×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

پیشنهاد سردبیر

true
    امروز  جمعه - ۴ بهمن - ۱۳۹۸  
false
true
مشروح خبر | ادعای رؤسای جمهور در خصوص عدم اختیارات، کذب محض است

به گزارش آتی نیوز، مناظره و گفتگو «نقاط قوت و ضعف قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»، یکشنبه ۲۲ دی‌ماه با حضور محسن قدیمی باقرآباد، عضو حزب اراده ملت مشهد، حسن مُکاری، نویسنده و تحلیل‌گر سیاسی، در دفتر حزب اراده ملت ایران برگزار شد.

محسن قدیمی باقرآباد: در اجرای قانون اساسی مشکلات زیادی وجود دارد زیرا بسیاری از اصول شکلی قانون اساسی رعایت نمی‌شود. تفکیک قوا برای کشوری مانند ایران بسیار خوب است زیرا برای بسیاری از کشورها دیکتاتوری یا دموکراسی صرف خوب نیست؛ در ایران که ۲۵۰۰ سال حکومت دیکتاتوری داشته است، به‌طور غیرارادی مردم هنوز حکومت رئیس و مرئوسی را می‌خواهند.

محسن قدیمی باقرآباد، مسئول دفتر سیاسی حزب اراده ملت، شعبه مشهد با بیان اینکه تفکیک قوا، یکی از نقاط برجسته قانون اساسی است، گفت: دیدگاه من این نیست که قانون اساسی ایران ضعف داشته و احتیاج به رفراندوم دارد اما در اجرای قانون اساسی مشکلات زیادی وجود دارد زیرا بسیاری از اصول شکلی قانون اساسی رعایت نمی‌شود. تفکیک قوا برای کشوری مانند ایران بسیار خوب است زیرا برای بسیاری از کشورها دیکتاتوری یا دموکراسی صرف خوب نیست؛ در ایران که ۲۵۰۰ سال حکومت دیکتاتوری داشته است، به‌طور غیرارادی مردم هنوز حکومت رئیس و مرئوسی را می‌خواهند؛ در این زمان نباید به دنبال جمهوری پاریس و آمریکا باشیم زیرا بافت فکری و سنتی ایران آن را نمی‌پذیرد و ممکن است تبدیل به یک آنارشیسم شود.

فیلترینگ و قطع اینترنت از مصوبات شورای عالی فضای مجازی است که وزیر در آن هیچ‌کاره است و حتی وزیر دادگستری و قوه قضاییه نمی‌تواند در مقابل مصوبات این شورا بایستد. زمانی که CFT  در مجلس تصویب شد، شورای نگهبان به آن ایراد شکلی گرفت اما این قرارداد مغایر با قانون اساسی نبوده و حاکمیت ارضی در آن نفی نشده است.

وی با بیان اینکه شورای هماهنگی اقتصاد مقاومتی، کوچک‌ترین کاری که انجام داد، گران کردن بنزین بدون اطلاع مجلس و دولت بود، گفت: سطح اختیارات شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌گونه‌ای است که با قوانین مجلس تداخل دارد. فیلترینگ و قطع اینترنت از مصوبات شورای عالی فضای مجازی است که وزیر در آن هیچ‌کاره است و حتی وزیر دادگستری و قوه قضاییه نمی‌تواند در مقابل مصوبات این شورا بایستد. زمانی که CFT  در مجلس تصویب شد، شورای نگهبان به آن ایراد شکلی گرفت اما این قرارداد مغایر با قانون اساسی نبوده و حاکمیت ارضی در آن نفی نشده است.

در حوزه اجرای قانون اساسی ضعف داریم زیرا در ریاست جمهوری، معاونت نظارت بر اجرا و حفظ قانون اساسی وجود دارد اما این معاون را کسی نمی‌شناسد.

