×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

پیشنهاد سردبیر

true
    امروز  دوشنبه - ۱۸ فروردین - ۱۳۹۹  
false
true
مشروح خبر | انصراف به نفع فرد اصلح، ما را به انتخاب افراد شایسته نمی‌رساند

به گزارش آتی نیوز، نشست حزب‌الله و درس‌هایی از انتخابات ۹۸ از سلسله نشست‌های گفتار عصر ۴۰، دوشنبه ۵ اسفندماه در حسینیه هنر مشهد برگزار شد.

سعید شعرباف، عضو هیئت علمی دانشگاه امام رضا (ع) اظهار کرد: در ساختار جمهوری اسلامی مسئولین کشور از جمله نمایندگان مجلس با انتخاب مردم، مسئولیت می‌یابند و این انتخاب بدون واسطه‌هایی نظیر پارلمان‌هاست و ما اگر خواهان مجلسی قوی هستیم، باید اشکالاتی را که در قوانین انتخاباتی ما وجود دارد، اصلاح کنیم. سه هدف را می‌توان از مبانی رهبری و قانون انتخابات استخراج کرد. هدف نخست بالا رفتن مشارکت عموم مردم، یعنی تمام افرادی که شرایط رأی دادن را دارند است و آن سیره‌ای به قانون اساسی نزدیک‌تر است که بتواند مشارکت بدنه عموم مردم را در انتخابات فراهم سازد. حضرت آقا دو بار به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم بر این مشارکت تأکید داشتند و حتی گفتند که مشارکت حداکثری مهم‌تر از انتخاب افراد اصلح است. انتخابات مجلس تبدیل به نمادی برای حضور میزان آزادی‌های سیاسی در کشور ما شده است و معنایی شبیه به رفراندوم پیدا کرده است.

وی افزود: ساختار حل مشکلات در جمهوری اسلامی، ساختار گام‌به‌گام و حلقه‌ای است، به این معنا که پس از افزایش رشد فکری مردم امام گام بعدی را برمی‌دارد و مبنای حلقه امت و امامت در نگاه ولی‌فقیه رشد فکری مردم است. اساساً شاید به همین دلیل است که اگر ولی‌فقیه شخصاً به این موضوع پی ببرد که انتخاب مردم در مورد موضوعی اشتباه است و با این وجود هنوز مردم در این مورد رشد فکری پیدا نکرده‌اند، تشخیص خود را اعمال نمی‌کند تا مردم نسبت به آن موضوع، آگاهی پیدا کنند. نمونه بارز این مسئله انتخاب بنی‌صدر توسط مردم در ریاست جمهوری است. جریان‌های سیاسی در انتخابات باید بر اساس این شاخص‌ها عملکرد خود را بسنجند. در بحث شاخص نخست باید دید که آیا ما توانسته‌ایم بخش قابل توجهی از بدنه مردمی را به شرکت در انتخابات تشویق کنیم و آیا این افراد رأی داده‌اند یا نه.

سعید شعرباف: برخی از مردم می‌گفتند «رأی نمی‌دهیم زیرا نماینده و جریانی که اعتقادات ما را نمایندگی کند، در بین نامزدها نمی‌بینیم». این افراد می‌توانند یک اقلیت مذهبی مانند اهل سنت، سیاسی مانند اصلاح‌طلبان و اجتماعی مانند فعالان محیط زیست باشند. ما اگر خواهان مشارکت بالای سیاسی مردم هستیم، باید برای این موضوع فکر کنیم. در قانون اساسی ما آمده است که هر مجموعه‌ای که در داخل نظام جمهوری اسلامی باشد و قانون اساسی آن را بپذیرد، می‌تواند در مجلس نماینده داشته باشد. حتی در انتخابات شورای شهر نیز نامزد اهل سنت به‌سختی تأیید صلاحیت می‌شود.

