×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

انتخاب سردبیری

true
    امروز  جمعه - ۱ آذر - ۱۳۹۸  
false
true
برجسته‌سازی برخی آیات توسط جریان‌های افراطی/ قرآن به حبس خانگی زنان نپرداخته است

به گزارش آتی نیوز، محفل گرامیداشت اربعین حسینی با محوریت قهر و مهر (خوانش‌های اسلامی و مسلمانی)، چهارشنبه ۲۴ مهرماه، باحضور امیرحسین ترکاشوند، پژوهشگر قرآن و متون دینی در مشهد برگزار شد.

امیرحسین ترکاشوند، پژوهشگر قرآن و متون دینی در این نشست ضمن اشاره به برجسته‌سازی قسمتی از آیات قرآن توسط جریان‌های افراطی، اظهار کرد: برخی جریان‌های افراطی در منطقه و همچنین در داخل، بریده‌ای از یک آیه را برجسته می‌کنند و قصد دارند که آن را به‌صورت پرچم دربیاورند و منطق آن‌ها بدین‌صورت است که «حرف قرآن این است و اگر ما خشونت‌ می‌ورزیم و علیه پیروان سایر ادیان غلظت و شدت داریم، قرآن از ما خواسته است» و به این وسیله می‌خواهند دیگران را نیز به انجام چنین امری دعوت کنند. برای مثال بریده‌آیاتی از قبیل اشدا علی الکفار، فقاتلو ائمه الکفر و … .

امیرحسین ترکاشوند: قائلین به خوانش سنتی قرآن، با تمام وجود و با زبان بی‌زبانی معتقدند که خدا در آفرینش انسان به خطا رفته است.

این پژوهشگر نواندیش دین که برجسته‌ترین اثر او، کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر است، در ادامه بیان کرد: اگر از افرادی که با مردم کشورهای دیگر غلظت و شدت دارند، علت امر را جویا شوید، جواب آن‌ها این است که دستور قرآن است؛ ما باید با کفار در غلاظ و شداد و در بین خودمان مهربان باشیم و بر این آیات استناد می‌کنند. بریده‌های آیاتی وجود دارد که مستند گروه‌های اسلامی منطقه علیه بشریت و جمعیت کثیر خلق‌شده است. سؤال این است که باتوجه به این حجم از تندی و خشم نسبت به افراد غیرمسلمان، پس چرا خدا آن‌ها را آفریده است؟ قائلین به خوانش سنتی قرآن، با تمام وجود و با زبان بی‌زبانی معتقدند که خدا در آفرینش انسان به خطا رفته و خط تولیدی که راه انداخته است، ضایعات بیشتری نسبت به اصل ماجرا دارد؛ زیرا ۸۰ درصد جمعیت جهان غیرمسلمان و به تعبیر آن‌ها کافر هستند.

ترکاشوند در ادامه با استناد بر آیه شریفه «وقاتلو فی سبیل الله الذین یقاتلونکم» افزود: در این آیه، جنگیدن با کافران مطرح نشده، بلکه می‌گوید باکسانی که با شما جنگیدند، بجنگید. همچنین آیه شریفه «و قاتلوهم حتی یکون فتنه» یکی از آیات کلیدی است که جریان‌های تند اسلامی در منطقه و همچنین قائلین به خوانش سنتی قرآن، به آن استناد می‌کنند و اگر ابتدا و انتهای آیه و مقصود اصلی را برایشان توضیح دهید، بازهم قبول نمی‌کنند.

وی با اشاره به آیه ۱۲ سوره توبه عنوان کرد: مفهوم این آیه بدین‌صورت است که اگر دشمنان پیامبر پیمانشان را بعد از آتش‌بس نقض کردند، با آن‌ها پیکار کنید. در این معنا هیچ کشورگشایی و دین‌گستری مطرح نمی‌شود، بلکه صرفاً یک دفاع مشروع در برابر کسانی است که جز آزار برای پیامبر(ص) کار دیگری نداشتند. اما عده‌ای این تفسیر را مطرح کردند که پیامبر اکرم (ص) و پیروانش، علیه کفار شدت و غلظت دارند و بین خودشان مهربان‌اند. بنابراین باگذشت  ۱۴۰۰ سال از آن واقعه، ما نیز باید این کار را کنیم و هنگام سفر به کشورهای دیگر که اکثراً مسلمان نیستند، به آن‌ها به این دلیل که مسلمان نیستند، چپ‌چپ نگاه کنیم؟

همچنین ترکاشوند در خصوص جریان‌های افراطی بیان کرد که در کشورهای عربی این امر بیشتر به چشم می‌خورد و ممکن است در ایران هم گروه‌های اندکی وجود داشته باشند، اما در افراطی‌گری به گردپای کشورهای عربی نمی‌رسند.

قدما آیات مربوط به زنان را به صورتی تفسیر کردند که غلظت‌های سنگینی علیه آن‌ها تحمیل‌شده است.

وی در ادامه نشست قهر و مهر، با اشاره به آیات چالشی در خصوص زنان گفت: قدما آیات مربوط به زنان را به صورتی تفسیر کردند که غلظت‌های سنگینی علیه زنان تحمیل‌شده است. مواردی نظیر صیغه، کنیز، تعدد زوجات و … .

این پژوهشگر قرآن و متون دینی در خصوص حبس زنان در خانه توسط قائلین به خوانش سنتی قرآن اظهار کرد: یکی از آیاتی که بیشتر از بقیه، جامعه را از حضور زنان محروم کرده، آیه حجاب به معنای پرده است. مفسرین این آیه را به این صورت برداشت کردند که زنان اجازه خروج از منزل را ندارند و توضیح و تفسیرهای خانه‌نشینی زنان را از دو آیه ۵۳ و ۳۳ سوره احزاب به‌علاوه تعداد زیادی حدیث که ذیل آن آیات بوده و به‌زعم من جعلی است، استنباط کردند. درحالی‌که ماجرا ازاین‌قرار است که در این آیات به آداب تردد و آداب معاشرت پرداخته‌شده و ربطی به پرده‌نشینی ندارد؛ یعنی زنان پیامبر را به ماندن در خانه سفارش نمی‌کردند بلکه به مردانی که قصد ورود به خانه پیامبر را داشتند می‌گفتند که در پس پرده با آن‌ها صحبت و آداب ورود به منزل آن‌ها را رعایت کنند. همچنین با توجه به اینکه پیامبر اکرم (ص) خودشان زنانشان را انتخاب نمی‌کردند، برخی از این زنان هم‌کفو با ایشان نبودند و باتوجه به وضعیت فساد و فحشا در آن زمان، آن‌ها را به حضور باکیفیت در منزل سفارش کردند؛ درحالی‌که برخی مفسران و افرادی که قائل به خوانش سنتی قرآن هستند، این موضوع را تحت عنوان حبس زنان در خانه مطرح می‌کنند.

انتهای پیام/

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false