قدیمی باقرآباد با بیان اینکه یکسری شورا با عنوان فراقانونی داریم که در قانون اساسی نامی از آن‌ها برده نشده اما می‌توانند قانون تعیین و مصوبه ارائه کنند، گفت: در قانون اساسی تنها از سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه نام برده شده است اما امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی، فضای مجازی، سران قوا و اقتصاد مقاومتی و مجلس خبرگان رهبری قانون‌گذاری می‌کنند؛ شوراهای اجرایی نظام‌مهندسی و کانون وکلا قوانینی را می‌گذارند که با قانون مجلس شورای اسلامی مغایرت دارد اما لازم‌الاجرا است؛ همچنین شورای عالی سنجش، قوانینی دارد که خلاف مصوبات مجلس و هیئت‌وزیران در حوزه کنکور است. در حوزه اجرای قانون اساسی ضعف داریم زیرا در ریاست جمهوری، معاونت نظارت بر اجرا و حفظ قانون اساسی وجود دارد اما این معاون را کسی نمی‌شناسد، رئیس‌جمهور قسم می‌خورد که من ناظر و مجری قانون اساسی هستم اما اختیارات سلبی و اجرایی در دست قوه قضاییه است. طبق اصل ۹۰ به قوه قضاییه، هیچ تعرض و سؤالی نمی‌توان کرد. سازمان حج و زیارت و یا آقای وحید جلیلی، بدون اینکه کسی خبر داشته باشد به‌طور مستقل تفاهم‌نامه امضا می‌کنند، با چه مجوزی از وزارت خارجه این کار انجام می‌شود؟ این نقض صریح قانون اساسی بوده که تعدد شوراها در این قضیه دخیل است.

مجلس شورای اسلامی قانون موسیقی را تصویب می‌کند و وظیفه برگزاری مراسم‌های موسیقی در کشور با وزارت ارشاد است اما این مراسم در برخی از نقاط برگزار نمی‌شود.

در ۱۷۷ اصل قانون اساسی، چیزی به‌عنوان شورای عالی انقلاب فرهنگی نداریم اما اختیارات این شورا از اختیارات رئیس‌جمهور، مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه بالاتر است و حتی در شورای تأمین، وِتو می‌کند.

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی قانون موسیقی را تصویب می‌کند و وظیفه برگزاری مراسم‌های موسیقی در کشور با وزارت ارشاد است اما این مراسم در برخی از نقاط برگزار نمی‌شود، گفت: در ایران تعدد قانون وجود دارد، در ۱۷۷ اصل قانون اساسی، چیزی به‌عنوان شورای عالی انقلاب فرهنگی نداریم اما اختیارات این شورا از اختیارات رئیس‌جمهور، مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه بالاتر است و حتی در شورای تأمین، وِتو می‌کند. در ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی، شوراهای فرهنگ عمومی استان‌ها در حال تشکیل و امام‌جمعه استان، رئیس این شورا است؛ یک خطیب جمعه با این اختیارت فراقانونی که به او داده می‌شود، می‌تواند تهدید یا تشویق کند و تصمیم بگیرد.

آقای روحانی در خصوص شلیک موشک به هواپیمای اکراینی که گفته بود «من صبح شنبه متوجه شدم»؛ عده‌ای این پیام را مورد تمسخر قرار دهند اما شاید رئیس‌جمهور می‌خواهد این پیام را برساند که من به‌عنوان رکن دوم مملکت در جایگاه حقوقی، هیچ اختیار و اطلاعی در بسیاری از مسائل کشور ندارم.

