×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

پیشنهاد سردبیر

true
    امروز  جمعه - ۴ بهمن - ۱۳۹۸  
false
true
حذف یک چهره در انتخابات، یک بدنه اجتماعی را حذف می‌کند/ ضرورت حرکت مجلس به سمت نیروهای تازه‌نفس

به گزارش آتی نیوز، نشست بررسی جریانات سیاسی مشهد در انتخابات مجلس، چهارشنبه ۱۳ آذرماه در دانشگاه امام رضا (ع) مشهد برگزار شد.

رضا صمدی، تحلیل‌گر مسائل سیاسی با اشاره به وقایع داخل کشور و مشکلات اقتصادی موجود گفت: مشارکت در انتخابات اولویت دارد. همان‌طور که امامان انقلاب همواره مسئله مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را مهم برشمرده‌اند. رهبری نیز تأکید دارند مسئله مشارکت و حضور حداکثری مردم مهم‌تر از انتخاب اصلح است. آیا انتخابات کشور ما مربوط به انتخابات یک کشور است یا در یک نگاه کلان در رابطه با خطه‌ای از آدم صحبت می‌کند که تأثیر آنان در مسائل آخرالزمان قابل توجه است؟ در آخرالزمان، کسی برای ظهور وقت تعیین نمی‌کند اما مجموعه‌ای از حوادث نشان می‌دهد که بیشتر از گذشته به آن زمان نزدیک هستیم، روایات مربوط به ظهور نیز نقش ایران را مؤثر در این مسئله می‌داند. درنتیجه، در انتخابات تنها برای سرنوشت یک ملت تصمیم نمی‌گیریم، بلکه تصمیم ما در سرنوشت بشریت، تعجیل ظهور، تعجیل و تأخیر تشکیل تمدن نوین اسلامی تأثیر دارد.

وی با بیان اینکه انتخابات مجلس مقدمه‌ای برای انتخابات ریاست جمهوری است، گفت: جریان‌های پیروز در مجلس سال ۹۸، در مسئله انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ نقش دارند. منظور از جریان، یک تشکل و گروه اجتماعی معینی است که مبانی فکری مشترک یا رفتار اجتماعی مشترک دارند. جریان، نیازمند یک ریشه فکری، اعتقادی، بدنه مردمی و اجتماعی به نام تشکل است. از همین رو، ترکیب اندیشه و تشکل به یک جریان ختم می‌شود. جریان، یک جمعیت مدیریت‌شده تأثیرگذار بر جامعه است. جریان‌ها گاهی آشکار و گاهی خاموش هستند که با اشکال مختلف خود را نشان می‌دهند و در طول تاریخ نقاب عوض می‌کنند. جریان‌های منفی نیز صرفاً یک جریان واکنشی در مقابل تحولات و رویدادهای کشور تعریف می‌شوند. جریان شامل ویژگی‌هایی مبنی بر اجتماعی بودن، مبانی فکری مشترک و رفتار مشخص است. در حال حاضر در شرایطی قرار داریم که نیازمند قدرت درک و تحلیل بیشتری در حوزه سیاست هستیم و باید دوست و دشمن خود را بشناسیم. مخاطب جریان‌های فکری توده مردم، نخبگان و خواص هستند اما در جریان سیاسی هردو گروه توده مردم و نخبگان حضور دارند.

صمدی با بیان اینکه گاهی حذف یک چهره در انتخابات یک بدنه اجتماعی را حذف می‌کند، گفت: توجه به سلایق و علایق افراد مهم است. از همین رو، ابتدا باید معیارهای انقلابی بودن افراد احراز شود، سپس اجازه حضور به سلایق متفاوت در این طیف را بدهیم، زیرا حضور نمایندگان تمام تفکرها لازم است.