این نامزد انتخابات مجلس یازدهم تصریح کرد: در مشهد نزدیک به ۸۳۰ هزار رأی درست و صحیح داشتیم و دو برابر این عدد هم افرادی بودند که رأی ندادند. بنده در این مدت با مردم این پرسش را مطرح می‌کردم که چرا نمی‌خواهند رأی بدهند و مستقل از شرایط نامساعد اقتصادی، دو موضع را در جواب به پرسش من اعلام می‌کردند. موضع اول این بود که ما نماینده و جریانی که اعتقادات ما را نمایندگی کند، در بین نامزدها نمی‌بینیم. این افراد می‌توانند یک اقلیت مذهبی مانند اهل سنت، سیاسی مانند اصلاح‌طلبان و اجتماعی مانند فعالان محیط زیست باشند. ما اگر خواهان مشارکت بالای سیاسی مردم هستیم، باید برای این موضوع فکر کنیم. در قانون اساسی ما آمده است که هر مجموعه‌ای که در داخل نظام جمهوری اسلامی باشد و قانون اساسی آن را بپذیرد، می‌تواند در مجلس نماینده داشته باشد. حتی در انتخابات شورای شهر نیز نامزد اهل سنت به‌سختی تأیید صلاحیت می‌شود. اقداماتی که در مورد این موضوع می‌توانیم انجام دهیم این است که این بدنه را شناسایی کنیم و تغییراتی هم در کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس در مورد قانون انتخابات باید رخ بدهد.

مدل انتخاباتی ما حداکثری است و باید به مدل حداکثری ـ تناسبی تغییر یابد و هر جریانی نسبت به همان تعداد رأیی که آورده است، در مجلس صندلی به دست آورد. البته این قانون در مورد شهرهایی با دو کرسی در مجلس می‌تواند اعمال نشود و با همان سیاست حداکثری نماینده به مجلس بفرستند. اگر ما این کار را انجام ندهیم دچار پارادوکس‌هایی در مدیریت شهری و کشوری خود خواهیم شد که نمونه‌ای از آن را در مورد شهر مشهد شاهد بودیم و ۱۵ عضو شورای شهر مشهد همگی اصلاح‌طلب بودند، در حالی که ۵ نماینده مجلس مشهد اصولگرا بودند و ما تعارض منافع در مدیریت شهر داشتیم.

شعرباف تأکید کرد: مدل انتخاباتی ما حداکثری است و باید به مدل حداکثری ـ تناسبی تغییر یابد و هر جریانی نسبت به همان تعداد رأیی که آورده است، در مجلس صندلی به دست آورد. البته این قانون در مورد شهرهایی با دو کرسی در مجلس می‌تواند اعمال نشود و با همان سیاست حداکثری نماینده به مجلس بفرستند. اگر ما این کار را انجام ندهیم دچار پارادوکس‌هایی در مدیریت شهری و کشوری خود خواهیم شد که نمونه‌ای از آن را در مورد شهر مشهد شاهد بودیم و ۱۵ عضو شورای شهر مشهد همگی اصلاح‌طلب بودند، در حالی که ۵ نماینده مجلس مشهد اصولگرا بودند و ما تعارض منافع در مدیریت شهر داشتیم. جریان‌های سیاسی از حضور رقبایشان در کنار خود می‌ترسند و این ترس را به پایین‌ترین سطوح انتخاب نیز تسری داده‌اند، در حالی که منطق انتخابات مشارکتی این است که هر چه انتخابات محلی‌تر باشد، باید فشار انتخاب پایین‌تر برود.

فرایندی که افراد در آن به نفع فرد اصلح انصراف دهند، ما را به انتخاب افراد شایسته نمی‌رساند و برای این ادعا دو دلیل شرعی و عقلی وجود دارد. یک جریان باید به‌اندازه‌ای جامعیت و مانعیت داشته باشد که بتواند نماینده همه جریان‌های حزب‌اللهی یک شهر باشد و کسی چنین ادعایی ندارد. به همین دلیل جریان‌ها نمی‌توانند انتظار داشته باشند که افرادی به این دلیل که خروجی آن‌ها نیستند، خروجی دیگر جریان‌های انقلابی هم نباشند.