مسئول دفتر سیاسی حزب اراده ملت، شعبه مشهد به پیام آقای روحانی در خصوص شلیک موشک به هواپیمای اکراینی که گفته بود «من صبح شنبه متوجه شدم» اشاره کرد و گفت: عده‌ای این پیام را مورد تمسخر قرار دهند اما شاید رئیس‌جمهور می‌خواهد این پیام را برساند که من به‌عنوان رکن دوم مملکت در جایگاه حقوقی، هیچ اختیار و اطلاعی در بسیاری از مسائل کشور ندارم. در هر مسئله‌ای پای امنیت را به میان آوردند، متأسفانه در کنار قانون، دو مسئله امنیت و مصلحت را اضافه کرده‌ایم لذا می‌گوییم مصلحت نبوده که جمعه بگوییم هواپیما توسط موشک مورد هدف قرار گرفته یا امنیت، شرایطی ایجاد کرده که اینترنت را قطع کنیم و نگاه نمی‌کند که به اینکه به بسیاری از مردم آسیب می‌رسد. مردم از اینکه یک خطای انسانی باعث حادثه هواپیمای اوکراینی شد، ناراحت نیستند بلکه از دروغی که به آن‌ها گفتند، آزرده‌خاطر شدند و باعث به وجود آمدن شعارهای هنجارشکنانه در تهران شد.

حسن مُکاری، نویسنده و تحلیل‌گر سیاسی با بیان اینکه مجلس یازدهم، مهم‌ترین مجلس بعد از انقلاب است، گفت: برای نخبگان کشور یک اجبار تاریخی است که با هر تفکری بیایند و یک مجلس قوی را شکل دهند و اینکه چه جریانی پیروز شود، فرع ماجرا است. عده‌ای می‌گویند نخبگان دیده نشده‌اند که بخشی از آن درست و بخشی غلط است اما کوتاهی تاریخی نخبگان مطرح است که چرا خودشان اقدام نکرده و دست به قلم نمی‌برند. آن‌ها ترجیح می‌دهند از تخصص خود در اتاق‌هایشان استفاده کنند.

حسن مُکاری: اگر رؤسای جمهور بعد از انقلاب، هر زمان گفتند که اختیارات نداشتند، کذب محض است. رؤسای جمهور به آن میزانی که بخواهند در کشور کار کنند، اختیار داشته‌اند؛ آن‌ها قانون اساسی را با تمام نقاط قوت و ضعف مشاهده کرده و با همان شرایط این مسئولیت را پذیرفته‌اند زیرا قانون اساسی قبل و بعد از ریاست جمهوری آن‌ها تغییر نکرده که دچار مشکل شوند.

وی با بیان اینکه اگر رؤسای جمهور بعد از انقلاب هر زمان گفتند که اختیارات نداشتند، کذب محض است، گفت: رؤسای جمهور به آن میزانی که بخواهند در کشور کار کنند، اختیار داشته‌اند؛ آن‌ها قانون اساسی را با تمام نقاط قوت و ضعف مشاهده کرده و با همان شرایط این مسئولیت را پذیرفته‌اند زیرا قانون اساسی قبل و بعد از ریاست جمهوری آن‌ها تغییر نکرده که دچار مشکل شوند؛ اینکه چرا بعد از قبول مسئولیت این حرف‌ها را می‌زنند به دلیل ضعف درونی است زیرا آن‌ها رجل سیاسی بوده و نسبت به این قوانین، آگاهی دارند. این مسئله در مورد نمایندگان مجلس نیز صدق می‌کند زیرا آن‌ها می‌گویند که عده‌ای نگذاشتند ما کار کنیم. آن‌ها به پشت تریبون‌ها نیامده و نشست علمی برگزار نمی‌کنند که اختیارات نداشته‌اند زیرا این داستانی که درست کرده‌اند، راه‌حل بسیار خوبی برای فرار از پاسخ به مردم و قبول مسئولیت است. عده‌ای نیز تحت تأثیر این دروغ قرار گرفته و می‌گویند چه ظلمی علیه آقای احمدی‌نژاد، روحانی یا خاتمی شد. اگر واقعاً چیزی است که جلوی فعالیت مسئولان را می‌گیرد، بیایند و در نشست علمی آن را مطرح کنند نه اینکه در قالب توییت، پست اینستاگرام و فرستادن مشاور خود حرف بزنند.