وی با اشاره به ابلاغیه ۱۸ بندی رهبری مبنی بر سیاست‌های انتخابات، در ۲۴ مهر سال ۹۵، گفت: بند یک این ابلاغیه اشاره به حوزه‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی دارد که طی آن باید عدالت انتخاباتی و شناخت مردم از انتخابات فراهم شود. بند شش شامل ممنوعیت استفاده از حمایت بیگانگان اعم از مالی و تبلیغاتی توسط نامزدها است.

این تحلیل‌گر در ادامه به‌مرور ۱۰ دوره کارنامه شورای اسلامی شهر مشهد در سنوات گذشته پرداخت و گفت: دوره اول فوق‌العاده بود، آیت‌الله موحدی کرمانی در خصوص این دوره گفته است: «هیچ دوره‌ای همانند دوره اول نشد» در این دوره حوزه علمیه و علما نقش بی‌بدیلی ایفا کردند. افرادی مانند شهید دیالمه باوجود اینکه در لیست نبودند انتخاب شدند، ایشان از مجمع احیای تفکر شیعی بالا آمد. البته کاندیدای دانشجویی آن زمان باوجود زاویه شهید دیالمه و بنی‌صدر، آرام‌آرام از حزب جمهوری فاصله گرفتند. درنتیجه انتخاب افرادی مانند شهید دیالمه مربوط به رایزنی‌های علما با بدنه مردم بود، در دوره دوم، سوم و چهارم نقش حزب موتلفه در مشهد پررنگ شد، و چهره‌های نزدیک به جمهوری اسلامی، مانند آستان قدس در این دوره وجود داشتند. در دوره پنج چرخشی در وضعیت کاندیدهای انتخاباتی نسبت به دوره‌های قبل صورت گرفت. دوره ششم، غافل‌گیر کننده است، مجلس ششم با تمام ویژگی‌های خاص خود در تاریخ مجالس جمهوری اسلامی، یک مجلس استثنائی بود. پس‌ازآن در مجلس هفتم شاهد قدرت گیری نیروهای نزدیک به حزب موتلفه و آستان قدس بودیم. در مجلس هشتم لیستی که توسط کریمی قدوسی ارائه می‌شود، اوج می‌گیرد. در مجلس دهم شاهد تغییراتی که بیانگر تغییر توازن بود هستیم.

صمدی با نمایش اخبار گذشته مجلس و نمودار توزیع سنی نمایندگان، گفت: هرچقدر که به سمت جلو حرکت می‌کنیم، میانگین سن افراد ‌مجلس افزایش پیدا می‌کند و این مسئله مطلوب نیست. لذا تأکید رهبری در مسئله جوان‌گرایی، مبنی بر لزوم تحول در زمینه کاندیداتوری است. در دوره‌های گذشته کاندیداهایی با چند دوره سابقه نمایندگی وجود داشتند. از همین رو، مجلس باید به سمت نیروهای تازه‌نفس پیش برود تا بتواند همراه با روحیه شهامت در خود تحول ایجاد کند. مجلس شش و هفت اوج حضور زنان بوده است. در مجلس ششم با کاهش روحانیت مواجه بوده‌ایم، در مجلس هفتم افزایش پیدا کرده‌اند، سپس در دوره نهم و دهم حضور روحانیت در مجلس کاهش پیداکرده است، زیرا برخی روحانیون از امور سیاسی کناره‌گیری کردند. در مجلس دهم، مجموع سن ۴۰ نفر، بالای ۶۰ سال بوده است. بنابراین خوابیدن آن‌ها در مجلس با اقتضای سن‌ها منافات ندارد. از همین رو، باید تحول سنی در مجلس صورت گیرد. توجه به مسئله تخصص گرایی در انتخاب کاندیدها افزایش یافت. در مجلس دهم بیشترین اقبال و انتخاب به ترتیب به رشته‌های مدیریت با ۷۸ مورد، حقوق با ۴۰ نماینده، علوم پزشکی با ۳۸ مورد، فنی و مهندسی با ۳۵ مورد و علوم سیاسی با ۳۱ مورد بوده است. درنتیجه مدل پیشنهادی مجلس یازدهم مبنی بر مدل شاخص گرایی، همراه با توجه به فرآیند انتخاب از پایین به بالا است تا انتخابات از داخل تشکلات و بدنه مردمی اتفاق بیفتد. در جبهه انقلاب قرار است با مشارکت نخبگان و دیگر افراد، یک لیست ۲۰۵ نفره تشکیل شود که ضمن مشخص شدن شاخص‌ها تا حد امکان از افتادن کاندیدها به سمت کانون‌های قدرت و ثروت جلوگیری شود و به سمت انتخاب افراد اصلح و ایجاد عدالت در انتخابات پیش برویم. درنتیجه باید یک هیئت مؤسس برای انتخاب مجمع عمومی شکل بگیرد و پس از آن منحل ‌شود. این مجمع عمومی کار انتخاب شورای مرکزی، مشارکت در تعیین شاخص‌ها و معرفی افراد مناسب جهت حضور در انتخابات را انجام می‌دهد. در ادامه شورای مرکزی سازوکار تعیین شاخص‌ها و ضریب وزنی را انجام می‌دهد، سپس ضمن فراخوان حداکثری جریان‌، گروه و تشکل‌ها، برای آن‌ها شاخص تعیین می‌کند. در راستای حضور جلیلی یا قالیباف در تشکل نخبگان، گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد اما نکته قابل توجه این است که حتی اگر این افراد حضور پیدا نکنند در این راستا مؤثر خواهند بود.

