×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

پیشنهاد سردبیر

true
    امروز  دوشنبه - ۷ بهمن - ۱۳۹۸  
false
true
استفاده از واژگان و مفاهیم؛ مشکل نواندیشان دینی

به گزارش آتی‌نیوز، نشست نقد و بررسی کتاب «امکان امر دینی در جهان معاصر» اثر بیژن عبدالکریمی از سلسله جلسات نواندیشی دینی یکشنبه، ۲۸ بهمن ماه در دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی برگزار شد.

سیدایمان رضوی، دانشجوی دکترای اندیشه سیاسی با بیان اینکه کتاب «امکان امر دینی در جهان معاصر» اثر عبدالکریمی تفاوتی با کتاب «قبض و بسط تئوریک شریعت» یا کتاب‌های دیگر عبدالکریم سروش ندارد، اظهار کرد: نویسنده محتوای جدید را تولید نکرده است.

وی بیان کرد: دیدگاه دیگر عبدالکریمی در کتاب «امکان امر دینی در جهان معاصر» این است که هر چند حقیقت مطلقی در عالم خارج برای ما وجود دارد اما وقتی می‌خواهیم به این حقیقت نگاه کنیم، نمی‌توانیم فارغ از زبان، زمان و مکان خودمان به آن بنگریم.

رضوی، مشکل نواندیشان دینی را استفاده از واژگان و مفاهیم دانست در حالی که با هم یکسان نیستند و بیان کرد: خطر بزرگ در اندیشه‌های نو دینی این است که حقیقت دینی مطلق را یک ویژگی یکسان که همه افراد جامعه بتوانند به آن دسترسی داشته باشند، نمی‌دانند.

وی با اشاره به تئوری رؤیاهای رسولان از عبدالکریم سروش، افزود: خیلی‌ها دیدگاهشان نسبت به سروش بعد از ارائه این نظریه تغییر کرد.

این دانشجوی دکترای علوم سیاسی با بیان اینکه ما باید بپذیریم که در ۱۴۰۰ سال قبل دین اسلام وارد کشور ما شد و ما با آن دیالوگ کردیم، اظهار کرد: ما افتخار می‌کنیم به کسانی که در صدر اسلام و بعد از آن در طول تاریخ از آنها نوشته‌اند که هم ایرانی و هم اسلامی بودند. این اسلامی بودن را نباید از بین ببریم.

هچنین در این نشست رضوانی، دانشجوی دکترای اندیشه سیاسی با بیان اینکه نواندیشی دینی باید به دنبال این باشد که نمی‌توان دین را از جامعه گرفت، اظهار کرد: امر دینی به معنای آن چیزی است که بعد اخلاقی و اجتماعی دارد.

وی تفکر فلسفی را کار هر کسی ندانست و گفت: البته می‌توان به افراد گزینه‌های اخلاقی داد همان کاری که عرفا می‌کنند.

رضوانی با بیان اینکه حقیقت مطلق این است که شما راستگو باشید، به حقوق دیگران تجاوز نکرده و فساد اخلاقی نکنید، فقه سنتی را بهتر از فقه مدرن عنوان کرد و علت آن را پویایی آن ذکر کرد.

جزائری، دانشجوی دکترای اندیشه سیاسی نیز در این نشست ابراز کرد: تناقض کتاب «امکان امر دینی در جهان معاصر» به نظر از ابتدا و در مقدمه است و نویسنده خیلی آب را گل‌آلود کرده است.

وی ادامه داد: عبدالکریمی فکر می‌کند که الهیات همان فقه است. در حالی که در اسلام کلام و جدل است که با دین ممزوج می‌شود و بعد فقه است.

در ادامه خسروشاهی، دانشجوی رشته فقه، فقه را بخشی از دین دانست و گفت: فقه مدرن با فقه پویا متفاوت است. در واقع فقه پویا اصلاً فقه سنتی را کنار نمی‌گذارد بلکه اخباری‌گری را کنار می‌گذارد.

همچنین مصدقی، دانشجوی مدیریت با اشاره به نظر زیباکلام در کتاب «دانشگاه و انقلاب»، اظهار کرد: زیباکلام می‌گوید که وحدت حوزه و دانشگاه امکان‌پذیر نیست چون همه گزاره‌های دین حقیقت مطلق است در صورتی که ما در دانشگاه همه چیز را نسبی می‌بینیم.

وی با بیان اینکه تمام گزاره‌های دین روی فقه است، سایه فقه را بر روی دین عنوان کرد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false