اجازه فرار از پاسخ‌گویی به هیچ رئیس‌جمهوری نباید داده شود؛ آن‌ها باید بگویند که جایگاه رهبری چقدر مانع فعالیت آن‌ها شده است؟ آیا کاری می‌خواستند انجام دهند که مطابق منافع ملی باشد اما رهبری نگذاشته است؟ جواب‌ها باید مستند باشد نه اینکه بیانیه داده و توییت بزنند.

وی ادامه داد: اجازه فرار از پاسخ‌گویی به هیچ رئیس‌جمهوری نباید داده شود؛ آن‌ها باید بگویند که جایگاه رهبری چقدر مانع فعالیت آن‌ها شده است؟ آیا کاری می‌خواستند انجام دهند که مطابق منافع ملی باشد اما رهبری نگذاشته است؟ جواب‌ها باید مستند باشد نه اینکه بیانیه داده و توییت بزنند. طبق اصل ۶۵ قانون اساسی، جلسات مجلس شورای اسلامی با حضور دو سوم مجموع نمایندگان، رسمیت می‌یابد اما چرا در جلسات علنی، بخشی از نمایندگان مجلس غایب هستند؟ چرا آن‌ها در راهرو بوده و می‌چرخند؟ این حضوروغیاب اشتباه نمایندگان و عدم نظم آن‌ها، در اصل ۶۵ مشکل‌ساز است.

مشهد به‌عنوان دومین کلان‌شهر ایران دارای ۵ نماینده و تهران دارای ۳۰ نماینده است که قابل قیاس نیست. چرا مشهد باید به‌عنوان پایتخت جهان اسلام و حضور سالیانه ۳۰ میلیون زائر در این شهر، تنها ۵ نماینده داشته باشد؟ طبق اصل ۶۴ قانون اساسی هر ۲۰ سال، باید تعداد نمایندگان شهرها تغییر کند اما این اتفاق هنوز به وجود نیامده است؛ باید مطالبه عمومی ایجاد شود زیرا ظرفیت مشهد بیش از ۵ نماینده است

این تحلیل‌گر به عدم تناسب تعداد نمایندگان مجلس در کلان‌شهرها انتقاد کرد و گفت: مشهد به‌عنوان دومین کلان‌شهر ایران دارای ۵ نماینده و تهران دارای ۳۰ نماینده است که قابل قیاس نیست. چرا مشهد باید به‌عنوان پایتخت جهان اسلام و حضور سالیانه ۳۰ میلیون زائر در این شهر، تنها ۵ نماینده داشته باشد؟ طبق اصل ۶۴ قانون اساسی هر ۲۰ سال، باید تعداد نمایندگان شهرها تغییر کند اما این اتفاق هنوز به وجود نیامده است؛ باید مطالبه عمومی ایجاد شود زیرا ظرفیت مشهد بیش از ۵ نماینده است؛ تهران چه برتری دارد؟ آیا تنها به این دلیل که پایتخت بوده و مسئولان در آنجا هستند، باید این تعداد نماینده را داشته باشد؟

شورای عالی هماهنگی اقتصاد قوا به پیشنهاد دولت برای بنزین تصمیم‌گیری می‌کند و دولت نرخ آن را به این شورا آورد و تأیید آن را گرفت، حتی رئیس دولت از تمام اعضای آن امضا گرفت تا بعداً کسی انکار نکند لذا در قضیه بنزین، نوک پیکان به سمت خود آنان است.

مُکاوی در پاسخ به صحبت مسئول دفتر سیاسی حزب اراده ملت، شعبه مشهد در خصوص گران کردن بنزین توسط شورای هماهنگی اقتصاد مقاومتی، گفت: شورای عالی هماهنگی اقتصاد قوا به پیشنهاد دولت برای بنزین تصمیم‌گیری می‌کند و دولت نرخ آن را به این شورا آورد و تأیید آن را گرفت، حتی رئیس دولت از تمام اعضای آن امضا گرفت تا بعداً کسی انکار نکند لذا در قضیه بنزین، نوک پیکان به سمت خود آنان است.

انتهای پیام /

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false