وی با اشاره به جریانات سیاسی مشهد، گفت: در فضای اصلاح‌طلبان، عمده تشکل‌های تشکیل‌دهنده شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، شامل احزابی مانند حزب اعتماد ملی، حزب اراده، کارگزاران، حزب مردم‌سالاری، حزب همبستگی، حزب خانه کارگر، حزب انجمن اسلامی معلمان و انجمن اسلامی اصناف هستند. شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و جمنا، کار سیاست‌گذاری بلندمدت را در جبهه اصولگرایان و اصلاح‌طلبان انجام می‌دهد. وظایف اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان مشخص است و سیاست‌گذاری‌های بلندمدتی را در این دو جبهه انجام می‌دهند. برای مدیریت فضای انتخابات، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات یک شورای اصلاح‌طلبان و جمنا نیز شورای همدلی انقلاب اسلامی دارد که وظایف آن‌ها تنها در حوزه مسائل انتخابات است. بدین‌صورت که صرفاً در فضای انتخاب وارد می‌شوند و سیاست‌گذاری بلندمدت انجام می‌دهند.

این تحلیل‌گر با اشاره به جریانات موجود در خراسان رضوی ادامه داد: جریان و احزاب مختلفی در خراسان رضوی شامل حزب کارگزاران سازندگی، ندای ایرانیان، اتحاد ملت ایران، جبهه اعتدال که نزدیک به دولت ۱۱ و ۱۲ هستند، جبهه پیروان و موتلفه، حزب عدالت‌طلبان ایران اسلامی، مردم‌سالاری و دیگر موارد وجود دارند. تشکل سیاسی و فرهنگی خراسان رضوی شامل شورای هماهنگی و همدلی نیروهای انقلاب اسلامی، جبهه آرمان‌خواهان واقع‌بین، جبهه ایثارگران، جبهه ایستادگی، قرارگاه انقلاب اسلامی، معتمدین و دیگر تشکل‌های فرهنگی و مردمی می‌شود. جریان‌های رسانه‌ای استان خراسان رضوی نیز شامل صداوسیما، روزنامه خراسان، قدس، شهرآرا، آخرین خبر، قاصد نیوز، بسیج رسانه، مدیر خانه مطبوعات، خبرگزاری ایسنا، ایکنا و مهر می‌شود و در آخر جریان شناسی تشکل‌های فرهنگی مشهد مربوط به جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، دیدمان استقلال، دفتر حسینیه هنر، جبهه آرمان‌خواهان واقع‌بین، بسیج دانشجویی و حوزه‌های علمیه می‌شود.

انتهای پیام/

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false