وی اضافه کرد: ما نه تنها جریان‌های سیاسی متفاوت را تشویق به شرکت در انتخابات نمی‌کنیم، بلکه از رأی آوردن آن‌ها می‌ترسیم و می‌توانیم اثر واقعی حضور نماینده مردم در مجلس و شورای شهر را به‌روشنی برای مردم مشخص کنیم. بنده انتخابات مجلس امسال را بررسی کردم و به این نتیجه رسیدم که در شهرهایی که فشار انتخاب به معنای انتخاب یک لیست واحد، عدم رقابت و عدم تکثر بالاتر بود، کاهش مشارکت نیز بیشتر بوده است. ما امسال در کل کشور با ۲۰ درصد کاهش مشارکت در انتخابات روبه‌رو بودیم و این مسئله می‌تواند مشکلات امنیتی برای ما به وجود آورد. فرایندی که افراد در آن به نفع فرد اصلح انصراف دهند، ما را به انتخاب افراد شایسته نمی‌رساند و برای این ادعا دو دلیل شرعی و عقلی وجود دارد. یک جریان باید به‌اندازه‌ای جامعیت و مانعیت داشته باشد که بتواند نماینده همه جریان‌های حزب‌اللهی یک شهر باشد و کسی چنین ادعایی ندارد. به همین دلیل جریان‌ها نمی‌توانند انتظار داشته باشند که افرادی به این دلیل که خروجی آن‌ها نیستند، خروجی دیگر جریان‌های انقلابی هم نباشند.

شعرباف گفت: از نظر شرعی نیز اگر کسی خودش را اصلح نداند، نمی‌تواند نامزد انتخابات شود و اگر هم خود را اصلح بداند، نمی‌تواند به نفع کسی انصراف دهد. در جریان انتخاب افراد اصلح با همه تلاش‌هایی که در این راستا انجام می‌دهیم، نباید تکثرگرایی را فراموش کنیم و شاخص‌های افراد اصلح نیز باید شفاف شود. فرایند انتخاباتی ما باید برای مردم مشخص کند که آن‌ها به چه رأی می‌دهند و چیزی که به آن رأی می‌دهند تا چه اندازه مهم است. فرایندهای انتخاباتی مجلس باید در طول چند ماه مشخص شود و مردم در یک بازه معین و طولانی این فرایندها را به چشم خود مشاهده کنند. فرایندی که ما در حال حاضر در انتخابات مجلس طی می‌کنیم و در روز شروع انتخابات فهرستی از یک جریان سیاسی بیرون می‌آید و در ۴ روز بعد با پوستر چسباندن و کارهای این چنینی نماینده راهی مجلس می‌کنیم، نمی‌تواند به آگاهی بخشی مردم منجر شود بلکه باید نامزدهای آن جریان از مدت‌ها قبل مشخص باشند.

علیرضا خدابخشی: علی‌رغم ادعاهای فراوانی که در رابطه فناوری از سوی مسئولین کشور به‌ویژه رئیس‌جمهور صورت می‌گیرد، آن‌طور که به نظر می‌رسد قرار است فناوری از نظر آن‌ها تنها برای سرگرمی، دل‌خوش کردن مردم و نهایتاً در تجارت و اقتصاد استفاده شود و قرار نیست در اداره کشور نقش داشته باشد و اوضاع کشور را بهبود ببخشد.

علیرضا خدابخشی، فعال فرهنگی و رسانه‌ای و نامزد انتخابات مجلس یازدهم در رابطه با استمرار انتخابات با امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد: در قرآن کریم هدف از فرستادن پیامبران اجرای عدالت و قسط است. منظور از این آیه، آن است که مردم برای عدالت و قسط به پا خیزند. نتیجه غفلت از این نگاه، آن است که عده‌ای انتظار دارند رهبری به‌تنهایی عدالت و قسط را برپا کند. نمونه‌ای از این اتفاق، نامه‌ای است که اخیراً تشکّل‌های دانشجویی منتسب به جریان حزب‌اللهی مانند بسیج دانشجویی، در مورد احمدی‌نژاد به رهبری نوشتند و در آن نامه موضع خروج‌مانندی را اعلام کردند. امروزه با پدیده جدیدی به نام شهروندخبرنگار روبه‌رو هستیم و اگر ما این مفهوم را به‌صورت نظام‌مند دربیاوریم و آن را شمارش کنیم، می‌توانیم از یک رسانه جدید رونمایی کنیم. در این فضا ابزارهای جدیدی مانند لایک کردن در شبکه‌های مجازی وجود دارد. مفهوم حکمرانی و نظام‌های مدیریتی پس از فناوری اطلاعات تغییر کرده است. نمونه آن تحول سازمان تاکسیرانی از زمان قدیم تا امروز است که در حال حاضر به‌صورت تاکسی‌های اینترنتی مانند اسنپ درآمده است. ما این تغییر را در اداره جمهوری اسلامی کمتر می‌بینیم و علی‌رغم ادعاهای فراوانی که در رابطه فناوری از سوی مسئولین کشور به‌ویژه رئیس‌جمهور صورت می‌گیرد، آن‌طور که به نظر می‌رسد قرار است فناوری از نظر آن‌ها تنها برای سرگرمی، دل‌خوش کردن مردم و نهایتاً در تجارت و اقتصاد استفاده شود و قرار نیست در اداره کشور نقش داشته باشد و اوضاع کشور را بهبود ببخشد. در مواردی که مربوط به مردم در استفاده از وسایل الکترونیک می‌شود رشد بسیار خوبی کرده‌ایم و در مواردی که مربوط به حکمرانی و اداره کشور می‌شود، هنوز عقب هستیم.

وی تأکید کرد: می‌توانیم در مقوله امر به معروف و نهی از منکر از طریق فناوری اطلاعات تغییراتی ایجاد کنیم. نماینده مجلس که توسط مردم انتخاب می‌شود دو وظیفه نظارت و قانون‌گذاری در مجلس را بر عهده دارد و ۹۰ درصد از آن نظارت و ۲۰ درصد، قانون‌گذاری است. از اقدامات امر به معروف و نهی از منکر برپایی تجمع‌ها است که کار بسیار سختی است و باید برای آن هزینه داد که در اقتصاد به آن هزینه مبادله می‌گویند که مبحثی مشهور مربوط به نهادگراها در اقتصاد است. هزینه مبادله به این معناست که مثلاً شما تصمیم به خرید موبایل می‌گیرید و پول خرید آن را هم در اختیار دارید. هر هزینه‌ای که از هنگام گرفتن تصمیم خود تا زمان پرداخت پول موبایل به صاحب مغازه می‌پردازید، شامل این هزینه می‌شود. این هزینه شامل صرف کردن زمان برای پیدا کردن مارک مناسب شما و اقدامات این چنینی می‌شود. هزینه مبادله در امر به معروف و نهی از منکر در ایران بالاست. بنده در ایجاد یک زیرساخت (سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات) برای کاهش هزینه دسترسی به اطلاعات مشارکت کرده‌ام. شما می‌توانید در این سامانه درخواست خود را ثبت کنید و از اداره‌ای اطلاعات مورد نیاز خود را بخواهید. هنگامی که درخواست خود را ثبت کردید، آن دستگاه موظف است در طول ۱۰ روز به درخواست شما پاسخ دهد. بنده زمانی که در روزنامه همشهری فعالیت می‌کردم، این قانون در مجلس تصویب شده و اجرا نشده بود و ما با پیگیری‌های بسیار توانستیم این سامانه را ایجاد کنیم. اگر سازمان مربوطه به خواسته شما توجهی نکند، به‌صورت خودکار محکوم است و شما می‌توانید از طریق همین سامانه و دادگاه شکایت کنید.

نامزد انتخابات مجلس یازدهم در ادامه گفت: پیشنهاد بنده این است که ما می‌توانیم همین کار را در مورد مسئله امر به معروف و نهی از منکر انجام دهیم و زیرساخت قانونی برای این امر ایجاد کنیم تا مسئولین ملزم به انجام این درخواست‌ها شوند. این نرم‌افزار باید مانند ماشه خودکار عمل کند و در صورت ثبت درخواست از سوی شما نباید به‌گونه‌ای عمل کند که شما مجبور به پیگیری برای درخواست خود شوید. ما نمونه‌هایی از ماشه خودکار در کشور داریم و سامانه ۱۳۷ شهرداری نمونه‌ای از آن‌هاست. بنده این سامانه را چندین بار امتحان کردم و پس از ثبت درخواست فوراً پیگیری می‌کنند. مشابه این سامانه، باید سازوکاری در جمهوری اسلامی به وجود بیاوریم تا هنگامی که شما با یک کارمند در یک اداره یا نهاد حکومتی و خصولتی برخورد داشتید، بلافاصله از شما در رابطه با برخورد فرد سؤال شود. در سازمان تاکسیرانی اسنپ اگر مسافران در مورد راننده ۵ بار نظرات بد ثبت کنند، بالاخره راننده مجبور به اصلاح رفتار خود خواهد شد و ما در جامعه به چنین مدلی احتیاج داریم و نباید به دنبال روکم‌کنی و عقده‌گشایی باشیم. ما وضعیت بهتری خواهیم داشت، اگر نرم‌افزاری داشته باشیم که به‌تدریج به‌وسیله آن بتوانیم رفتار حاکمان و مسئولان کشور را تغییر بدهیم و اصلاح کنیم.

خدابخشی اضافه کرد: بنده حدود ۲ سال پیش اصول کلی این نرم‌افزار را نوشته‌ام و به شکل قانون درآمده است. ما طی مذاکراتی که با نماینده مجلس آقای حاجی دلیگانی که بنده مشاور ایشان هستم داشته‌ایم، بنا بر این شد که به این دلیل که مجلس مشهور به بیشتر بودن اصلاح‌طلب‌هاست، می‌توانیم این مسئله را با علی مطهری در میان بگذاریم تا وی آن را مطرح کند. پس از حاشیه‌نویسی‌های آقای مطهری، این طرح به مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه شد و هنوز که هنوز است در جریان است. این قانون به‌صورت الحاق چند تبصره به ماده ۸ قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر مطرح شده است. قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر به این صورت است که مثلاً اگر فرد در خیابان این فریضه را انجام داد و زخمی یا شهید شد، برای حمایت از او چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم و بسیار قانون ناقصی است.

وی تشریح کرد: ما مواردی را به این قانون الحاق کرده‌ایم که شامل همه دستگاه‌های جمهوری اسلامی اعم از دولتی، نیمه‌دولتی و خصوصی می‌شود و شامل موارد برگزاری تجمع به‌منظور امر به معروف و نهی از منکر برای مدت ۲ ساعت در محل برگزاری نماز جمعه پس از ۱۵ دقیقه از پایان نماز، در محل‌هایی که از طرف شهرداری‌ها معین می‌گردد و شهرداری‌ها در این خصوص موظف هستند حداقل یک مکان را برای برگزاری این تجمع‌ها مهیا کنند و در سامانه اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر ثبت کنند و حدود این محل‌ها که باید با علائم مشخص معلوم باشد، مقابل مجلس شورای اسلامی است و نیاز به مجوز ندارد و تنها باید حداکثر ۲۴ ساعت پیش از برگزاری در سامانه شبکه اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر ثبت شود. در این الحاقیه ستاد امر به معروف و نهی از منکر موظف شده است که حداکثر ظرف ۳ ماه شبکه مجازی امر به معروف و نهی از منکر را در فضای مجازی راه‌اندازی کند و هر شهروند ایرانی دارای کد ملی می‌تواند با یکی از سیم‌کارت‌هایی که به نام خود اوست، در این شبکه از طریق ایجاد پویش، امر به معروف و نهی از منکر کند.

نامزد انتخابات مجلس یازدهم تصریح کرد: این پویش‌ها شامل پویش اجرای قانون، پویش تصویب، تغییر یا لغو قانون است. هرگاه تعداد شرکت‌کنندگان در یک پویش برای تصویب، تغییر و لغو قانون به ۱۰۰ هزار نفر برسد، موضوع به‌صورت طرح عادی در دستور مجلس قرار می‌گیرد، چنان چه این تعداد به ۵۰۰ هزار نفر، ۱ میلیون نفر و ۱۰ میلیون نفر برسد موضوع به‌صورت یک فوریتی، دو فوریتی و سه فوریتی مطرح می‌شود. یکی از مشکلات، پاسخ‌گو نبودن قوه قضائیه است. گاهی یک موضوع در کشور اتفاق می‌افتد مبتلابه ده‌ها و صدها نفر در جامعه است و در چنین مواردی مدعی‌العموم باید در آن سامانه درخواست و شکایت کند و افراد مختلف نیز با ابزارهایی مانند لایک کردن وی را همراهی می‌کنند و مدعی‌العموم موظف به اقدام می‌شود. در این قانون مطرح شده است که هرگاه پویشی با مشارکت حداقل ۱۰۰ نفر برای تقاضا از مدعی‌العموم به‌منظور تشکیل پرونده قضایی ایجاد شود، مدعی‌العموم موظف است در طول ۲ ساعت از زمان به حد نساب رسیدن پویش نسبت به اعلام جرم و ثبت پرونده اقدام کند و چنان چه مدعی‌العموم معتقد به عدم وجود عنوان مجرمانه در پویش باشد، موظف است در اطلاعیه رسمی ظرف ۷۲ ساعت دلایل خود را اعلام کند.

وی افزود: در پویش سؤال که در این قانون مطرح شده است نیز ۷۲ ساعت مهلت تعیین شده است تا به فرد پاسخ داده شود. در این قانون پویشی نیز برای برکناری مدیران طراحی شده است که اگر به‌عنوان مثال یک میلیون نفر خواستار برکناری مدیری بشوند، دولت حداقل باید به این افراد پاسخ دهد و تکلیف این موضوع را مشخص کند و هدف پاسخ‌گو کردن دولت در این زمینه است. ماشه‌های خودکار متفاوتی می‌توان برای این موضوع تعریف کرد و یکی از آن‌ها به‌صورت خودکار قطع کردن حقوق فرد مسئول است. بنده برای مواردی که پویش‌های خلاف شرع مانند برداشتن حجاب اجباری در این سامانه راه افتاد، پیشنهاد کرده‌ام که شمارش آن را بردارند و تنها برای مسئولین قابل رؤیت باشد. فایده این کار، آن است که به مسئولین فرهنگی هشدار داده می‌شود که مثلاً یک میلیون نفر به این پویش پیوسته‌اند و این مسئولین باید دغدغه جدی‌تری در ارتباط با مسائل فرهنگی داشته باشند. ممکن است پویش دیگری نیز راه بیفتد که به ما نشان بدهد که یک شخصیت در استان ما به‌شدت منفور است و بنابراین به این نتیجه می‌توان رسید که به صلاح جمهوری اسلامی نیست که این شخص در این منصب حکومتی بماند، وگرنه ممکن است شورش‌هایی از جنس شورش‌های دی‌ماه ۹۶ رخ بدهد و البته ما چنین شخصیتی در استان نداریم.

احسان صفرزاده، فعال فرهنگی اظهار کرد: سطح فراوانی نخبگان در جامعه ما بالا رفته است و هر مقدار هم که افرادی بخواهند بر سر اشکال رأی‌گیری و ورود به مجلس فشار بیاورند، بازهم نخبگان بیشتری به مجلس راه پیدا خواهند کرد. علل آن بالا رفتن سطح فراوانی نخبگان در جامعه ما بالا رفتن سطح سواد و دانش‌آموختگی در جامعه است. ما در آینده حداقل ۳ و یا ۴ مجلس قوی خواهیم داشت و پله‌های رشد را طی خواهیم کرد.

وی افزود: بنده به پرسش چرایی تأکید رهبر انقلاب بر انتخابات باشکوه و حضور حداکثری، از دریچه تصویر ایران در جهان به این پرسش پرداخته‌ام. دو تصویر کلی در جهان از ایران وجود دارد و تصویر منفی آن تاکنون در دنیا غالب‌تر بوده است. در این تصویر ایران چندش‌آور و با انواع ویژگی‌های منفی ترسیم شده است، در حالی که تصویر مثبت ادعا می‌کند که تصویر واقعی از ایران است و تصویر منفی ایران یک تصویر منحرف شده است و حتی اگر همین واقعیات با تمام کم‌وکاستی‌ها نشان داده می‌شد، مردم دنیا جذب می‌شدند.

صفر زاده در پایان گفت: در نگاه رهبری به‌عنوان یک عالم دینی و یک متفکر این منازعه بسیار جدی است و در نگاه تئوریسین‌های انقلاب اسلامی مانند شهید بهشتی و شهید مطهری این بحث مطرح بوده است که یک تصویر مثبت از ایران به‌عنوان میوه دیانت و اسلام و مکتب اهل بیت بسازند و این نگاه ریشه در سنت تبلیغ دارد. علمای دینی ما همیشه به دنبال گسترش مذهب تشیع بوده‌اند. یکی از علل انقلاب اسلامی این بوده است که فقها می‌خواستند جامعه نمونه‌ای بسازند تا باعث تکامل آن سنت تبلیغ شود. این موضوع به‌طور مفصل در اندیشه‌های شهید بهشتی و شهید مطهری مطرح است و شهید بهشتی معتقد بوده‌اند که هیچ تبلیغی مؤثرتر از یک جامعه اسلامی پیشرفته برای اسلام نیست.

انتهای پیام/

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد