچنین پیوند بین طلبه و دانشجو از دیگر مشخصات انقلاب اسلامی بود که شهید مصباح این پیوند را در مشهد ایجاد کرد. شهید مصباح فردی مانند نواب صفوی را الگوی خود قرار داده بود. امروز نیز اندیشه‌های شهید مصباح در داخل و خارج افغانستان، در بین مردم وجود دارد. اگر تاریخ صفحات جهاد در تاریخ پررنگ‌تر شود نقش ایشان در مبارزات بیشتر دیده خواهد شد.

در ادامه دکتر سید عبدالحمید معصومی، استاد دانشگاه و مفسر قرآن گفت: شکی نیست که یکی از جوامع گرفتار در روی زمین، کشور افغانستان است. گرفتاری ما از نظر زمان، طولانی و از نظر شدت نیز کم‌نظیر است. رفع این گرفتاری‌ها در گرو شناخت و پیروی از مجاهد بی‌نظیر و عالم معروف یعنی امام خمینی (ره) است. گرفتاری‌هایی که ایران در سال ۵۷ داشت، بسیار شبیه گرفتاری‌های ما در گذشته بوده است. اوضاع اجتماعی و فرهنگی در زمان انقلاب در ایران، اوضاع نابسامانی بود. امروز نیز دقیقاً این شرایط برای ما وجود دارد. همان کشور خارجی که با انقلاب اسلامی مبارزه کرده است، با ما نیز در حال حاضر مبارزه می‌کند. لذا بین کشور افغانستان در حال حاضر و کشور ایران در زمان آغاز انقلاب شباهت‌های زیادی وجود دارد. از دلایل دیگری که برای پیاده کردن اندیشه‌های امام خمینی (ره) در جامعه افغانستان وجود دارد، این است که ما رژیم‌های مختلفی را در کشور افغانستان تجربه کردیم، به‌عنوان مثال ۲۰۰ سال حکومت سلطنتی در کشور حاکم بود که در زمان حکومت این رژیم، کار مهم در پیشرفت امور و قابل توجهی در فرهنگ و معنویت حاصل نشد. معصومی با بیان اینکه سلطنت در افغانستان عنوان یک رژیم ناکارآمد در طول تاریخ بود، افزود: دومین نظامی که در افغانستان تجربه شد، نظام مارکسیستی بود که بیش از یک دهه در کشور حکومت کردند. این رژیم با خنجر و تفنگ به حکومت خود ادامه داد. فاجعه و مصیبت‌های زیادی در این حکومت به مردم تحمیل شد. رژیم مارکسیستی در کشور تنفر بی‌سابقه‌ای را ایجاد کرد. سپس مجاهدین بر روی کار آمدند که به دلیل بی‌نظمی در مدیریت، حاصل خوبی نداشت. چرا که افراد ناکارآمد و نابلد بر روی کار آمدند و باعث شد که مردم، کشور را ترک کنند. ما نظام اسلامی را با مدیریت ناکارآمد در کشور خود تجربه کردیم. نظام چهارم که در ۱۲ سال اخیر تجربه کردیم، نظام و حکومت زیر نظر خارجی‌ها بود. اگر منصفانه قضاوت کنیم، خواهیم دید که این حکومت، عدالت اجتماعی را رعایت نمی‌کند و باید قبول کرد که این حکومت در امور مملکت نارسا بوده است.

وی در ادامه گفت: تنها یک طرح برای ایجاد حکومت و رژیم در کشور افغانستان وجود دارد، آن هم حکومتی مانند انقلاب اسلامی است. کامل بودن و جامع بودن این تفکر، یکی از دلایل پیاده کردن و تبعیت کردن این نظام است. امام خمینی (ره) قبل از آنکه مردم را اصلاح کند، خود را اصلاح کرد و درصدد خودسازی حرکت کرد لذا تا زمانی که خود را اصلاح نکنیم نمی‌توانیم جامعه را اصلاح کنیم. امام راحل یک عابد محض نبود، بلکه راهکارهای مختلفی برای اصلاح اجتماع داشت. در واقع ایشان به‌شدت به مردم علاقه‌مند بود و خود را خدمتگزار مردم می‌دانست، لذا به همان اندازه در برابر زورگویان محکم و راسخ بود.

دکتر نژاد اکبر در ادامه مراسم گفت: اهداف انقلاب از نظر امام خمینی (ره) برچیده شدن حکومت طاغوت، احیای حکومت دینی و اتصال حکومت دینی به قیام امام زمان علیه‌السلام است. مقام معظم رهبری، امام خمینی (ره) را در سه کلمه، تعریف کرده است. مؤمن، متعبد و انقلابی.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) در مباحث استراتژی بسیار مسلط بود، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم در زمینه بیانیه گام دوم موفق باشیم، باید رویکرد انقلابی گری را پذیرا باشیم. کشورهای جریان مقاومت به مرور زمان، معتقد به زعیم واحد می‌شوند، که این حرکت باعث اتحاد و همبستگی بین مردم و جوامع اسلامی می‌شود. همچنین باید گفت که اسلام در ۲۵ سال آینده دین غالب در جهان خواهد بود. فلذا نظریه مقابله با اسلام این است که جریان اسلامی باید با درگیری در درون دین و مذهب متوقف شود.

حجت‌الاسلام محمدهادی مشیری، استاد دروس عالی حوزه علمیه خراسان نیز در ادامه مراسم گفت: نظام جمهوری اسلامی در ۱۴۰۰ سال اخیر بی‌سابقه و یگانه بوده است. سیاستمداران جهان عموماً اندیشه‌های ثابتی ندارند اما برعکس این افراد، امام خمینی (ره) دارای اندیشه ثابتی در طول مبارزات خود بود. ایشان، افکار، گفتار و کردار یکسانی داشت. در واقع شعار و رفتار ایشان یکی بود. اگر امام، شعار اتحاد جهان اسلام را می‌داد، در حقیقت نیز به دنبال اتحاد و همبستگی بین مذاهب اسلامی بود.

حجت‌الاسلام مشیری در ادامه با بیان اینکه باید نگاه ما به قرآن، به‌عنوان یک کتاب زنده باشد و نه یک کتاب مرده، افزود: بزرگ‌ترین دغدغه امام خمینی (ره) زنده کردن قرآن بود. همچنین یکی دیگر از دغدغه‌های امام خمینی ره، عمل به سنت نبوی بود. مسجد در نگاه امام خمینی (ره)، مانند سنگر بود. لذا امتی که سنت پیامبر، کتاب الهی و خانه خدا در آن مهجور باشد، به عزت نمی‌رسد. امروزه در دنیا، دکترین‌ها و اندیشه‌های رؤسای جمهور کشورهای مختلف به کتاب تبدیل شده است، در حالی که برای دکترین‌های قرآنی و دینی کتابی وجود ندارد.

وی همچنین گفت: وظیفه مهم حوزه و دانشگاه، همچنین مربیان و اتاق‌های متفکر، بازتابانده شدن و نشر اندیشه‌های امام خمینی (ره) و اسلامی در جامعه است. تا جایی که جوامع و مردم این اندیشه‌ها را بر اثر تکرار باور کنند و بدان ایمان بیاورند. غرب توانایی مقابله با دین اسلام ندارد. لذا راهکار غرب برای مقابله با اسلام، ایجاد تفرقه و جنگ بین مسلمین است.

دکتر علی واحدی، عضو موسسه فرهنگی کوثر در افغانستان در ادامه جلسه گفت: در دهه ۵۰ و قبل از آن، اسلام در مظلومیت بود. همچنین مسلمانان به عقب‌ماندگی متهم می‌شدند و دو بلوک شرق و غرب سیطره کامل بر جهان داشتند لذا برخی از افراد جذب یکی از بلوک‌های شرق و غرب می‌شدند. در سال ۱۳۵۴ که محمد منتظری به افغانستان آمد، در جلسه‌ای گفت: مبارزات مردم افغانستان باید در جهت تشکیل نظام اسلامی باشد و جزوه ساختار اجتماعی و سیاسی را تبیین کرد.

وی همچنین تصریح کرد: پس از تبیین اندیشه‌های امام خمینی (ره) مشخص شد که ایشان نسبت به حکومت‌های کمونیستی و مارکسیستی، بیشتر و با شدت زیادی با نظام غرب مخالف است. حتی امام راحل فرموده بود: زمینه ایجاد انقلاب اسلامی و تشکیل جامعه اسلامی در افغانستان، آسان‌تر و بهتر نسبت به ایران است. فلذا با ایجاد انقلاب اسلامی در ایران دیدیم که حکومت‌های شرق و غرب به چالش کشیده شدند.

واحدی در ادامه بیان کرد: الگو و روش امام خمینی (ره)، برای مردم و جامعه افغانستان الگوی زنده‌ای است که باید بدان توجه داشت. تبعات انقلاب اسلامی در افغانستان به‌گونه‌ای بود که در سال ۵۸ در شهر کابل، مردم نیز قیام کرده و در نتیجه اسلام از انزوا درآمده و قدرت می‌یابد. تداوم انقلاب، بی‌نظیر بوده و دستاوردهای آن باعث شگفتی همگان شده است. در طول ۱۴۰۰ سال هیچ‌کسی موفق نشد که حکومتی دینی و اسلامی را برپا کند. شکل‌گیری گروه‌های مقاومت در منطقه از اثرات مثبت انقلاب است. حتی می‌توان گفت که جنبش وال استریت و این حرکت، برگرفته از اندیشه‌های امام خمینی (ره) است.

وی در ادامه افزود: انقلاب اسلامی در واقع نوعی تکلیف است و انشالله شاهد روزی باشیم که پیوند و همبستگی مسلمانان با یکدیگر برقرار باشد.

حفیظ الله سلطانی، فرمانده جهاد مقدس افغانستان نیز در ادامه مراسم گفت: اتحاد میان مسلمانان و وحدت و برادری بین مسلمانان، ارمغانی است که پیامبر اسلام برای مردم آورد. در واقع پیامبر اسلام با تبعیت از آیات قرآن مردم را به اتحاد و همبستگی دعوت کرد. این اتحاد نیز در زمانه اخیر، در اندیشه‌های امام خمینی (ره) دیده می‌شود. در حال حاضر بیشتر از هر زمان بازگشت مسلمین به سیره نبوی و احیا اسلام است. امام خمینی (ره) برای ایجاد همگرایی مسلمانان، امت اسلامی را از تفرقه پرهیز کرد. امام راحل معتقد بود که اختلاف بین مسلمین به نفع هیچ‌کدام از مذاهب نیست بلکه باید در کنار هم به اسلام و مردم خدمت کنیم.

وی در ادامه گفت: فرقه‌های اسلامی به‌واسطه مشترکات زیادی که بین هم دارند می‌توانند دست برادری به یکدیگر داده و در برابر دشمن ایستادگی کنند. جاسوسان انگلیسی در کشورهای مسلمان، با تبلیغ ادیان و مذاهب ساختگی سعی در ایجاد تفرقه بین مسلمین داشته و اهداف خود را با این کار پیاده کرده‌اند. استعمارگران برای تجزیه کشورهای اسلامی از راه‌های مختلفی مانند تفرقه بین نژادها و مذاهب مختلف استفاده می‌کنند. اختلاف میان مسلمانان مهم‌ترین مسئله‌ای است که دشمن سعی دارد از این طریق مردم را تحت فشار قرار دهد. گاهی اوقات نیز برخی مسلمین درگیر جنگ داخلی شده و به جای تهاجم به دشمن به جبهه خودی و مسلمانان حمله می‌کنند لذا باید هوشمندانه رفتار کرد و درحالیکه دشمن با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و ماهواره سعی در ایجاد تفرقه را دارد، با آن‌ها مبارزه کرد.

سلطانی در ادامه گفت: وحدت و حرکت اسلامی بین نخبگان و مردم، باعث همگرایی مسلمانان خواهد شد. شکل‌گیری وحدت در بین مسلمانان به تشکیل دولت واحد اسلامی خواهد شد و آرزوی تاریخی مسلمانان تحقق پیدا خواهد کرد. لذا جوانان کشورهای جبهه مقاومت، آماده مبارزه با دشمن با رهبری آیت‌الله خامنه‌ای هستند.

حجت‌الاسلام سید فاضل حسینی، رئیس بنیاد امین نیز در این نشست بیان کرد: اگر می‌خواهیم عزت داشته باشیم باید در مسیر اندیشه‌های امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی قدم برداریم. باید توجه داشت که انقلاب اسلامی محدود به یک کشور خاص نیست، بلکه متعلق به همه ملت‌های اسلامی است. می‌توان با تأسی به اندیشه‌های امام راحل از چالش‌های موجود رهایی یابیم. در زمان اشغال افغانستان توسط شوروی، حرکت قیام مردم افغانستان با توجه به انقلاب اسلامی ایران بود و منشأ حرکت مردم افغانستان متکی به انقلاب اسلامی بود. امام خمینی (ره) این درس را به ما داد که می‌توان در برابر ابرقدرت شرق ایستاد و مبارزه کرد. انقلاب اسلامی برای دین خدا بود و باعث شد تا اسلام احیا شود. آن هم در زمانی که از دین به‌عنوان افیون توده‌ها نام برده می‌شد.

حسینی در ادامه افزود: وحدت در میان مسلمانان از دغدغه‌های امام خمینی (ره) بود. در واقع ایشان معتقد بود اگر مسلمانان متحد باشند، عزتمند خواهند شد. به تعبیر امام، کسانیکه بین شیعه و سنی تفرقه ایجاد می‌کنند، نه شیعه هستند و نه سنی. فریاد امام، فریاد مستضعفین بود و برابر ظالمین و مستکبرین ایستاده بود.

در ادامه مراسم، دکتر محمد هاشم عصمت‌اللهی، مشاور رئیس‌جمهور سابق افغانستان بیان کرد: ماکیاولی، پدر علوم سیاسی دنیا، در کتاب خود به نام شهریار آورده است: «شهریار نباید به دین پایبند باشد بلکه صرفاً باید به دین تظاهر کند». همچنین توماس هابز از نظریه‌پردازان غرب معتقد است که «حاکم باید مستبد باشد، زیرا اگر استبداد نباشد، هرج و مرج در جامعه پدیدار می‌شود» اما امام خمینی (ره) با آغاز انقلاب اسلامی ایران و عرضه آن، پاسخی محکم به نظریه‌پردازان غربی داد و سیاست دینی را به جهان عرضه کرد.

مشاور رئیس‌جمهور سابق افغانستان در ادامه بیان کرد: سکولاریسم و کمونیسم در نقطه مقابل نقش دین در زندگی هستند. در حقیقت باید گفت انقلاب اسلامی و اندیشه امام خمینی (ره) در زمانی بروز می‌کند که دین تبدیل به افیون توده‌ها شده بود و مهجور و مظلوم بود.

وی در ادامه افزود: در افغانستان حکومت‌های مختلف با اندیشه‌های متفاوت را تجربه کردیم. حکومت‌هایی مانند قبیله‌سالاری در زمان احمدشاه تا امان‌الله خان. همچنین تجربه حکومت‌داری شاهی مطلقه و مشروطه، تجربه قانون اساسی که برگرفته از حکومت آتاتورک و اروپا بود، همچنین تجربه جمهوری کمونیستی که متأسفانه هیچ‌کدام از تجربه‌های حکومتی بر اساس نیاز جامعه به وجود نیامده بودند.

دکتر عصمت‌اللهی در ادامه افزود: متأسفانه در تجربه حکومت کمونیستی حدود یک میلیون نفر جان خود را از دست دادند. تجربه حکومتی دیگر، تجربه طالبانی است که به همه ارزش‌ها پشت پا زده شد. همچنین در بازه‌ای از زمان، تجربه دولت قوم‌گرا و لیبرال را داشتیم که بر اساس سهمیه اقوام حاکم بود. فلذا در اینجا باید گفت که نباید تجربیات تلخ گذشته را تکرار کنیم درحالیکه می‌توانیم با روش انقلاب اسلامی در افغانستان به عزت و کرامت برسیم و پیشرفت کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: متأسفانه در پارلمان افغانستان پیمان امنیتی امضا شده است که در ماده ۱۳ آن کاپیتولاسیون تعریف شده است.

مشاور رئیس‌جمهور سابق افغانستان همچنین تصریح کرد: به فرموده امام خمینی (ره) زمامدار باید عادل و قانون‌دان باشد. لذا می‌توانیم در افغانستان حاکمی داشته باشیم که نوکر آمریکا نبوده و با این کشور و حاکمان آن نیز سازش نکند.

انتهای پیام/

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد